شناسهٔ خبر: 32780916 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ادامه واکنش ها به تصميم ايران درباره برجام؛

نامه 19 انديشکده اروپايي به آمريکا براي بازگشت به برجام/ اعلام آمادگي عمان براي ميانجيگري ميان ايران و آمريکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- اروپايي ها همچنان به حفظ برجام اميدوار هستند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، اقدام متقابل جمهوري اسلامي ايران در برابر خروج آمريکا از برجام و کم کاري هاي اتحاديه اروپا در قبال اجراي اين توافقنامه بين المللي با واکنش هاي گسترده روبه رو شده است .
صبح روز چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 بود که شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه‌اي از توقف برخي اقدامات تهران ذيل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهاي باقيمانده در توافق 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود به ويژه در حوزه هاي بانکي و نفتي را اجرا کنند.
حدود يک سال پيش بود (18 ارديبهشت 1397) که دولت آمريکا به دستور ترامپ، به بهانه‌هاي واهي و ادعاهاي بي‌اساس عليه برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، از توافق بين‌المللي برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحريم‌هاي هسته‌اي ذيل اين توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

ابراز اميدواري گوترش براي باقي ماندن برجام
دبير کل سازمان ملل ابراز اميدواري کرد که توافق هسته‌اي ايران همچنان باقي مانده و آن را پيروزي بزرگ توصيف کرد.
«آنتونيو گوترش» دبير کل سازمان ملل پس از آنکه ايران در روز چهارشنبه از کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌اي خبر داد، ابراز اميدواري کرد که برجام همچنان باقي بماند.
«فرحان حق» سخنگوي گوترش گفت: دبير کل سازمان ملل همواره بر اهميت توافق هسته‌اي با ايران تاکيد کرده و آن را پيروزي بزرگ در ديپلماسي و جلوگيري از انتشار تسليحات اتمي توصيف کرده و برجام را در ايجاد صلح و امنيت در عرصه بين‌المللي و منطقه‌اي موثر دانست.

انگليس: ايران به برجام پايبند بماند ما هم متعهديم
وزير خارجه انگليس روز چهارشنبه گفت در صورتي که ايران به تعهداتش ذيل برجام پايبند بماند، لندن هم پايبند خواهد بود.
جرمي هانت، وزير خارجه انگليس اقدام ايران در کاهش برخي از تعهداتش ذيل «برجام» را اقدامي «نامبارک» توصيف کرد اما گفت تا زماني که ايران به تعهداتش ذيل برجام پايبند بماند، لندن هم پايبند خواهد بود.
هانت که در لندن در کنفرانس خبري مشترک با «مايک پامپئو»، وزير خارجه آمريکا حضور داشت گفت: «برجام يکي از دستاوردهاي مهم ديپلماسي غربي است که موجب شده ايران به رغم تمام مشکلاتي که در خاورميانه وجود دارد سلاح هسته‌اي نداشته باشد.»
وزير خارجه انگليس اضافه کرد: «من و پامپئو اتفاق نظر داريم که اگر ايران هسته‌اي شود، خسارت عظيمي خواهد بود. برجام، يک توافق است. ايران در ازاي کاهش تحريم‌ها موافقت کرده که به اين توافق پايبند بماند. اگر آنها اين توافق را زير پا بگذارند، تبعات خواهد داشت.»
هانت در ادامه گفت: «از ايران مي‌خواهيم قبل از اينکه اين توافق را نقض کنند به مدت طولاني در اين باره فکر کنند. به نفع آنها نيست که اين توافق را نقض کنند. چون لحظه‌اي که اين اتفاق بيفتد و آنها هسته‌اي شوند، همسايگانشان هم هسته‌اي خواهند شد.»
مايک پامپئو هم در اين کنفرانس خبري به سوالي درباره تصميم‌هاي جديد ايران در خصوص توافق هسته‌اي برجام اظهارنظر کرد و تلاش کرد از اهميت موضوع بکاهد.
وي گفت: «من گزارش‌ها [درباره کاهش تعهدات ايران ذيل برجام] را ديده‌ام؛ متن [نامه روحاني] را نديده‌ام. فکر مي‌کنم که [بيانيه ايران] عامدانه مبهم بود. بايد منتظر بمانيم ببينم اقدامات آنها در عالم واقع چيست.»
پامپئو اضافه کرد: «ايراني‌ها براي اينکه دنيا را وادار کنند که سريعاً کاري انجام دهند، بيانيه‌هاي زيادي درباره اقداماتي که تهديد به انجام دادن آن مي‌کنند صادر مي‌کنند.»
وزير خارجه آمريکا گفت: «منتظر مي‌مانيم ببينيم چه مي‌کنند. ايالات متحده صبر خواهد کرد تا ببيند آنها چه مي‌کنند.»

فرانسه خواستار خويشتنداري ايران شد
اوليويه گووين سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه گفت که از ايران توقع داريم به برجام احترام بگذارد و از هر گونه تصميمي که بر وخامت اوضاع مي افزايد، خودداري کند.
خبرگزاري رويترز بامداد پنج شنبه به نقل از گووين نوشت: ايران برخي از محدوديت هاي برنامه هسته اي خود را کنار گذاشته و به همين منظور ما اعلام کرديم که نقض قرارداد با قدرت هاي جهاني بر وخامت اوضاع مي افزايد.
فرانسه مي خواهد اطمينان حاصل کند اين توافقنامه که در راستاي منع اشاعه است، به طور کامل اجرا شود.
او درباره تمايل کشورش براي ادامه همکاري با ايران اضافه کرد:فرانسه مصمم است که اين توافق نامه به طور کامل اجرا شود و کانال هاي مالي و صادرات با ايران همچنان باز بماند.
بسياري از کارشناسان اقدام ايران در کاهش برخي تعهدات در برجام را که رئيس جمهوري از آن با عنوان `جراحي برجام` ياد کرد، اقدامي هوشمندانه توصيف کردند که اروپايي ها را با انتخابي مهم رو به رو ساخته است.

تصميم ايران در مورد برجام، برنامه‌ريزي شده است
سفير فرانسه در ايران طي سال‌هاي 2001 تا 2005 واکنش ايران به خروج آمريکا از برجام را تصميم برنامه‌ريزي شده خواند.
او چهارشنبه (18 ارديبهشت) در گفت‌وگو با خبرگزاري اسپوتنيک روسيه گفت که «معتقدم که تصميم امروز ايران، با هدف تشديد نبوده بلکه تصميم برنامه‌ريزي شده است که با دقت در پاسخ به تحريم‌هاي فزاينده آمريکا عليه خود اتخاذ شده است».
سفير اسبق فرانسه در تهران گفت که واکنش امروز ايران هشدار آميز و در چارچوب ديپلماتيک و توافق وين بوده است؛ توافقي که بر امکان اتخاذ اقدامات جديد در صورت عدم پايبندي طرف‌هاي آن به تعهدات خود صحه مي‌گذارد.
نيکولو در مورد ضرب الاجل 60 روز ايران به اروپا نيز گفت که طرف‌هاي اروپايي در «وضعيت سختي» قرار دارند؛ چرا که آن‌ها در سايه وجود تحريم‌هاي آمريکايي، نمي‌توانند به راحتي با ايران تعامل کنند.
اين مقام سابق فرانسوي گفت که اروپايي‌ها به دنبال کار با مکانيزم‌هايي هستند که بتواند از تحريم‌هاي آمريکا عليه تعامل تجاري با ايران دوري کند.
او گفت که ايران به دنبال خروج از توافق هسته‌اي نيست و مي‌داند که آمريکايي‌ها به دنبال اين هستند که ايران را مجبور به خروج کنند. سفير اسبق فرانسه در ايران در پايان اين مصاحبه گفت که تهران نمي‌خواهد در دام آمريکايي‌ها بيفتد و بنابر اين در توافق هسته‌اي باقي خواهد ماند.

نامه 19 انديشکده اروپايي به آمريکا براي بازگشت به برجام
مديران نوزده انديشکده اروپايي در نامه اي مشترک، با ذکر دلايل و برشمردن مزاياي برجام، بازنگري آمريکا در رويکرد خود در قبال برجام و بازگشت اين کشور به تعهدات برجامي خود را خواستار شدند.
مديران و کارشناسان 19 انديشکده اروپايي با تاکيد بر اينکه دوباره پيوستن به برجام بهتر از نابود کردن است از آمريکا خواستند تا رويکرد خود درخصوص اين توافق را مورد بازبيني قرار دهد.

اعلام آمادگي عمان براي ميانجيگري ميان ايران و آمريکا
سفير عمان در واشنگتن گفت: اگر ايران و آمريکا بر موثر بودن ميانجيگري عمان باور داشته باشند، مسقط براي حل تنش دو طرف آمادگي دارد.
«حنينه المغيري» بامداد پنجشنبه در مصاحبه با تارنماي آمريکايي المانيتور افزود، در سال 2013 عمان ميانجيگر مذاکرات هسته اي ميان ايران و آمريکا نبود بلکه تنها محل اين مذاکرات را تامين کرد.
وي با اشاره به روابط دوستانه عمان با دولت هاي ايران و امريکا گفت، ما مي توانيم مجددا نقشي در حل تنش بوجود آمده ميان دو کشور داشته باشيم.
سفيرعمان در آمريکا به ويژگي هاي سياست خارجه مسقط پرداخت و گفت، يکي از اصول اصلي سياست خارجه عمان عدم دخالت در امور داخلي کشورهاي همسايه است.
المغيري تصريح کرد، از ديگر اصول سياست خارجه عمان مي توان به نقش ميانجيگري در حل بحران هاي منطقه اي اشاره کرد.
وي در باره روابط مسقط - تهران گفت، ايران يکي از همسايگان خوب عمان است و ما داراي روابط خوب و پسنده اي با اين کشورهستيم، عمان با همين سياست توانست در سال 2009 کوهنوردان امريکايي بازداشت شده در ايران را آزاد کند.

نظر شما