شناسهٔ خبر: 33045066 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: | لینک خبر

گردشگری فرهنگی چیست؟

گردشگری فرهنگی یکی از حوزه های مهم گردشگری است که به ویژه در کشور ما موجب رونق صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی شده است. این نوع از گردشگری به سفرهایی گفته می شود که به منظور آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف انجام می شوند. - جهان صنعت نیوز

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز| یکی از نظریه‌پردازان فرهنگی، واژه‌ی فرهنگ را دربرگیرنده‌ هنر و یادگیری و شیوه کلی زندگی مردم می داند؛ یعنی، فرهنگ با گذشته و سنن (مثلاً تاریخ و میراث)، ترجمان‌های خلاق (مثلاً کارهای هنری و اجراها)، سبک زندگی و آداب و عادات مردمان مرتبط است.

مقصود از گردشگری فرهنگی بحث درباره آن بخش از این صنعت است که بر جذابیت های فرهنگی توجه خاصی می کند. این جنبه های جذاب متفاوت اند و شامل کارهای انجام شده در جوامع ، موزه ها اماکن تاریخی و از این قبیل چیزها در همه زمانها می شود.

به طور کلی گردشگری فرهنگی سفر گردشگران  به منظور بازدید از جاذبه­ های فرهنگی است که با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید، برای ارضای نیازهای فرهنگی انجام می شود. در مجموع گردشگری فرهنگی فرصتی است برای آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و تمدن کشورهای مختلف و همین امر موجب می شود تا درک مشترک انسان ها از یکدیگر افزایش یابد.

البته این حوزه از گردشگری تنها مختص به گردشگری تاریخی نبوده و حوزه های مختلفی مانند گردشگری هنری، گردشگری علمی، گردشگری خلاقانه، گردشگری میراث، گردشگری شهری، گردشگری روستایی و گردشگری بومی می شود.

ابعاد مختلف 

‏گردشگري فرهنگي از دو بعد تعريف مي شود. در بعد مفهومي گردشگري فرهنگی، حركت انسان ها براي جاذبه هاي فرهنگي و جدا شده از مكان معمولي سكونت با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جديد براي ارضاي نيازهاي فرهنگي تعريف شده است.

از نظرفنی گردشگري فرهنگي، حركت انسان ها براي جاذبه هاي فرهنگي خاص همچون مكان هاي ميراث، نشانه هاي زيبا شناختي و فرهنگي،‌ هنرها و نمايش ها،‌كه خارج از مكان معمولي سكونت قرار دارد را در بر مي گيرد (Bachleitner,1999,201) .

اين گونه گردشگري در طي منشور گردشگري فرهنگي اهداف زير را مدنظر دارد:
–  تشويق و تسهيل كار متصديان حفظ و مديريت ميراث به منظور نشان دادن اهميت ميراث به جامعه ميزبان و بازديد كنندگان.
–  كمك به پيشرفت و تشويق صنعت گردشگري براي حمايت و اداره گردشگري به شيوه‌هايي كه ميراث و فرهنگ هاي زنده جامعه ميزبان را محترم شمارد و آن را اصلاح كند.
–  تسهيل و تشويق گفت و گو ميان طرفداران محيط زيست و متوليان صنعت گردشگري درباره اهميت و شكنندگي مكان هاي ميراث، مجموعه ها و فرهنگ هاي زنده از جمله نياز رسيدن به آينده اي پايدار براي آنها.
–  تشويق تدوين كنندگان طرح ها و سياست ها براي شكل دادن به اهداف و راهبردهاي جامع و قابل اندازه گيري مرتبط به ارائه و تبيين مكانهاي ميراث و فعاليت هاي فرهنگي در زمينه حفظ و نگهداري آنها(ايكوموس، 1381، 160-159).

انواع گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی می‌تواند یک گشت‌وگذار معمولی عصرانه در نزدیکی محل زندگی باشد و یا تمام مدت یک سفر طولانی را به خود اختصاص بدهد. بعضی از تورهای  فرهنگی بر یک جنبه‌ی خاص از مقصد مثل غذاهای محلی، تفریحات سنتی یا تاریخ آن تمرکز دارند.

گردشگری فرهنگی در قالب تورهای گروهی و یا تور اختصاصی یک‌نفره به همراه راهنما انجام می‌شود.

با شرکت در یک تور  فرهنگی می‌توان از مناطقی بازدید کرد که معمولا پای گردشگران به آن‌ها نمی‌رسد. تجربه‌های به‌دست‌آمده در حین گردشگری فرهنگی به‌مراتب بیشتر از گردشگری معمولی هستند.

همچنین در بعضی از تورهای  فرهنگی می‌توان از امکانات محلی خاص بهره‌مند شد و با ساکنان بومی به گفت‌وگو نشست. به طور کلی گردشگری فرهنگی موجب درک متقابل مردم از یکدیگر و حتی افزایش صلح در دنیا می شود، زمانی که فرهنگ و آداب و رسوم یک سرزمین را به درستی درک کنید دیگر احساساتی نظیر نژاد پرستی و خودبرتربینی نسبت به آنها نخواهید داشت.

در مجموع گردشگری فرهنگی یکی از جذابترین حوزه های گردشگری به شمار می رود که طرفداران بسیاری دارد و در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و یونان درآمدزایی کلانی داشته و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می کند




نظر شما