شناسهٔ خبر: 32725008 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی:

ماهانه ۲۰۰ هزار تن شکر به بازار عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: تزریق شکر با نرخ مصوب به بازار تا زمان ایجاد ثبات قیمتی ادامه دارد و قرار است به‌طور ماهانه ۲۰۰ هزار تن شکر وارد بازار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یزدان سیف، با اشاره به عرضه شکر در بازار  اظهار کرد: در سه روز گذشته بیش از ۲۰ هزار تن شکر با قیمت مصوب سه هزار و 400 تومان به بازار عرضه شده و فروش آن در میادین و فروشگاه‌های منتخب آغاز شده است.
وی افزود: بارش‌های اخیر خوزستان عرضه شکر به بازار را با وقفه‌ای مقطعی مواجه کرده است که با واردات و عرضه گسترده، این کمبود در چند روز آتی برطرف می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: تزریق شکر با نرخ مصوب به بازار تا زمان ایجاد ثبات قیمتی ادامه دارد و قرار است بطور ماهانه ۲۰۰ هزار تن شکر وارد بازار شود.
نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران هم با تأکید بر اینکه کالاهای اساسی و اقلام پرمصرف ماه رمضان به‌وفور در بازار وجود دارد، از درخواست واردات بیشتر شکر به دولت همزمان با ماه مبارک رمضان خبر داد.
ابراهیم درستی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت برخی اقلام اساسی در بازار با قیمت‌های اعلامی از سوی مسئولان دولتی متفاوت است و مردم مجبورند این اقلام را گران‌تر از نرخ مصوب خریداری کنند گفت: موضوع شکر زیر نظر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و ما هم در جلسات خود و در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتیم درخواست کردیم برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از هرگونه کمبود در بازار ماه رمضان، شکر بیشتری به کشور وارد شود تا به‌وفور در بازار عرضه و توزیع شود.
در همین رابطه خبرگزاری فارس گزارش داد: در حالی قیمت قند و شکر طی سه ماه گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از کیلویی سه هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده و قیمت همچنان قصد پایین آمدن ندارد که به گفته وزیر جهاد کشاورزی اندکی کمتر از نیاز داخلی، در کشور شکر تولید می‌شود و همچنین چند برابر نیاز واردات انجام شده است.
وزیر جهاد کشاورزی در پیام نوروزی افزایش تولید شکر را یکی از موفقیت‌های بزرگ بخش کشاورزی مطرح کرد و گفت: «تولید شکر در کشور به آستانه خودکفایی رسیده است.»
این تناقض‌گویی زمانی مشهود میشود که از یک سو تولید شکر کشور را دو میلیون تن اعلام می کنند که نیاز به ۲۰۰ هزار تن واردات شکر است تا نیاز کشور تأمین شود، از سوی دیگر خبر می دهند که یک و نیم میلیون تن واردات شکر انجام می‌شود. چطور می‌شود به جای 200 هزار تن، هفت برابر آن یعنی یک میلیون و 400 هزار تن وارد کرد.
مؤلفه دیگری می‌تواند این موازنه‌های بازار را برهم بزند که از جمله آن احتکار این کالای اساسی در بازار است تا برخی بتوانند از این محل سود خوبی به جیب بزنند.
در دیگر سو صحبت‌های بهمن دانایی، دبیر انجمن صنایع قند و شکر نشان می‌دهد میزان تولید شکر آنگونه که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیشتر اعلام کرده بودند نیز درست از آب درنیامده است، البته بخشی از این کاهش تولید به دلیل عوامل پیش‌بینی نشده مانند سیل بوده که ۲۰۰ هزار تن تولید شکر کشور را کاهش داده است، اما ۲۰۰ هزار تن کاهش دیگر نیز به دلیل کمبود حق‌آبه‌های آب کشاورزی چغندرکاران کشور بوده است.
البته دانایی اعلام کرده است که برداشت چغندرقند آغاز شده و هفت کارخانه فعال در استان خوزستان مشغول فرآوری هستند.
 آن‌طور که دانایی گفته است قیمت قند و شکر تا یک ماه دیگر کاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما