شناسهٔ خبر: 32822924 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

فروش نفت ایران در بورس شانگهای برای مقابله با تحریم‌های نفتی

صاحب‌خبر -
عرضه نفت خام ایران در بورس شانگهای و معامله آن به «یوآن» یکی از راه‌حل‌هایی است که طی هفته‌های گذشته از سوی کارشناسان به آن اشاره ‌شده است.

به گزارش فارس، پس از خروج آمریکا از برجام، معاملات نفت خام در بورس شانگهای با رشدی چشمگیر همراه شد.

به عقیده کارشناسان، اگرچه معامله نفت خام ایران در بورس شانگهای و بر اساس یوآن هم می‌تواند به سود این بورس تازه پا گرفته باشد و هم فروش نفت ایران، اما از سویی دومین اقتصاد بزرگ دنیا قصد ندارد به شکلی علنی به بی‌تاثیر کردن تحریم‌های آمریکا بپردازد.

این موضوع در حالی مورد اشاره قرار می‌گیرد که وزارت خارجه چین مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام اعلام کرده و مقامات این کشور به توقف یا کاهش خرید نفت خام ایران از سوی ایران هم اشاره‌ای نکرده‌اند. در عین حال به نظر می‌رسد بزر‌گترین‌ خریدار نفت خام ایران جانب احتیاط را به ویژه در معاملات بورسی که ساز و کاری شفاف دارد، رعایت کند. از طرفی قراردادهای آتی جدید برای معامله نفت خام در بورس بین‌المللی شانگهای با برخی محدودیت‌ها همراه است که به «دخالت دولت چین در روند معاملات آتی نفت خام به یوآن به واسطه مقررات دولتی» بازمی‌گردد.

ایمان ناصری مشاور ارشد و مدیرکل خاورمیانه شرکت اف جی‌ای (Facts Global Energ) اخیرا اظهار کرده است: بورس شانگهای که به تازگی فعالیت خود را در زمینه معامله نفت آغاز کرده و هدفش تجارت و قیمت‌گذاری نفت خام با واحد پولی یوآن چین است، راه درازی تا رسیدن به موفقیت و اثرگذاری در معاملات جهانی دارد.با این حال معامله نفت خام ایران در بورس شانگهای و به یوآن که نه بانک‌های آمریکایی در آن دخالتی دارند و نه واحد پولی دلار در آن اثرگذار است، از سوی برخی کارشناسان ایرانی روشی مناسب در شرایط سیاسی فعلی ارزیابی می‌شود. حمید حسینی عضو هیات‌مدیره انجمن صادرکنندگان نفت ایران عقیده دارد در شرایط فعلی که مشکل نقل و انتقال پول بار دیگر بر اقتصاد ایران سایه افکنده، معامله نفت خام ایران به یوآن می‌تواند راهکاری مناسب باشد اما مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که به‌‌رغم صدور مجوز واردات نفت خام از سوی شرکت‌های خصوصی در چین و امکان خرید و فروش آن در بورس شانگهای، سیاست‌های دولتی ایران اجازه فروش نفت خام به شرکت‌های خصوصی را نمی‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما