شناسهٔ خبر: 32467577 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفير فرانسه در مصاحبه با روزنامه فايننشال تايمز؛

ايراني‌ها التماس نخواهند کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ژرار آرود: آمريکايي‌ها صرفا مي‌خواهند ايراني‌ها را وادار به التماس کنند، اما من مطمئن نيستم چنين چيزي اتفاق بيفتد.
به گزارش خبرگزاري آريا، سفير فرانسه در آمريکا در مصاحبه با روزنامه انگليسي فايننشال تايمز همچون ديگر مقامات اروپايي صراحتا با وضع تحريم ها و مجازات هاي واشنگتن عليه تهران مخالفت کرد و افزود « آنچه که آمريکايي ها انجام مي دهند هيچ فايده اي ندارد ؛ آنها صرفا مي خواهند ايراني ها را وادار به التماس کنند. من مطمئن نيستم چنين چيزي اتفاق بيفتد.»
ژرار آرود همچنين دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را به طرح اتهامات غير منطقي عليه ايران ‏، نداشتن نوآوري در ديپلماسي در برابر اين کشور و تکرار صد باره «ناقص بودن توافق» هسته اي دولت باراک اوباما رئيس جمهور سابق آمريکا با ايران متهم کرد.
وي که به زودي دوره سفارتش در واشنگتن به پايان مي رسد در اين مصاحبه تصريح کرد شيوه ترامپ در برابر ايران کارساز نخواهد بود.

انگليسي ها عملا محو شده اند
ژرار آرو در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت با توجه به اينکه انگليسي ها تمام تمرکز خود را معطوف به موضوع خروج از اتحاديه اروپا (برگزيت) کرده اند، حضور آنها در واشنگتن به شدت کاهش يافته است.
آرو 63 ساله که از سال 2014 سفير پاريس در واشنگتن بوده به سختي مي تواند سرمستي خود را از نفوذ فزاينده فرانسه در سياست خارجي آمريکا پنهان کند. آرو افزود «انگليسي ها عملا محو شده اند و هر بار که آمريکايي ها با انگليسي ها صحبت مي کنند، موضوع گفتگوهايشان فرانسه است.»
سفير فرانسه از تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي مقابله با چين حمايت کرد و گفت از يک دهه پيش دائما هشدار مي داديم که چيني ها درحال تقلب هستند ، مالکيت معنوي ما را مي دزدند و بازارهايشان را به روي کالاهاي ما مي بندند.
آرو که بر خلاف همتايان اروپايي خود، با صراحت تمام اظهارات و مواضعش را در توئيتر بيان مي کند با انتشار پيامي با متن «جهان دقيقا پيش چشمان ما در حال سقوط است» درست در شب انتخاب دونالد ترامپ، وارد تنش هايي با مقامات ارشد فرانسوي شد. البته آرو از آن زمان لحن خوشبينانه تري در مورد ترامپ در پيش گرفته ولي همچنان معتقد است تفاوتي ميان رئيس جمهور آمريکا و سياستمداران پوپوليستي که در سراسر اروپا روي کار آمده اند وجود ندارد.
به گفته آرو ، ترامپ به هيچ عنوان به «نظم ليبرال جهاني» باور ندارد.
وي افزود «نظم ليبرال صرفا به اين معناست که ما از سال 1945 در اروپاي غربي جنگي نداشته ايم. چيزي که اکنون شاهد آن هستيم تغيير موازنه جهاني آن هم به زيان ما است. ايالات متحده همچنان قدرت اصلي باقي خواهد ماند اما قدرت نسبي آن از بين رفته است. چين دوباره به صحنه برگشته است.»
فهرست بلند بالايي از اختلافات ميان اتحاديه اروپا و آمريکا وجود دارد که تصميم واشنگتن براي خروج از توافق هسته اي ايران يکي از اين اختلاف نظرهاست.
البته تنش ها ميان فرانسه و آمريکا باقي خواهد ماند و کار جانشين آرو آسان نخواهد بود. فهرست بلند بالايي از اختلافات ميان اتحاديه اروپا و آمريکا وجود دارد که تصميم واشنگتن براي خروج از توافق هسته اي سال 2015 ميان ايران و قدرت هاي جهاني تنها يکي از اين اختلاف نظرها است. دو طرف تنش هايي بر سر تجارت و تغييرات اقليمي دارند و فرانسه به علت وضع ماليات سنگين بر غول هاي تکنولوژي آمريکايي از جمله گوگل در اتحاديه اروپا با خشم آمريکا روبرو است.
سفير فرانسه در آمريکا پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 را تا حدي ناشي از بحران مالي جهاني سال 2008 دانست و گفت معتقد است عواقب و موج هاي ناشي از اين بحران مالي تا سال ها همچنان گريبانگير فضاي سياسي آمريکا و اروپا خواهد بود.
به گفته آرو ، تمرکز کنوني بر کاهش مهاجرت مشابه تظاهرات ضد مهاجران در اروپا پس از سال 1929 است.

نظر شما