شناسهٔ خبر: 3306234 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

فقط ساختمان‌هاي جوان در برابر حوادث آتش‌سوزي ايمن است

سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهر تهران گفت: با توجه به اينکه ساختمان‌هاي قديمي در برابر حوادث ناشي از آتش‌سوزي ايمن‌سازي نشده است، پيشنهاد مي‌شود کارگروهي متشکل از نمايندگان نهادها تشکل و راهکار نهايي براي اين مشکل تبيين شود.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، چند روز پيش آتش‌سوزي خودروهاي سواري در پارکينگ يک ساختمان شش طبقه مسکوني در کوي مجيديه شمالي تهران باعث فوت سه نفر از ساکنان و گرفتار شدن ده‌ها نفر در ميان دود و حرارت شد.
همزمان با اين حادثه، بسياري از کارشناسان درباره ناايمن بودن وضع ساختمان‌ها در برابر حوادث مختلف و ازجمله آتش‌سوزي اظهار نگراني کردند.
جلال ملکي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهر تهران، با اشاره به اينکه بررسي‌هاي ابتدايي نشان مي‌دهد ساختمان طعمه حريق در محله مجيديه فاقد سيستم اعلام حريق بوده است، خاطرنشان کرد: اگر اين مجتمع به تجهيزات اعلام حريق مي‌شد، شاهد تلفات جاني در اين آتش‌سوزي نبوديم.
وي درباره راهکار تجهيز ساختمان‌ها به تجهيزات ايمني کنترل آتش‌سوزي گفت: از 4 سال پيش تفاهم‌نامه‌اي بين سازمان آتش‌نشاني و نيز شهرداري تهران منعقد و به‌موجب آن نصب تجهيزات ايمني از شروط پايان کار ساختمان شده است.
اين مسوول درباره جزييات و چگونگي ايمن‌سازي ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزي گفت: بر اساس تفاهم‌نامه قرار است همه واحدهاي بالاتر از شش طبقه مسکوني و نيز بيش از يک طبقه با هر کاربري براي دريافت پايان کار تأييديه آتش‌نشاني را دريافت کند.
ملکي بابيان اينکه سازوکار و سخت‌گيري‌هاي آتش‌نشاني دراين‌باره باعث شده است، بسياري از سازندگان معترض شوند، خاطرنشان کرد: آتش‌نشاني در اين‌ باره به‌ شدت سخت‌گيري مي‌کند و ساختمان‌هايي که تأييديه آتش‌نشاني را نداشته باشد، نمي‌تواند پايان کار دريافت کند.
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهر تهران همچنين درباره ساختمان‌هايي که مشمول اين تفاهم‌نامه‌ها نمي‌شود و وضعيت ايمن‌سازي آن‌ها در برابر حوادث ناشي از آتش‌سوزي، اظهار داشت: متأسفانه حجم ساختمان‌هاي قديمي‌تر که از عمر بناي آن‌ها سال ها گذشته، بسيار زياد است و ايمن کردن آن‌ها از عهده يک سازمان برنمي‌آيد.
وي به ارائه راهکار در اين زمينه پرداخت و گفت: براي رفع اين مشکل لازم است که کارگروهي متشکل از نمايندگان سازمان‌هاي مختلفي نظير آتش‌نشاني، شهرداري، سازمان نظام‌مهندسي ساختمان، وزارت راه و شهرسازي و... ورود پيدا کند تا از طريق هم‌انديشي و هم‌فکري بتواند به يک راهکار و فرمول امکان‌پذير براي ايمن‌سازي ساختمان‌هاي قديمي در برابر حوادث ناشي از آتش‌سوزي دست يابد.
ملکي گفت: سازمان آتش‌نشاني در اين زمينه پيشگام و حاضر است از تمام توان خود براي تحقق اين ايده بهره بگيرد و اميدواريم که مسوولان دولتي در اين زمينه ورود جدي داشته باشند.

نظر شما