شناسهٔ خبر: 33053531 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ارز 4200 را حذف کنيد، يارانه نقدي بدهيد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران از پيشنهاد اين اتاق به دولت براي حذف ارز 4200 توماني و ارائه يارانه نقدي به اقشار آسيب پذير خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، مسعود خوانساري در خصوص پيشنهاد اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران به دولت در خصوص حذف ارز 4200 براي کالاهاي اساسي و روش‌هاي جايگزين آن اظهار کرد: ما معتقديم هرگونه تفاوت قيمت در نرخ ارز و ايجاد ارز چند نرخي، باعث فساد و رانت مي‌شود و منافع تخصيص اين ارز ترجيحي به هيچ وجه به مردم، مصرف‌کنندگان و بخصوص قشر آسيب‌پذير جامعه نمي‌رسد.
رئيس اتاق بازرگاني تهران افزود:کالاهاي اساسي جزو کالاهايي بوده که ارز 4200 توماني براي تامين آن اختصاص يافته بود ولي شما نگاه کنيد، تورم آشاميدني‌ها و خوراکي‌ها در سال گذشته حدود 80 تا 85 درصد بوده است.
وي ادامه داد: يا در مورد کاغذ هم موضوع جالب توجه است؛ تامين کاغذ با ارز 4200 توماني انجام مي‌شده ولي قيمت کاغذ در بازار، حتي بالاتر از کاغذي است که با نرخ ارز آزاد به کشور وارد شود.
خوانساري با بيان اينکه مواردي از اين دست نشان داده که سياست ارز ترجيحي نتوانسته موفقيت آميز باشد گفت: ما معتقديم بايد هرچه سريعتر، قيمت ارز بر اساس مکانيزم بازار تعيين شود و بانک مرکزي براي جلوگيري از نوسانات قيمتي، اقدامات کنترلي خود را انجام دهد.
رئيس اتاق بازرگاني تهران خاطرنشان کرد: از سوي ديگر، براي آنکه افزايش قيمت ها به اقشار کم‌درآمد فشار مضاعفي وارد نکند لازم است تا در مقابل، براي کمک به اقشار آسيب‌پذير بايد يارانه نقدي را براي اين بخش از جامعه درنظر گرفت.
به گزارش تسنيم، گراني در بازار انواع کالاها، حتي گراني در بازار اقلام اساسي از جمله گوشت، شکر، کاغذ، لاستيک و ... طي سال گذشته درحالي به صورت لجام گسيخته رخ داد که در سال 97، بيش از 13 ميليارد دلار ارز دولتي براي واردات و تامين اين اقلام تخصيص داده شده و دولت علي‌رغم حيف و ميل شدن اين مبالغ نجومي، نتوانست اقلام اساسي را با قيمت دولتي و مصوب به دست مصرف‌کنندگان برساند.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما