شناسهٔ خبر: 32594769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس جمهور در سي امين جشنواره ملي قدرداني از کارگران نمونه:

کارگران در خط مقدم مقابله با تحريم هاي آمريکا هستند/ تامين مسکن کارگران بايد اولويت باشد

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- رئيس جمهور هدف از تحريم ظالمانه و غير قانوني آمريکا را فشار به مردم، کارگران و اقشار ضعيف جامعه دانست و با تاکيد بر اينکه کارگران با تلاش در عرصه توليد و افزايش صادرات غيرنفتي ، در خط مقدم مقابله با تحريم هاي آمريکا هستند، اظهارداشت: هر واحدي که ظرفيت توليد را توسعه دهد بيشتر از منابع صندوق توسعه بهره مند مي شود.

    هدف از تحريم ظالمانه و غير قانوني آمريکا فشار به مردم، کارگران و اقشار ضعيف جامعه است
    در شرايط تحريم، بخش توليد بار سنگين تري بر عهده دارد
    خودکفايي در گندم و کالاهاي ديگر به معناي کاهش وابستگي و نياز به ارز است
    کارگران، کارفرمايان و توليدگران سهم مهمي در کاهش وابستگي به ارز دارند
    خودکفايي و صادرات در صنايع و کشاورزي راه کاهش وابستگي به ارز است
    هدف آمريکا از قطع صادرات نفت کاهش درآمد ارزي ماست؛ راه مقابله با آن توليد و صادرات غيرنفتي است
    برخي کشورها در برابر فشار آمريکا عقب نشيني مي کنند اما ملت ايران همواره ايستاده است
    قدرت دولت نتيجه پشتيباني مردم و تلاش کارگران است
    سيلابها مشکلاتي براي مردم بوجود آورد، اما سال نعمت خداوند براي ملت ايران است
    فقط در سيل خوزستان 150 هزار هکتار گندم زار اسيب ديد، اما امسال هم نيازي به واردات گندم نخواهيم داشت
    شرايط کار همراه با فناوري در حال تحول است؛ وزارت کار براي آينده برنامه ريزي کند
    افزايش کيفي و کمي توليد دستوري نيست؛ کارگران بايد در سود بيشتر واحدهاي توليدي سهيم شوند
    تشکلهاي کارگري مدافع حقوق کارگران باشند
    رشد و قدرت کشور با کار و توليد امکانپذير است
    در سايه تلاش کميته امداد و حمايت بانکها طي يکسال گذشته 136 هزار شغل جديد ايجاد شد

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني روز سه شنبه در سي امين جشنواره ملي قدرداني از کارگران نمونه،  قدرت دولت را نتيجه پشتيباني مردم و تلاش کارگران خواند و با اشاره به صادرات غيرنفتي 40 ميليارد دلاري کشور تاکيد کرد: هدف آمريکا از قطع صادرات نفت کاهش درآمد ارزي ماست و راه مقابله با آن توليد و صادرات غيرنفتي است.
رئيس جمهور با بيان اينکه بسيار خوشحالم در آستانه ماه مبارک رمضان؛ ماه ميهماني خداوند، در جمع کارگران عزيز در هفته کارگر هستم به دو موضوع مهم در مقطع فعلي و با توجه به شرايط خاص و ويژه کشور اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر در برابر تحريم ظالمانه و غيرقانوني آمريکا هستيم که فشار اين تحريم به طور مستقيم بر مردم عزيز کشور و بويژه کارگران، اقشار متوسط و پايين جامعه است.
روحاني در اين مراسم که در مجموعه ورزشي شهيد معتمدي انجام شد، با تأکيد بر اينکه دولت، کارفرمايان، کارگران، کارآفرينان و بخش‌هاي مختلف توليدي جامعه امروز بار سنگين‌تري بر دوش دارند، ادامه داد: آمريکا از طريق اعمال تحريم‌هاي ظالمانه به دنبال کاهش درآمد ارزي کشور است و منبع بزرگ درآمد ارزي همواره فروش نفت، ميعانات و برخي صنايع وابسته به توليد نفت و گاز بوده است.
روحاني بر ضرورت حفظ ارزش پول ملي تأکيد کرد و گفت: اين بدان معني است که ارزش ريال در برابر ارز خارجي کاهش نيابد و اين در صورتي است که ميزان ارز را افزايش دهيم.
رئيس جمهور افزود: براي رسيدن به اين مهم يا بايد عرضه افزايش يابد و يا تقاضا کم شود تا نياز مردم به ارز خارجي کاهش يابد.
روحاني همچنين به چهارمين سال خودکفايي و بي‌نيازي کشور در محصول گندم اشاره و تأکيد کرد: اين همان بي‌نيازي از ارز است که در سال اول دولت در حدود 6 ميليون تن گندم وارد مي‌کرديم اما در طول 4 سال گذشته نيازي به توليد گندم نداشتيم و در اين زمينه نياز به ارز کاسته شده است.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه هر جا به سمت خودکفايي حرکت کرديم نياز به ارز کاسته شد، اظهار داشت: اگر امروز 95 درصد دارو در داخل توليد مي‌شود و بتوانيم 5 درصد مابقي مواد اوليه دارو را در کشور توليد کنيم، نياز ارز کاهش يافته است.
روحاني با بيان اينکه براي حفظ ارزش پول يا بايد قيمت ارز خارجي کاهش يابد و يا ارز بيشتري به دست آوريم، گفت: در زمينه کم شدن نياز به ارز ، کارگران، کارفرمايان و توليدکنندگان کار بزرگي انجام مي‌دهند و بخشي از نيازهاي جامعه توسط شما قشر عزيز برطرف مي‌شود و امروز در برخي از بخش‌ها تبديل به صادرکننده شده‌ايم و البته در کشاورزي هم صادرات و واردات انجام مي‌شود.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه در ابتداي دولت، ميزان واردات ما 8 ميليارد دلار بيشتر از صادرات بود اما اين رقم اکنون به 3 ميليارد رسيده که بيانگر حرکت ما به سمت خودکفايي است ، تأکيد کرد: وقتي اعلام مي‌کنيم در محصول گندم براي 4 سال خودکفا شديم، بدان معني است که کشاورزان عزيز کشور را خودکفا کردند و در ساير محصولات نيز کارگران ما را به مرحله خودکفايي رسانده‌اند و همچنين اگر در رفع نيازمندي تسليحاتي بيش از 90 درصد روي پاي خود ايستاده‌ايم بدان معني است که کارگر، مهندس و طراح ايراني ما را به چنين مرحله‌اي از خودکفايي رسانده است.
روحاني افزود: هر جا به دنبال خودکفايي برويم بدان معني است که ارزش پول ملي افزايش يافته و نياز به ارز خارجي کمتر شده است و همچنين هر چه صادرات افزايش يابد درآمد ارزي براي کشور بيشتر خواهد شد.
رئيس جمهور تصريح کرد: امروز رقم صادرات غيرنفتي بسيار قابل توجه و به 40 ميليارد دلار رسيده که با تلاش بيشتر بهبود کيفيت، کاهش مصرف داخلي و افزايش صادرات در محصولات غيرنفتي مي‌توانيم بازارهاي منطقه و جهان را تصاحب کنيم که در نتيجه درآمد ارزي کشور افزايش مي‌يابد و يکي از قدم‌هاي مهم براي مبارزه با آمريکا همين موضوع است.
روحاني با بيان اينکه آمريکا به دنبال اين است که از طريق فشار به صادرات نفتي، درآمد ارزي کاهش يابد تا نيازمندي‌هاي داخلي براي توليد کالاهاي اساسي و واردات برخي محصولات مورد نياز دچار مشکل شود، تصريح کرد: پس يکي از راه‌هاي مقابله با آمريکا و خط مقدم اين مبارزه شما کارگران عزيز هستيد که بتوانيد با کار بيشتر محصولات بيشتري توليد کنيد و ظرفيت خالي کارخانجات پرشود.
رئيس جمهور با اشاره به يکي از مصوبات مهم هيأت امناي صندوق توسعه ملي مبني بر اينکه اگر کارخانه‌اي ظرفيت توليد خود را افزايش دهد و يا تأسيس شود، ظرفيت توليد براي دريافت پول از صندوق توسعه ملي در اولويت خواهد بود، گفت: اين به معناي آن نيست که سالن و تجهيزات اضافه شود، بلکه بايد با افزايش شيفت‌هاي کاري، تا چند برابر، ظرفيت را افزايش دهيم و کيفيت کالاها نيز به همين نسبت ارتقاء يابد.
روحاني گفت: وقتي در کشورهاي همسايه مشاهده مي‌کنيم، کالاهاي ساخت کارگران ايراني در مغازه‌هاي اين کشورها به فروش مي‌رسد، انسان به خود مي‌بالد که کالاي ما جاي کالاهاي کشورهاي غربي يا شرقي را پر مي‌کند و اين مهم به دست شما انجام شده است.
رئيس جمهور با طرح اين موضوع که شايد شما به دولت خطاب کنيد که چرا قيمت ارز کاهش نمي‌آيد، خطاب به کارگران سراسر کشور، تأکيد کرد: هر چقدر توليد افزايش يابد و به سمت خودکفايي حرکت کنيم، قيمت ارز کاهش مي‌يابد.
روحاني با اشاره به اينکه آمريکا فشار مي‌آورد تا نفت خام صادر نکنيم و البته بايد به صادرات نفت خام ادامه دهيم، تصريح کرد: همه مسئولان اتفاق نظر دارند، که تصميم آمريکا براي رساندن صادرات نفت ايران به صفر تصميمي غلط و نادرست است که اجازه نخواهيم داد اجرايي و عملياتي شود.
رئيس جمهور با بيان اينکه آمريکايي‌ها در ماه‌هاي آينده متوجه مي‌شوند که صادرات نفت خود را ادامه خواهيم داد، تصريح کرد: ممکن است از يک راه درها را بر روي ما ببندند، اما يک باب وجود ندارد که آمريکا فشار مي‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز 6 درب وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهيم داد.
روحاني با بيان اينکه برخي کشورها در برابر فشار آمريکا عقب‌نشيني کردند که همين امر باعث شده فشار آمريکا بيشتر شود، تصريح کرد: اما ملت ايران در طول انقلاب اسلامي روبروي آمريکا ايستادگي کرد و به پيروزي رسيد. در حادثه طبس نيز که البته لطف پروردگار از مقاومت ملت بيشتر بود، روبروي آمريکا ايستاديم.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه در دوران دفاع مقدس نيز ملت ايران در برابر آمريکا و همه قدرت‌هايي که به صدام کمک مي‌کردند، ايستادند و امروز نيز ايستادگي مي‌کنيم، تصريح کرد: نبايد اجازه دهيم که جامعه در فشار باشد و رسيدن به اين مهم، اتحاد دولت و ملت را مي‌طلبد و اگر ملت در هر جا پشتيبان دولت نباشد، دولت ناموفق خواهد بود.
روحاني با اشاره به اينکه توان و قدرت دولت در سايه بازوان پرتوان و انگشتان ماهر شما در توليد است، تأکيد کرد: هر چه توليد افزايش يابد، مردم در رفاه قرار مي‌گيرند و قدرت اقتصادي خواهيم بود.
رئيس جمهور با اشاره به مشکلات بوجود آمده در بسياري از استان‌هاي کشور بخاطر جاري شدن سيل، گفت: در فروردين امسال، با معضل سيل در کشور مواجه شديم که در يکصد سال اخير سابقه نداشته است. هر چند که همزمان بارش رحمت خداوند، نعمت‌هاي فراواني را براي کشور به همراه داشت و امروز سدها، تالاب‌ها و قنوات کشور، پرآب شده و نعمت خدا براي ملت بوجود آمده اما در عين حال اين سيلاب‌ها مشکلاتي را براي مردم بوجود آوردند.
روحاني با اشاره به اينکه هيچ زماني در ايران به طور همزمان حدود 28 استان با معضل سيل مواجه نبوده است ، افزود: اداره کردن و ساماندهي امور در همه اين استان‌ها بويژه در برخي استان‌هايي که مشکلات و خرابي‌هاي زيادي داشتند، کار آساني نبود.
رئيس جمهور ادامه داد: به وزراي «صنعت، معدن و تجارت»، «کار، تعاون و رفاه اجتماعي» و «جهاد کشاورزي»، اعلام مي‌کنم که بازسازي همه مراکز توليدي، بنگاه‌ها و کارگاه‌هاي اقتصادي، مراکز دامپروري و کشاورزي که در مناطق سيل‌زده دچار خسارت شده‌اند، اولويت دولت است و همه بايد تلاش کنيم تا شرايط کار و توليد در اين مناطق به سرعت به شرايط گذشته و حتي بهتر از آن، بازگردانده شود.
روحاني با بيان اينکه در جلسه هماهنگي مديريت بحران استان خوزستان براساس گزارش مسئول جهاد کشاورزي اين استان 150 هزار هکتار گندم در اين منطقه براثر سيل به زير آب رفته، خاطر نشان کرد: بر مبناي برآوردها در سال جاري مي‌بايست گندم زيادي براي صادرات در کشور توليد مي‌شد، اما عليرغم همه مشکلات و با وجود اين خسارت‌ها، امسال نيز در گندم خودکفا خواهيم بود.
رئيس جمهور تأکيد کرد: مقابله با تحريم و توطئه آمريکا و رسيدگي به مناطق سيل‌زده از وظايف اصلي همه مسئولان است و بايد همه در اين راستا دست به دست يکديگر بدهيم.
روحاني با اشاره به اينکه در شرايط کنوني و با توجه به تغيير و تحولات جامعه جهاني، شيوه‌ها، نوع و شکل کار در کشور در حال تغيير بوده و بسياري از شغل‌هاي جديد بويژه در فضاي مجازي ايجاد شده است، گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي بايد از امروز براي مشاغل در 10 سال آينده برنامه‌ريزي داشته باشد.
رئيس جمهور با بيان اينکه امروز فرصت‌هاي بسيار خوبي در بخش گردشگري براي اشتغال‌زايي مهياست، اظهار داشت: افزايش اشتغال و صادرات و تغيير در شيوه‌هاي ايجاد شغل با توجه به شرايط بايد مدنظر قرار گيرد تا بتوانيم از مشکلات عبور کنيم.
روحاني آمار ارايه شده از سوي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي در زمينه مسايل مربوط به کارگران را اميدوارکننده دانست و با اشاره به ضرورت تلاش در راستاي ارايه خدمات بهتر به کارگران، گفت: کارگران بايد نسبت به آينده زندگي خود اميدوار باشند چرا که هر چه کار با نشاط و با روحيه انجام شود، محصول بهتري خواهد داشت.
رئيس جمهور افزود: کارگري که بداند پس از چند سال تلاش مي‌تواند صاحب خانه شود و دغدغه‌هاي مربوط به تهيه مسکن را ندارد، با روحيه بهتري مي‌تواند در مسير توليد محصول باکيفيت تلاش کند و در اين راستا تلاش مسئولان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي بايد بيشتر از گذشته شود.
روحاني برنامه‌ريزي براي سهيم کردن کارگران در توليدات بيشتر و صادرات محصولات را مورد تأکيد قرار داد و افزود: کارگر بايد بداند که اگر کيفيت محصولي که توليد مي‌کند ارتقاء يابد، اين جنس صادر شده و مي‌تواند در سود حاصل از آن سهمي داشته باشد، در اين صورت با انگيزه بهتر و بيشتري تلاش خواهد کرد.
رئيس جمهور با بيان اينکه در جلسه‌هاي مختلف اقتصادي از هر پيشنهادي از سوي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي، در راستاي حمايت از کارگران و کاهش مشکلات آنها حمايت مي‌شود، گفت: حمايت از کارگر تنها به معناي افزايش حقوق آنان نيست بلکه بايد در بسياري موارد به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيم که کارگران در سود حاصل از توليد و صادرات محصولات سهيم و شريک شوند.
روحاني افزايش چندين برابري امکانات و مسايل رفاهي براي کارگران در دولت تدبير و اميد براساس گزارش ارايه شده از سوي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي را مايه مباهات دولت دانست و گفت: اينکه تشکل‌هاي کارگري در اين دولت 1.6 درصد افزايش داشته موجب افتخار دولت است چرا که معتقديم کارگران از طريق تشکل‌هاي صنفي بايد به دنبال منافع خود باشند و تشکل‌هاي کارگري بايد از منافع کارگران در بخش‌هاي مختلف دفاع کنند.
رئيس جمهور تأکيد کرد: دولت با همه توان و امکانات خود در کنار کارگران است و هيچ‌کس ترديد ندارد که رشد توليد و قدرت کشور و مبارزه در برابر دشمنان تنها با کار و توليد امکان‌پذير است؛ بنابراين وظيفه دولت است تا در راستاي افزايش توليد و اشتغال تلاش کند.
روحاني با اشاره به ضرورت بهره‌گيري از توان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي در مسير توسعه اشتغال روستايي، اظهار داشت: براساس گزارشي از سوي کميته امداد امام خميني(ره)، در يکسال گذشته با حمايت بانک‌ها 136 هزار شغل جديد از جمله در زمينه اشتغال روستايي ايجاد شده است که اين بسيار اميدوارکننده است.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه بانک‌ها بايد در مسير توسعه اشتغال به صحنه بيايند، گفت: توليد و افزايش اشتغال بدون حضور بانک‌ها و حمايت آنها امکان ندارد، در عين حال بايد مراکز آموزش فني و حرفه اي هم به روز شده و به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيم که دانش‌آموزان و دانشجويان ما پس از دوران تحصيل خود صاحب مهارت باشند و اين از وظايف وزارتخانه‌هاي «کار، تعاون و رفاه اجتماعي»، «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقيقات و فناوري» است.
روحاني با بيان اينکه بايد سطح اطلاعات کارگران، قبل و حين انجام کار افزايش يابد، خاطر نشان کرد: اگر همه در کنار هم تلاش کنيم خداوند نيز نصرت و ياري خود را نصيب ما خواهد کرد و مي‌توانيم دشمنان را به زانو در بياوريم.
رئيس جمهور تأکيد کرد: کارگران غيور کشور، زنان، مردان و جوانان نخواهند گذاشت که آمريکا پيروز شود و ما قطعاً آمريکا را به زانو در مي‌آوريم.
پيش از سخنان رئيس جمهوري، آقاي عليرضا محجوب عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با ارائه گزارشي از وضعيت کارگران و واحدهاي توليدي، خواستار تلاش  و اهتمام بيشتر مسئولان در جهت رفع مشکلات معيشتي کارگران شد.
آقاي محمد شريعتمداري وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز با بيان اينکه جامعه کارگري از نجيب ترين اقشار ايران اسلامي هستند و در انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، دوران سازندگي و تحريم هاي ظالمانه در دفاع از کشور و نظام با فداکاري و ايثار همواره کوشا بودند، بر عزم جدي و راسخ دولت تدبير و اميد بر توجه بيشتر به وضعيت معيشتي و  حقوق و دستمزد کارگران تاکيد کرد.
وي تصريح کرد: دولت در کنار کارگران و کارفرمايان خواهد بود تا جامعه کارگري در فشارهاي ناشي از تحريم هاي آمريکا عليه  جمهوري اسلامي ايران آسيبي نبيند.

نظر شما