شناسهٔ خبر: 32973845 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش سهم شهرداري ها از ماليات و عوارض ارزش افزوده

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سرپرست سازمان امور مالياتي خبر داد: افزايش سهم شهرداري ها از ماليات و عوارض ارزش افزوده سرپرست سازمان امور مالياتي کشور از افزايش سهم شهرداري‎ها از ماليات و عوارض ارزش افزوده خبر داد و گفت: در لايحه اصلاح و دائمي شدن قانون ماليات بر ارزش افزوده، محدوديتي در نظام بودجه شهرداري ها ايجاد نشده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد قاسم پناهي، با اشاره به اخبار منتشره مبني بر ايجاد محدوديت در ميزان و نحوه توزيع سهم شهرداري‎ها و دهياري‎هاي سراسر کشور و کاهش درآمدهاي آنان از محل منابع ماليات بر ارزش افزوده نسبت به قانون موجود گفت: در خصوص لايحه اصلاح و دائمي شدن قانون ماليات بر ارزش افزوده، و در قالب مصوبه کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، نه تنها محدوديتي در نظام بودجه شهرداري‎ها از اين بابت ايجاد نگرديده، بلکه درآمد شهرداري‎ها و دهياري‎ها در قالب مصوبه مذکور افزايش قابل ملاحظه‎اي داشته است.
وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر از محل منابع ماليات و عوارض کالا و خدمات عمومي، سهم شهرداري‎ها و دهياري‎ها، سه درصد(3%) از نه درصد(9%) نرخ عمومي و سهم آنان از ماليات و عوارض ارزش افزوده بنزين و سوخت هواپيما، ده درصد(10%) از سي درصد(30%) نرخ آن مي‎باشد، که به موجب ماده (38) مصوبه مزبور و پس از کسر يک واحد درصد سهم سلامت از نه درصد(9%) نرخ عمومي مقرر گرديده است، باقيمانده به نسبت مساوي به عنوان سهم درآمد عمومي و سهم شهرداري‎ها و دهياري‎ها توزيع گردد.
سرپرست سازمان امور مالياتي کشور افزود: بدين ترتيب سهم شهرداري‎ها و دهياري‎ها از سه درصد(3%) نرخ عمومي به چهار درصد(4%) و سهم از عوارض بنزين و سوخت هواپيما نيز از ده درصد(10%) به پانزده درصد(15%) در گزارش کميسيون اقتصادي افزايش يافته است.
وي اضافه کرد: در رابطه با نحوه توزيع عوارض سهم شهرداري ها و دهياري ها، به موجب قانون فعلي، عوارض وصولي سهم شهرداري ها و دهياري ها به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالياتي واريز مي گردد و اين وجوه مستقيما براساس جمعيت شهرها و روستاها بين شهرداري ها و دهياري ها توزيع مي گردد.
پناهي خاطرنشان کرد: طبق گزارش کميسيون اقتصادي مجلس، عوارض سهم شهرداري ها و دهياري ها بعد از اينکه به حساب رابط سازما ن(تمرکز وجوه اداره کل امور مالياتي ) واريز گرديد، به نسبت جمعيت شهرها و روستاها بين شهرداري ها و دهياري ها توزيع مي گردد. بنابراين هيچ تغييري در نحوه توزيع نيز صورت نگرفته است.
-->

نظر شما