شناسهٔ خبر: 32445703 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون کشاورزي:

آفت ملخ صحرايي با سمپاش هاي نوين قابل کنترل است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون کشاورزي از رشد 2.5 برابري سمپاش هاي موجود کشور طي شش سال اخير خبر داد و اعلام کرد: با استانداردسازي و همچنين توليد سمپاش هاي نوين به ويژه توربيني زراعي و باغي، آفت ملخ صحرايي قابل کنترل است.
به گزارش سرويس اقتصادي آريا، دکتر کامبيز عباسي اظهار داشت: سمپاش هاي توربيني زراعي و توربيني باغي به دليل ظرفيت و راندمان بالا و سرعت عملي که دارند مي توانند براي مبارزه با ملخ صحرايي بسيار اثرگذار باشند.
وي با بيان اين که در دولت تدبير و اميد زير ساخت هاي مناسبي براي توليد و عرضه سمپاس هاي نوين در حوزه کشاورزي ايجاد شده است، تصريح کرد: در سال 92 در حوزه ساخت و عرضه سمپاش هاي توربيني زراعي و  توربيني باغي دو شرکت داشتيم اما اکنون در اين حوزه 20 تا 25 عرضه کننده فعاليت مي کنند.
عباسي، عدم مبارزه با اين ملخ صحرايي در عربستان و شرايط اقليمي در ايران را از دلايل هجوم اين آفت به استان هاي جنوبي دانست و گفت: با اين حال زيرساخت هاي مبارزه با اين آفت در بخش مکانيزاسون کشاورزي فراهم است.
وي ادامه داد: در حال حاضر فقط بايد مديريت بکارگيري از سمپاش هاي توربيني زراعي و توربيني باغي و زمانبندي براي مبارزه با ملخ هاي صحرايي را انجام دهيم.
رييس مرکز توسعه مکانيزاسيون کشاورزي گفت: يکي از فاکتورهاي مهم در سمپاشي و مبارزه با ملخ صحرايي، سرعت عمل است زيرا جابجايي اين آفت سريع است.
وي افزود: در شرايط بحراني، استفاده از سمپاش هاي هوايي نيز توصيه مي شود که در اين زمينه محدوديت هايي مانند نزديکي مکان مبارزه به گاوداري ها و دامداري ها وجود دارد.
عباسي تعداد سمپاشي هاي فعال در حوزه کشاورزي در سال 92 را حدود 75 تا 80 هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: اکنون اين عدد به 175 هزار دستگاه سمپاش رسيده و بيش از 100 هزار دستگاه انواع سمپاش در اختيار کشاورزان قرار دارد.
کدM-ch2531

نظر شما