شناسهٔ خبر: 32417627 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نابودگر کوچک را به غنيمتي بزرگ تبديل کنيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - بارش هاي سيلابي تعطيلات نوروزي علاوه بر خسارت هاي مالي و جاني متعددي که براي نقاط مختلف کشور داشت اکنون يک پيامد مخرب ديگر را به اين بلايا اضافه کرده است و آن هجوم ملخ هاي دريايي به کشور است.

به گزارش ايرنا، اين ملخ ها گونه بومي کشورهايي چون عربستان، هندوستان، پاکستان و برخي کشورهاي آفريقايي است و به علت رطوبت بالاي کشور ما به علت سيلاب هاي اخير به صورت مهاجم به سمت ايران در حال حرکت هستند و حتي برخي نقاط جنوبي حاشيه خليج فارس و درياي عمان را درگير کرده اند.
اين ملخ ها را به واسطه اينکه از دريا عبور مي کنند ملخ دريايي و به علت زندگي در صحرا ملخ صحرايي مي نامند.
ملخ ها يکي از حشرات زيان آور محصولات کشاورزي بوده که در بين آنها خسارت ملخ صحرايي اهميت زيادي دارد.
موطن اصلي ملخ ها و به ويژه ملخ صحرايي، نواحي خشک و نيمه خشک کشورهاي آفريقايي و برخي از کشورهاي خاورميانه و جنوب غربي آسيا است.
در اين مناطق انبوه ملخ هاي صحرايي بسيار قابل توجه است و در شرايط خاص قادر هستند به شکل مهاجر و مهاجم نيز در بيايند.
طبق بررسي ها در منطقه خاورميانه هفت بار طغيان و هجوم ملخ صحرايي رخ داده که هر يک از آنها يک تا 13 سال طول کشيده است.
تهاجم ملخ هاي صحرايي از ساليان بسيار دور در کشاورزي ايران، بخصوص در استان هاي جنوبي مطرح بوده و امسال نيز به واسطه باران هاي شديد بهاري اين استان ها بازهم با معضل هجوم ملخ هاي غير بومي مواجه شده اند و عدم پيشگيري و دفع اين حشرات در جنوب کشور موجب ورود آنها به ديگر مناطق کشور مي شود.
دستجات اين ملخ ها که مبداء تشکيل آنها کشورهاي آفريقا، عربستان، هند و پاکستان بوده، هر چند سال يکبار باغات و مزارع کشور ايران را مورد تهديد جدي قرار داده اند.
بررسي هاي انجام شده نشان داده که طغيان جمعيت ملخ صحرايي در منطقه جنوب غربي عربستان بيش از ساير مناطق خاورميانه بوده است.
از آنجاييکه اين آفت از طرف جنوب غربي عربستان از خليج فارس عبور کرده و خود را به سواحل جنوبي ايران مي رساند، به آن ملخ دريايي مي گويند و البته در برخي سال ها نيز از طرف جنوب شرقي سيستان و بلوچستان نظير هندوستان و پاکستان مزارع ايران مورد حمله اين حشرات همه چيزخوار قرار گرفته است.
** تهديد هجوم ملخ ها به ايران را به فرصت تبديل کنيم
دانشيار گروه گياه پزشکي دانشگاه ايلام که در زمينه حشرات مطالعات تخصصي متعددي دارد، در خصوص هجوم ملخ هاي دريايي به نواحي کشور ايران گفت: در ايران خسارت اين آفت از ديرباز مورد توجه بوده چرا که در مواقع هجوم به علت نابودي مزارع و باغات و مراتع سبب قحطي و ويراني هايي شده است و به هنگام طغيان و مهاجرت از تمام گياهان حتي پوست درختان مي خورد.
مجيد ميراب بالو افزود: در بين درختان نيز سنجد را ترجيح داده و در حالت طغياني هر نوع سرسبزي و پوشش گياهي موجود در مسير از جمله گياهان زراعي شامل انواع علوفه، غلات، صيفي و سبزيجات، گياهان مرتعي و انواع درختان مثمر و غير مثمر را کاملاً از بين مي برد.
وي يادآور شد: با توجه به طغيان و هجوم اخير ملخ هاي دريايي به جنوب ايران، کنترل و مبارزه با آنها با استفاده از سموم شيميايي آنهم در سطوح وسيع و ميزان بالاي سم در حال اجراست.
ميراب بالو تاکيد کرد: اما استفاده بيش از حد سموم شيميايي عليرغم هزينه بالاي آن اثرات زيست محيطي فراواني به دنبال دارد که از بين رفتن دشمنان طبيعي همچون ميکروارگانيزم هاي زنده خاک نظير حشرات و کنه هاي مفيد، وارد شدن ترکيبات شيميايي در آب و خاک و آلوده کردن آنها و تأثير غيرمستقيم در روي ديگر موجودات زنده از پيامدهاي استفاده از سموم براي دفع اين حشرات مهاجم است.
وي اظهار داشت: همچنين با توجه به اينکه اين ملخ ها خوراک مناسبي براي پرندگان و برخي موجودات ديگر هستند، طبيعي است که سموم شيميايي به طور غيرمستقيم به بدن پرندگان انتقال پيدا کرده و باعث مسموميت و از بين رفتن آنها نيز مي شود.
اين حشره شناس گفت: به دليل بالا بودن درصد پروتئين بدن حشرات، سازمان ملل متحـد انواع حشرات را خوراکي جايگزين مناسبي براي پروتئين هاي مرغ، گوشت و ماهي شمرده شـده است و به اعتقاد کارشناسان فائو استفاده از پتانسيل حشرات به عنوان غذا و خوراک براي انسان، دام و طيور مي تواند راه حل مناسبي براي حل بحران جهاني غذا باشد.
