شناسهٔ خبر: 32925962 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جنگ رواني آمريکا عليه ايران در عراق/ بهانه تراشي آمريکا براي آغاز درگيري با ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي به کارکنان «غيرضروري» سفارت خود در بغداد و کنسولگري اين کشور در اربيل دستور داد عراق را ترک کنند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، در بخشي از اين بيانيه که در پايگاه اطلاع‌رساني وزارت خارجه آمريکا منتشر شده، آمده است: «وزارت خارجه ايالات متحده دستور داده کارمندان غيرضروري حکومت ايالات متحده، چه در سفارت در بغداد و چه در کنسولگري در اربيل، عراق را ترک کنند.»
اين بيانيه مي‌افزايد: «خدمات رواديد عادي در هر دو مرکز فعلا تعليق شده و حکومت ايالات متحده توانايي محدودي براي خدمات‌دهي به شهروندان آمريکايي در عراق دارد.»
وزارت خارجه آمريکا به اين دسته از کارکنان دستور داده «در اسرع وقت» عراق را ترک کنند و از تأسيسات ايالات متحده در سرتاسر عراق دور بمانند.
هنوز دليل اين تصميم آمريکا اعلام نشده، اما در روزهاي گذشته واشنگتن ادعا کرده بود که تهديدات عليه نيروهاي آمريکايي در منطقه افزايش يافته است.
اوايل هفته هم سفارت ايالات متحده در بغداد با صدور بيانيه‌اي به اتباع آمريکا توصيه کرد از سفرهاي غيرضروري به عراق خودداري کنند.

ادعاي جديد ضدايراني پامپئو
وزير خارجه آمريکا چهارشنبه گفت واشنگتن به هر گونه تهديد از سوي شبه‌نظاميان نزديک به ايران عليه نيروهاي آمريکا پاسخ شديد خواهد داد.
«مايک پامپئو»، وزير امور خارجه آمريکا چهارشنبه دولت عراق را تهديد کرد آمريکا به هر گونه تهديد عليه نيروهاي آمريکايي از سوي ايران پاسخ شديد نشان خواهد داد.
پامپئو مدعي شد شبه‌نظاميان نزديک به ايران موشک‌هاي خود را به پايگاه‌هاي آمريکا در عراق نزديک‌تر کرده‌اند.
آمريکا مدعي است که نيروهاي مقاومت عراق، تحت حمايت ايران به دنبال هدف قرار دادن منافع واشنگتن هستند.
اظهارات پامپئو در حالي مطرح شده است که سخنگوهاي گروه‌هاي مقاومت در عراق تأکيد کردند که هيچ برنامه‌اي براي هدف قرار دادن نيروهاي آمريکايي ندارند و اظهارات تهديد آميز پامپئو، «جنگ رواني» واشنگتن است.
ادعاي تلاش گروه‌هاي نزديک به ايران براي هدف قرار دادن مواضع آمريکا در حالي مطرح مي‌شود که حتي نزديک‌ترين متحدان آمريکا هم اين ادعا را رد کرده‌اند. روز گذشته «کريس گيکا» معاون انگليسي ائتلاف چندمليتي تحت رهبري آمريکا اين ادعا را رد کرده و گفت بر خلاف آنچه عنوان شده، او افزايشي در ميزان تهديد نيروهاي حامي ايران در عراق و سوريه مشاهده نکرده است.
«مايک پامپئو» وزير خارجه عراق اين هفته در سفري از پيش اعلام‌نشده راهي بغداد شد و با مقام‌هاي عراقي ديدار کرد. به ادعاي خبرگزاري «رويترز»، پامپئو در اين سفر فشار بيشتر به نيروهاي بسيج مردمي عراق را خواستار شده است.

واکنش عراق به جنگ تبليغاتي آمريکا
«عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير عراق در يک نشست خبري درباره تشديد تنش در منطقه گفت: «آمريکا و ايران به دنبال جنگ نيستند و بغداد تلاش‌هاي گسترده‌اي انجام مي‌دهد تا اختلافات بين اين دو کشور را مهار کند».
نخست‌وزير عراق گفت که قبل از آنکه پامپئو به عراق سفر کند، سه بار تلفني با او درباره پرونده‌هاي منطقه و «نقش عراق در جلوگيري‌ از خطر» صحبت کرده است.
در همين حال وزارت خارجه عراق با صدور بيانيه‌اي به تصميم آمريکا در خصوص کاهش تعداد کارکنان سفارت اين کشور در بغداد واکنش نشان داد و گفت که «اوضاع اين کشور امن است».
«احمد الصحاف» سخنگوي وزارت خارجه عراق به تصميم آمريکا درباره کاهش تعداد کارکنان سفارت خود در عراق به دليل ناامني‌هاي اين کشور واکنش نشان داد و اوضاع عراق را «امن» توصيف کرد.
سخنگوي وزارت خارجه عراق با بيان اينکه «اوضاع امنيتي اين کشور باثبات است»، افزود: «با همه طرف‌ها هماهنگي داريم و به گفت‌وگو و ايجاد فرصت‌هاي توازن قوا با توجه به نياز منطقه متعهديم».
الصحاف گفت که «اوضاع عراق بسيار امن است و بر حاکميت و حمايت از منافع ملت عراق تاکيد دارد».

بهانه تراشي آمريکا براي آغاز يک درگيري احتمالي با ايران
نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد، دستور تخليه کارمندان غيرضروري آمريکا در عراق را آخرين پرده از جنگ تبليغاتي آمريکا عليه ايران دانست.
نمايندگي ايران، ادعاهاي اخير آمريکا و همچنين دستور تخليه کارمندان غيرضروري اين کشور در عراق را آخرين پرده از جنگ تبليغاتي آمريکا ضد ايران با استفاده از "گزارش هاي اطلاعاتي تقلبي" دانست که براي بهانه آغاز يک درگيري احتمالي بيان مي شود.
"عليرضا ميريوسفي" سخنگوي نمايندگي ايران در سازمان ملل گفت: ايران هيچ تهديدي براي هيچ کس در عراق يا ساير نقاط نيست و قصد حمله به هيچ جايي را ندارد.
ايران به گواه تاريخش فقط اقدام به دفاع از خودش مي کند و هيچ راهبرد تهاجمي ضد هيچ کشوري را ندارد؛ مردم ايران تسليم اين جنگ رواني جديد نخواهند شد.

نظر شما