شناسهٔ خبر: 32302007 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مهار آتش سوزي مهيب در کليساي تاريخي نوتردام/ قلب پاريس فرو ريخت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- آتش نشاني پاريس از مهار آتش سوزي در کليساي نوتردام پاريس خبر داد.
برغم مهار آتش سوزي در نوتردام پربازديدترين کليساي جهان با سالانه سيزده ميليون بازديدکننده ، آتش نشانان نتوانستند از فروريختن اين کليساي تاريخي جلوگيري کنند
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، اگرچه آتش سوزي در نوتردام پربازديدترين کليساي جهان با سالانه سيزده ميليون بازديد کننده مهار شد آما آتش نشانان نتوانستند از فروريختن اين کليساي تاريخي جلوگيري کنند.
به گزارش رويترز ؛ گابريل پلاس سخنگوي آتش نشاني پاريس اعلام کرد آتش خاموش شده است. ما همچنان به عمليات ادامه مي دهيم تا مطمئن شويم آتش سوزي بار ديگر از سر گرفته نمي شود. برج و بخش گسترده اي از سقف کليساي نوتردام، اثر برجسته هنر گوتيک و نماد پايتخت فرانسه، در پي آتش سوزي دوشنبه شب تخريب شد.

علت آتش سوزي مهيب در کليساي تاريخي نوتردام پاريس
رويترز به نقل از اداره آتش نشاني پاريس گزارش داد کليساي نوتردام دچار آتش سوزي شده است.
سخنگوي شهرداري پاريس گفت که کليساي تاريخي نوتردام در مرکز اين شهر دچار حريق شده و امدادگران مناطق اطراف اين کليسا را تخليه کردند.
برخي منابع گفته‌اند که اين آتش سوزي ممکن است بخاطر عمليات نوسازي اين ساختمان صورت گرفته باشد. هنوز هيچگونه گزارشي از ميزان تلفات احتمالي اين حادثه گزارش نشده است.
روزنامه «گاردين» گزارش داده است که نتايج اوليه تحقيقات نشان مي‌دهد که آتش‌سوزي در اين کليسا عمدي نبوده و احتمالا هنگام تعميرات در اين ساختمان رخ داده است.
بنا بر اعلام اداره آتش‌نشاني پاريس، در عمليات مهار اين آتش‌سوزي بيش از 500 آتش‌نشان شرکت داشته‌اند که يک نفر از آن‌ها به شدت مجروح شده است. از آنجا که آتش‌سوزي در ساعت تعطيلي کليسا رخ داده، در اين حادثه به بازديدکنندگان آسيبي نرسيده است.
اين کليسا که اغاز ساخت آن به سال 1163 ميلادي بازمي‌گردد و در جريان جنگ‌هاي جهاني نيز از آسيب مصون مانده بود، عصر روز دوشنبه دچار آتش‌سوزي شد. به گفته مقام‌هاي فرانسوي، آتش گنبد، سقف و دستکم يکي از پنجره‌هاي بزرگ کليسا را به کلي نابود کرده، اما آثار تاريخي و هنري موجود در اين ساختمان پيش از سرايت آتش به محل نگهداري آن‌ها، از کليسا خارج شده است.
کليساي نوتردام از نمادهاي اصلي پايتخت فرانسه به شمار مي‌آيد و به همين دليل آتش‌سوزي در اين ساختمان واکنش‌هاي گسترده‌اي در جهان داشته است.

ماکرون: «نوتردام» را دوباره مي‌سازيم
رئيس‌جمهور فرانسه با بيان اينکه آتش‌نشان‌ها توانسته‌اند بناي ساختمان کليساي «نوتردام» را از نابودي کامل نجات دهند، گفت پاريس پويشي براي جمع‌آوري کمک‌هاي بين‌المللي و بازسازي اين کليسا راه‌اندازي مي‌کند.
«امانوئل ماکرون» رئيس‌جمهور فرانسه بامداد سه‌شنبه با حضور در برابر کليساي سوخته «نوتردام» در پاريس، گفت فرانسه با جلب کمک‌هاي بين‌المللي، اين کليساي تاريخي را بازسازي خواهد کرد.
به نوشته خبرگزاري فرانسه، ماکرون آتش‌سوزي در کليساي 900 ساله نوتردام را «يک تراژدي وحشتناک» توصيف کرد و گفت: «به لطف تلاش‌هاي صورت‌گرفته، بناي اصلي ساختمان فرونريخت.»
او کليساي نوتردام را «قلب پاريس» خواند و با بيان اينکه از وقوع «بدترين اتفاق» يعني ريزش تمام ساختمان و سرايت آتش به ستون‌هاي اصلي کليسا جلوگيري شده، گفت فرانسه از روز سه‌شنبه پويشي را براي جمع‌آوري کمک‌هاي بين‌المللي آغاز مي‌کند تا کليسا را بازسازي کند.

واکنش کاربران فرانسوي به توئيت ترامپ درباره حادثه
بعد از اينکه ترامپ توئيت زد بايد کليساي آتش گرفته را از بالا (مثلا با هلي کوپتر آب پاش) خاموش مي کردين؛ پاسخ هاي جالبي گرفته و برخي وي را مورد تمسخر قرار دادند.
 بعد از اينکه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا، توئيت زده که بايد کليساي آتش گرفته رو از بالا (مثلا با هلي کوپتر آب پاش) خاموش مي کردين؛ پاسخ هاي جالبي گرفته ؛ يک نفر جواب داده : آخه ما در  فرانسه آتيشش رو فوت مي‌کرديم ؛ بي فايده بود.
يکي نوشته: الان مي‌بريم بخوابونيمش.
کارشناسان آتش نشاني هم نوشته اند آب پاچي از بالا به سرعت موجب تخريب کل کليسا مي شد.


نظر شما