شناسهٔ خبر: 32585365 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خبر داد:

ساماندهی خانه «فتح اله اف» و عرصه ارگ علیشاه تبریز

تبریز- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ساماندهی خانه «فتح اله اف» و عرصه ارگ علیشاه تبریز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آبدار مرتضی آبدار صبح امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساماندهی عرصه تاریخی ارگ علیشاه تبریز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به اینکه گودبرداری‌های غیر قانونی تابستان ۹۵ در عرصه ارگ علیشاه، منجر به کشف آثار تاریخی شده و وجود لایه‌های باستانی را در این مکان محرز ساخته بود، لذا پس از توقف گودبرداری‌های غیر قانونی، کاوش‌های علمی و باستان شناسی در این مکان آغاز شد.

آبدار با اشاره به اینکه محل گودبرداری در بخش جنوبی خانه تاریخی فتح اله یف و شمال غربی عرصه ارگ علیشاه قرار گرفته بود، بر ضرورت ساماندهی و حفظ حیاط این خانه تاریخی نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به قدمت خانه تاریخی فتح اله یف و لزوم ساماندهی و حفظ عرصه قانونی این خانه، مرمت و ساماندهی عرصه جنوبی قانونی این خانه که با بخش شمال غربی عرصه ارگ علیشاه همپوشانی دارد طبق اصول و ضوابط میراث فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرمت نما و جداره جنوبی خانه تاریخی فتح اله یف آغاز و طبق برنامه ریزی های این اداره کل ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه ساماندهی عرصه ارگ علیشاه تبریز طی ۴ فاز عملیاتی محقق خواهد شد، افزود: عملیات ساماندهی عرصه ارگ علیشاه طی ۴ فاز عملیاتی خواهد شد که در فاز نخست این پروژه آماده سازی و پاکسازی زواید بصری محوطه، در فاز دوم حفظ و نگه داری فنی آثار مکشوفه و در فاز سوم این پروژه شاهد پر کردن گودال به مقدار لازم با مصالح متناسب با محوطه تاریخی خواهیم بود.

وی در ادامه احیای حیاط و تکمیل مرمت بخش شمال غربی عرصه ارگ علیشاه را مرحله پایانی پروژه ساماندهی عرصه ارگ علیشاه عنوان کرد و گفت: پس از اتمام مراحل اولیه و بخش جنوبی حیاط خانه فتح اله یف که بخش شمال غربی ارگ را نیز در بر می‌گیرد، حیاط ارگ علیشاه جهت بازدید گردشگران به طور کامل ساماندهی خواهد شد.

آبدار در پایان به برنامه این اداره کل در راستای حفظ و پایداری ارگ علیشاه تبریز اشاره کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای صیانت از نماد مقاومت مردم آذربایجان، برنامه‌های خود را در قالب دو برنامه کوتاه و بلند مدت تدوین نموده که در حال اجرا است.

نظر شما