شناسهٔ خبر: 33043976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: | لینک خبر

تحریم تجارت تهران و آنکارا شدنی نیست

به دنبال تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران، این سوال ایجاد می شود که آیا روابط تجاری ایران با کشورهایی که تحت تاثیر تهدیدهای آمریکا هستند، ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر. این در حالی است که به تازگی تحریم های نفتی جدیدی بر روابط تجاری ایران و ۸ شریک قدیمی سایه انداخته است. - جهان صنعت نیوز

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز| طی ماه های اخیر آمریکا جنگ اقتصادی علیه ایران  را به اوج خود رسانده و در جدیدترین اقدام خود، به معافیت‌ها برای واردات نفت از ایران پایان داده است. بر این اساس معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت ایران برای هشت کشور که ترکیه نیز در بین این کشورها قرار دارد، تمدید نشد. به گفته پمپئو وزیر خارجه آمریکا،  از روز دوم ماه مه، واشنگتن دیگر هیچ معافیت تحریمی جدیدی به کشور‌هایی که پیش از این دارای معافیت برای خرید نفت از ایران بودند، اعطا نخواهد کرد.  اگرچه این اظهارنظرها اعتراض مقامات برخی کشورها نظیر ترکیه و چین را به دنبال داشته است.

در حال حاضر این سوال وجود دارد که آیا روابط تجاری ایران و برخی شرکای قدیمی همچون ترکیه و چین تحت تاثیر تحریم های نفتی قرار خواهد گرفت یا خیر. زمزمه ها حاکی از آن است که تهران و آنکارا در پی تصمیم جدید آمریکا به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم نظیر ایجاد سیستم تهاتری هستند.  این در حالی است که به گفته رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه، تحریم های یک جانبه آمریکا تاثیری بر روابط تجاری ایران و ترکیه نخواهد داشت و با توجه به اینکه مقامات بلندپایه ترکیه عدم پذیرش تحریم ها از سوی آمریکا را رسما اعلام کرده اند، تحریمی پذیرفته نشده که به دنبال دور زدن آن بود. بنابراین تجارت ایران و ترکیه طبق روال سابق ادامه پیدا خواهد کرد.

رضا کامی در این خصوص به «جهان صنعت نیوز» گفت: مقامات بلندپایه ترکیه بارها در دیدارهای رسمی و غیر رسمی اعلام کرده اند که تحریم های آمریکا علیه ایران را نخواهند پذیرفت. این در حالی است که به تازگی نیز به دنبال تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌ها برای واردات نفت ایران، وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد که ما تحریم‌های یکجانبه و تحمیل چگونگی روابط با کشورهای همسایه را نمی‌پذیریم.

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه اظهار کرد:  حتی مولود چاووش اوغلو در پاسخ به اظهارات همتای آمریکایی خود که گفته بود ترکیه می‌تواند نفت را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی تأمین کند، اعلام کرد که وادار کردن به خرید نفت از کشورهای دیگر بجز ایران زیاده روی است.

وی افزود: بر اساس آنچه مقامات ترکیه اعلام می کنند، ترکیه برای خرید نفت و  انرژی به دنبال جایگزینی برای ایران نیست.

کامی در ادامه به اظهار نظر مقامات ایران نیز اشاره کرد و گفت: تهران و آنکارا به طور رسمی تحریم های آمریکا را نفی کرده اند. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، کشور ما ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ایران و ترکیه با توجه به همکاری دیرینه خود و همچنین شرایط منطقه ای به ادامه همکاری های اقتصادی خود ادامه می دهند، اظهار کرد: افزایش همکاری های دوجانبه اقتصادی موضوعی است که طی ماه های اخیر بارها از سوی مقامات دو کشور مورد تاکید قرار گرفته و حتی در مورد دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین روسای جمهور دو کشور توافقی انجام شده است.

کامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط فعلی ترکیه و ایران باید به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم های جدید باشند، گفت: ارتباط کاری ایران و ترکیه ربطی به تحریم ها ندارد و با وجود عدم تمدید معافیت های خرید نفت نیز این دو کشور طبق روال سابق به معاملات تجاری و اقتصادی خود ادامه خواهند داد. اما در این خصوص باید به این نکته توجه داشت که مطرح کردن لفظ دور زدن تحریم در مورد ترکیه معنا ندارد چرا که این کشور تحریم ها را نپذیرفته است که به دنبال راه هایی برای دور زدن آن باشد.

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه افزود: به طور کلی عدم تمدید معافیت های نفتی تاثیر خاصی بر تجارت دو کشور ندارد و ما به صورت عادی به همکاری های خود ادامه می دهیم.




نظر شما