ميراب بالو افزود: تحقيقات نشان داده که ميزان پروتئين، چربي، مواد معدني کمياب، تنوع اسيدهاي آمينه و ويتامين ها در حشرات زياد است و افزايش تقاضا و همچنيـن قيمت هاي بالا براي پـودر ماهي و سويا در سال هاي اخير، همراه با افزايش صنعت آبزي پروري، باعث توسعه تحقيقات با هدف افزايش پروتئين حشرات به منظور پرورش مرغ و ماهي در برخي کشورهاي دنيا شده است.
وي يادآور شد: پژوهشگران سازمان خوار و بار کشاورزي ملل متحد در مطالعه سال 2014 خود نشان داده اند که حشرات قابليت جايگزيني بين 25 تا 100 درصد سويا يا پودر ماهي در رژيم غذايي دام و طيور را بدون تاثير منفي دارند.
وي پيشنهاد داد: با توجه به مطالعات انجام شده در سال هاي اخير و تجربيات موفق استفاده از حشرات بطور مستقيم يا پودر شده در رژيم غذايي ماهي هاي پرورشي، پرورش طيور و رژيم غذايي دام، بهتر است از طغيان ملخ هاي صحرايي به کشور در جهت مثبت استفاده کرده و به جاي کشتن آنها با سم اين حشرات مهاجم را به عاملي سودآور براي کشور بدل کنيم.
وي افزود: پرورش حشرات در برخي از کشورها قيمت بالايي دارد بطور مثال در کشور هلند، 35 ملخ دريايي با قيمت حدود 10 يورو در وب سايت ها به فروش مي رسد يا هر کيلوگرم ملخ دريايي در لائوس هشت تا 10 يورو است.
** استان ايلام آماده مقابله با ملخ هاي مهاجم است
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان ايلام هم در خصوص هجوم ملخ هاي صحرايي به کشور ايران گفت: اين حشرات در دسته هاي بزرگ و چند صد هزاري و ميليوني به سمت مقصد خود حرکت مي کنند و مهار آنها با چالش ها و سختي هايي همراه است.
سيامک بيگي اظهار داشت: اين حشرات در حجم وسيعي به مزارع، باغات، مراتع، جنگل ها و نقاط سرسبز حمله کرده و در کمترين زمان ممکن آن منطقه را عاري از هرگونه پوشش سبز مي کنند.
وي افزود: با توجه به هجوم اين ملخ ها از سمت عربستان به ايران سازمان خوار و بار جهاني به صورت لحظه اي وضعيت حرکت و هجوم اين حشرات مهاجم در ايران را رصد مي کند.
بيگي يادآور شد: باتوجه به اينکه اين ملخ ها گله اي حمله مي کنند زنده گيري آنها با هدف پرورش و بومي سازي اين گونه ها براي صنعت دام، طيور و آبزيان طاقت فرسا، زمان بر و سخت است.
وي گفت: اين حشرات با توجه به قدرت تخريب گري بالايي که دارند بايد قبل از رسيدن به مزارع و باغات از بين بروند و در حال حاضر مناطق درگير و استان هاي معين آنها و نيز سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزي در حال مبارزه با ملخ ها در مراتع، خشکي و دشت هستند و تلاش آنها جلوگيري از رسيدن اين حشرات به مزارع، باغات و اراضي جنگلي هستند.
وي اظهار داشت: باتوجه به اينکه استان هاي خوزستان و لرستان و نيز کشور عراق در همسايگي استان از هجوم اين ملخ ها در امان هستند بنابراين در حال حاضر استان ايلام در نقطه ايمن خارج از دسترس اين حشرات قرار دارد.
** تامين 2 دستگاه سمپاش اوني ماک براي مقابله با ملخ هاي دريايي
وي افزود: اما با اين وجود سازمان جهاد کشاورزي استان ايلام با آماده سازي 2 دستگاه سمپاش اُوني ماک و تامين سموم دفع آفات به مقادير مناسب آماده مبازره با ورود احتمالي اين گونه به استان است.
وي يادآور شد: بين سال هاي 59 يا 60 آخرين باري بود که استان ايلام مورد هجوم اين گونه ملخ مهاجم از ناحيه کشور عراق قرار گرفت و خساراتي را به مزارع و باغات استان در آن موقع وارد ساخت.
به گزارش ايرنا، ملخ هاي دريايي يا صحرايي يک نوع گونه است و طول بدن اين ملخ در نرها 45 تا 55 ميليمتر و در ماده ها 57 ميليمتر و داراي جثه اي بزرگتر از ساير ملخ هاي بومي است.
در حال حاضر 6 استان جنوبي کشور درگير مبارزه با پديده هجوم ملخ هاي مهاجم هستند.
اين ملخ ها داراي آرواره هايي قدرتمند هستند که در کمترين زمان ممکن مزارع، باغات، مراتع، جنگل ها و بوستان ها را از بين مي برند و سيري ناپذير هستند.
مي توان با برنامه ريزي مديريت شده و استفاده از دانش و تجربه افراد کارکشته و به ويژه محققان حوزه حشره شناسي و سار محققان مرتبط با اين موضوع، اين ملخ هاي مهاجم را که با قصد نابودي و تخريب اراضي زراعي و باغي وارد کشور شده اند به فرصت و سودآوري مالي تبديل کرد.
اين حشرات با توجه به نوع تغذيه که از عموم نباتات است و نيز جثه بزرگ خود مي توانند منابع غني از مواد معدني، پروتئيني و انواع ويتامين براي صنعت دام، طيور و آبزيان باشند.
7172/6119
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما