شناسهٔ خبر: 32421796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس جمهور در نشست مطبوعاتي با نخست وزير پاکستان:

گام جديدي در روابط ايران و پاکستان برداشته شد

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- رئيس جمهور درنشست مشترک مطبوعاتي با نخست وزير پاکستان با تاکيد بر اينکه گام جديدي در روابط دو کشور برداشته شده است ، اظهارداشت : تهران و اسلام آباد مصمم به توسعه همکاري هاي همه جانبه خود بدون اثرپذيري از کشور ثالت هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا، حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني روز دوشنبه در اين نشست مطبوعاتي که پس از مذاکرات مشترک هيات هاي عاليرتبه و امضاي يک سند همکاري ميان دو کشور برگزار شد، گفت: ايران و پاکستان براي مبارزه با تروريسم در مرزهاي خود نيروي واکنش سريع مشترک تشکيل مي دهند.
روحاني با اشاره به اينکه متأسفانه در ماه‌هاي اخير شاهد تنش‌هايي توسط تروريست‌هايي که سبوعانه عمل مي‌کردند، بوديم، تصريح کرد: خوشحاليم که طرف پاکستاني همه گروهک‌هايي را که در اين منطقه فعاليت غيرانساني دارند ، تروريستي اعلام و با آنان برخورد قاطع مي کند.
رئيس جمهور همچنين به ارتقاء همکاري‌هاي امنيتي بين نيروهاي مردمي و اطلاعاتي دو کشور اشاره و تأکيد کرد: يک نيروي واکنش سريع مشترک در مرزهاي ايران و پاکستان براي مبارزه با تروريسم تشکيل خواهد شد.
روحاني با بيان اينکه ظرفيت‌هاي خوبي در زمينه روابط اقتصادي – تجاري بين دو کشور وجود دارد، افزود: دو طرف توافق دارند که روابط تجاري توسعه يابد و جمهوري اسلامي ايران آماده است نيازمندي پاکستان در زمينه نفت و گاز را تأمين کند و همچنين اقدامات لازم براي اتصال لوله گاز به اين کشور را انجام دهد.
رئيس جمهور ادامه داد: آماده‌ايم تا صادرات برق از ايران به پاکستان به 10 برابر افزايش يابد.
روحاني با تأکيد بر اينکه براي توسعه روابط تجاري کميته تهاتر بين دو طرف تشکيل خواهد شد تا صادرات و واردات تهاتر و در يک حساب تسويه شود، تأکيد کرد: علاقه داريم تا بنادر چابهار و گوآدر روابط بيشتري داشته باشند و ارتباط بين اين دو بندر با اتصال راه‌آهن گسترش يابد.
رئيس جمهور همچنين تصريح کرد: مسايل مهم منطقه‌اي، ضرورت همکاري بيشتر بين ايران و پاکستان براي ايجاد صلح و ثبات در افغانستان و همچنين اقدامات نادرست آمريکا در منطقه، بويژه به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و اشغال جولان توسط اين دولت نامشروع و همچنين توهين به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.
روحاني با تأکيد بر اينکه ايران، پاکستان و ترکيه بنيانگذار اکو بودند و همواره در گذشته روابط خوبي داشتند، خاطر نشان کرد: امروز علاقه‌مند به توسعه روابط بين سه کشور هستيم و اميدواريم راه‌آهن استانبول به اسلام‌آباد فعال‌تر شود تا از اين طريق اروپا به پاکستان و چين متصل گردد.
رئيس جمهور تأکيد کرد: بسيار خوشحالم که اراده پاکستان بر اين است که اين کشور در هيچ ائتلاف جنگي شرکت نکند و نخواهد کرد و دو کشور به دنبال صلح و امنيت منطقه هستند.
روحاني تصريح کرد: مطمئنم که سفر نخست وزير پاکستان به ايران نقطه عطفي در توسعه روابط دو کشور است.
رئيس جمهور همچنين درخواست نخست وزير پاکستان از وي براي ديدار از اسلام آباد را پذيرفت.
عمران خان نخست وزير پاکستان نيز در اين نشست با بيان اينکه با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران شکاف عميق و شکاف طبقاتي بين فقرا و ثروتمندان از بين رفته است، تصريح کرد: پاکستان نيز به دنبال چنين الگويي از انقلاب اسلامي ايران است.
نخست وزير پاکستان با بيان اينکه اگر مسأله تروريسم بين دو کشور وجود نداشت اختلافات افزايش نمي‌يافت، گفت: نبايد اجازه دهيم که شبه نظاميان از خاک دو کشور براي اقدامات تروريستي استفاده کنند.
عمران خان با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران نيز همانند پاکستان براي ساليان دراز از مسأله تروريسم و خونريزي رنج برده است، گفت: نيازمند همکاري‌هاي بيشتر براي مقابله با اعمال تروريستي و خشونت‌آميز هستيم.
نخست وزير پاکستان همچنين بر ضرورت صلح و ثبات و امنيت در افغانستان تأکيد کرد و گفت: آماده همکاري براي ايجاد صلح و امنيت در افغانستان هستيم و قطعاً راه‌حل برون رفت مشکلات اين کشور از طريق مسايل سياسي خواهد بود و صلح و امنيت در افغانستان براي جمهوري اسلامي ايران و پاکستان مفيد و حائز اهميت است.
عمران خان همچنين اقدامات رژيم صهيونيستي در اشغال جولان و تغيير پايتخت به قدس را خلاف قوانين بين‌المللي دانست و تأکيد کرد: اين اقدامات ناقض حقوق اساسي و انساني فلسطينيان است و همين وضعيت نيز در کشمير وجود دارد که مردم اين سرزمين نيز که به دنبال به رسميت شناختن حق سرنوشت خود هستند سرکوب مي شوند و ما مطئنيم مسأله کشمير نه از طريق نظامي بلکه گفتگوهاي سياسي قابل حل است.
نخست وزير پاکستان با تأکيد بر ارتقاء همکاري‌هاي بين دو کشور در زمينه‌هاي مختلف بويژه تجاري، اقتصادي، بهداشت و انرژي ادامه داد: دولت جمهوري اسلامي ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي پيشرفت‌هاي قابل توجهي در بخش مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي داشته است که اميدواريم بتوانيم از اين تجارب ايران استفاده ببريم.

نظر شما