شناسهٔ خبر: 32987466 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش 22 درصدي قيمت بليت قطار بعد از ماه رمضان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا-معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي از افزايش 22 درصدي قيمت بليت قطارهاي مسافري بعد از پايان ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش روز (يکشنبه) ايرنا، «شهرام آدم‌نژاد» در حاشيه امضاي تفاهمنامه همکاري هاي مشترک بين وزارت راه و شهرسازي و مرکز همکاري هاي تحول و پيشرفت رياست جمهوري، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از هماهنگي در شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور تصميم افزايش قيمت بليت قطار اخذ شد. البته سعي کرده‌ايم، در مسيرهاي پرتقاضا اين رقم کمتر باشد.
آدم‌نژاد درباره تعيين قيمت بليت ساير حمل و نقل ها نيز به خبرنگاران گفت: در بخش حمل و نقل مسافري جاده‌اي ناوگان ويژه، قيمت آزاد است و درباره ناوگان غيرويژه هم در همين هفته ستاد تنظيم بازار درباره تعيين قيمت‌ها تصميم‌گيري وجمع بندي نهايي را انجام مي دهد.
وي با اشاره به نرخ ها در بخش هوايي با بيان اينکه نرخ شناور چارچوبي دارد، ادامه داد: در تمام دنيا حتي درباره نرخ‌هاي شناور هم سقفي تعيين مي‌شود و اجازه اعمال هر نرخي را نمي‌دهند. مشکل ما در بخش تعيين قيمت بليت هواپيما، کمبود عرضه است که بايد عرضه و تقاضا در بازار هوايي را مديريت کنيم.
معاون حمل و نقل وزير راه با بيان اينکه پيگير درخواست هاي بخش خصوصي هستيم، گفت:پيگيري هاي مستمري براي بهبود شرايط انجام شده است اما به طور کلي حال حمل و نقل عمومي خوب نيست. در حال حاضر قيمت‌ ها به صورت افسارگسيخته افزايش پيدا کرده‌اند و بايد براي ساماندهي اين شرايط راهکارهايي اتخاذ شود که يکي از گزينه‌ها در بخش حمل و نقل بار مي‌تواند کاهش تعداد ناوگان باشد.
معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه قيمت قطعات ناوگان حمل و نقل عمومي افزايش پيدا کرده است ادامه داد: بحث کمبود روغن خودرو در بازار نيز وجود دارد و مهمتر از کمبود، بحث افزايش قيمت در بازار است.
وي درباره آخرين وضعيت سهميه سوخت ناوگان حمل و نقل عمومي نيز گفت: در سال‌هاي گذشته سيستم توزيع سوخت بر اساس ميزان پيمايش بوده است و اين روش براي تعيين نياز سوخت ناوگان حمل و نقل عمومي اجرا مي شد.
آدم نژاد ادامه داد: وزارت راه و شهرسازي پيشنهادات خود را براي نحوه سهميه‌بندي‌ها ارائه کرده است اما هنوز هيچ تصميمي نهايي نشده است.
** مکان‌يابي 30 منطقه جديد لجستيکي
آدم نژاد همچنين در مراسم امضاي تفاهم نامه گفت: ستاد ايمني حمل‌ونقل کشور، يکي از نکاتي بوده که چندين سال است روي آن بحث شده و پس از ورود وزير جديد به وزارت راه در دستور کار معاونت حمل‌ونقل قرار گرفته است. اين ستاد در ذيل وزارت راه و شهرسازي آغاز به کار مي‌کند و آيين‌نامه آن به هيات دولت ارسال خواهد شد.
وي ادامه داد: اين ستاد توصيه‌هايي را در تمام بخش‌هاي مرتبط با حمل‌ونقل ارائه خواهد کرد. همکاري در زمينه انتقال فناوري هاي حمل‌ونقل و همچنين حمل و نقل هوشمند يکي ديگر از مفاد اين تفاهمنامه است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه مجموعه اقدامات انجام شده تاکنون کافي نبوده است، گفت: در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي، مسيرهاي هوشمند علاوه بر ارائه خدمات به کاربران مي توانند به تجاري‌سازي هم کمک کنند. در حوزه ريلي، دريايي و هوايي نيز همين گونه است؛‌ در بخش ريلي کارهاي بزرگي انجام شده و در حوزه نرم‌افزار مي توان با تکيه بر توان داخلي کارهاي بسيار بزرگي را انجام داد.
آدم نژاد گسترش لجستيک را يکي ديگر از مفاد اين تفاهم نامه خواند و گفت: يکي از نکاتي که مي‌تواند ظرفيت حمل‌ونقل و ترانزيت ايران را در مقايسه با ساير کشورها تقويت کند، وجود لجستيک پايدار و قوي است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام رقم جابجايي سالانه 500 ميليون تن بار در جاده‌هاي کشور از مکان‌يابي 30 منطقه براي راه‌اندازي مراکز لجستيکي خبر داد و گفت:‌ به نظر مي‌رسد در آينده اي نزديک نيازمند نوعي جديد از توزيع کالا در اطراف شهرها خواهيم بود.
«سيدعلي اکرمي‌فر» رئيس مرکز همکاري‌هاي تحول و پيشرفت رياست جمهوري نيز در خصوص جزييات اين همکاري گفت: ايران موقعيت جغرافيايي خاصي دارد و حمل‌ونقل از پيشران‌هاي اقتصاد مقاومتي است؛ اين حوزه مي تواند براي خروج از شرايط بحراني، تحريم و بن‌بست‌ها تاثيرگذار باشد.
رئيس مرکز همکاري‌هاي تحول و پيشرفت رياست جمهوري اضافه کرد: کارگروهي در حوزه حمل‌ونقل و هوش مصنوعي در اين مرکز فعال شده است؛ همچنين با توجه به ظرفيت‌ها در حوزه هوشمندسازي، فناوري و اينترنت اشيا، تلاش مي‌کنيم همه ظرفيت‌هاي خود را در خدمت اين تفاهم‌نامه قرار دهيم.
اقتصام**الف.و**9189
انتهاي پيام /*

نظر شما