شناسهٔ خبر: 32513333 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سهم ماليات از درآمدهاي دولت چه قدر است؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - جديدترين بررسي‌هاي انجام شده از عملکرد اقتصاد ايران در سال 1397نشان مي‌دهد که سهم ماليات در توليد ناخالص داخلي کشور کاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاري آريا، بررسي‌هاي اتاق بازرگاني تهران نشان مي‌دهد در 9ماهه سال گذشته، نسبت درآمدهاي مالياتي دولت به توليد ناخالص داخلي حدود 4.5درصد بوده که اين عدد در قياس با مدت مشابه سال قبل از آن کاهشي يک درصدي را نشان مي‌دهد.
اين آمار نشان مي‌دهد که عملکرد اقتصاد ايران در مقايسه با کشورهاي اروپايي توسعه يافته فاصله‌اي قابل توجه دارد. آمارها نشان مي‌دهد در فرانسه سهم ماليات از توليد ناخالص داخلي، 46درصد بوده و همين آمار در نروژ، عدد 38درصد را نشان مي‌دهد. ميانگين سهم ماليات از توليد ناخالص ملي در کشورهاي در حال توسعه نيز حدوداً 15درصد بوده که در قياس با ايران فاصله‌اي بيش از سه برابري را نشان مي‌دهد.
در طول همين مدت سهم ماليات از درآمدهاي دولت حدوداً 30درصد بوده که فاصله‌اي هفت درصدي با رقم 37درصدي پيش‌بيني شده در بودجه سال 1397را نشان مي‌دهد. در طول اين مدت سهم نفت و فراورده‌هاي نفتي در درآمدهاي دولت افزايش يافته و با رسيدن به عدد 35درصد، افزايش شش درصدي را در قياس با مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد.
در سالي که گذشت از حدود 14ميليارد دلار صادرات ايران بدون احتساب نفت خام، رقمي حدوداً 12.8ميليارد دلاري همچنان از طريق فراورده‌هاي نفتي به دست آمده و در شاخص کل نيز نفت سهم خود را در کل درآمدهاي ايران بالا برده است.
به گزارش ايسنا، اين آمارها نشان مي‌دهد که اقتصاد ايران در ماه‌هاي گذشته با توجه به دشواري‌هاي تحريم و تلاطم‌هاي داخلي که تجربه کرده، بار ديگر در مسير وابستگي بيشتر به نفت و کالاهاي نفتي حرکت کرده و اين در حالي است که با توجه به تحريم‌هاي نفتي جديد آمريکا، دولتمردان ايراني از لزوم توجه دوباره به طرح کاهش وابستگي درآمدهاي دولت به نفت سخن گفته‌اند. با کاهش وابستگي به نفت، پيش‌بيني مي‌شود ميزان ضربه پذيري اقتصاد ايران از تحريم‌هاي بين المللي به شکل قابل توجهي کاهش يابد.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما