شناسهٔ خبر: 32666762 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

حمید بورد در پاسخ به موج؛

در میادین مشترک نفتی با عربستان، امارات و قطر همکاری مشترکی نداریم/سه روز پیش محموله صادراتی نفت ایران بندر را ترک کرد

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، گفت: به دلیل فضای تحریم ها همکاری مشترک با کشورهای عربی در خلیج فارس نداریم و تنها با کشور عمان در میدان هنگام همکاری می کنیم، در حالی که برای حفظ و نگهداشت میادین مشترک باید مطالعات و همکاری یکپارچه انجام شود، با این حال میزان برداشت نفت ایران از میدان های مشترک با امارات، عربستان و قطر کمتر نیست، هرچند عربستان در میدان مشترک فروزان اقدامات گسترده ای را آغاز کرده است و از امکانات بیشتری برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت و گاز، پخش و پالایش با اشاره به اینکه سومین شرکت بزرگ نفتی در حوزه دریا هستیم، گفت: صد میلیارد بشکه ذخیر نفتی در مجموعه های مدیریتی این شرکت وجود دارد، همچنین از ناوگان پیشرفته ای بهرمند است.

حمید بورد با بیان اینکه به عنوان یک شرکت مادر تخصصی حوزه نفت تمام عملیات بالادستی را انجام می دهد، افزود: در حال حاضر با اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس میدان های مشترک نفتی داریم و با این کشورها همکاری می کنیم.

او با تأکید بر اینکه 60 درصد عملیات خدمات دهی به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: در حال حاضر 100 شناور مربوط به بخش خصوصی فعالیت های مربوط به این شرکت را انجام می دهد، همچنین در بخش های دیگر اجرایی در تعمیر و نگهداری توسط بخش خصوصی انجام می شود.

او با تأکید بر اینکه بزرگترین شبکه لوله گذاری زیر دریا را داریم، گفت: 100 درصد برنامه تولید نفت در سال 97 محقق شد و نسبت به سال 96 پیشرفت قابل توجهی داشته است.

او با تأکید بر اینکه اجرای 800 میلیون دلار پروژه فلات در حال انجام است، گفت: تاکنون 500 میلیون دلار پروژه ها اجرایی و تا اواخر خرداد امسال برنده مجری پروژه فروزان که شامل 300 میلیون دلار سرمایه گذاری است انجام خواهد شد. در مجموع می توان گفت نزدیک به 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در شرکت فلات قاره در حال انجام است. 

او در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره تاثیر تحریم بر همکاری در میادن مشترک نفتی گفت: به دلیل فضای تحریم ها همکاری مشترک با کشورهای عربی در خلیج فارس نداریم و تنها با کشور عمان در میدان هنگام همکاری می کنیم، در حالی که برای حفظ و نگهداشت میادین مشترک باید مطالعات و همکاری یکپارچه انجام شود، با این حال میزان برداشت نفت ایران از میدان های مشترک با امارات، عربستان و قطر کمتر نیست، هرچند عربستان در میدان مشترک فروزان اقدامات گسترده ای را آغاز کرده است و از امکانات بیشتری برخوردار است.

بورد با اشاره به به دنبال جمع آوری گازها در میدان فروزان هستیم، گفت: سال گذشته 20 میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری کرده ایم که به عنوان خوراک به پتروشیمی ها عرضه می شود.

او با تأکید بر اینکه مذاکراتی با پتروشیمی خلیج فارس در زمینه جمع آوری و مصرف گازها داشته ایم، گفت: همه شرکت های ایرانی می توانند برای اجرای پروژه ها جوینت ونچر خارجی داشته باشند و از نظر ما محدودیتی ندارد.

او با تأکید بر اینکه کاهشی در تولیدات نفت نداشته ایم، گفت: سه روز پیش محموله صادراتی نفت ایران بندر را ترک کرده است.

نظر شما