شناسهٔ خبر: 32331760 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هجوم ملخ هاي صحرايي به مراتع و طبيعت چابهار

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا- ملخ هاي صحرايي به حدود سه هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي، مراتع و طبيعت چابهار هجوم آورده و اگر مقابله اصولي با اين آفت مخرب نشود ادامه فعاليت آنها در نقاط ديگر مخرب تر از هر حادثه غيرمترقبه ديگر است.

به گزارش ايرنا هجوم ملخ ها به استان سيستان و بلوچستان و ساير نقاط کشور با سيل و بارندگي ها همزمان شده است که در صورت عدم مقابله با اين آفت مخرب اندک کشاورزي منطقه نيز از بين مي رود.
ملخ ها به چند دسته تقسيم مي شوند که ملخ هاي بومي که جزء آفات عمومي محسوب شده و مبارزه با آنها بر عهده جهاد کشاورزي هر شهرستان است.
ملخ هاي مهاجر به ملخ صحرايي مشهور و کنترل آنها يک پروسه ملي، بين المللي و منطقه اي دارد.
با نگاهي به عمليات مبارزه 30 ساله ملخ هاي بومي و ملخ هاي مهاجر چنين استنباط مي شود که هر ساله به طور متوسط 150 تا 200 هزار هکتار مبارزه با ملخ هاي بومي در کشور صورت گرفته است.
اين ميزان مبارزه بيشتر در مناطق کانوني، کوهپايه ها و ارتفاعات انجام شده و چنانچه عمليات کنترل ملخ ها در مناطق کانوني انجام نشود بدون شک اين سطح مبارزه مي تواند تا پنج برابر افزايش داشته باشد.
علاوه بر انواع ملخ هاي بومي بايد به امر ديده باني و پيش آگاهي از وضعيت ملخ صحرايي اهميت بيشتري داده شود چراکه اهميت اين آفت جهاني بر هيچکس پوشيده نيست.
ايران از 2 جبهه جنوب و جنوب شرقي از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، کويت، هند و پاکستان هميشه مورد تهديد اين آفت بوده و همچنين در برخي از مناطق جنوبي کشور از جمله جازموريان، چابهار و ايرانشهر اين آفت در چند سال اخير پس از ورود به کشور تخم ريزي کرده و بصورت انفرادي زيست مي کنند و در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوايي افزايش تراکم پيدا خواهند کرد.
به عنوان مثال اگر بخواهيم ميزان خسارت ملخ صحرايي را به تصوير بکشيم، هر ملخ صحرايي مي‌ تواند هم ‌وزن خودش يعني 2 گرم در روز غذا بخورد.
هر کيلومتر مربع از دسته پروازي متراکم مي ‌تواند شامل 50 ميليون ملخ باشد که روزانه قادرند 100 تن از پوشش گياهي را از بين ببرند.
دسته پروازي بسيار بزرگ مي‌ تواند هزار کيلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه 100 هزار تن پوشش گياهي را به مصرف برساند.
ملخ صحرايي مي تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کيلومتر برساعت پرواز کند.
ارتفاع پرواز دستجات ملخ صحرايي از 100 تا هزار متر گزارش شده و در روزهاي آفتابي و گرم اين ارتفاع افزايش مي يابد.
نسل اول ملخ صحرايي از ماه مي- دسامبر در مرز بين يمن، عربستان و عمان مشاهده شده و عدم مبارزه با ملخ در مرحله پوره در مناطق ذکر شده بويژه در يمن افزايش پيدا کرده است.
خشک شدن پوشش گياهي و مهاجرت ملخ هاي بالدار از مناطق ذکر شده به سمت مناطق داخلي عربستان و مناطق شمالي و بخش هايي از امارات متحده عربي شده و خشک شدن پوشش گياهي، بالا بودن تراکم آفت در نسل دوم و شروع مبارزه باعث حرکت ملخ هاي بالدار بر اساس جريان وزش باد به سمت شمال و ورود آن به مناطق جنوبي ايران شده است.
پوشش گياهي مناسب و سبز، بارش هاي خوب، آب و هواي مناسب، بافت خاک نرم و مناسب باعث شده آفت بتواند در مناطقي که فرود آمده مستقر و به جفتگيري و تخم ريزي بپردازد.
معاون مديريت کنترل و مبارزه با آفات عمومي سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در چابهار اظهار داشت: ورود نخستين دسته پروازي ملخ صحرايي به بندر نخيلو استان هرمزگان نهم بهمن پارسال گزارش شده است.
محمود چالاکي افزود: به دنبال آن گزارش، ملخ هاي انفرادي در استانهاي بوشهر، فارس، خوزستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان با تراکم پائين مشاهده شدند.
وي به فعال شدن ستاد مبارزه با ملخ در ستاد سازمان حفظ نباتات، ستاد استانها، شهرستانها و تشکيل تيم هاي رديابي و مبارزه در تمامي نقاط آلوده اشاره کرد و افزود: رديابي، ديده باني و مبارزه با کمک دستگاه ايلوکاست 3 و فرم هاي ديده باني از ملخ هاي صحرايي از اواخر ماههاي سال گذشته آغاز شده است.
معاون مديريت کنترل و مبارزه با آفات عمومي سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: سطح کل مبارزه با ملخ صحرايي در استانهاي آلوده در حدود 6 هزار و 500 هکتار بوده که چهار هزار و 260 هکتار مبارزه زميني و هوايي در منطقه نخيلو استان هرمزگان، 260 هکتار مبارزه هوايي و سه هزار و 840 هکتار مبارزه زميني با چهار تيم مبارزه در پنج روز و 100 هکتار در مازاوي ميناب انجام شد.
وي گفت: تاکنون هزار و 100 هکتار عمليات مبارزه زميني و هوايي در استان بوشهر شامل480 هکتار مبارزه هوايي و 620 هکتار مبارزه زميني با سه تيم و 550 هکتار مبارزه زميني با دسته ملخ صحرايي در جازموريان، 86 هکتار مبارزه زميني با ملخ هاي انفرادي و بالغ در استان فارس منطقه لامرد، 80 هکتار مبارزه زميني با ملخ هاي بالغ در استان خوزستان انجام شده است.
چالاکي به برخي از اقدامات انجام شده سازمان حفظ نباتات براي کنترل ملخ صحرايي اشاره کرد و افزود: ارسال اخطار کتبي به استانهاي جنوب کشور قبل از هجوم دستجات پروازي ملخ صحرايي، تشکيل ستاد مرکزي مبارزه با ملخ صحرايي در سازمان حفظ نباتات،ترسيم خط و مشي و ضرورت برگزاري نشست ستاد ملخ در استانها،شهرستانهاي آلوده و ارسال نامه شرح وظايف ستاد ملخ استانها مي توان اشاره کرد.
وي ارسال سموم، ادوات و تجهيزات سمپاشي به استانهاي آلوده شامل چهار تن سم دلتامترين، سه دستگاه سمپاش يو ال وي پاش پشت وانتي، سه عدد تانکر آب 200 ليتري به استان هرمزگان، ارسال 2 تن سم دلتامترين، 2 دستگاه سمپاش به استان فارس، ارسال 2 تن سم دلتامترين و يک دستگاه سمپاش يو ال وي پاش به سيستان و بلوچستان، ارسال يک تن سم دلتامترين به استان بوشهر، خوزستان و ارسال چهار دستگاه هد سمپاش به جنوب کرمان را از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزي براي مبارزه با ملخ صحرايي عنوان کرد.
معاون مديريت کنترل و مبارزه با آفات عمومي سازمان حفظ نباتات کشور به اعزام تيم هاي مبارزه براي همکاري و پشتيباني عمليات مبارزه در بندر نخيلو، استانهاي سيستان و بلوچستان و جنوب کرمان، حضور فعال مديران ستادي در مناطق آلوده، بررسي موانع و مشکلات موجود در جهت انجام هر چه بهتر عمليات رديابي و مبارزه با ملخ صحرايي، اعزام مديران و کارشناسان ستادي ملخ به استانهاي هدف براي بررسي وضعيت، نظارت و هدايت عمليات رديابي، آموزش نحوه مبارزه رديابي ملخ صحرايي و ارسال گزارش هاي ديده باني و مبارزه با ملخ صحرايي به مرکز فائو سازمان ملل را از ديگر اقدامات انجام شده جهاد کشاورزي در اين رابطه عنوان کرد.
وي بيان کرد: براي انجام مبارزه هوايي در نقاط صعب العبور با شرکت خدمات حمايتي هماهنگي و اقدامات لازم براي مبارزه احتمالي در مرحله بعدي(مرحله پوره) انجام شده است.
چالاکي به خروج پوره در بهار در اکثر مناطقي که ملخ بالغ مشاهده شده اشاره کرد و افزود: احتمال ورود مجدد دستجات پروازي ملخ صحرايي(نسل سوم) از کشورهاي حاشيه خليج فارس به استانهاي جنوبي کشور وجود دارد.
وي ادامه داد: در صورت عدم موفقيت در کنترل پوره و دستجات پروازي ورودي احتمال دارد استانهاي ديگر هم مورد هجوم ملخ صحرايي در نسل بعدي قرار گيرند.
معاون مديريت کنترل و مبارزه با آفات عمومي سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پيش بيني مي شود سطحي در حدود 150 تا 200 هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرايي که از اواخر اسفند ماه سال گذشته آغاز و تا خرداد سالجاري ادامه دارد انجام شود.
وي بيان کرد: سموم مورد نياز در حدود 100 تن و سمپاش هاي مورد نياز در حدود 25 دستگاه برآورد شده است.
مديرجهادکشاورزي چابهار نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تا کنون10 هزار و 580 هکتار از اراضي سيستان و بلوچستان به منظور مبارزه با ملخ صحرايي سم پاشي شده است.
نورالدين ميرلاشاري افزود: مبارزه با ملخ هاي صحرايي در چابهار به 2 هزار و 910 هکتار رسيده است.
وي بيان کرد: ملخ هاي صحرايي تهديدي جدي به مزارع کشاورزي هستند و امنيت اقتصادي و غذايي را در مدت کوتاهي تهديد مي کنند.
مدير جهاد کشاورزي چابهار گفت:ملخ صحرايي هنوز به سطح مزارع کشاورزي سطح چابهار و استان سيستان و بلوچستان نرسيده و در همان بدو ورود در مراتع در حال مهار هستند.
3043**3213
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما