شناسهٔ خبر: 32848549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

3 مزيت برق صادراتي ايران از نظر وزير عراقي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بغداد - ايرنا - وزير برق عراق بار ديگر با تاکيد بر عدم امکان جايگزيني برق وارداتي از ايران، به سه مزيت اين محصول راهبردي ايران اشاره کرد.

به گزارش ايرنا، `لوي الخطيب` وزير برق عراق براي چندمين بار گفت که کشورش در حال حاضر امکان جايگزين کردن برق وارداتي از ايران را در داخل و يا ديگر کشورهاي همسايه ندارد.
وي در گفت و گويي با مجله `فارن پاليسي` که روز يکشنبه در رسانه هاي عراقي بازتاب يافت، گفت که يک سوم برق مصرفي در عراق از طريق ايران تامين مي شود و هيچ گزينه ديگري براي جايگزيني آن وجود ندارد.
الخطيب افزود: برق وارداتي ايران در حاضر چهار هزار مگاوات است که بطور مستقيم و يا از طريق تامين گاز خوراک نيروگاه هاي توليد برق عراق تامين مي شود و از نظر قيمت مناسب، حجم قابل صادرات و سرعت تحويل آن در حال حاضر غير قابل رقابت است.
وي با اشاره به بررسي هاي انجام شده گفت: در حال حاضر عراق هيچ گزينه اي ديگري در داخل و يا کشورهاي ديگر همسايه براي تامين برق مورد نياز خود و با اين سه مزيت ندارد.
در همين حال، دوشنبه گذشته نيز رسانه هاي عراقي به نقل از وزير برق عراق نوشتند که در پاسخ به درخواست آمريکايي ها براي قطع واردات گاز و برق ايران به آنان تاکيد شده است اين کشور دست کم تا سه سال ديگر به اين واردات نياز دارد.
وزير برق عراق گفت که رسيدن به مرحله خودکفايي عراق در زمينه برق به دو تا سه سال زمان آنهم در صورت اجراي طرح هاي بزرگ در اين مدت، نياز است.
وي گفت: عراق به آمريکايي ها گفته است که در حال حاضر به واردات برق و گاز از ايران نياز دارد و هم اکنون نزديک به 1200 مگاوات برق و همچنين گاز مصرفي براي توليد 2800 مگاوات برق ديگر را از ايران وارد مي کند.
وزير برق عراق گفت: اگر طي دو تا سه سال آينده پروژه هاي بزرگ در زمينه توليد برق در اين کشور اجرا شود مي توانيم به مرحله خودکفايي و بي نيازي از واردات در اين زمينه برسيم.
اين چندمين بار است که مقامات عراقي در واکنش به تحريم هاي ضد ايراني و نيز فشارهاي واشنگتن به بغداد، تاکيد مي کنند که فعلا امکان قطع واردات بويژه در زمينه برق و گاز از ايران نيست و بي نيازي از اين واردات چند سال زمان مي برد.
پيش تر `ثامر الغضبان` مشاور نخست وزير در امور انرژي و وزير نفت عراق، نيز به عدم امکان قطع واردات گاز و برق از ايران در شرايط کنوني و برغم فشارهايي که روي بغداد وارد مي شود، اشاره کرده بود.
وزير نفت عراق گفت که عراق در زمينه هاي مختلف از جمله در زمينه برق و گاز بدنبال خودکفايي است اما اين امر چند سال زمان مي برد.
در حال حاضر عراق روزانه حدود 28 ميليون فوت مکعب گاز از ايران وارد مي کند که گاز مورد نياز تعدادي نيروگاه با حدود 2800 مگاوات برق توليدي را تامين مي کند.
انتظار مي رود اين مقدار واردات از اوايل ماه ژوئن ميلادي (اواسط خرداد ماه) به 35 ميليون فوت مکعب در روز افزايش يابد تا ميزان توليد برق به 3500 مگاوات افزايش يابد.
ايران نيز تامين روزانه 1200 مگاوات برق شبکه سراسري عراق را ادامه خواهد داد و با اين حال مجموع برقي که عراق از ايران وارد مي کند 4700 مگاوات مي باشد که به گفته مقامات عراق منجر به کاهش قابل توجه زمان خاموشي در فصل تابستان مي شود.
خاورم*4**380*
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما