شناسهٔ خبر: 32039702 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لاريجاني: مردم نگران خسارت هاي سيل نباشند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مردم نگران خسارت هاي ناشي از سيل نباشند زيرا که بودجه مورد نياز براي جبران زيان ها و آسيب ها تامين مي شود.

به گزارش ايرنا، علي لاريجاني روز چهارشنبه در فرودگاه خرم آباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: يکي از نکاتي که در مساله بارندگي هاي اخير بروز پيدا کرد تجهيز امکانات در خصوص پيشگيري از سيل بود.
وي با بيان اينکه اقدام هاي پيشگيرانه از قبيل احداث سد براي کنترل آب و همچنين امکانات لازم براي لايروبي رودخانه ها بايد تدارک ديده مي شد اضافه کرد: بخش ديگر کارها پس از سيلاب است که بايد فوري انجام شود که نيروهاي مسلح و نيروهاي امدادي در حال انجام آنها هستند.
لاريجاني بيان کرد: بخش ديگر و فوري حل مساله خسارت ناشي از سيلاب است که به مردم وارد شده که در اين خصوص نشستي برگزار شد و بودجه اختصاص يافت.
وي ادامه داد: در اين زمينه دستورات مهم مقام معظم رهبري و تاکيد ويژه ايشان بر حل مساله مردم بود که تدابير لازم انديشيده شده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: سيل خسارت هاي فراواني به لرستان وارد کرده که در نخستين فرصت بودجه کافي اختصاص خواهد يافت.
آغازين روزهاي امسال شدت بارش ها و وقوع سيل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان اين استان درگير و دار اين حادثه هستند.
برآورد خسارت موج اول بارش هاي امسال تا 800 ميليارد تومان عنوان شد و در حالي که تلاش براي احياي مجدد استان آغاز شده بود موج بارشي جديدي از ابتداي هفته جاري سراسر استان را در بر گرفت.
اوج فعاليت اين سامانه از هفته دوم تعطيلات نوروز98 و به صورت متناوب ادامه داشت بارش هاي سيل آسايي که چندين رودخانه مرده استان را از خواب خشکسالي بيدار و روانه شهر و روستاهاي استان کرد.
دوشنبه 12 فروردين سه رودخانه خرم رود و رودخانه شهرستان هاي دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگني طغيان سد مروک دورود سرريز کرد و به صدها هزار نفر از اهالي هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.
اکنون برق، آب و گاز بسياري از مناطق شهري و روستايي قطع شده، پل هاي بسياري در مسيرهاي اصلي و فرعي فروريخته و بسياري از روستاهاي سيل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، اليگودرز و دوره چکني راه دسترسي ندارند .
مردم شهرهاي پلدختر و معمولان و روستاهاي اطراف حاشيه کشکان از 12 فروردين 24 ساعت لحظات سخت و جدال نفس گيري با سيلاب داشتند و يک شبانه روز را بدون دريافت خدمات امدادي و هرگونه امکاناتي در پشت بام منازل يا کوه هاي اطراف گذراندند.
تمامي راه هاي ارتباط زميني به منطقه قطع شده بود و شرايط جوي اجازه پرواز هوايي را نمي داد، اما از نخستين ساعات 13 فروردين با بهبود شرايط جوي و ايجاد يک راه دسترسي در مسير آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرساني به مردم آغاز شده است.
برآورد اوليه از خسارت سيل اخير در لرستان 15 هزار ميليارد ريال است و بر اساس اعلام پزشکي قانوني تا کنون 14 نفر در اين سيل جان خود را از دست داده اند.
/6060/٣٢١٠
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما