شناسهٔ خبر: 32162249 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها در آمريکا به تصميم ترامپ عليه سپاه پاسداران/ آيا آمريکا بدنبال درگيري نظامي با ايران است؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- تصميم خطرناک ترامپ عليه سپاه پاسداران با واکنش مقام هاي آمريکايي همراه شد؛ آنها تلاش کردند از ابعاد نظامي اين تصميم خطرناک بکاهند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا روز دوشنبه با انتشار بيانيه اي مطبوعاتي اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست سازمان هاي تروريستي قرار مي دهد. اين اقدام نابخردانه دولت آمريکا با واکنش ها و انتقادهاي زيادي درميان چهره هاي سياسي آمريکا رو به رو شده است. بن رودز عضو شوراي امنيت ملي آمريکا دردولت باراک اوباما رئيس جمهور پيشين آمريکا در يادداشتي توئيتري نوشت: شناسايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان سازمان تروريستي تنها احساسات را براي حرکت به سوي درگيري بيشتر برمي انگيزد.

مشاوره دادن به ترامپ درامور ايران يک تفريح شده است
`ريچارد نفيو` مسئول طراحي تحريم ‌ها عليه ايران وتيم پشتيبان‌ آمريکا در مذاکرات هسته اي 1+5 در واکنش به اقدام خصمانه آمريکا عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با انتشار توئيت هايي دولت ترامپ را به سخره گرفت ونوشت: مشاوره دادن به ترامپ درامور ايران يک تفريح شده است.
نفيو در توييتر نوشت: به واقع مشاور ترامپ درامور ايران بودن بايد يک تفريح باشد، تمام آنچه که شما بايد انجام دهيد اين است که به او (ترامپ)بگوييد، اوباما اين کار را نکرد و بعد مي توانيد بقيه گزارش را با مسائل مسخره پر کنيد.
نفيو در توييتي ديگر افزود: حدس مي زنم با اين اقدام ترامپ، در آخر عربستان، امارات و اسرائيل تهديد سپاه را جدي بگيرند، حالا مي توانيم بگوييم کاري انجام داديم که اوباما، بوش، کلينتون، بوش پدر و ريگان مسخره انجام نداده بودند.
اين عضو سابق تيم مذاکره کننده آمريکا در مذاکرات هسته اي 1+5 با ايران در ادامه انتقادهاي خود ازاقدام خصمانه دولت ترامپ عليه سپاه نوشت: به نظر من اکنون سخت است که يک؛ اسد را متقاعد ساخت که به آنها (سپاه) بگويد به خانه برگرديد و دو؛ اينکه اگر شما با هر شرکت خارجي که بين سال هاي 2015تا 2017 صحبت کرده بوديد وآنها ازشما نپرسيده بودند که چگونه بايد ازترس تحريم هاي آمريکا از سپاه دوري کنيد، خواب بوده ايد.
نفيو در توييت ديگري از اقدام دولت ترامپ در قبال سپاه نوشت: با سپاس ازاين کار، حالا سپاه قادر نيست تا به سوريه برود،حالا مي توانيم به دنبال ديگر کساني که از سپاه حمايت کردند و با آن تجارت داشتند، برويم.

هشدار شرمن درباره تروريستي خواندن سپاه
رئيس هيأت آمريکا در مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 و ديپلمات سابق وزارت خارجه آمريکا در خصوص پيامدهاي قرار دادن سپاه قدس در ليست گروههاي تروريستي خارجي براي نيروهاي آمريکايي هشدار داد.
«وندي شرمن» رئيس هيأت آمريکايي در مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس،‌فرانسه، روسيه، چين بعلاوه‌ آلمان) و معاون سابق وزارت خارجه آمريکا در انتقاد از اقدام واشنگتن در قراردادن سپاه پاسداران در فهرست گروههاي تروريستي خارجي تأکيد کرد که اين اقدام پيامدهايي را براي نيروهاي آمريکايي به همراه خواهد داشت.
شرمن ضمن انتقاد از اين اقدام آمريکا گفت: «شايد بتوان گفت که اگر رئيس‌جمهور به دنبال دليل براي درگيري نيست، چطور مي‌توان گفت که اين (تروريست خواندن سپاه) به نفع ما است».
وي ادامه داد: «سپاه (IRGC) از قبل کاملاً تحريم شده بود و اين تنش (قرار دادن سپاه در ليست گروههاي تروريستي خارجي) قطعاً ارتش ما در منطقه را به خطر مي‌اندازد».

