شناسهٔ خبر: 33135761 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پرتوهاي خورشيد را جدي بگيريد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - با آغاز فصل گرما و تغيير وضعيت تابش خورشيد همواره يکي از دغدغه‌هاي جدي مردم مراقبت از پوست و جلوگيري از آفتاب سوختگي در اين فصول است. اما نکته قابل توجه اين است که محافظت از پوست در برابر پرتوهاي خورشيدي نبايد تنها به اين فصل منتهي شود و توجه به نوع پوشش و زمان قرارگيري در معرض نور خورشيد از نکات حائز اهميت است.
به گزارش خبرگزاري آريا ، مهندس علي گوراني - مدير برنامه بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه سرطان پوست از پنج سرطان شايع در دنياست، گفت: علت اصلي ابتلاء به سرطان پوست، نور خورشيد بويژه تشعشعات فرابنفش آن است. البته سرطان پوست مرحله‌ آخر از آسيب‌هايي است که نورخورشيد دارد. از آسيب‌هاي ديگر مي‌توان به پير پوستي، آفتاب سوختگي و… اشاره کرد.
وي با بيان اينکه راه حل اين موضوع ساده است، اما توجه کافي به محافظت از پوست در برابر نور خورشيد در کشور صورت نمي‌گيرد، افزود: زيبايي يکي از موضوعات مهم براي هر فرد است و به همين دليل براي رفع مشکلات پوستي و زيبا به نظر آمدن از مواد شيميايي استفاده مي‌کنند که در برخي موارد حتي از ضرر آن بي‌اطلاع اند. اين اقدام در حالي انجام مي‌شود که اگر از نحوه محافظت صحيح پوست خود در برابر نور خورشيد مطلع باشند ديگر نيازي به مصرف اين مواد شيميايي نيست.
گوراني شدت اثر پرتوهاي خورشيدي در فصول مختلف را متفاوت معرفي کرد و افزود: در حال حاضر با نزديکي به تابستان نوع پرتوگيري و ميزان تابش نور خورشيد متفاوت مي‌شود که نياز به توجه ويژه‌تري دارد.
چه کساني مستعد ابتلا به بيماري‌ هاي پوستي هستند؟
وي با بيان اينکه ميزان آسيب‌ هاي پوستي در سنين مختلف و بنا به نوع و رنگ پوست افراد متفاوت است، گفت: به طور مثال کساني که پوست روشن‌تري دارند، کودکان و افرادي که کک و مک پوستي دارند براي ابتلاء به بيماري‌ هاي پوستي مستعدترند.
آسيب‌هاي فرابنفش به پوست و چشم‌ها
گوراني عدم حضور در فضاهاي بيروني در ساعات 10 الي چهار بعداز ظهر را توصيه جهاني جدي دانست و گفت: مردم بايد اصول محافظت از پوست خود در برابر پرتوهاي فرابنفش را ياد بگيرند. اين پرتو علاوه بر تأثيراتي که بر پوست افراد دارد، مي‌تواند به چشم‌ها نيز آسيب رسان باشد؛ چراکه ايران به دليل همين تابش‌ها در مدار فرضي «کاتاراکت» قرار گرفته است. متأسفانه در زمينه آموزش حفاظت از پرتوها به جز موارد بيمارستاني، اقدامات کمي صورت گرفته و نياز است که آگاهي مردم افزايش يابد.
وي ادامه داد: به طور مثال نبايد اين باور غلط وجود داشته باشد که هنگام قرار گيري در سايه به طور کامل از برخورد پرتوها جلوگيري مي‌شود؛ قرار گرفتن در سايه تنها 50 درصد از تابش اشعه به افراد جلوگيري مي‌کند. همچنين يکي از موارد پرخطر مواجهه با پرتو فرابنفش در زمستان‌ها هنگام بارش برف است که تا 80 درصد امواج از برف منعکس شده و باعث التهاب پوست مي‌شوند.
گوراني استفاده از وسايل حفاظتي مناسب در برابر نور خورشيد مانند کلاه، عينک آفتابي، کرم ضد آفتاب و لباس مناسب را بسيار مهم دانست و افزود: البته بهتر است به نوع عينکي که فرد استفاده مي‌کند، دقت کافي شود؛ چراکه اگر عينک فاکتور حفاظتي مناسب از پرتوها را نداشته باشد نه تنها مؤثر عمل نمي‌کند، بلکه آسيب‌هاي زيادي به چشم وارد خواهد کرد. همچنين استفاده از کلاه تنها جنبه زينتي نداشته و استفاده از کلاه با لبه حداقل هفت سانتي‌متري که بتواند از پوست گردن و صورت حفاظت کند، بسيار مؤثر است.
علت آفتاب سوختگي در سواحل
وي در ادامه اين تصور که در هواي ابري پرتو فرابنفش از ابر عبور نمي‌کند را غلط دانست و گفت: اين پرتو قابليت عبور از ابر را داراست. يکي از نکات قابل توجه اين است که ميزان اثر بخشي پرتو فرابنفش در شرايط مختلف، متفاوت است. به طور مثال در کنار دريا 40 درصد پرتوگيري افزايش مي‌يابد. همچنين پرتو فرابنفش مي‌تواند تا عمق 40 سانتي‌متري آب نفوذ کند. به همين دليل است که افراد کنار ساحل و هنگام شنا آفتاب سوخته مي‌شوند.
گوراني در پايان علت تاکيد زياد بر محافظت پوست در برابر پرتو فرابنفش را نزديکي اين پرتو به اشعه ايکس در طيف نوري دانست و گفت: به دليل نزديکي پرتو فرابنفش و اشعه ايکس، قدرت اين پرتو نيز بالا بوده و سبب مي‌شود تا دقت به فاکتورهاي حفاظتي از آن اهميت ويژه‌اي پيدا کند.

نظر شما