شناسهٔ خبر: 33064075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در ديدار تيم ترامپ با نمايندگان در کنگره و سناي آمريکا چه گذشت؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-نشريه نيويورک تايمز در قالب گزارشي ابعاد تازه‌اي از جريان مذاکرات تيم امنيتي دولت آمريکا با نمايندگان کنگره اين کشور را با محوريت تحرکات نظامي ايران در منطقه خاورميانه، منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از نيويورک تايمز،مقامات ارشد امنيت ملي آمريکا روز سه‌شنبه تلاش کردند تا اعضاء کنگره را در مورد جدي بودن خطر تهديدهاي ايران متقاعد کنند. اين نشست بر دفاع مقام‌هاي امنيت ملي از اطلاعات به دست آمده از تحرکات تهران و اقدام‌هاي اخير ارتش آمريکا براي مقابله با حملات احتمالي ايران متکي بود.
 نمايندگان دموکرات اين نشست را با طرح يک سوال بنيادين آغاز کردند و آن اين که ريشه وقوع رخدادهاي اخير در خاورميانه متاثر از رفتار دولت ترامپ است يا دولت ايران؟
دموکرات‌ها معتقد بودند که براي رسيدن به نتيجه مشخص از اين نشست ابتدا بايد مشخص شود که آيا اقدام‌هاي آمريکا در واکنش به رفتار ايران صورت مي‌گيرد يا اين که رفتار ايران واکنشي به اقدام‌هاي پيشين آمريکا بوده است.
در مقابل پاتريک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمريکا گفت که اقدام‌هاي ما تاکنون با هدف بازدارندگي و جلوگيري از ادامه خطاي محاسباتي ايران صورت گرفته است.
آقاي شاناهان تاکيد کرد که انگيزه ما معطوف به جنگ با ايران نيست ولي تاکنون توانسته‌ايم مانع از حمله نيروهاي اين کشور به ارتش آمريکا شويم.
با وجود غيبت جان بولتن، مشاور امنيت ملي کاخ سفيد در اين نشست که از او به عنوان مدافع اصلي برخورد قاطع با تحرکات منطقه‌اي ايران يا مي‌شود، نمايندگان حاضر در جلسه گفته‌اند که مايک پمپئو، وزير خارجه، مدافع اصلي اقدام‌هاي اخير ارتش بود.
همچنين ژنرال جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا به اعضاء کنگره گفت که از طريق يک واسطه به قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران، پيام دادم که از نظر ما او مسئول اصلي هرگونه اقدام نظامي عليه ارتش آمريکاست.
نمانيدگان جمهوري‌خواه کنگره نيز ضمن حمايت از اقدامات دولت ترامپ در خصوص اعمال فشار حداکثري بر حکومت ايران، معتقد بودند که گزارش مقام‌هاي امنيتي به وضوح نشان مي‌دهد که تهديد ايران تا سطح حائز توجهي افزايش يافته و ميزان تهديد ناشي از آن با شرايط گذشته قابل مقايسه نيست.
با اين وجود جمع‌بندي نمايندگان دموکرات از گزارش نهادهاي امنيتي قدري با شک و ترديد همراه بود. آنها معتقد بودند که بخشي از اقدام‌هاي بازدارنده ارتش مي‌تواند موجب تحريک بيشتر ايران شود و اساسا اعمال ايران نيز تاکنون بدون تاثيرپذيري از تحريک‌هاي پيشين آمريکا نبوده است.
اعضاء دموکرات کنگره همچنين اشاره کردند که رويکرد فعلي دولت آقاي ترامپ در عمل ايران را از حضور بر سر ميز مذاکره دورتر خواهد کرد و آمريکا نيز تاکنون برنامه‌اي براي هدايت وضع موجود به سمت شکل‌گيري مذاکره ميان دو کشور نداشته است.
در پايان آقاي پمپئو ضمن رد تصور مخالفان دموکرات تاکيد کرد که راه هاي بسياري براي برقراري کانال ارتباط ديپلماتيک در اختيار وزارت خارجه آمريکا قرار دارد.
همزمان با ارسال ناوها، بمب افکن‌ها و سامانه موشکي ارتش آمريکا به خليج فارس، چند حمله موشکي از سوي حوثي‌هاي يمن به تاسيسات نفتي عربستان و چهار نفتکش حاضر در سواحل امارات عربي متحده رخ داد. همچنين يک‌شنبه شب گذشته نيز يک گلوله کاتيوشا به نزديکي ساختمان سفارت آمريکا در بغداد اصابت کرد.
وزير خارجه آمريکا اعلام کرده که ايران مظنون اصلي طراحي اين حملات است ولي رهبر و رئيس جمهوري ايران تاکيد کرده‌اند که ايران به دنبال جنگ با آمريکا نيست.

برگزاري دو جلسه محرمانه در مجلس نمايندگان و سناي آمريکا با موضوع ايران

به گزارش يورونيوز،مجلس نمايندگان آمريکا روز سه‌شنبه در جريان نشستي محرمانه، اطلاعات طبقه‌بندي شده دربارۀ ايران را مورد بررسي قرار داد.
در اين نشست مايک پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده آمريکا، پاتريک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع و ژنرال جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا نيز حضور داشتند. آنها در تلاش بودند قانونگذاران را متقاعد کنند که دولت آمريکا در تلاش براي جلوگيري از تجاوز ايران است و نه حمله به اين کشور.
اين جلسه پس از آن تشکيل شد که نمايندگان کنگره آمريکا، شامل دموکرات‌ها و جمهوريخواهان، خواستار دريافت اطلاعات بيشتر دربارۀ تحولات خاورميانه در پي افزايش تنش‌ها ميان ايران و آمريکا در منطقه شدند. برخي از اعضاي دموکرات کنگره مقامات دولت آمريکا را متهم به تحريف اطلاعات با هدف دادن پاسخ‌هاي تهاجمي به رفتارهاي ايران کردند.
مايکل مک‌کول، از اعضاي جمهوريخواه کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان پس از برگزاري اين نشست به خبرنگاران گفت: «هيچ قصدي براي آغاز جنگ در اين منطقه وجود ندارد. آمريکا تنها به دنبال اقدام بازدارنده‌اي براي جلوگيري از تجاوزات ايران است.»
مايک پمپئو، پاتريک شاناهان و ژنرال جوزف دانفورد عصر سه‌شنبه نيز در جلسۀ ديگري با حضور اعضاي سنا بار ديگر پشت درهاي بسته شرکت کردند.
بنا بر اعلام رويترز به نقل از ليندسي گراهام سناتور جمهوريخواه، مقامات ارشد دولت آمريکا در جريان اين نشست به سناتورها گفته‌اند که حملات اخير به کشتي‌ها و خطوط انتقال نفت در خاورميانه مستقيما توسط دولت و رهبر ايران انجام شده است.
او گفت: «آنها براي ما دربارۀ چگونگي تهديدات ايراني‌ها که متفاوت با گذشته است، توضيح دادند. آنها گفتند که حملات به کشتي‌ها و خطوط انتقال نفت، با هماهنگي ايران و با هدايت دولت ايران و آيت الله انجام شده است.»

سندرز: جنگ با ايران فاجعه مطلق خواهد بود

به گزارش رويترز،برني سندرز، سناتور ايالت ورمونت در جمع خبرنگاران گفت: «مردم آمريکا نسبت به دروغ‌هايي که در جنگ ويتنام به آنها گفته شد، آگاهند. ما به جنگي رفتيم که تنها بر پايه يک دروغ در نهايت به کشته شدن 59 هزار نفر منجر شد.»
نمايندگان مجلس و سناي آمريکا روز سه‌شنبه 21 مه در نشستي محرمانه در جريان اطلاعات طبقه‌بندي شده دربارۀ ايران قرار گرفته و آن را مورد بررسي قرار دادند. آقاي سندرز پس از پايان نشست به جمع‌ خبرنگاران آمد و نکاتي را درباره تنش کنوني ميان ايالات متحده و ايران مطرح کرد.
برني سندرز همچنين به جنگ آمريکا و عراق اشاره کرد و افزود: «سال 2003 نيز در مورد دسترسي احتمالي عراق به سلاح کشتار جمعي به ما دروغ گفته شد. آنجا هم ما 4 هزار نيروي نظامي‌مان را از دست داديم. صدها هزار نفر از مردم منطقه نيز کشته و يا مجبور به ترک خانه‌هايشان شدند.»
اين سناتور 77 ساله تاکيد کرد: « فکر مي‌کنم که جنگ با ايران يک فاجعه مطلق خواهد بود، چيزي به مراتب بدتر از جنگ با عراق. اميدوارم مردم آمريکا به اين دولت بگويند که ما به جنگ ايران نخواهيم رفت.»



  

نظر شما