شناسهٔ خبر: 32607220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوي وزارت امور خارجه: آمريکايي‌ها اشک تمساح مي‌ريزند

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص پيشنهاد مطرح شده از سوي محمدجواد ظريف در مورد موضوع تبادل زندانيان ايراني و آمريکايي، گفت: با اين پيشنهاد، آمريکا که همواره از اين موضوع به عنوان اهرم تبليغاتي جهت ايران‌هراسي استفاده مي‌کرد، منفعل شد و با پاسخ آمريکا ثابت شد که آنها در اين زمينه، فقط اشک تمساح مي‌ريزند و حتي مخالفين ايران هم به آن اعتراف کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص موضوع آمادگي ايران براي تبادل زندانيان ايراني و آمريکايي که وزير امور خارجه کشورمان در سفر اخير به نيويورک مطرح کرد، گفت: مسأله وضعيت زندانيان داراي تابعيت آمريکايي در ايران از مدت‌ها پيش يک موضوع ميان آمريکا و ايران بوده و مسأله جديدي نيست. پيش از اعلام خروج آمريکا از برجام، در تمام ديدارهاي دوجانبه‌اي که در حاشيه نشست‌هاي کميسيون مشترک برجام برگزار مي‌شد، طرف آمريکايي همواره اين موضوع را مطرح مي‌کرد. در تمامي اين ديدارها، طرف ايراني نيز هميشه از اين فرصت استفاده کرده و به دليل ابعاد انساني، درباره ايرانياني که به درخواست آمريکا در کشورهاي ديگر يا در داخل خاک آمريکا دستگير شده‌اند، صبحت کرده و اين مساله را به لحاظ انساني مطرح و پيگيري مي‌کرد.
موسوي افزود: پس از قطع ديدارهاي مستقيم، اين موضوعات از سوي واسطه‌ها دنبال مي‌شد. ما همواره بر استقلال قوه قضائيه و ضرورت طي مراحل قانوني و اجراي عدالت تاکيد نموده‌ايم. با اين حال، با هدف کمک به وضعيت هموطنان مظلومي که به دليل تلاش براي انتقال اقلامي ضروري به کشور (از قبيل قطعات هواپيماهاي مسافري) در چنبره تحريم‌هاي غيرقانوني آمريکا گرفتار شده و حتي در کشورهاي ثالث نيز با اعمال نفوذ آمريکا در شرايطي شبيه اسارت قرار گرفته‌اند، همان‌طور که دکتر ظريف گفتند، از چند ماه پيش، به طرف آمريکايي اعلام شد که ايران حاضر است موضوع «تبادل» اين افراد را مدنظر قرار دهد. پيشنهاد کشورمان که توسط دکتر ظريف ارائه شد، پيشنهاد تبادل زندانيان است و نه مذاکره با آمريکا در مورد موضوعات مورد اختلاف.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص واکنش طرف آمريکايي به طرح موضوع از سوي ظريف، اظهار داشت: طرف آمريکايي پاسخ مثبت و سازنده‌اي به اين پيشنهاد نداد و همين پيشنهاد دکتر ظريف و نحوه پاسخگويي طرف مقابل موجب شد اين اشک تمساحي که سران آمريکا براي زندانيان مي‌ريختند و تبديل به يک اهرم تبليغاتي آمريکا در جهت ايران‌هراسي شده بود از دست آنها خارج شود.
اين ديپلمات کشورمان تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران در هر حال با تمام توان و با استفاده از ظرفيت‌هاي حقوقي و سياسي مختلف به پيگيري در جهت احقاق حق اتباع خود که در آمريکا و ساير کشورها دچار مشکل شده‌اند و کاهش آلام خانواده‌هاي آنها ادامه خواهد داد.

نظر شما