شناسهٔ خبر: 32856577 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نيامدن دلارهاي صادراتي تقصير نيماست!

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - باتوجه به اينکه 75درصد از درآمد صادراتي به کشور بازنگشته است، يک کارشناس بازار سرمايه، مهمترين دليل آن را تفاوت نرخ ارز در سامانه نيما با نرخ ارز در بازار آزاد دانست و گفت: نزديک شدن اين دو قيمت به هم، مي‌تواند اين رانت را از بين ببرد و معاملات بازار سرمايه را متأثر کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، عليرضا قدرتي با اشاره به حجم زيادي از ارزهاي صادراتي به کشور بازنگشته است و اين رقم به گفته وزير اقتصاد بيش از 30ميليارد دلار است، اظهار کرد: فاصله زيادي بين نرخ نيمايي و نرخ دلار در بازار آزاد وجود دارد. با توجه به سياست‌هاي دولت بايد منتظر باشيم که کم‌کم با دلار 4200توماني خداحافظي کنيم که اين موضوع مي‌تواند قيمت سهم‌ها در بازار سرمايه را تقويت کند. از سوي ديگر مهمترين دليل عدم بازگشت ارزهاي صادراتي به کشور، تفاوت قيمت ارز نيمايي و ارز بازار آزاد است.
درباره علت نوسانات شديد قيمت‌ها در بازار سهام اظهار کرد: در ابتدا بايد به ياد داشت که نوسانات، عضو لاينفک بازار سرمايه است. فعالان اين بازار بايد بدانند همانطور که نوسان مثبت وجود دارد، نوسان منفي هم وجود دارد. مهم برآيند سرمايه‌گذارهاست که بايد مثبت باشد.
وي ضمن يادآوري رشد فزاينده قيمت‌ها در بازار سهام، گفت: در سال 1398بازار سرمايه رشد خوبي داشت و در بسياري از سهم‌ها شاهد بازده مناسبي بوديم. يکي از دلايل افت بازار در روزهاي اخير موضوعات سياسي بود که سبب شد بسياري از سهامداران فروشنده شوند. همچنين در اين بازار مقدار خريد اعتباري زياد بود که با توجه به شرايط موجود براي برخي سهامداران اين اعتبارات را کم کردند.
اين کارشناس بازار با اشاره به ريسک‌هاي سيستماتيک معاملات بورس، افزود: بايد منتظر باشيم و ببينم که شرايط سياسي به کجا مي‌رسد و اثرات آن چه تأثيري در توليد شرکت‌ها خواهد داشت.
مراقب باشيد!
وي ادامه داد: تصميم‌هاي هيجاني در خريد و فروش سهام منطقي نيست. سهامداران بايد با توجه به موضوعات بنيادي، سهام خود را بررسي کنند. بايد توجه کنيم که در رشدي که اتفاق افتاد، حتي سهم‌هايي که از نظر بنيادي از وضعيت خوبي برخوردار نبودند هم از رشد بازار منتفع شدند. مسئولان مربوطه و مشاوران سرمايه‌گذاري بايد سهامداران را از اين نظر آگاه کنند که سرمايه‌گذاري در اين شرکت‌ها موجب ضرر و زيان خواهد شد.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: در شرايط فعلي حتي با فرض کم شدن صادرات و فروش، سود خوبي براي شرکت‌ها پيش‌بيني مي‌شود و P/E هاي دو تا سه را براي سهم‌هاي بزرگ مي‌بينيم و فرصت سرمايه‌گذاري مناسب است.
قدرتي در گفت‌وگو با ايسنا تاکيد کرد: با توجه به پيش‌بيني تورم، بازار سرمايه مي‌تواند بخشي از اثرات منفي تورم را جبران کند. در چنين شرايطي سرمايه‌گذاري در بورس فعلاً مناسب به نظر مي‌رسد.
-->

نظر شما