شناسهٔ خبر: 32948343 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بانک مرکزي فهرست صادرکنندگان متخلف را در زمينه ارز اعلام کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رييس کنفدراسيون صادرات گفت: بانک مرکزي در راستاي شفاف‌سازي و جلوگيري از ورود هرگونه هجمه به صادرکنندگان متعهد ليست صادرکنندگاني که ارز صادراتي را به کشور بازنگردانده‌اند اعلام کند.
محمد لاهوتي در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري فارس، در پاسخ به سوالي عدم بازگشت ارز صادراتي به کشور، گفت: در کشور ما در هر دوره‌اي درباره مطلبي موضوعات و آمارهاي مختلفي مطرح مي‌شود و نظرات متفاوتي درباره آن بيان مي‌شود، فارغ از اينکه اين موضوعات و آمارهاي مطرح شده نزديک به واقعيت است يا خير، اما با توجه به قدرت رسانه و مخصوصاً قدرت فضاي مجازي اين مسائل در اذهان به عنوان واقعيت جا مي‌افتد.
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران افزود: يکي از اين موضوعات هجمه‌اي است که تحت عنوان بازگشت ارز صادراتي به صادرکنندگان کشور وارد شده است.
وي با اشاره به صدور بخشنامه‌هاي متعدد و متنوع بانک مرکزي پيرامون نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال 97،که منجر به تذکر مقام معظم رهبري براي اصلاح آن رويه شد، بيان داشت: تقريبا تا اوايل آبان ماه 97 تعدد و تغييرات بخشنامه‌ها پيرامون موضوع ذکر شده آنقدر گسترده و فراوان بود که حتي مشاهده مي‌شد بخشنامه‌هاي جديد بخشنامه‌هاي قبلي را نقض مي‌کند.
لاهوتي اظهار داشت: بنابر اين در چنين فضا و شرايطي قطعاً فعالان اقتصادي نمي‌توانستند فراغ بال نسبت به اقداماتي که بايد انجام دهند، داشته باشند که از جمله آنها مي‌توان به بازگشت ارز صادراتي اشاره کرد.
وي گفت: بعد از آن هم بانک مرکزي با صدور بخشنامه‌اي که صادرکنندگان را براي بازگشت ارز صادراتي سطح‌بندي مي‌کرد، کار را سخت‌تر کرد و اين موضوع هم يکي دو ماه بازگشت ارز صادراتي را به تعويق انداخت.
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران با اشاره به رفع مشکلات بخشنامه‌هاي يادشده در بهمن ماه سال گذشته گفت: بدين ترتيب بازگشت ارز صادراتي به چرخه اقتصادي مخصوصاً بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات غير پتروشيمي، غير فلزي و فلزات رنگي سرعت بيشتري گرفت.
عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: چنانچه تا پايان بهمن سال گذشته 35 درصد از ارز صادراتي به کشور بازگشت.
وي افزود: بر اساس اعلام بانک مرکزي در اسفند 97 و فروردين 98 بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور سرعت بيشتري گرفت به طوريکه بازگشت 2.2 ميليارد يورو ارز صادراتي به کشور عليرغم تعطيلات در اين ايام، ميزان بازگشت ارز صادراتي را به بيش از 50 درصد افزايش داد.
لاهوتي با اشاره به فرصت سه ماهه صادرکنندگان براي بازگشت ارز صادراتي بيان داشت: بر اين اساس صادرکنندگان از اول دي ماه سال 97 اقدام به صادرات کرده‌اند، براي رفع تعهد ارزي تا سال 98 فرصت دارند و اگر اين عدد که حدود 13 ميليارد دلار است را از کل صادرات غيرنفتي کم کنيم به جرأت مي‌توان گفت که حدود 70 درصد از ارز صادراتي سال 97 تا 9 ماهه اول سال گذشته به کشور بازگشته است وا گر کل سال را در نظر بگيريم ميزان بازگشت ارز صادراتي 50 درصد مي‌شود.
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران گفت: با توجه به اعلام رسمي رياست بانک مرکزي مبني بر برگشت 60 درصد ارز حاصل از صادرات و همچنين زمان باقيمانده براي رفع تعهد سه ماهه پايان سال و واقعي شدن قيمت پايه‌هاي صادراتي به جرأت مي‌توان اعلام کرد که کل ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد در کشور باز خواهد گشت.
وي در پاسخ به اين سؤال که براي جلوگيري از اينگونه اتفاقات چه بايد کرد،‌گفت: با توجه به هجمه‌هاي اخيري که در مورد عدم بازگشت ارز صادراتي به صادرکنندگان شده است، مقرر شد تا بانک مرکزي نسبت به اعلام ميزان بازگشت ارز صادراتي اقدام کند تا از اينگونه چندگويي‌ها جلوگيري شود.
لاهوتي اظهار داشت: در شرايط کنوني که کشور نيازمند آرامش است و دشمنان قسم خورده ما متعهد شده‌اند که اقتصاد ما را زمين‌گير کنند اينگونه اظهارنظرها از مسئولين اقتصادي کشور نه تنها بعيد است بلکه باعث تعجب است.
وي گفت: بنابر اين لازم است تا دستگاه‌هاي مختلف با هماهنگي با هم اظهارنظر کنند تا از اعلام هرگونه آمار غيرواقعي جلوگيري شود.
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران بيان داشت: به نظر مي‌رسد در شرايط کنوني همانگونه که بانک مرکزي ليست دريافت‌کنندگان ارز 4200 توماني را اعلام کرد در راستاي شفاف‌سازي و جلوگيري از ورود هرگونه هجمه به صادرکنندگان متعهد ليست صادرکنندگاني که ارز صادراتي را به کشور بازنگردانده‌اند اعلام کند.
وي گفت: نشان دادن همه صادرکنندگان به عنوان متخلف قطعا ضرري که براي منافع ملي دارد بيشتر از ضرري است که به خود صادرکنندگان مي‌شود.
اين فعال اقتصادي اظهار داشت: شرايط جامعه به گونه‌اي است که اگر انگشت اتهام به اشتباه به سمت گروهي نشانه رود، برطرف کردن اين اشتباه امکانپذير نيست لذا مسئولين و افرادي که قدرت بيان اظهارات‌شان را از طريق رسانه‌ها دارند بايد در رابطه با مطالبي که بيان مي‌کنند دقت لازم را داشته باشند تا از بروز اينگونه مسائل پيشگيري شود.
وي اظهار داشت:‌در حالي که برخي صادرکنندگان ادعا مي‌کنند با ارز حاصل از صادرات خود مواد اوليه وارد کرده‌اند اما 30 ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات غيرنفتي در بين هيچکدام از موارد مربوط به واردات مواد اوليه نبوده و عملاً مشمول صادرات بدون بازگشت ارز مي‌شود.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما