شناسهٔ خبر: 32437402 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چه رمز عبوري بگذاريم که هک نشويم؟!

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بسياري از کارشناسان فعال در حوزه امنيت سايبري به تازگي با انتشار گزارشي جديد ابراز کرده‌اند که برخلاف هشدارهاي امنيتي هنوز خيل عظيمي از کاربران براي حساب‌هاي کاربري خود رمز عبورهاي ساده و قابل حدسي همچون 1234را انتخاب مي‌کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا، متخصصان مرکز امنيت سايبري ملي بريتانيا (NCSC) به تازگي با بررسي رمز عبورهاي لو رفته از اکانت و حساب‌هاي کاربري افراد دريافته دريافته و اعلام کرده‌اند که برخلاف هشدارهاي امنيتي جدي که از سوي کارشناسان امنيتي در فضاي مجازي به اشتراک گذاشته است، هنوز ميليون‌ها کاربر براي حساب‌هاي کاربري خود در اينترنت از گذرواژه‌هاي بسيار ساده و قابل حدس همچون 1234استفاده مي‌کنند که همين امر موجب شده است آمار هک و نفوذ هکرها و مجرمان سايبري به شدت بالا رفته و همچنان بالا نيز باقي بماند.
گزارش‌هاي منتشر شده در هکرنيوز حاکي از آن است که بالغ بر 23ميليون نفر از کاربران در فضاي مجازي همچنان از رمز عبورهاي ساده و آسان همچون اعداد 1234استفاده مي‌کنند که اين کار را براي هکرها بسيار آسان و نفوذپذير کرده است.
کارشناسان فعال در حوزه امنيت سايبري بارها به کاربران توصيه کرده‌اند که با رعايت نکاتي نظير موارد زير به امنيت حساب‌هاي کاربري و حفاظت از حريم خصوصي و اطلاعات شخصي خود کمک کنند:
1. حداقل از 8 کاراکتر در ساخت رمز عبور يا گذرواژه خود استفاده کنيد.
2. در رمز عبور خود حتماً از تعدادي حروف بزرگ و کوچک انگليسي، عدد و رقم و علامت‌هاي نشانه گذاري همچون گيومه، دو نقطه، ويرگول و غيره استفاده کنيد.
3. مي‌توانيد از حروف و کاراکترهاي مشابه استفاده کنيد به‌عنوان مثال، به‌جاي استفاده از حرف S انگليسي از کاراکتر $ استفاده کنيد .
4. مي‌توانيد به‌جاي حرف بزرگ I (آي) انگليسي از حرف کوچک l (اِل) استفاده کنيد.
5. بجاي حرف O (اُو) انگليسي، عدد صفر انگليسي را بکار ببريد.
آنها همچنين در گزارش‌هاي خود بارها عنوان کرده‌اند که در ساخت رمز عبور براي اکانت و حساب‌هاي کاربري خود از بکارگيري موارد زير نيز به شدت خودداري کنند:
1. از کلماتي که به سادگي در يک فرهنگ لغت و ديکشنري يافت مي‌شود، به هيچ وجه استفاده نکنيد.
2. از به کار بردن اطلاعات شخصي خود نظير نام کوچک، نام خانوادگي و تاريخ تولد خود خودداري کنيد.
3. از کلمات و اعدادي که حدس زدن آن بسيار ساده و آسان است همانند 12345 خودداري کنيد.
4. کلمات و عباراتي که همه کاراکترهاي آن با حروف بزرگ يا همه با حروف کوچک انگليسي تايپ شده باشند را بکار نبريد.
5. از تکرار کاراکترهاي موجود در رمز عبور همانند mmm333به شدت پرهيز کنيد.
6. رمز عبور حساب‌هاي کاربري مختلف خود را به صورت‌هاي کاملاً متفاوتي بسازيد تا در صورتي که يکي از حساب‌هاي کاربري شما به هر علتي، هک شد و يا با مشکل مواجه شد، ديگر حساب‌هاي کاربري و صفحات مجازي شما آسيب نبيند. /ايسنا
-->

نظر شما