شناسهٔ خبر: 32685099 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تاریخچه خودرویی که پورشه را نجات داد؛

آشنایی با تایم لاین پورشه باکستر

پورشه امروزه یکی از بهترین خودروسازی‌های جهان است که به‌عنوان یک برند لوکس شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، محصولات باکیفیت پورشه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند و توانسته‌اند سود سرشاری را نصیب این شرکت آلمانی کنند. اما در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی پورشه با مشکلات بسیار زیادی همراه بود و شرکت در اوایل دهه ۹۰ در معرض ورشکستگی قرار داشت. در آن دوران یک خودرو رودستر جدید با نام پورشه باکستر روی خط تولید پورشه قرار گرفت و سرنوشت این کمپانی را تغییر داد.

شاید در حال حاضر خودروهای رود ستر و کروک چندان طرفداری نداشته باشند اما در دهه ۹۰ داشتن چنین خودرویی نشان‌دهنده زندگی لوکس بود و بسیاری از افراد به سراغ چنین خودروهایی می‌رفتند. فروش پورشه باکستر در انتهای دهه ۹۰ و ابتدای قرن ۲۱ سبب شد تا پورشه دوباره از آتش زیر خاکستر سربلند کند. با این پیش‌زمینه حالا می‌خواهیم کمی بیشتر با تاریخچه پورشه باکستر آشنا شویم.

۱۹۹۶، تولید اولین نسل از پورشه باکستر

پورشه تا قبل از تولید باکستر در دهه ۵۰ میلادی تنها ۹۰ دستگاه خودرو رود ستر و کروک از مدل پورشه ۵۵۰ که یک خودرو مسابقه‌ای بود را برای استفاده در خیابان‌های شهری به بازار عرضه کرده بود. به‌این‌ترتیب پورشه باکستر را باید اولین پروژه بزرگ پورشه در بازار رود ستر های خیابانی بدانیم. بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ پورشه روزهای سختی را می‌گذراند و برای فرار از ورشکستگی هم‌زمان روی طرح‌های مختلفی کار می‌کرد.

درنهایت با ترکیب چند طرح و الهام گرفتن از پورشه ۵۵۰، در اواخر سال ۱۹۹۶ میلادی اولین نسخه از پورشه باکستر با نام پورشه ۹۸۶ به بازار عرضه شد. باکستر یک رود ستر دو نفره موتور وسط بود که به یک موتور ۲.۵ لیتری ۶ سیلندر خطی مجهز شده بود. البته بعدها در اواخر سال ۱۹۹۹ موتورهای ۲.۷ و ۳.۲ لیتری جایگزین این موتور ۲.۵ لیتری شدند. تولید پورشه باکستر نسل اول تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشت و در این مدت از جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ ترونیک و تیپ ترونیک S 5 سرعته و جعبه‌دنده دستی ۵ و ۶ سرعته برای این خودرو استفاده شد.

طراحی پورشه باکستر نسل اول بسیار چشم‌نواز بود. بااینکه خودرو کمی زودتر از پورشه ۹۹۶ که به‌عنوان برادر بزرگ‌تر باکستر محسوب می‌شود به بازار عرضه‌شده بود، اما بسیاری از المان‌های طراحی پورشه ۹۹۶ که یک سوپر اسپرت لوکس بود در پورشه باکستر نیز دیده می‌شد. این مورد سبب شده بود که بسیاری از افراد خرید پورشه باکستر را به ۹۹۶ ترجیح دهند.

۲۰۰۴، نسل دوم پورشه باکستر

نسل دوم پورشه باکستر را با نام پورشه ۹۸۷ می‌شناسند که شامل پورشه کیمن که نسخه کوپه باکستر است نیز می‌شود. پورشه در آن زمان در شرایطی قرار داشته که در حال عبور از مرحله بحران بود و دو خودرو نقش اساسی در آینده این کمپانی بازی می‌کردند. پورشه باکستر به همراه پورشه ۹۱۱ در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمدند و آینده درخشانی را پیش روی پورشه قراردادند.

نسل دوم پورشه باکستر بااینکه خودرو مدرن‌تری نسبت به نسل قبلی این خودرو بود اما از بسیاری از جهت شباهت‌های زیادی با نسل قبلی پورشه باکستر داشت. اصلی‌ترین تغییر شباهت بالای طراحی جدید چراغ‌های این نسل با پورشه کررا gt بود. سایر اتفاقات مهم در این نسل شامل عریض‌تر شدن پورشه باکستر و اضافه شدن رینگ‌های ۱۹ اینچی به همراه تغییراتی در داخل خودرو بود.

به نقل از ویرلن، برای این نسل نیز از موتور ۲.۷ لیتری و ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر خطی استفاده می‌شد اما نسبت به نسل قبلی توان خروجی بیشتری داشتند. هم‌زمان با فیس لیفت سال ۲۰۰۸ موتورهای ۳.۴ لیتری هم به باکستر اضافه شدند که با توان خروجی بیشتر شتاب این رود ستر زیبا را به ۵.۴ ثانیه رسانده بود.

۲۰۱۲، نسل سوم پورشه باکستر

در سال ۲۰۱۲ نسل سوم پورشه باکستر با نام پورشه ۹۸۱ به بازار عرضه شد. در این دوران بازار خریدوفروش پورشه باکستر دیگر طرفداران زیادی نداشت و آمار فروش این خودرو همواره در حال افت بود. نسل جدید تقریباً در همه ابعاد نسبت به نسل قبلی باکستر بزرگ‌تر شده بود ولی به دلیل طراحی جدید و استفاده از شاسی‌های سبک‌تر حدود ۳۵ کیلوگرم از نسل قبلی سبک‌تر بود.

مدل‌های جدید gts و اسپایدر در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به پورشه باکستر اضافه شدند. این مدل‌های جدید دارای موتورهای ۳.۴ و ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی بودند که قدرت بیشتری تولید می‌کردند، به‌این‌ترتیب شتاب پورشه باکستر اسپایدر به ۴.۳ ثانیه هم می‌رسید.

۲۰۱۶، سالگرد ۲۰ سالگی پورشه باکستر با نسل چهارم

هم‌زمان با سالگرد ۲۰ سالگی پورشه باکستر، نسل چهارم و آخرین نسل از این خودرو نیز وارد بازار شد. در این نسل موتورهای ۴ سیلندر خطی جایگزین موتورهای ۶ سیلندر شدند و تغییرات ظاهری زیادی نیز رخ داد. بااینکه موتورهای جدید از نوع ۴ سیلندر هستند اما به دلیل تکنولوژی بالاتر تقریباً توان برابری با موتورهای قبلی تولید می‌کنند و در کنار طراحی بهتر و آیرودینامیک تر سرعت و شتاب پورشه باکستر افزایش محسوسی پیداکرده است.

برای یادبود پورشه ۷۱۸ افسانه‌ای به باکستر جدید پورشه ۷۱۸ باکستر می‌گویند. با تمامی این اوصاف با توجه به قیمت پورشه باکستر و وجود گزینه‌های معقولانه‌تر دیگر خرید پورشه باکستر یک انتخاب جذاب محسوب نمی‌شود و همچنان آمار فروش این خودرو شیب منفی را نشان می‌دهد.

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما