شناسهٔ خبر: 32489023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از فشنگ تا سوخو؛ حکايت نقش حياتي ايران در شکست داعش

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بغداد - ايرنا - `زماني که همه حتي آمريکا درخواست کمک عراق را رد کرده و منتظر سقوط بغداد بودند، ايران جنگنده هاي سوخوي خود را در روزهاي نخست سقوط موصل در اختيار دولت اين کشور گذاشت تا مواضع داعش را بمباران کند، اين جنگنده ها همچنان نزد بغداد است...`.

به گزارش ايرنا، حکايت نقش و کمک هاي جمهوري اسلامي ايران به جنگ عليه داعش در عراق و سوريه (2014 - 2017)، موضوعي پرجنجالي است که تاکنون اظهارنظرها و تحليل هاي بسيار و بعضا متفاوتي درباره آن شده اما يک گزارش رسمي و دقيق بدلايل ملاحظات مختلف در دسترس عموم قرار نگرفته بوده است. گذشت نزديک به دو سال از اعلام پايان نظامي داعش در عراق از يکسو و تحولات ماههاي اخير در سطح منطقه و بين الملل بويژه فشارها، تهديدات و ايران هراسي هاي يکجانبه آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران از سوي ديگر، شايد شرايط را براي انتشار اطلاعاتي پيشتر محرمانه در خصوص کمک هاي نظامي ايران به جنگ عراق عليه داعش فراهم کرده است.
برگزاري کنگره بزرگ `سپاس از ايران` که از سوي دولت و گروههاي عراقي روز چهارشنبه در بغداد براي قدرداني از نقش ايران و همچنين تجليل از خانواده هاي شهداي مستشاري ايران در جنگ با گروهک داعش فرصتي بود تا جزييات جديد و منتشر نشده اي از کمک هاي و اقدامات فوري و حياتي جمهوري اسلامي ايران در کمک به جنگ با داعش و زمين گير کردن اين گروهک تروريستي پشت دروازه هاي بغداد و اربيل اعلام شود.
کنگره سپاس از ايران همچنين فرصتي شد تا تعدادي از مهمترين رهبران سياسي و نظامي عراق چگونگي و تعيين کننده بودن کمک هاي ايران را تشريح کنند. فيلم هاي مستندي نيز در ميان برنامه ها پخش شد که هر کدام به بخش هايي از کمک هاي فوري و حياتي ايران در روزهاي نخست پس از سقوط موصل و در معرض سقوط قرار گرفتن بغداد و اربيل اشاره داشتند اما وقتي نماينده ايران پشت تريبون رفت، ضمن قدرداني از برگزاري اين کنگره و تاکيد بر اتحاد و يکپارچگي دو ملت و همکاري هاي راهبردي دو دولت، به بخش هايي از کمک هاي نظامي ايران اشاره کرد که تاکنون بيان يا منتشر نشده بود.
`محمدکاظم آل صادق`رايزن سياسي سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد بعنوان نماينده جمهوري اسلامي در اين کنگره بخش هايي از گزارشي را قرائت کرد که حاوي اطلاعات و جزييات کاملا تازه از کم و کيف کمک هاي نظامي ايران به جنگ با داعش است.
مطالعه اين گزارش نشان مي دهد، سفارت ايران تلاش کرده است فقط بعنوان چند نمونه عيني به کمک هاي انجام شده به جنگ با داعش اشاره کند و حکايت پر افتخار نقش سياسي، فرماندهي و روحيه بخشي روزهاي نخستي که نااميدي بر همه حاکم شده بود را به خود عراقي ها واگذارد و بجاي آن و بدرستي به نقش برجسته فتواي جهاد کفايي مرجعيت عالي عراق و بسيج و فداکاري هاي جوانان عراقي بپردازد.
نقش حضور ميداني و روحيه بخشي سردار قاسم سليماني و ساير فرماندهان ايراني در طول جنگ با داعش بويژه روزهاي نخست که بسياري از سياستمداران و تحليل گران، بغداد و اربيل را از دست رفته مي پنداشتند و فروپاشي عراق را باور کرده بودند، خود حکايت مفصلي است که خبرنگاران ايرنا بطور مکرر از زبان فرماندهان ارشد ميداني الحشد الشعبي عراق شنيده و آن را روايت کرده اند.
گزارش رايزن سياسي سفارت ايران در بغداد اما بيشتر روي کمک هاي عيني و آمارهايي از اقدام فوري جمهوري اسلامي ايران براي تقويت نيروهاي عراقي و
متوقف کردن هجوم برق آساي داعش متمرکز بود.
متن کامل گزارش که در اختيار ايرنا قرار گرفته است شايد بعنوان نخستين گزارش رسمي است که حاوي اطلاعات و جزييات مهم و منتشر نشده اي از کمک هاي نظامي و لجستيک فوري و حياتي ايران در روزهاي نخست پس از سقوط موصل دومين شهر بزرگ عراق در هجوم گسترده گروهک تروريستي تکفيري داعش است:
** متن کامل گزارش:
`هجوم داعش به عراق در شب سه شنبه مورخه 10 ژوئن 2014 (20 خرداد 1393) و اشغال موصل به عنوان دومين استان پرجمعيت عراق و پيشروي به سوي استانهاي ديگر اين کشور همگان را در نوعي بهت و حيرت فرو برد.
اين پديده شوم (داعش) آنچه را در سر مي پروراند آن بود که با اشغال سرزميني و ساقط کردن دولت عراق و هم چنين تخريب آستان هاي مقدس ائمه اطهار (ع) در سامرا، نجف اشرف و کربلاي معلي در راستاي تثبيت و گسترش خلافت خيالي و پوشالي خود با پايتختي بغداد و دستيابي به چاههاي نفتي بصره گام بردارد.
اگر چه آمريکايي ها بر اساس توافقنامه راهبردي – امنيتي خود با عراق متعهد به دفاع از اين کشور در اين گذرگاه دشوار تاريخي و سرنوشت ساز بودند اما با آوردن بهانه هاي واهي و پيش شرط گذاشتن از انجام هر گونه اقدامي براي مساعدت به عراق سرباز زدند.
در کنار اين خلف وعده، آمريکا قراداد فروش هواپيماي جنگي به عراق را نيز متوقف کرد و حتي براي درخواست نخست وزير وقت عراق براي بمباران ستون هاي داعش که به سمت بغداد سرازير بودند اهميتي قائل نشده و از انجام هر گونه اقدامي خودداري کردند.
آنچه در بيان آمريکايي ها نسبت به پديده داعش القا شد تزريق نوعي نااميدي به دولت و ملت عراق نسبت به توانايي خود در پايان دادن به اين پديده شوم در بازه زماني کوتاه مدت بود.
در اين ميان جمهوري اسلامي ايران در همان روز و بدون اعلام هيچ گونه پيش شرطي، به عنوان نخستين کشور با اعزام مستشاران نظامي و حتي رزمندگان خود خود به ياري دولت و ملت عراق شتافت.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران وارد عمل شد و از هيچ مساعدتي در اين زمينه دريغ نکرد. با برقراري پل هوايي هزاران تن از کمک هاي نظامي و لجستيکي به همراه مستشاران نظامي به عراق گسيل داشته شد. در کنار اين اقدام
جمهوري اسلامي ايران بدون هيچ گونه پيش شرطي به درخواست نخست وزير وقت عراق اسکادراني از هواپيمايي جنگي سوخوي 24 را تحويل عراق داد که تا هم اکنون در صحنه ميداني جز موثرترين ابزارهاي دفاعي اين کشور به شمار مي رود. فتواي اثرگذار و بسيار پر اهميت مرجعيت و اعلام آن توسط نماينده خود در خطبه هاي نماز جمعه در مورخه 13 ژوئن 2014 موجي خروشان از جوانان، عشاير و مردم عراق پديد آورد که در پاسخ به نداي مرجعيت و دفاع از مقدسات و يکپارچگي سرزميني عراق به پاخاستند.
الحشد الشعبي به عنوان شجره اي طيبه در پي فتواي مرجعيت آگاه و بيدار و با حمايت و کمک هاي جمهوري اسلامي ايران پا به عرصه وجود گذاشت و به عنوان نيروي نظامي در چارچوب منظومه دفاعي عراق به خوبي توانست در حساسترين برهه تاريخ اين کشور نقش دفاعي خود را به خوبي ايفا کند.
جمهوري اسلامي ايران با بهره گيري از تجارب خود تمام تلاش خود را براي تحقق فتواي مرجعيت و شکل دهي به نيروهاي مردمي در قالبي که متناسب با بحران نظامي - امنيتي پيش آمده باشد به کار گرفت و در همين راستا دهها تيپ، گردان و قرارگاههاي مختلف در ساختار الحشد الشعبي مقدس شکل داده شد.
برگزاري دوره هاي آموزش نظامي براي 35 هزار نفر از نيروهاي الحشد الشعبي در عراق و ايران، کمک به طراحي 32 عمليات بزرگ نظامي، کمک به راه اندازي بخش هاي جنگال - شنود و پهبادي الحشد الشعبي، کمک به راه اندازي يگان موشکي الحشد الشعبي، مساعدت در راستاي ايجاد اتاق وضعيت عمليات مشترک، ارسال بيش از 400 ميليون قطعه فشنگ و انواع گلوله از جمله گلوله توپ، خمپاره انداز، راکت، موشک، انواع سلاحهاي سبک و سنگين، واگذاري قريب به 40 دستگاه تانک و نفربر زرهي، انجام هزاران ساعت پرواز شناسايي عکسبرداري و مراقبت با به کارگيري صدها فروند هواپيماي بدون سرنشين در راستاي انجام دهها عمليات ميداني، ايجاد و راه اندازي واحدهاي تخصصي چون سازمان اطلاعات سازمان مخابرات، سازمان بنياد شهيد و جانبازان و رسيدگي به امور رزمندگان، يگانهاي زرهي، توپخانه، ضد زره و دهها واحد قدرتمند تخصصي ديگر همچون مهندسي - که قابليت احداث صدها کيلومتر خطوط دفاعي را داشت- شکل دهي به خطوط دفاعي و اولويت هاي عملياتي مجهز کردن الحشد الشعبي به فناوري پيشرفته هواپيماهاي بدون سرنشين از اقدامات مهم مستشاران جمهوري اسلامي ايران براي توانمند ساختن الحشد الشعبي بود.
جمهوري اسلامي ايران همچنين در کنار همکاري دو جانبه با کشورهاي عراق و سوريه در راستاي مبارزه با تروريسم، نقش بارزي در شکل گيري مرکز چهار جانبه تبادل اطلاعات که کشورهاي ايران، عراق، روسيه و سوريه را در بر مي گرفت ايفا کرد.
اين مرکز در تاريخ اول اکتبر 2015 (9 مهر 1394) در بغداد تاسيس شد. جمهوري اسلامي ايران به تنهايي با رصد 2900 مرکز مهم و حساس، تجمع و مسير حرکت داعش اطلاعات مربوط به اين مراکز را در اختيار نيروهاي مسلح عراق قرار داد که توسط اين نيروها مورد اصابت قرار گرفته و اين تنها گوشه اي از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در کنار برادران عراقي خود در نبرد عليه داعش و تروريسم بوده است.
جمهوري اسلامي ايران با بهره گيري از تجربه خود در زمينه ايجاد همبستگي و هماهنگي ميان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش در داخل کشور خود توانست نوعي همبستگي و هم افزايي ظرفيت هاي نظامي ميان ارتش ، پليس اتحاديه و ساير دستگاههاي نظامي - امنيتي عراق به وجود آورد.
شکل گيري الحشد الشعبي تنها يک روي مثبت اين داستان بود در کنار شکل گيري اين نهاد ارزشمند همبستگي دو ملت ايران و عراق در پي هجوم داعش به عراق بروز و ظهور يافت. به گونه اي که در پي تهديد عراق از سوي داعش جوانان ايراني نيز مانند جوانان عراقي خروشيدند و يکي از زيباترين صحنه هايي که پس از صدور فتواي مرجعيت عراق مبني بر جهاد در جمهوري اسلامي ايران رقم خورد خيل جوانان عاشقي بود که با تجمع در يکي از ميادين مهم تهران چونان موج خروشان آمادگي خود را براي جهاد، دفاع از مقدسات و مبارزه با تکفيري ها در عراق ابراز داشتند.
شايد بتوان زيباترين تعبير از همبستگي دو ملت ايران و عراق را در کلام حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي يافت که فرموده بودند ((مثلنا ومثل الشعب العراقي لحمک لحمي و دمک دمي)) و از اين رهگذر طبيعي بود که با بروز و ظهور تهديد حياتي در عراق، خون ايراني در راستاي ياري رساندن به برادر عراقي خود بجوشد و جوان ايراني بخروشد تا در کنار جوان عراقي خطر پيش آمده را دفع کند.
در کنار اين همستگي مردم ،نوعي همبستگي و هماهنگي ميان فرماندهان و مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با فرماندهان الحشد الشعبي شکل گرفت.
در اينجا بايد به افتخار بگويم در حالي که داعش به ديواره هاي فرودگاه تلعفر رسيده بود آخرين هواپيمايي که پس از تخليه فرودگاه و انجام اقدامات لازم نظامي اين فرودگاه را ترک کرد هواپيماي فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي حاج قاسم سليماني به همراه فرمانده الحشد الشعبي ابومهدي المهندس بود.
همچنين در حضور فرماندهان الحشد به عنوان شاهدان عيني عرض مي کنم اولين بالگردي که در محاصره 360 درجه اي داعش در آمرلي براي رسيدگي به وضعيت مردم در اين شهر به زمين نشست بالگرد فرمانده نيروي قدس به همراهي ابومهدي المهندس بود که اين امر منجر به طراحي و اداره شخص فرماندهي نيروي قدس براي شکستن محاصره آمرلي بود.
از اين گونه موارد در سلحشوري و پيشگامي برداران شما در صحنه هاي نبرد در عراق در مناطقي چون بلد، سامرا، تکريت،بيجي، فلوجه، جرف الصخر، اطراف بغداد، موصل، ديالي و ديگر مناطق موارد فراواني وجود دارد که چنانچه اين خاطرات به خوبي به قلم تحرير درآيد حجم علاقه و عشق دو جانبه را بيش از پيش نمايان خواهد ساخت.
برخلاف سياه نمايي دشمنان دو کشور و دولت مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق، آنچه در صحنه واقع رقم خورد همگرايي ميان دو کشور و در هم تنيدگي و همبستگي دو ملت ايران و عراق بود.
دارا بودن 1400 کيلومتر مرز مشترک و وجود پيوندهاي ديني، مذهبي، فرهنگي و اجتماعي نمايانگر عمق و ريشه دار بودن اين در هم تنيدگي و همگرايي است. جمهوري اسلامي ايران همان گونه که در اين کارزار سخت کنار دولت و ملت عراق در راستاي مبارزه با تروريسم و تکفير ايستاد و در اين مسير از هيچ کمکي دريغ نکرد هم چنان در کنار ملت و دولت عراق خواهد ايستاد.
شيطنت امريکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست سازمانهاي تروريستي به خوبي نمايانگر نگاه دوگانه غرب به پديده شوم تروريسم است.
در نگاه غرب و در راس آن آمريکا، تروريسم دولتي رژيم اشغالگر قدس در مقابل
را به عنوان دفاع از خود مي پندارد و جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که در پي درخواست رسمي کشورها و در راستاي ايجاد ثبات ، استقرار و صلح و نبرد با تروريسم و تکفير در اين کشورها فعاليت مي کند تروريست ناميده مي شود.
تروريسم و تکفير خطر است که بشريت را از ديرباز تهديد مي کرده است و جمهوري اسلامي ايران نيز خود قرباني اين پديده شوم بوده است. شهادت بيش از 17 هزار شهيد ايراني ترور خود بزرگترين گواه بر اين مدعا است.
انقلاب اسلامي ايران به رهبري حکيمانه امام خميني (ره) سردمدار حمايت از مسلمانان و مستضعفان جهان بوده و اين مهم را همواره رسالت خود مي پندارد. حمايت از مسائل عادلانه جهان اسلام از جمله مساله فلسطين به عنوان مساله محوري همواره در کانون توجهات جمهوري اسلامي ايران قرار داشته و رژيم اشغالگر قدس به عنوان موجوديتي غير مشروع غده اي سرطاني به شمار مي رود که در قلب جهان اسلام شکل گرفته است و هدفي جز تجزيه کشورهاي اسلامي را در سر نمي پروراند.
جمهوري اسلامي ايران در سياست منطقه اي خود در طي چهار دهه گذشته ضمن رعايت اصل حسن همجواري و احترام به حاکميت و يکپارچگي سرزميني کشورهاي همجوار و همسايگان خود کوشيده است در راستاي گسترش و توسعه روابط دو جانبه با همسايگان گام برداشته و در اين ميان کشور عراق از جايگاه ويژه اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است. حفظ حاکميت، استقلال و تماميت ارضي و يکپارچگي مردم عراق براي جمهوري اسلامي ايران حائز اهميت بوده و امنيت و ثبات عراق را امنيت و ثبات خود قلمداد مي کند.
پيشرفت اقتصادي عراق و هم چنين نقش آفريني فعال عراق در سطوح منطقه اي و
بين المللي نيز در زمره اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران نسبت به همسايه غربي خود به شمار مي رود.
امروزه نيز جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد با انتقال تجربيات ارزنده خود در زمينه هاي مختلف علمي، فناوري و سازندگي و بازسازي به دولت عراق گامي در راستاي توسعه و پيشرفت عراق بردارد.
در اين راستا بر گسترش و توسعه تعاملات و روابط خود در تمامي عرصه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، امنيتي، علمي و آموزشي با جمهوري عراق تاکيد دارد.
پيروزي هاي ارزشمند نيروهاي مسلح عراق شامل ارتش، پليس فدرال، نهاد مبارزه با تروريسم، پيشمرگه و نيروهاي مردمي عراق از شيعه و سني نويد دهنده آغاز فصل جديدي در پيش روي عراق است و اميد آن است که با پايان يافتن خشونت ها زمينه پيشرفت، توسعه، اصلاح و آباداني عراق فراهم شود.
امروز الحشد الشعبي به عنوان يکي از مهم ترين و کارامدترين سازمانهاي نظامي در چارچوب ساختار قانوني نيروهاي مسلح عراق و در کنار ديگر نيروهاي مسلح با نگاهي تيزبين هرگونه تحرک دشمن و حاميان آن را رصد کرده و در راستاي خنثي کردن توطئه هاي آن حرکت خواهد کرد و قطعا الحشد الشعبي ضامن استقرار، ثبات و امنيت آينده عراق و منطقه خواهد بود.
آنچه مايه افتخار اين محفل (کنگره سپاس از ايران) است حضور خانواده هاي معظم و معزز شهدايي از عراق، ايران و لبنان است که خداوند اين افتخار را به آنان عطا کرد تا خون پاک و طاهر عزيزانشان در اين وادي مقدس ريخته شود. خون شهيدان والامقامي که چونان قطره اي درخت تنومند اسلام را سيراب کرده و چونان شمع، فروغ آسمان ولايت امير المومنين (ع) را فرزوان و جاودانه کردند.
جمهوري اسلامي ايران در اين نبرد تمام عيار 60 شهيد از ولاترين مستشاران و فرماندهان نظامي از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همچنين کارشناسان اقتصادي و فني - مهندسي خود را تقديم کرد.
در کنار گراميداشت نام و ياد شهداي ايراني شايسته است از نقش آفريني تمامي رزمندگاني که با ايثار و جانفشاني در رقم خوردن پيروزي برادران عراقي خود سهيم بودند تقدير و تشکر شود.
در اين ميان بايد به نقش و اقدامات مستشاران نظامي حزب الله لبنان در کنار نيروهاي الحشد الشعبي اشاره کرد.
در پايان لازم است از ميزباني و زحمات دولت عراق و در راس آن جناب آقاي دکتر عادل عبدالمهدي نخست وزير محترم اين کشور و سازمان الحشد الشعبي در برگزاري باشکوه کنگره که در راستاي تکريم و زنده نگه داشتن ياد و نام شهداي ايراني صورت پذيرفت قدرداني و تشکر شود.
پايان.
خاورم*10**380*
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما