شناسهٔ خبر: 32784810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

الغضبان: عراق به سهميه اوپک پايبند خواهد ماند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بغداد - ايرنا - وزير نفت عراق بار ديگر تاکيد کرد که کشورش به توافقات اعضاي اوپک پايبند است و سياست صادرات نفت خود را تغيير نخواهد داد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، `ثامر الغضبان` وزير نفت عراق و مشاور نخست وزير در امور انرژي در اظهاراتي که در روزنامه دولتي `الصباح` به چاپ رسيده است، تاکيد کرد: بغداد سياست نفتي خود را تغيير نخواهد داد و همچنان به سهميه اوپک پايبند خواهد بود.
وي افزود: عراق توان افزايش صادرات نفت خود را دارد اما با توجه به اهميت حفظ ثبات در بازار و جلوگيري از عرضه اضافي، به توافق اعضاي اوپک و متحدان خارج از اوپک احترام مي گذارد و به سهميه خود پايبند خواهد بود.
الغضبان گفت: عراق درحال حاضر قصد تغيير سياست توليدي و صادراتي خود در زمينه نفت را ندارد اما اگر شرايط بازار تغيير کند بعدا بر اساس شرايط جديد درباره آن تصميم گيري خواهد کرد.
وزير نفت عراق در عين حال به نشست اعضاي اوپک و متحدان آن 19 ماه مه جاري (29 ارديبهشت) در جده اشاره کرد و گفت: تا آن زمان هنوز فرصت زيادي وجود دارد که ببينيم وضعيت قيمت نفت به کجا مي رسد و اين که آيا شاهد ثبات يا افزايش خواهد بود.
درهمين حال وزير نفت عراق روز يکشنبه گذشته نيز در جريان سفر به دوحه قطر اعلام کرده بود که کشورش براي جبران کمبود احتمالي بازار، اقدام به اتخاذ تصميم يکجانبه براي افزايش عرضه نفت خام نخواهد کرد.
وي گفته بود: بغداد به توافقات در خصوص سطح توليد ميان اعضاي اوپک و اعضاي غير اوپک به رهبري روسيه در دسامبر 2018 تا هر جا که باشد احترام خواهد گذاشت.
وزير نفت عراق افزوده بود: توافق ياد شده براي حفظ تعادل در بازار جهاني نفت صورت گرفت که سال هاي قبل از آن شاهد افت و خيز و کاهش شديد قيمت ها بود، بنابر اين ما از آن حمايت مي کنيم.
الغضبان گفت: توافق ماه دسامبر سبب جلوگيري از ريزش قيمت نفت و بازگشت آرامش به بازار جهاني شد و قيمت آن را که زير 40 دلار در هر بشکه شده بود به بيش از 70 دلار رساند.
وي تاکيد کرد که عراق در خصوص ميزان عرضه نفت به بازار به توافق مذکور پايبند خواهد ماند و فارغ از اين که علت کاهش عرضه در بازار چه باشد، اقدام به اتخاذ تصميمات يکجانبه براي جبران آن نخواهد کرد.
آژانس بين المللي انرژي در گزارشي که اوايل ارديبهشت ماه جاري منتشر شد، پيش بيني کرد که عراق در سال 2030 ميلادي در رتبه سوم بزرگترين توليد کنندگان نفت قرار خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش، عراق موقعيت خود را در ميان توليد کنندگان بزرگ نفت تقويت خواهد کرد تا در رتبه سوم بزرگترين منبع عرضه جديد در جهان قرار گيرد و جايگاه خود را در سازمان اوپک نيز ارتقا دهد.
اين آژانس که مقر آن در پاريس مي باشد با بيان اينکه عراق توليد نفت خود را تا سال 2030 ميلادي به 6 ميليون بشکه در روز افزايش مي دهد، احتمال داد که عراق توليد نفت خود را تا سال2030 و به نسبت 30 درصد افزايش خواهد داد تا در رتبه بندي از کانادا که اکنون چهارم مي باشد، پيشي بگيرد.
آژانس بين المللي انرژي افزود: افزايش توليد نفت عراق، کمبود نفت در بازار بدليل بحران هاي منطقه از جمله اوضاع در ونزوئلا و ليبي را جبران خواهد کرد.
دولت عراق پيش تر اعلام کرده بود در سال 2019 شرکت ملي نفت عراق به توليد روزانه 4 ميليون بشکه نفت خواهد رسيد.
در بودجه سال 2019 ميلادي عراق، ميانگين صادرات نفت 3 ميليون و 880 هزار بشکه در روز و به ‌نرخ هر بشکه 56 دلار تعيين شده است.
اين در حالي است که ميانگين صادرات نفت عراق در بودجه سال 2018 ميلادي، سه ميليون و 800 هزار بشکه در روز و به‌ نرخ هر بشکه 46 دلار تعيين شده بود.
همچنين درحالي که طي دو دهه گذشته ذخاير نفت اين کشور 135 ميليارد بشکه برآورد مي شد، اين رقم به گفته مقامات عراقي اکنون به 153 ميليارد بشکه رسيده است.
خاورم*4**380*
انتهاي پيام /*

نظر شما