شناسهٔ خبر: 32415406 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در آغاز معاملات روز دوشنبه؛

بهای نفت در بازار آسیا افزایش یافت

بهای ‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال در بازار آسيا افزایش یافت.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، در بازار آسیا، بهای ‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک (وست تگزاس ‏‏اینترمیدییت) و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال (نفت خام ‏شاخص اروپا‏)، در آغاز معاملات روز دوشنبه در بازار آسیا افزایش یافت.
علت افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و این بازار در معاملات امروز این است که آمریکا ممکن است معافیت های که برای برخی کشورها جهت خرید نفت از ایران در نظر گرفته بود، بعد از شش ماه بردارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین شاخص نیویورک (‏‏‏دبلیو.تی.آی) که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی در ‏‏آمریکا به کار ‏برده می ‏شود در آغاز معاملات الکترونیکی امروز ‏بازار نفتی ‏سنگاپور، ‏برای تحویل ‏در ماه مه با یک دلار و 67 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 65 دلار و 67 سنت رسید.
بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏ که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت داد و ستد ‌شده در ‏‏بازارهای بین المللی و پایه ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می شود در آغاز معاملات الکترونیکی امروز ‏این بازار برای تحویل در ماه ژوئن با یک دلار و 79 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 73 دلار و 76 سنت رسید.
روزنامه واشنگتن پست در شماره روز یکشنبه خود نوشت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است امروز از همه کشورهایی که واشنگتن برای خرید نفت از ایران معافیت هایی برای آنها در نظر گرفته است، بخواهد خرید نفت از این کشور را قطع کنند. اگر آمریکا این درخواست را مطرح کند و آنها همچنان از ایران نفت بخرند با مجازات ها و تحریم های واشنگتن مواجه خواهند شد.
واشنگتن نوامبر سال دو هزار و هجده، بعد از خارج شدن از توافقنامه هسته ای که ژوئیه سال دو هزار و پانزده به امضای ایران و قدرت های جهانی رسید، تحریم های یک جانبه ای را دوباره علیه این کشور اعمال کرد.
«بنجامن لو» (Benjamin Lu) کارشناس شرکت کارگزاری و خدمات سرمایه گذاری «فیلیپ فیوچرز» (Phillip Futures) در این باره می گوید: قیمت نفت در بازار جهانی و این بازار امروز به همین علت افزایش یافت زیرا کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفت و انرژی از این بیم دارند که با قطع صادرات نفت ایران، عرضه نفت به بازار جهانی کاهش یابد.
این کارشناس می گوید: قطع صادرات نفت ایران باعث کاهش عرضه نفت به بازار جهانی در شش ماه دوم امسال خواهد شد.
استفن اینس، کارشناس بازار ارز و انرژی از شرکت کارگزاری و خدمات مشاوره ای سرمایه گذاری "اس پی آی اَست منیجمنت"( SPI Asset Management) دراین باره می گوید قطع شدن صادرات نفت ایران ایجاب می کند که عربستان سعودی و امارات عربی متحده تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهند.
علاوه بر این کاهش تولید نفت توسط سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی همچنان تاثیر گذار است. اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها و بر قراری تعادل میان عرضه و تقاضا برای نفت در سطح جهان، که میان اوپک و شرکایش به امضا رسیده است باعث افزایش 40 درصدی قیمت نفت در بازار جهانی از ماه دسامبر گذشته تاکنون شده است.
بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال‏، در پایان معاملات روز کاری پیشین این بازار نیز افزایش یافته بود. بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال در پایان معاملات روز گذشته این بازار 35 سنت در هر بشکه افزایش یافت.
بهای نفت خام سبک و شیرین ‏شاخص ‏نیویورک (دابلیو.تی.آی)‏‏ نیز در پایان معاملات روز کاری پیشین این بازار 24 سنت در هر بشکه افزایش یافته بود.

نظر شما