با چنين اقدامي نمي توان ايران را به گوشه رينگ برد
تحليلگر مسايل بين المللي شبکه خبري - تلويزيوني `سي ان ان` با بيان اينکه اقدام واشنگتن عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي موجب انزواي آمريکا و اسراييل مي شود، تصريح کرد: با چنين اقدامي نمي توان ايران را به گوشه رينگ برد.
`ديويد راد` (David Rohde) امروز(سه شنبه) درمورد اقدام دولت ترامپ عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: اين يک مثال روشن از بي توجهي دولت ترامپ به چندين سال سياست هاي آمريکا است.
وي که سمت سردبيري تارنماي خبري `نيويورکر` را نيز برعهده دارد، افزود: اين اقدام که آن را هديه اي به `بنيامين نتانياهو` پيش از انتخابات اسراييل عنوان مي شود، در حقيقت تهديدي است که منجر به منزوي شدن دولت ترامپ و اسراييل خواهد شد.
تحليگر سي ان ان ادامه داد: اين اقدام در واقع ترامپ و نتانياهو را به يکديگر نزديک تر ساخت اما اين دو را از جهت نقطه نظر اروپايي ها در برابر اسراييل و با تاکتيک هاي تندگرايانه در انزوا قرار مي دهد.
وي افزود: شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز بدنبال اقدام دولت آمريکا عليه سپاه در اقدامي متقابل، دولت آمريکا را حامي تروريسم و فرماندهي مرکزي آمريکا را به عنوان گروه تروريستي معرفي کرد و اکنون اين پرسش مطرح است که آيا اين موضوع نيروهاي آمريکايي در منطقه را با تهديد مواجه مي سازد.
راد گفت: البته نيروهاي آمريکايي در منطقه در خطر تهديد قرار خواهند داشت اما اندکي از آنها را زيرا هزاران نيروي آمريکايي خاک سوريه را ترک کرده اند.
تحليلگر سن ان ان گفت: اين موضوع نشانه ديگري از آن است که هدف دولت ترامپ تغيير رژيم ايران است زيرا معتقدند اين اقدامات باعث خيزش مردم ايران مي شود که پاسخ به اين نظر نيز منفي است.
وي ادامه داد: دولت اوباما در باره برنامه هسته اي، نزديکي با ايران را از طريق مذاکره پيش گرفت اما ترامپ روش مخالف را اتخاذ کرده و سعي بر تنبيه ايران دارد.
راد گفت: اقدام دولت ترامپ چيزي را تغيير نمي دهد و فکر مي کنم کشورهاي اروپايي بطور کاملا خاموش، تروريستي خواندن سپاه از سوي آمريکا را ناديده بگيرند زيرا اروپايي ها و ديگر کشورها خواهان تجارت با ايران و خريد نفت و ذخاير انرژي از اين کشور هستند.
به گفته وي، چين به نفت ايران نياز دارد و به واقع فکر مي کنم که اين يک لفاظي از سوي دولت ترامپ است و اين موضوع باعث انزواي اقتصادي ايران نمي شود و نمي دانم که اين اقدام به کجا مي انجامد. نمي دانم دولت ترامپ چه استراتژي در پيش گرفته زيرا ايران به اين راحتي به گوشه رينگ نخواهد رفت و مذاکره و يا هر کار ديگري را با دولت ترامپ آغاز نمي کند.
راد افزود: در حاليکه مردم در ايران خواهان تغييرات، تعامل و منفعت تجارت با ديگر کشورها هستند، اکنون اين موضوعي مثبت براي دولت ايران خواهد بود تا مشکلات اقتصادي را متوجه دولت ترامپ بداند و تصور نمي کنم برودي تغيير در ايران رخ دهد.

اقدام ترامپ نيروهاي آمريکايي را به خطر مي اندازد
نماينده مجلس نمايندگان آمريکا با انتقاد از اقدام دولت اين کشور مبني بر قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست سازمان هاي تروريستي خارجي ، اين اقدام را موجب افزايش تنش ها و به خطر افتادن نيروهاي آمريکايي دانست.
ايلهان عمر نماينده مسلمان مجلس آمريکا از ايالت مينسوتا با انتشار پيامي در توييتر نوشت: اين اقدام تنها موجب افزايش تنش خواهد شد، نيروهاي آمريکايي را به خطر مي اندازد و خطر جنگ را افزايش مي دهد.

آيا آمريکا بدنبال درگيري نظامي با ايران است؟
يک مقام آمريکايي مي‌گويد قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروريستي اين کشور به معني تلاش واشنگتن براي جنگ با ايران نيست.
پس از آنکه وزارت خارجه آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد اين کشور نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار مي‌دهد، مقام‌هاي آمريکايي در گفت‌وگو با خبرگزاري «رويترز» تلاش کرد از ابعاد نظامي اين تصميم بکاهد.
بنا بر اين گزارش، مقام‌هاي آمريکايي که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند تروريستي اعلام کردن سپاه به اين معني نيست که ارتش ايالات متحده با سپاه مانند «القاعده» يا «داعش» برخورد مي‌کند.
يک مقام آمريکايي با بيان اينکه ارتش اين کشور دستوري براي برخورد نظامي با نيروهاي ايراني دريافت نکرده، گفته است: «اين به معني جنگ با ايران يا کشتن گروهي از ايراني‌ها نيست. به هيچ‌وجه نيست.»
شب گذشته «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا هم در پاسخ به سؤال شبکه «فاکس نيوز» در مورد اينکه آيا از اين پس واشنگتن به دنبال ترور سردار «قاسم سليماني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران خواهد بود، از پاسخ صريح به اين سؤال طفره رفت و صرفا گفت واشنگتن تلاش خواهد کرد تا «تهديد» ايران را کاهش داده و سپاه را تضعيف کند.
رويترز در بخش ديگري از گزارش خود با اشاره به اينکه عمده تبعات و تحريم‌هاي ناشي از تصميم تازه آمريکا، پيش از اين هم در قالب قوانين ديگر ايالات متحده عليه سپاه اعمال مي‌شده، به نقل از کارشناسان اين تصميم را «نمادين» و «داراي انگيزه‌هاي داخلي» توصيف کرده و نوشته است که آمريکا بيش از هر چيز تلاش مي‌کند طرف‌هاي خارجي را از تجارت با ايران بترساند.

نظر شما