شناسهٔ خبر: 32842422 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چرا نيروهاي يمني از سه بندر استان الحديده عقب نشيني کردند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- نيروهاي يمني در تلاش براي جلوگيري از خونريزي بيشتر و پيشبرد روند صلح در استان الحديده دست به عقب نشيني يک جانبه از سه بندر استان الحديده در غرب يمن زدند و هيئت سازمان ملل بر اين عمليات نظارت مي کنند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، پس از گذشت مدتي از توقف اجراي توافق سوئد، ارتش و کميته هاي مردمي يمن با نظارت سازمان ملل اقدام به عقب نشيني از سه بندر الحديده کردند. ناظران سازمان ملل با تجليل از اين اقدام بشردوستانه متعهد شدند که پشتيباني کامل لوجستيکي را از اين حرکت تأمين کنند و به نيروهايي که در اين بنادر مستقر مي شوند کمک کنند.
يکي از ناظران سازمان ملل در يمن گفت: ما از اين اقدام شما تقدير مي کنيم و براي ارائه کمک هاي لازم در اجراي اين توافقنامه تلاش مي کنيم. ما پيش بيني مي کنيم که اين طرح در چهاردهم ماه جاري تکميل شود.
محمد عياش قحيم، استان دار الحديده نيز گفت: ارتش و کميته هاي مردمي يمن پس از 4 سال محافظت و مراقبت، سه بندر در الحديده را به وزارت کشور يمن و نيروهاي گارد ساحلي تحويل دادند.
نيروهاي گارد ملي، تابع وزارت کشور يمن با اعلام اينکه بنادر الحديده، الصليف و رأس عيسي را به طور کامل تحويل گرفته است، از اقدام قهرمانانه ارتش و کميته هاي مردمي در اجراي گام اول از توافق سوئد و عقب نشيني يک جانبه تشکر کرد.
سرتيپ زيد الوشلي، مدير کل گارد ساحلي يمن، گفت: در اولين مرحله از اجراي توافق سوئد – که به طور يک طرفه اجرا مي شود – بنادر الحديده، الصليف و رأس عيسي تحويل گرفته شدند.
سرگرد صادق الوجيه، مدير دايره امنيت و اطلاعات بندر نفتي رأس عيسي اعلام کرد که گارد ساحلي سه بندر را در الحديده تحويل گرفته است. وي همچنين بر آمادگي کامل براي اداي وظيفه تأکيد کرد.
در شرايطي که ائتلاف متجاوز سعودي و مزدوران بدون توجه به اوضاع وخيم انساني در الحديده، به لجاجت خود ادامه مي دهد، طرف يمني جديت خود را در اجراي اين توافق ثابت کرد.

عقب نشيني ازبنادر يمن، نشان از پايبندي به توافق سوئد است
«محمد البخيتي» عضو شوراي سياسي جنبش انصارالله يمن بامداد يکشنبه گفت: عقب نشيني ما از بنادر الحديده، الصليف و راس عيسي، در چارچوب پايبندي به توافق صلح سوئد انجام شده است.
البخيتي در گفت و گوي با الجزيره قطر تصريح کرد: توافق براي خروج انصارالله از اين بنادر برآمده از توافق صلح استکهلم است.
وي افزود: توافقنامه استکهلم تعهداتي براي طرفين ايجاد کرد، تعهداتي که ما بايد ملزم به انجام آن باشيم و تعهداتي که نيروهاي مزدور به سرکردگي عربستان و امارات (عبدربه منصورهادي) نيز بايد به آن عمل کنند، ولي متاسفانه اين مزدوران به توافق استکهلم پايبند نيستند و کارشکني مي کنند.
اين عضو شوراي سياسي انصارالله اظهار کرد: ما از امروز از طريق رسانه ها، آمادگي خود را براي اجراي اين توافق اعلام کرديم اما متاسفانه نيروهاي مزدور از پايبندي به توافق صلح سوئد سرباز مي زنند.
البخيتي افزود: دو ماه پيش به سازمان ملل متحد اعلام کرديم که آماده ايم که به صورت يکجانبه از اين مناطق عقب نشيني کنيم، اما آنها ترجيح دادند که اين عقب نشيني همزمان با خروج نيروهاي طرف مقابل انجام شود.
اين عضو شوراي نظامي انصارالله تصريح کرد: سازمان ملل متحد از دو ماه گذشته تلاش زيادي کرد تا نيروهاي مزدور را براي پايبندي به توافق صلح سوئد و خروج از مناطق مذکور متقاعد کند، اما راه به جايي نبرد.
البخيتي افزود: همين امر موجب شد تا تصميم بگيريم ، بصورت يکطرفه از اين مناطق عقب نشيني کنيم تا پايبندي خود به توافقنامه استکهلم و عدم پايبندي مزدوران را نشان دهيم.
وي در خصوص زمان عقب نشيني نيروهاي انصارالله از بندر الحديده، الصليف و رأس عيسي گفت: ما زمان عقب نشيني را تعيين نکرديم، اما دو ماه گذشته اين موضوع را به سازمان ملل متحد پيشنهاد داديم.
عضو ارشد شوراي سياسي جنبش انصارالله با اشاره به اين که خروج نيروهاي انصارالله با کمک سازمان ملل متحد صورت مي گيرد، مدت اين عقب نشيني را سه روز اعلام کرد.
وي با رد هرگونه ادعا در مورد قاچاق سلاح در بندر الحديده و ديگر بنادر تحت کنترل انصارالله يمن تصريح کرد: اين گونه اظهارات، ادعاهايي هستند که ائتلاف متجاوز آن را بيان مي کند تا دستآويزي براي آنها جهت بستن بنادر يمني باشد.
البخيتي در پايان افزود: حضور تيمي از سازمان ملل متحد در بنادر يمن، براي کنترل اين مناطق، دروغ بودن ادعاهاي ائتلاف متجاوز در مورد قاچاق سلاح توسط انصارالله را به اثبات مي رساند.
ژنرال «مايکل لوليسگارد»، رئيس گروه ناظران سازمان ملل متحد در يمن ساعاتي پيش اعلام کرده بود که انصارالله روز شنبه خروج از بنادر الحديده، الصليف و رأس العيسي را آغاز کرده است.
دولت مستعفي يمن و جنبش انصارالله در مذاکرات صلحي که 13دسامبر سال گذشته ( 22آذر 97) در استکهلم پايتخت سوئد انجام شد به توافق هايي در باره استان هاي ساحلي الحديده و تعز و تبادل اسرا دست يافتند، اما اين توافق ها با توجه به اختلاف هاي دو طرف بر سر جزئيات آن، اجرا نشده است.
جنبش انصارالله که سازمان ملل متحد که بارها پايبندي اش به توافق استکهلم، را تاييد کرده است، عامل اصلي انجام نشدن توافق را کارشکني طرف مقابل و ائتلاف متجاوز سعودي و امارات مي داند.

نيروهاي يمني توپ را به زمين سازمان ملل متحد و ائتلاف سعودي انداخته اند
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين؛ محمد عبدالسلام سخنگوي هيئت اعزامي صنعا به مذاکرات استکهلم گفت: سازمان ملل صداقتش را در الزام طرف مقابل به تعهداتش در توافق استکهلم ثابت کند.
عبدالسلام تاکيد کرد: براساس توافق، روند کار براي استقرار نيروها در الحديده بايد هم زمان باشد و حال اين فرصت در برابر سازمان ملل متحد قرار گرفته است تا صداقتش را در واداشتن طرف مقابل به اجراي تعهدات اثبات نمايد.
خبرنگار الميادين در يمن در گزارشي تاکيد کرد، ارتش و کميته هاي مردمي يمن با عقب نشيني يک جانبه از بنادر صليف، راس عيسي و الحديده، توپ را به زمين سازمان ملل متحد، ائتلاف زير نظر عربستان و کابينه هوادار عبد ربه منصور هادي انداخته اند. اين اقدام ارتش و کميته هاي مردمي، برخي اتهام ها عليه صنعا را، مبني بر سنگ اندازي در مسير اجراي توافق استکهلم ، دور کرد تا موانع اصلي در مسير اجراي توافق سوئد و بازنگري در روند استقرار نيروها در الحديده مشخص شود.
محمد عبدالسلام در اين باره به الميادين گفت:« عقب نشيني ما از امروز، با هماهنگي سازمان ملل متحد و با حضور ناظرانشان آغاز شده است ، در مقابل متجاوزان و مزدورانشان از عقب نشيني مشابه خودداري کردند تا ثابت شود در تلاش براي اجرايي شدن توافق سوئد جدي نيستند. »
بنابراين گزارش، روند عقب نشيني ارتش و کميته هاي مردمي که با نظارت سه گروه بين المللي آغاز شده است و تا چهاردهم مه (24 ارديبهشت) ادامه خواهد داشت، با مخالفت کابينه هوادار عبد ربه منصور هادي مواجه شد و صغير بن عزيز رئيس هيئت مذاکره کننده کابينه هوادار عبدربه منصور هادي در اين باره گفت، هر گونه عقب نشيني يک جانبه، وقتي بدون نظارت و بدون اقدام مشترک باشد نوعي فريب است.
ناصر طويل استاد علوم سياسي دانشگاه صنعا مي گويد، به نظر مي رسد طرف مقابل سعي مي کند خود را از زير فشارها خارج سازد، اما به طور کلي مسيري که در توافق سوئد مشخص شد دچار تناقضات زيادي است و اين مي تواند توافق را غير قابل اجرا سازد.
در همين حال محمد علي الحوثي عضو شورايعالي سياسي يمن معتقد است، عقب نشيني يک جانبه ما به اين دليل است که کشورهاي متجاوز و هم پيمانانشان اجرايي شدن توافق را رد کرده اند که در اين زمينه عربستان اصلي ترين چالش ومانع در مسير اجراي توافق است.
در هر حال اقدام ارتش و کميته هاي مردمي يمن به نوعي تلاش براي معرفي موانع اصلي در مسير اجراي توافق سوئد به شمار مي آيد؛ توافقي که به نظر مي رسد از همان آغاز مرده متولد شده است. هر چند عقب نشيني يک جانبه، با استقبال برخي از طرف هاي بين المللي مواجه شده است اما طرف مقابل در يمن با اين اتفاق مخالفت کرد.

عقب نشيني نيروهاي يمني از الحديده و سرسختي ائتلاف متجاوز
العالم نيز در تحليلي به قلم عبدالرحمن راجح نوشت: با اينکه سازمان ملل و نمايندگان آن در الحديده از عقب نشيني يک جانبه نيروهاي يمني از اين شهر استقبال کرده اند، اما کشورهاي متجاوز، دست پيش گرفته و اين حرکت را فريبکاري خوانده است؛ به طوري که رسانه هاي سعودي و اماراتي حتي قبل از اجراي اين طرح، آن را نمايشي و فريب کارانه خوانده اند.
بسياري از ناظران، عکس العمل کشورهاي متجاوز در اين خصوص را فرار از حقايق و تلاشي براي ادامه وضعيت موجود و مخالفت با اجراي توافق سوئد دانسته اند.
در همين راستا بحران انساني در شهر الدريهمي، يکي از شهرهاي استان الحديده به دليل ماه ها محاصرعه از سوي کشورهاي متجاوز، در حال تشديد است. منابع محلي گفتند در داخل اين شهر مردم از گرسنگي مي ميرند. دفتر سياسي جنبش انصار الله با صدور بيانيه اي از سازمان ملل خواست به مسئوليت و وظايف خود عمل کرده و با اعمال فشار بر ائتلاف متجاوز، آن را وادار به پايان دادن به محاصره اين شهر کند. انصار الله در اين بيانيه نسبت به سکوت شرم آور سازمان ملل در قبال فاجعه انساني در اين منطقه ابراز تأسف کرد.
استان الحديده در اعتراض به ادامه محاصره الدريهمي، شاهد تجمع اعتراض آميز مردم است. معترضان در اين تجمع، به ادامه محاصره و جنايت عليه اهالي الدريهمي را محکوم کردند. ادامه محاصره اين شهر باعث مرگ بسياري از زنان و کودکان و افراد سالخورده به دليل گرسنگي و فقدان دارو شده است.
همچنين عبد القادر مرتضي، رئيس کميته امور اسرا، عربستان و امارات را به مانع تراشي بر سر راه اجراي توافق مبادله اسرا متهم کرد و گفت که عربستان نه تنها به توافق سوئد پايبند نبوده است بلکه به مزدوران خود دستور داده است که از هر گونه ميانجي گري طرف هاي داخلي براي اجراي توافق مبادله اسرا جلوگيري کنند.
وي خاطرنشان کرد که آنها به مناسبت ماه رمضان، طرحي را براي مبادله 1000 اسير آماده کرده اند اما عربستان هر گونه تلاش از سوي طرف هاي داخلي براي اجراي اين طرح را خنثي مي کند.



نظر شما