شناسهٔ خبر: 32807005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تحولات يمن؛

حملات سعودي ها به مناطق مسکوني يمن/ پاسخ موشکي يمن/ خروج يکجانبه انصارالله از سه بندر الحديده

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- حملات توپخانه اي و موشکي نيروهاي متجاوز و مزدوران سعودي به مناطق مسکوني يمن 9 کشته به جا گذاشت.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نيروهاي متجاوز جمعه شب با توپخانه و سلاح هاي سنگين خانه هاي شهروندان يمني واقع در منطقه زايد شهرستان الحالي را هدف قرار دادند که بر اثر آن يک کودک کشته و يک تن ديگر نيز زخمي شد.
المسيره در خبر ديگري اعلام کرد که شماري از شهروندان يمني در حمله موشکي و توپخانه اي مزدوران سعودي به مناطق مسکوني شهر قعطبه در استان الضالح کشته و زخمي شدند.
منابع محلي گفتند که در اين حمله 2 خانه بر سر ساکنانش ويران شد.
در حملات مزدوران سعودي به مناطق مسکوني هشت تن کشته و شماري نيز زخمي شدند که اکثرشان زن و کودک هستند.
روز گذشته نيز توپخانه متجاوزان 19 گلوله توپ به خانه ها و دارايي هاي شهروندان يمني در حومه شهر الدريهي در استان الحديده شليک کرد.
در اين حمله پنج خانه در روستاي الشجن تخريب شد.

شهادت چهار کودک عضو يک خانواده يمني
متجاوزان سعودي استان الضالع يمن را گلوله باران کردند که در نتيجه آن چهار کودک عضو يک خانواده به شهادت رسيدند و چهار نفر ديگر زخمي شدند.
حملات متجاوزان سعودي به الحديده و الضالع در يمن به شهيد و زخمي شدن شماري از شهروندان منجر شد که بيشتر آن‌ها کودک بودند.
به گزارش شبکه تلويزيوني العالم، متجاوزان سعودي استان الضالع يمن را گلوله باران کردند که در نتيجه آن چهار کودک عضو يک خانواده به شهادت رسيدند و چهار نفر ديگر زخمي شدند.
منابع محلي اعلام کردند در اين حمله دو منزل در منطقه قعطبه استان الضالع هدف قرار گرفت که به ويراني کامل دو منزل بر سر ساکنان منجر شد.
در گلوله باران محله‌هاي مسکوني الحديده نيز يک کودک به شهادت رسيد و يک کودک ديگر نيز زخمي شد. در اين حملات خسارات فراواني هم به منازل شهروندان وارد شد.
تصوير حاوي صحنه دلخراش خارج کردن جسد يک کودک از زير آوار است.

حمله موشکي يمني ها به مواضع سعودي ها
نيروهاي يمني با موشک «زلزال 1» مواضع نظاميان سعودي را هدف قرار دادند.
تجمع مزدوران ارتش عربستان در منطقه طيبه الاسم در صحراي الاجاشر روبروي نجران با موشک هدف قرار گرفت.
يک منبع نظامي گفت که موشک به هدف اصابت کرده و شماري کشته و زخمي به جا گذاشته است.
نيروهاي ارتش و کميته هاي مردمي يمن روز گذشته، پيشروي ارتش عربستان در منطقه روبروي السديس را دفع کردند که بر اثر آن شماري از نظاميان سعودي کشته و زخمي شدند.

خروج يکجانبه انصارالله از سه بندر الحديده
جنبش انصارالله يمن زيرنظر هيئت نظارت سازمان ملل متحد از امروز تا چهار روز ديگر تصميم به عقب نشيني از سه بندر اصلي يمن دارد.
به گزارش العالم، جنبش انصارالله يمن در راستاي اجراي تعهداتش در قبال توافقنامه استکهلم از تصميم خود براي عقب نشيني از سه بندر اصلي يمن خبر داد. اجراي اين تصميم از امروز آغاز مي شود و تا چهار روز ديگر ادامه خواهد يافت.
دولت مستعفي و فراري يمن و جنبش انصار الله 13 دسامبر گذشته در پي گفتگوهايي که در پايتخت سوئد انجام شد توافقي را با هدف برقراري فوري آتش بس و عقب نشيني از مواضع شهر حديده و بنادر آن امضا کردند. براساس اين توافق همچنين امنيت شهر حديده و بنادر آن به نيروهاي امنيتي محلي سپرده شد. برقراري امنيت غيرنظاميان و تردد آزاد آنها و محافظت از اموالشان از ديگر شرايط اين توافق بود.
کميته هماهنگي سازمان ملل در امور آرايش مجدد نيروها در يمن اعلام کرد جنبش انصارالله يمن با عقب نشيني از بنادر الحديده، صليف و راس عيسي موافقت کرده است. محمدعلي الحوثي رئيس کميته عالي انقلابي يمن اعلام کرد اين تصميم را در پي مخالفت کشورهاي متجاوز و متحدان آنها با اجراي توافقنامه استکهلم اتخاذ کردند.
با وجود تخلفاتي که مزدوران ائتلاف متجاوز سعودي در الحديده انجام مي دهند، جنبش انصارالله يمن براي در امان نگه داشتن شهروندان از آثار و نتايج تجاوزات متجاوزان، همچنان به توافقنامه استکهلم پايبند است. بر همين اساس جنبش انصارالله از تصميم خود براي عقب نشيني از سه بندر اصلي کشور خبر داد. سازمان ملل ضمن دريافت اين خبر اعلام کرد جنبش انصارالله با عقب نشيني از سه بندر در ساحل درياي سرخ به نفع نيروهاي سازمان ملل موافقت کرده است.
جنبش انصارالله يمن در بيانيه خود تاکيد کرد نيروهاي ارتش و کميته هاي مردمي طبق توافقنامه سوئد به عقب نشيني از بنادر الحديده پايبند هستند. کميته سازمان ملل در امور آرايش مجدد نيروها نيز ضمن اعلام اين خبر افزود اين عقب نشيني براي آماده کردن زمينه واگذاري اداره اين بنادر به سازمان ملل طبق توافقنامه استکهلم انجام مي شود.
اين کميته اعلام کرد: طرفين پس از اين اقدام بايد اقدامات دائمي و الزام آوري براي عمل به تعهدات خود انجام دهند. منابع جنبش انصارالله اعلام کردند عقب نشيني از بنادر سه گانه از صبح روز شنبه (امروز) آغاز مي شود و تا سه شنبه ادامه خواهد يافت. اين کار زير نظر هيئت نظارت سازمان ملل انجام مي شود و نيروهاي گارد ساحلي امنيت اين بنادر را برعهده خواهند گرفت.
سازمان ملل همچنين از مزدوران خواست سيلوهايي را که تحت سيطره آنهاست باز کنند تا نيروهاي سازمان ملل بتوانند براي مقابله با گرسنگي گسترده در مناطق مختلف ساحل غربي يمن وارد اين سيلوها شوند. از سپتامبر گذشته به سازمان ملل اجازه ورود به اين سيلوها داده نشده است. آمارها نشان مي دهد ذخاير غلات اين سيلوها براي تغذيه سه ميليون و 700 هزار نفر به مدت يک ماه کافيست.

نظر شما