شناسهٔ خبر: 33089279 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

به منظور حمايت از توليدات داخل؛

ممنوعيت واردات غذاي سگ و گربه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مدير کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت از ممنوع شدن واردات غذاي سگ و گربه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از صدا و سيما، سيد مهدي نيازي گفت: از 8 ارديبهشت امسال 143 رديف تعرفه مشمول ممنوعيت واردات شد که غذاي سگ و گربه نيز در اين فهرست قرار دارد.
وي با بيان اينکه واردات غذاي سگ و گربه صرفا براي مصارف لوکس نبوده است، گفت: از برخي سگ‌ها در حوزه ماموريت‌هاي نيروي انتظامي­، هلال احمر و آتش نشاني وبه منظور استفاده از حس بويايي يا چشايي آن‌ها استفاده مي‌شود که خوراک خاص مصرف مي‌کنند از اين رو ممکن است اين خوراک در کشور تامين نشود.
نيازي افزود: سال 96 ارزش ميزان واردات غذاي سگ و گربه ده ميليون دلار بود که در سال 97 با اعمال سياست‌هاي مديريت واردات به هفت ميليون دلار کاهش يافت ضمن اينکه امسال با توجه به اعمال ممنوعيت واردات در اين بخش کاهش واردات بيشتر هم خواهد بود.
مدير کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: با سياست‌ها و اقداماتي که در سال 97 پيش بيني و اجرا شد واردات در مقايسه با سال 96 حدود 20 درصد کاهش يافت و اين در حالي است که کاهش واردات در حوزه کالا‌هاي مصرفي حدود 32 درصد بوده است.
نيازي افزود: همچنين واردات کالا‌هاي ممنوعه از حدود 3 ميليارد دلار در سال 96 به حدود 800 ميليون دلار در سال 97 کاهش يافت.
وي با بيان اينکه روند مديريت تقاضا در سال 98 هم ادامه دار خواهد بود به منظور حمايت از توليدات داخل و مديريت تقاضا ممکن است ممنوعيت واردات در برخي رديف‌هاي تعرفه‌اي افزايش يابد کما اينکه از ابتداي امسال تا کنون اقلام ممنوعه واردات از 1390 رديف تعرفه به 1512 رديف تعرفه افزايش يافت که برخي از اين کالا‌هاي ممنوعه از داخل تامين مي‌شود براي برخي ديگر هم در شرايط کنوني اولويتي براي تامين از طريق واردات تشخيص داده نشده است.
نيازي همچنين درباره آخرين تغييرات در فهرست 25 قلم کالاي اساسي که ارز 4200 توماني دريافت مي‌کنند، گفت: چند قلم از اين فهرست خارج شده که از جمله آن گوشت قرمز، حبوبات، کره و بخشي از کاغذ است که از اين پس به آن ارز نيمايي تعلق مي‌گيرد البته براي کاغذ مورد مصرف در مطبوعات همچنان ارز 4200 اختصاص مي‌يابد.
وي افزود: البته براي کالا‌هايي که اعلام ممنوعيت واردات مي‌شود بايد توجه کنيم که بعد از اعلام ممنوعيت، ثبت سفارش و تامين ارز صورت نمي‌گيرد، اما کالا‌هايي که قبلا ثبت سفارش و تامين ارز شده و يا خريداري و در حال حمل به کشور و يا در گمرک است براساس قوانين، مشمول ممنوعيت واردات نمي‌شوند.

نظر شما