شناسهٔ خبر: 32047980 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نيويورک‌تايمز:

اصل گزارش مولر بيشتر از خلاصه منتشرشده، به ترامپ آسيب مي‌زند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- برخي از اعضاي تيم تحقيقات درباره ارتباط رئيس‌جمهور آمريکا با روسيه مي‌گويند که انتشار اصل گزارش مي‌تواند بيشتر از خلاصه منتشر شده به ترامپ آسيب بزند.
به گزارش خبرگزاري آريا، در حالي که وزير دادگستري آمريکا با انتشار خلاصه‌اي از گزارش «رابرت مولر» بازرس ويژه تحقيقات درباره ارتباط تيم انتخاباتي «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا با روسيه، مدعي شد که اين گزارش ترامپ را از اتهام تباني با مسکو تبرئه مي‌کند اما اعضاي تيم مولر نظر ديگري دارند.
روزنامه «نيويورک تايمز» به نقل از برخي از اعضاي تيم مولر نوشت که آنها معتقدند خلاصه منتشر شده از سوي «ويليام بار» وزير دادگستري آمريکا، يافته‌هاي اين گزارش را به‌طور کافي ارائه نمي‌کند بلکه اصل گزارش مولر و انتشار آنها مي‌تواند براي ترامپ زيان‌بارتر و آسيب‌زننده‌تر باشد.
مقامات دولتي و منابع مطلع به اصل گزارش به نيويورک‌تايمز گفتند که اعضاي تيم مولر نگران اين مسئله هستند که خلاصه منتشره توسط «ويليام بار»، ذهنيت افکار عمومي آمريکا را به نفع ترامپ شکل داده باشد در حالي که هنوز جمع‌بندي تحقيقات علني نشده است.
بر اين اساس، بازرسان تيم مولر خلاصه‌هاي متعددي از گزارش خود نوشته‌اند اما خلاصه‌اي که وزير دادگستري منتشر کرد حاوي اطلاعات بسيار کمي بود و آنها معتقدند که او بايد محتواي بيشتري از اين گزارش را که اتفاقا براي ترامپ زيان‌بار نيز هست را ارائه مي‌کرد.
اين روزنامه به نقل از يک منبع مطلع مي‌نويسد که دفتر بازرس ويژه تحقيقات ارتباط ترامپ با روسيه، هرگز از آقاي بار نخواسته بود که به محض دريافت متن کامل گزارش، خلاصه‌اي از آن منتشر کند اما وزارت دادگستري خلاصه‌هاي ارائه شده توسط اعضاي تيم مولر را به بهانه دربرداشتن اطلاعات حساس و محرمانه، کنار گذاشت.
بامداد دوشنبه پنجم فروردين بود که «ويليام بار» وزير دادگستري و دادستان کل آمريکا خلاصه‌اي 4 صفحه‌اي از گزارش مبسوط مولر به کنگره ايالات متحده ارسال کرد که در آن تاکيد شده بود هيچ مدرکي دال بر تباني و ارتباط آگاهانه تيم انتخاباتي ترامپ با روسيه نيافته و مدارک کافي براي اعلام جرم عليه وي وجود ندارد.
بعد از کشمکش‌هاي طولاني درباره تحقيقات مولر در خصوص ادعاي دخالت روسيه در انتخابات 2016 و تباني کارزار انتخاباتي ترامپ با مسکو، روز شنبه 3 فروردين بود که اين تحقيقات کامل و گزارش نهايي آن به دادستان کل تحويل داده شد.
تحقيقات مولر که از حدود دو سال پيش آغاز شده بود، حدود 25 ميليون دلار خرج روي دست دولت آمريکا گذاشته و در جريان آن 19 وکيل، 40 مامور ويژه و تحليلگر اف‌بي‌آي حضور داشتند. مولر همچنين در جريان تحقيقات خود حدود 2800 احضاريه، 500 حکم بازرسي و 13 درخواست ارائه مدرک از دولت‌هاي خارجي صادر کرده بود.

نظر شما