شناسهٔ خبر: 32061546 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آخرین اخبار از حمله نیرو‌های حفتر به طرابلس لیبی

نیرو‌های وفادار به حفتر در حالی از تسلط بر برخی مناطق در اطراف طرابلس سخن می‌گویند که نیرو‌های وابسته به دولت وفاق ملی در پایتخت لیبی موضع دیگری دارند.

صاحب‌خبر -

سرویس بین الملل فردا: نیرو‌های وفادار به حفتر در حالی از تسلط بر برخی مناطق در اطراف طرابلس سخن می‌گویند که نیرو‌های وابسته به دولت وفاق ملی در پایتخت لیبی موضع دیگری دارند.

به گزارش مهر به نقل از روسیاالیوم، منابع وابسته به دولت وفاق ملی در طرابلس لیبی اعلام کردند که نیرو‌های آن‌ها با نیرو‌های وابسته به ژنرال خلیفه حفتر مقابله کرده است دو زره پوش آنرا منهدم و دو خودرو نظامی را به غنیمت گرفته است.

این نیروها، تسلط نیرو‌های حفتر بر مناطق العزیزیه، السراج و السبیعه را تکذیب و اعلام کردند که این مناطق همچنان در کنترل نیرو‌های وابسته به دولت وفاق ملی لیبی است.

این در حالی است که اخبار ضد و نقیضی از دروازه شماره ۲۷ که نزدیکترین ورودی جاده ساحلی به طرابلس از سمت غرب است، مخابره می‌شود؛ در حالی که نیرو‌های وابسته به دولت وفاق ملی طرابلس از تسلط کامل بر ورودی مذکور و تمامی جاده ساحلی سخن می‌گویند، اما نیرو‌های ارتش لیبی وابسته به لیبی از تسلط بر منطقه در شب گذشته خبر دادند.

در همین حال فائز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی در غرب لیبی دستور حمله هوایی به نیرو‌های حمله کننده را داد.

حمله قطر به امارات و ژنرال خلیفه حفتر

سخنگوی وزارت خارجه قطر به شدت به امارات و ژنرال خلیفه حفتر حمله کرد.

به گزارش مهر به نقل از النشره، لولوه الخاطر سخنگوی وزارت خارجه قطر به شدت به امارات و ژنرال خلیفه حفتر حمله کرد.

وی افزود: دولت امارات حامی ژنرال خلیفه حفتر است و در عین حال خواهان توقف درگیری می‌شود! قطر به شدت این تحرکات نظامی خطرناک نیرو‌های خلیفه حفتر را محکوم می‌کند به ویژه که در شرایطی رخ می‌دهد که نوعی گشایش سیاسی به شکل مسالمت آمیز در راستای گفتگو‌های ملی در لیبی تحت سرپرستی سازمان ملل به وجود آمده است.

الخاطر تاکید کرد: دوحه این اقدام و یورش نظامی را نابود کننده راهکار سیاسی برای حل بحران لیبی می‌داند و درباره هرج و مرج در غرب لیبی هشدار می‌دهد.

گوترش برای دیدار با ژنرال حفتر وارد بنغازی شد

دبیر کل سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع بحرانی لیبی به شرق این کشور رفت تا با خلیفه حفتر دیدار و گفتگو کند.

به گزارش مهر به نقل از روسیاالیوم، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل امروز جمعه وارد بنغازی در شرق لیبی شد تا شاید بتواند اوضاع بحرانی لیبی را آرام کند.

قرار است که وی به منطقه الرجمه در شرق شهر بنغازی برود و با ژنرال خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی دیدار و گفتگو کند.

وی روز گذشته هم به طرابلس رفته بود و با فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی در غرب لیبی دیدار و گفتگو کرده بود.

واکنش سازمان همکاری اسلامی به تحولات لیبی

سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواست که خویشتندار باشند و از اقدامات نظامی دست بردارند.

به گزارش مهر به نقل از النشره، سازمان همکاری اسلامی نگرانی خود را از بحرانی شدن اوضاع طرابلس پایتخت لیبی به دنبال حمله نیرو‌های خلیفه حفتر به این شهر اعلام کرد.

سازمان همکاری اسلامی از همه طرف‌ها خواست که نهایت خویشتنداری را به خرج دهند و از هرگونه تشدید درگیری نظامی که به هرج و مرج می‌انجامد، پرهیز کنند.

در بیانیه سازمان همکاری اسلامی بر اهمیت تلاش‌ها برای حفظ امنیت و ثبات در این کشور شمال آفریقا تاکید شده است و گفتگو به عنوان تنها راه حل اختلافات عنوان شده است.

سازمان همکاری اسلامی حمایت خود را از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری آشتی ملی در لیبی از طریق گفتگوی ملی با هدف دست یابی به راهکار مسالمت آمیز فراگیر اعلام کرد.تاکید کرملین بر حل مسالمت آمیز بحران لیبی

همزمان با حمله نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس در غرب لیبی، کرملین بر ضرورت حل مسالمت آمیز بحران تاکید کرد و از عدم ارتباط مسکو با تحولات لیبی خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به تحولات لیبی بیان کرد: ممانعت از ریختن خونریزی بیشتر در لیبی مهم است. بحران‌های سیاسی در لیبی باید از طریق مسالمت آمیز حل شود.

وی اعلام کرد: مسکو قصد حمایت از ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش لیبی را ندارد. مسکو با تحولات کنونی در لیبی ارتباطی ندارد. ما به دقت اوضاع لیبی را زیر نظر داریم.

شایان ذکر است که ژنرال خلیفه حفتر دستور حمله نیروهایش به طرابلس در غرب لیبی را داده است.

شکست سنگین نیرو‌های "حفتر" در الزاویه لیبی
منابع لیبیایی از شکست سنگین نیرو‌های خلیفه حفتر فرمانده کل نیرو‌های مسلح این کشور در غرب طرابلس خبر دادند.

به گزارش تسنیم، منابع ویژه به وبگاه عربی ۲۱ گفتند که نیرو‌های خلیفه حفتر فرمانده نیرو‌های مسلح لیبی متحمل شکست سنگینی در شهر الزاویه در غرب طرابلس پایتخت این کشور شده و خسارت‌های سنگینی به آن‌ها وارد آمد.

یک فرمانده نظامی در گروه موسوم به انقلابیون ۱۷ فوریه که در دفع حملات نیرو‌های حفتر به سمت طرابلس شرکت داشت گفت که تشکیلات نظامی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی و نیرو‌های مسلح و اهالی و انقلابیون شهر الزاویه موفق شدند بعد از درگیری‌های شدید نیرو‌های حفتر را از "پادگان ۲۷" در غرب طرابلس بیرون کرده و آنجا را به کنترل خود در بیاورند.

این فرمانده نظامی که خواست نامش فاش نشود گفت که انقلابیون موفق شدند ده‌ها نفر از نیرو‌های حفتر را به اسارت خود در آورده و مقادیری سلاح و مهمات متنوع و چندین خودروی نظامی را به غنیمت بگیرند.

در سایه نگرانی جامعه جهانی از تشدید درگیری‌های نظامی در لیبی، خلیفه حفتر ژنرال سابق ارتش لیبی که در حال حاضر رهبری یکی از دو گروه صاحب قدرت در شرق این کشور را در اختیار دارد، عصر دیروز طی اظهاراتی در یک فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از آغاز عملیات نظامی برای تصرف طرابلس خبر داد.

نظر شما