شناسهٔ خبر: 32993382 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رونمایی از طرح های جدید ملی برای امنیت فضای مجازی

صاحب‌خبر -
طرح های جدید ملی برای مقابله با حملات سایبری و تقویت امنیت فضای مجازی در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
به گزارش خبرنگارما، مهندس محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه این مراسم به مناسبت روز ارتباطات اعلام کرد: بر اساس برنامه مدون ظرف دو و نیم سال گذشته وزارت ارتباطات با همکاری سندیکای مخابراتی و شرکت های تولید کننده تجهیزات مخابراتی توانسته‌ایم به خودکفایی ۷۰ درصدی در توسعه تجهیزات مورد نیاز برای پهن باند ثابت در کشور برسیم.
به گفته وی، بر خلاف افت شاخص های اقتصادی در سایر بخش ها، این شرکت ها با رشد روبرو هستند و دستاوردشان هم امروز منجر به آن شده که در
۴ استان کشور، زیر ساخت ارتباطی و زیر ساخت پهن باند ارتباطی که تامین کننده نیاز لایه دسترسی است را با تجهیزات تولیدی خودشان پوشش داده اند و شرکت مخابرات هم تجهیزات خارجی را در این مناطق از دسترس خارج کرده و از تجهیزات ایرانی استفاده کرده است. این عدد در پهن باند موبایل به
۳۰ درصد رسیده است. یعنی ما امروز می توانیم ۳۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای پهن باند موبایل را در داخل کشور تولید کنیم.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه از این پس داده های دولتی در بخش اقتصاد دیجیتال آزادسازی و ملی می شوند، افزود: صنعت فضایی کشور سالیان سال اطلاعاتی را در مراکز داده های خود نگهداری می کرد بدون آنکه از این داده ها استفاده ای شود. اما از این پس این داده ها را به صورت آزاد در اختیار همه استارتاپ ها قرار می گیرد.این داده ها متعلق به دولت نیست؛ متعلق به همه مردم ایران است و همه می‌توانند از آن آزادانه استفاده کنند.
وی با اشاره به بهره برداری از پروژه “سروا” افزود: در این طرح خدمات دولت به کسب و کارهای نوین تسهیل می شود و شرکت های استارتاپی می توانند کاربرانی که به آنها مراجعه می کنند را با استفاده از داده های موجود در بانک اطلاعاتی اپراتورها تصدیق هویت کنند.
آذری جهرمی با اظهار اینکه ماه آینده هم ۳ بسته حمایتی دولت از شرکت های رایانه ای بخش خصوصی برای رونق خدمات دیجیتال رونمایی می شود، افزود: نخستین بسته بحث طرح های ۱۳گانه اشتغال خواهد بود که بسیار مهم است. دومین بسته، بسته نوآفرین است که در نشست آینده دولت به تصویب می رسد و سومین بسته هم بسته ای برای توانمند سازی کسب و کارها به صورت منطقه ای در استان ها است. این برنامه ها هدف گذاری ما در جهت حرکت در مسیر «رونق تولید و توسعه خدمات دیجیتال» است.
وی همچنین با اشاره به رونمایی از پروژه”دژفا” گفت: این طرح برای رونق تولید و توسعه خدمات دیجیتال است و مخاطرات امنیتی در این حوزه را کاهش می دهد. وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ما به عنوان حاکمیت موظف هستیم که امنیت اقتصاد دیجیتال را تامین کنیم، گفت: این مسئله در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مورد تاکید قرار گرفته است. ما این زنجیره حفاظتی را ایجاد کرده ایم و اسمش را «دژفا» یا دژ فناوری اطلاعات گذاشته ایم.
وی افزود: بهره برداری از ۱۰ پروژه زیر مجموعه «دژفا» که ۲۰ میلیارد تومان هزینه پژوهشی و ۳۰ میلیارد تومان هزینه عملیاتی برای آن صرف شده است گام بلندی برای تامین امنیت زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات هستند. با استفاده از این پروژه ها میزان شناسایی و توان دفاعی ما در برابر حملات سایبری به زیر ساخت ها و کسب و کارها بیش از ۳۰ برابر افزایش پیدا می کند.
آذری جهرمی گفت: دولت مکلف است تا پایان برنامه ششم توسعه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به خدمات اینترنتی مجهز کند و زیر ساخت های لازم را برای ۴ خدمت اصلی در روستاها فراهم آورد. بر همین اساس ۷۲۰۰ روستا به خدمات پهن باند موبایل با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت تجهیز شده اند و فاصله ۵ برابری مصرف داده شهرها در مقایسه با مناطق روستایی به زیر ۲ و نیم برابر رسیده است؛ یعنی توانسته ایم شکاف دیجیتال را نصف کنیم.

نظر شما