شناسهٔ خبر: 33022355 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از شاعران و استادان زبان و ادب پارسي:

از صداوسيما گله‌مندم/ نگذاريد زبان فارسي فرسوده و ويران شود

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- در شب ولادت با سعادت کريم اهل‌بيت حضرت امام حسن مجتبي (عليه‌السلام) جمعي از استادان زبان و ادب پارسي و شاعران جوان و پيشکسوت با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار، حرکت و پيشرفت جريان شعر انقلاب را اميدوارکننده دانستند و گفتند: البته جريانهاي شعري ديگري نيز وجود دارد اما اين جريان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوري در مضامين و صيقل‌يافتگيِ الفاظ پيشرفت بسيار چشمگيري داشته است.
رهبر انقلاب اسلامي، بيان و پديده شعر را از معجزات آفرينش خواندند و افزودند: شعر از جنبه‌ي جمال و زيبايي برخوردار است و اين امتياز، شعر را به يک رسانه اثرگذار و مسئوليت‌آور تبديل مي‌کند که بايد اين تعهد را در خدمت جريان روشنگري و هدايت قرار داد.
ايشان با اشاره به يک مغالطه ناشيانه که شعر را به «شعر هنري» و «شعر متعهد» تقسيم مي‌کند و مي‌کوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدايي کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌هاي شعر فارسي همچون حافظ، سعدي، فردوسي و مولوي آکنده از اخلاق، تعليم، تعهد، حکمت، عرفان، معنويت و اسلام ناب است، بنابراين تفکيک جنبه هنري و زيباشناختي شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌اي واضح و ناشي از غفلت يا کم‌سوادي است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي قرار دادن شعر در خدمت معارف توحيدي، فضائل اهل‌بيت عليهم‌السلام، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنياي اسلام را موجب اعتلاء شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زيبايي‌هاي رفتاري ملت همانند حماسه زيبا و پر شکوه حضور فداکارانه مردم در کمک‌رساني به سيل‌زدگان را به تصوير بکشيد، زيرا اين کار، شعر شما را به پرچم هويت ملت تبديل مي‌کند.
ايشان تأکيد کردند: حفظ هويت ملت بسيار مهم است، چرا که ملتي که هويت خود را گم کند، در مشت بيگانگان آب مي‌شود و از بين مي‌رود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، در خصوص زبان فارسي ابراز نگراني کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسي حقيقتاً نگرانم زيرا در جريان عمومي، زبان فارسي در حال فرسايش است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: من از صداوسيما گله‌مندم، به دليل اينکه به جاي ترويج زبان صحيح و معيار و زبان صيقل‌خورده و درست، گاهي زبان بي‌هويت و تعابير غلط و بدتر از همه تعابير خارجي را ترويج مي‌کند. انتشار فلان لغت فرنگي يک مترجم يا نويسنده از تلويزيون، موجب عمومي شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ مي‌شود.
ايشان با تقبيح استفاده فراوان از لغات بيگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکيد کردند: نگذاريد زبان فارسي دچار فرسودگي و ويراني شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين از ولنگاري زباني و ساخت لفظي بسيار نازل برخي ترانه‌ها و پخش آنها از صداوسيما در سريالها نيز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسي قرنهاي متمادي است که عمدتاً بوسيله شاعران بزرگ حفظ شده و اينگونه سالم و فصيح به دست ما رسيده است، بنابراين ما بايد حرمت زبان را حفظ کنيم و اجازه نداريم با بي‌مبالاتي آن را به دست فلان ترانه‌سراي بي‌هنر بدهيم که الفاظ را خراب کند و بعد نيز با پول بيت‌المال در صداوسيما و دستگاههاي دولتي و غيردولتي پخش شود.
در اين ديدار 29 تن از شاعران جوان و پيشکسوت اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامي قرائت کردند.
پيش از نماز مغرب و عشاء نيز تعدادي از شاعران از نزديک با رهبر انقلاب اسلامي ديدار و گفت‌وگو و آثار خود را به ايشان تقديم کردند.



نظر شما