شناسهٔ خبر: 32864932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دولت در مبارزه با فساد و رانت با هيچکس تعارف ندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون اول رييس جمهوري گفت: دولت در مبارزه با فساد و رانت ناشي از توزيع کالاهايي که با ارز 4200 توماني وارد شده اما در بازار به قيمت هاي آزاد فروخته مي شود با هيچکس تعارف ندارد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني معاون اول رييس جمهوري، اسحاق جهانگيري امروز- دوشنبه- در جلسه بررسي وضعيت واردات کاغذ و مشکلات دست اندرکاران مطبوعات و کتاب کشور، با اشاره به نگراني ها و دغدغه هاي دست اندرکاران اين حوزه، تصريح کرد: از نظر دولت کتاب و مطبوعات جزو کالاهاي اساسي و ضروري مورد نياز جامعه است و بايد تمام تدابير لازم براي تداوم حيات و رشد اين محصولات بکار گرفته شود.
معاون اول رييس جمهوري با بيان اينکه دولت نسبت به افزايش قيمت ملزومات مورد نياز اين صنعت نظير کاغذ و زينک و پيامدهاي آن براي صنعت چاپ و نشر کشور واقف است، افزود: نخواهيم گذاشت در حرکت رو به رشد توليد محصولات فرهنگي نظير کتاب و مطبوعات خللي حاصل شود.
جهانگيري يادآور شد: سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادي، کاغذ به عنوان کالاي اساسي در فهرست اقلام ضروري و مورد نياز مردم قرار گرفت و ارز لازم براي واردات آن از سوي بانک مرکزي تامين شد و اين روند امسال نيز ادامه خواهد يافت.
معاون اول رييس جمهوري ضمن تاکيد بر ضرورت حل مشکلات پيش روي مطبوعات و حوزه نشر و کتاب در زمينه کاغذ،‌ بيان کرد: به منظور حل مشکل کاغذ بايد علاوه بر نظارت جدي و دقيق بر جريان واردات و توزيع کاغذ، تلاش شود تا ظرف چند ماه ظرفيت توليد کارخانه هاي داخلي به منظور مرتفع کردن نيازهاي کشور در اين زمينه افزايش پيدا کند.
جهانگيري خاطرنشان کرد: دولت در موضوع فساد و رانت ناشي از توزيع کالاهايي که با ارز 4200 توماني وارد شده اما در بازار به قيمت هاي آزاد فروخته مي شود با هيچکس تعارف ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بانک مرکزي بايد در زمينه پرونده هاي واردات و توزيع کاغذ به عنوان مدعي همه ابزارهاي لازم را براي مسدود کردن منافذ فساد بکار گيرند و با متخلفان از طريق تعزيرات و محاکم قضايي برخورد شود و دستگاه قضايي نيز بايد با سوء استفاده کنندگان ارز اختصاص يافته براي کالاهاي اساسي از جمله کاغذ بدون مماشات برخورد کند.
وي با تاکيد بر اهميت حفظ وجهه و سلامت دستگاه هاي دولتي نظير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نظارت بر کل فرايند واردات و توزيع به منظور جلوگيري از ايجاد هر نوع فسادي را ضروري خواند و گفت: بايد با همه کساني که در شرايط سخت و دشوار کنوني از دولت براي واردات کالاهاي اساسي ارز گرفته اما از آن سوء استفاده کرده اند، برخورد جدي شود زيرا اين کار بازي با حيثيت و آبروي نظام و دولت است.
معاون اول رييس جمهوري با قدرداني از زحمات مديران مسئول روزنامه ها و ناشران کتاب که در اين شرايط دشوار، صنعت چاپ و نشر را سرپا نگه داشته اند، از آنها خواست در شرايط جنگ اقتصادي و عمليات رواني و رسانه اي دشمنان، با قدرت در دفاع از نظام و کشور به کار خود ادامه دهند.
جهانگيري از مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز خواست تا براي نظارت دقيق تر بر جريان واردات و توزيع کاغذ از توانمندي و ظرفيت نمايندگان مطبوعات و ناشران و تشکل هاي مرتبط با آنها استفاده کند.
در اين جلسه که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس کل بانک مرکزي و جمعي از مديران مسئول مطبوعات و نمايندگان اتحاديه هاي مرتبط با ناشران کشور حضور داشتند، ديدگاه هاي مختلف در زمينه مشکلات صنعت چاپ و نشر و راه هاي برون رفت از تنگناهاي موجود مطرح شد.
سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين جلسه با بيان اينکه ناشران و مطبوعات کشور در شرايط سختي قرار دارند، گزارشي از ميزان واردات کاغذ در 14 ماه گذشته ارايه کرد و از برنامه ريزي و اتخاذ تدابير لازم براي از بين بردن روزنه هاي فساد دراين بخش خبر داد.
عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي نيز با ارايه آماري از ميزان ارز اختصاص يافته به کاغذ در سال 1397، بر تلاش بانک مرکزي به منظور رفع مشکل ارزي و واردات ملزومات مورد نياز دست اندرکاران چاپ و نشر تاکيد کرد.
در اين جلسه مقرر شد ارز مورد نياز واردات کاغذ همچون ساير کالاهاي اساسي کماکان اختصاص يابد. همچنين مقرر شد کاغذهاي وارداتي انبار شده در گمرکات کشور ظرف دو هفته به بازارهاي مصرف عرضه شود.
در اين جلسه وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز موظف شد تا با تامين مواد اوليه مورد نياز صنايع توليد کاغذ داخل کشور، ظرفيت توليد اين کارخانه ها را در چند ماه آينده به حداکثر برساند.
سيام*3061**9121
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما