شناسهٔ خبر: 32454055 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نایب ‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

مستاجـران توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند

اکثر مالکان نگران از ناتوانی پرداخت اجاره‌بها از سوی مستاجران هستند و قصد ندارند رشد قیمت مسکن را به رشد نرخ اجاره‌بها گره بزنند.

صاحب‌خبر -

 گزارش میدانی خبرگزاری فارس از برخی املاکی‌های سطح شهر حاکی از این بود که اکثر مالکان نگران از ناتوانی پرداخت اجاره‌بها از سوی مستاجران هستند و قصد ندارند رشد قیمت مسکن را به رشد نرخ اجاره‌بها گره بزنند و تلاش می‌کنند در نهایت تا ۲۰ درصد نرخ اجاره بها را نسبت به سال گذشته بالا ببرند.
همچنین حسام عقبایی؛ نایب ‌رئیس ‌اول اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با‌ اشاره به این‌که در بازار اجاره‌بها تقریباً از اوایل اردیبهشت ماه جابه‌جایی‌ها آغاز می‌شود، اظهار کرد:‌ در سال 97 افزایش 100درصدی قیمت مسکن رخ داد.‌ باید به این نکته توجه کنیم که افزایش قیمت سال گذشته در نرخ اجاره‌‌بها بی‌تأثیر نخواهد بود.
وی تاکید کرد:‌ از سوی دیگر این‌که توقع داشته باشیم جامعه مستأجران به همان میزان مورد نظر مالکان، اجاره‌بها پرداخت کنند امری محال است. اساساً چنین قدرت مالی در پرداخت اجاره‌بها با توجه به رشد قیمت مسکن در مستأجران وجود ندارد. اگر تمام درآمد را هم بخواهند با توجه به رشد قیمت پرداخت کنند کفاف اجاره‌‌بها را نمی‌دهد.
نایب ‌رئیس ‌اول اتحادیه مشاوران املاک افزود: سال گذشته به‌‌دلیل افزایش نرخ اجاره، مستأجران از شمال شهر به مرکز، از مرکز به جنوب و از جنوب به حاشیه شهرها رفتند. اگر قرار باشد این روند در سال جاری ادامه داشته باشد دیگر در حاشیه شهرها نیز کمتر کسی می‌تواند خانه‌ای را اجاره کند.
عقبایی درباره وضعیت بازار اجاره مسکن،‌ تصریح کرد:‌ پیش‌بینی من این  است که نرخ اجاره‌‌بها در شهرهای بزرگ 30 درصد و در شهرهای کوچک 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد. اما اجاره ‌بها در شهرهای خیلی کوچک در همان سطح سال گذشته باقی خواهد ماند.
همچنین سید مهدی روانشادنیا؛ رئیس ‌دانشکده عمران و معماری واحد علوم تحقیقات با ‌اشاره به اینکه نرخ اجاره‌بها در تابستان امسال همانند قیمت مسکن جهشی نخواهد بود، گفت: رشد قیمت مسکن به معنی رشد بسیار بالای اجاره‌بها نیست. رشد نرخ اجاره‌بها امسال هم مانند سال گذشته خواهد بود.
مصطفی قلی خسروی؛ رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک هم با بیان اینکه اعلام رکوردزنی اجاره‌بها در تهران از اساس غلط است، افزود: رشد اجاره‌‌بها از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه تهران ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده و تصور بنده این است که انتشار این‌گونه اخبار کمکی به مستأجران و کنترل اجاره‌بها نخواهد کرد و قطعاً این اخبار تشنج در بازار اجاره‌ بهای مسکن را بیشتر می‌کند.
وی ادامه داد: هر چند قبول داریم که قیمت مسکن در یک سال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد کرده ‌اما این دلیل نمی‌شود که اجاره‌ بها نیز در همین حد باید افزایش یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما