شناسهٔ خبر: 32820177 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

کوتاه کردن دست دلالان از معیشت مردم با کالابرگ

صاحب‌خبر -

کوتاه کردن دست دلالان از معیشت مردم با کالابرگ

گروه صنعت

در جایی که تورم کالاهای اساسی به سرعت در حال افزایش بوده، تورم موادخوراکی از تورم کلی پیشی گرفته است. اعلام کالابرگ و استفاده از آن به شرط نظارت صحیح بر انتخاب گروه‌های هدف و تعیین درست و محدود کالاهای مشمول، می‌تواند به منزله ترمزی بر سر راه تورم و سوء‌استفاده دلالان از اوضاع بهم‌‌ریخته در برخی از بازار‌‌ها به ویژه بازار کالاهای خوراکی شود. البته باید به این نکته توجه داشت که برقراری آن می‌تواند به منزله تضمین حداقل معاش برای قشر نیازمند جامعه باشد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور چندی پیش در نمایشگاه کتاب بیان داشت: الان با توجه به شرایط جدید اقتصادی به سمت محدودیت‌های بیشتری می‌رویم، پس احتمالاً نقش دولت پررنگ‌تر می‌شود. شاید مجبور شویم در برخی کالا‌ها به سمت سهمیهبندی و کوپنی شدن پیش برویم. این نظری است که در دولت و خارج از دولت طرفدار و مخالف دارد. پیش نیازش این است که دولت خودش دوباره وارد یکسری از فعالیت‌های اقتصادی شود.

این در حالی است که اسفندماه سال گذشته با تصویب مجلس مقرر شد، دولت برای حمایت از معیشت مردم و تولید از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده کند.

در این زمینه سیدعلی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا در شرایط فعلی کوپنی کردن تأثیرگذار خواهد بود یا نه؟ گفت: دولت باید ارزیابی‌های خود را از این موضوع به صورت کارشناسانه جمع‌آوری کرده و به مجلس ارائه دهد تا مجلس با بررسی دلایل دولت برای کوپنی کردن اقتصاد تصمیم نهایی را بگیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی افزود: اگر دولت فکر می‌کند که کوپنی کردن اقتصاد، مناسب است با توضیحات بیشتر و شفاف‌سازی در این خصوص که این کوپن‌‌ها به چه شیوه‌ای از جمله الکترونیک یا کالابرگ ارائه می‌شوند را باید به مردم پاسخ دهد.

ادیانی تصریح کرد: در شرایط فعلی هر روشی که به نفع مردم است، دولت به لحاظ قانونی می‌تواند آن را انجام دهد و دستش باز است. برای مثال در بودجه سال 98 مجلس بنا به پیشنهاد دولت 14میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی تصویب کرد که اگر همین کالاهای اساسی را به‌درستی بین مردم توزیع کنند شاهد افزایش قیمت ناگهانی در این زمینه نخواهیم بود.

همچنین جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که شرایط کنونی ایجاب می‌کند تا اختیارات دولت در بخش اقتصادی افزایش یابد، گفت: استفاده از سیستم کوپن در شرایط موجود می‌تواند گزینه مناسبی برای تأمین کالاهای اساسی مردم با پایین‌‌‌ترین هزینه باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای‌اسلامی تأکید کرد: سیستم کوپن منجر به افزایش اختیارات دولت می‌شود. ما بعد از جنگ به سمتی رفتیم تا دولت بخشی از اختیارات خود را واگذار کند، اما شرایط کنونی ایجاب می‌کند تا اختیارات دولت در اقتصاد افزایش یابد و کنترل بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشد. شاید این امر ایده‌آل بخش‌خصوصی کشور نباشد اما در شرایط کنونی نمی‌توان با نگاه کسب حداکثر سود در حداقل زمان جلو برویم.

دولت چاره‌ای جز کوپنی کردن کالاهای اساسی ندارد

همچنین عزت‌ا... یوسفیانملا؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای‌اسلامی با بیان اینکه عده‌ای همیشه سعی می‌کنند از شرایط خاص و ویژه اقتصادی در کشور سوء‌استفاده کنند و همین امر باعث می‌شود معیشت مردم به مخاطره بیفتد افزود: ما قبول داریم که دخالت و کنترل درست نیست اما دولت چاره‌ای جز قطع دسترسی سودجویان به کالاهای اساسی و رسیدن آنها به دست مردم را ندارد.

وی گفت: شاید نام کوپن خوب نباشد ولی دولت می‌تواند برای آن نام مناسب‌تری مثل کالابرگ یا اسامی دیگر انتخاب کند که روی بازار از نظر روانی تأثیر منفی نداشته باشد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای‌اسلامی اظهار داشت: دولت باید این اقدامات را انجام دهد تا از این برهه زمانی عبور کنیم، حال می‌توان اسم آن، کوپن یا شارژ کارت‌ملی برای دریافت کالا باشد. در واقع برای دچار نشدن به مشکل گوشت قرمز چاره‌ای جز اعمال محدودیت و دادن سوبسید‌‌ها نیست.

دراین باره علی مطهری، نایبرییس مجلس شورای‌اسلامی درخصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی علی‌رغم تخصیص ارز دولتی، گفت: بهتر بود دولت در بازه‌زمانی زودتری حداقل نیازهای خانواده‌ها را به صورت ویژه یعنی با کالابرگ تأمین می‌کرد تا هر خانواده‌ای مطمئن شود که این مقدار گوشت، برنج، روغن و سایر کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در اختیار داشته و این اقلام برای خانواده‌‌اش محفوظ است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس در مجلس شورای‌اسلامی، با بیان اینکه تأمین نیاز مردم با کالابرگ دو حُسن دارد، افزود: نخستین حُسن این بوده که نگرانی مردم از بین رفته و خانواده‌ها مطمئن می‌شوند که حداقل نیازهای آنها تأمین می‌شود و دومین حُسن، این بوده که دشمنان خارجی و کسانی که بر علیه ایران کار می‌کنند متوجه می‌شدند که دولت و مردم در این مسأله به صورت درازمدت مقاومت می‌کنند و براین اساس زودتر دست از فشارهای خود برمی‌داشتند

مطهری با بیان اینکه حُسن کالابرگ این است که هر خانواده هر زمانی که تمایل داشت می‌تواند نیاز خود را تهیه کند و دیگر نگران مواد اولیه غذایی خود نیست، تأکید کرد: دولت باید این اقدام را از یک سال پیش انجام می‌داد و مجلس چند بار در جلسات خصوصی این موضوع را به دولت عنوان کرده بود.

نظر شما