شناسهٔ خبر: 33126928 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کاهش سرعت نرخ تورم در ارديبهشت ماه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- شاخص بهاي کالا و خدمات مصرفي در ارديبهشت ماه امسال، 1.5 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزايش يافته که کمترين افزايش قيمت در هفت ماه اخير است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايبِنا، معاونت بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي با توجه به آمارهاي مرکز آمار ايران به روند تغييرات يکساله نرخ تورم پرداخته و نوشته است: شاخص بهاي کالا و خدمات مصرفي در ارديبهشت ماه 1398 با 1.5 درصد افزايش نسبت به فروردين ماه 1398 به حدود 173.5 رسيده است. اين رقم در مقايسه با ارديبهشت ماه سال قبل، حدود 52 درصد رشد داشته است.
مطابق نمودار شماره يک، در ارديبهشت ماه 98 از سرعت رشد شاخص بهاي مصرف کننده کاسته شده؛ به طوري که به نظر مي‌رسد در ارديبهشت ماه 98 متوسط قيمت‌ها با کمترين سرعت طي هفت‌ ماه اخير افزايش يافته است.
با توجه به اينکه نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکي، آشاميدني در ارديبهشت ماه 98 منفي بوده، به نظر مي‌رسد کاهش متوسط قيمت اين اقلام نسبت به فروردين 98، مهم ترين عامل افت سرعت افزايش شاخص بهاي مصرف کننده در ارديبهشت ماه باشد.
يکي ديگر از عوامل موثر بر آن، متوسط قيمت مسکن (اجاره و خدمات نگهداري و تعمير واحد مسکوني) است که سهم 31.1 درصدي در محاسبه شاخص بهاي کالا و خدمات مصرفي دارد و نرخ رشد آن در ارديبهشت 98 نسبت به رقم مشابه در فروردين 98 کاهش يافته است.
در ميان کالاها و خدمات مصرفي طي ارديبهشت، متوسط قيمت نان و غلات با رشد 8.3 درصدي و گروه شکر با رشد 13.8 درصدي نسبت به ماه قبل، بالاترين افزايش را داشته اند.

نظر شما