شناسهٔ خبر: 32016434 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تازه‌ترین اخبار بارندگی و سیلاب

براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور روز دوشنبه ۱۲ فروردین تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

صاحب‌خبر -

سرویس اجتماعی فردا: براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور روز دوشنبه ۱۲ فروردین تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

 

30واحد مسکونی در بخش گیان ریزش کرد

بخشدار گیان گفت: در اثر بارش‌های روز گذشته و امروز بخش‌هایی از 30 منزل مسکونی قدیمی در بخش گیان دچار ریزش شد.

هاشم جهانگیری امروز افزود: با توجه به وجود به آسیب‌زا بودن و احتمال وجود خطر در این منازل قبلا به ساکنان آن هشدار تخلیه داده شده بود که خوشبختانه آنان نیز منازل را ترک و به خانه اقوام خود رفته و یا در مدارس شهر گیان اسکان داده شدند.

وی گفت: البته این منازل به طور کامل تخریب نشده‌اند اما به علت بارش شدید و قدیمی بودن قسمت‌هایی از آنها ریزش پیدا کرده که دیگر قابل سکونت نبوده و زندگی در آنها همراه با خطر است.

بخشدار گیان افزود: از این تعداد خانه‌های آسیب‌دیده 10 واحد در شهر گیان و مابقی در روستاهای تابعه بخش قرار داشته‌اند که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشته اما در برخی موارد خسارت مالی برای ساکنان داشته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آبگرفتگی‌هایی در داخل روستاهای گیل‌آباد و مهین‌آباد وجود دارد و مردم برای جلوگیری از ورود آب کیسه‌های شن مقابل منازل خود گذاشته‌اند.

جهانگیری گفت: جاری شدن سیلاب در روز گذشته و امروز باعث خسارت رساندن به زمین‌های کشاورزی و کشت روستاهای مختلف شده است.

قابل ذکر است طی 24 ساعت گذشته شهرستان نهاوند با بیش از 125 میلیمتر بارندگی بیشترین بارش را در سطح استان و کشور داشته که بخشی از آن به صورت برف بوده است.

هم اکنون باران همراه با رعد و برق به شدت در حال بارش است.

 

تخریب کامل برخی مدارس لرستان/وضعیت بازگشایی مدارس از روز شنبه
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان از آسیب سیل به ۳۰۰ مدرسه خبر داد و گفت: برخی مدارس به طور کامل تخریب شده‌اند

رضا زینی‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت مدارس سیل‌زده استان لرستان اظهار کرد: 300 مدرسه در استان لرستان بر اثر سیل آسیب دیده‌اند که برخی به طور کامل تخریب شده‌اند و به تعدادی دیگر از مدارس گل و لای وارد شده است.

وی افزود: تمام تجهیزات و امکانات مدارس را به طبقات بالاتر منتقل کرده‌ایم تا به تجهیزات الکترونیکی آسیبی وارد نشود اما در شهرهایی مانند پلدختر، معمولان، درود، بروجرد و نورآباد سیل بسیار شدید است و برخی مدارس کامل تخریب شده است.

مدارس شنبه باز می‌شوند؟

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان گفت: پس از قطع بارندگی نسبت به به برآورد خسارات اولیه اقدام می‌شود تا روز پنجشنبه برآورد نهایی خسارت سیل به مدارس را اعلام می‌کنیم و مدارسی که نیازمند لایروبی گل‌ولای هستند را آماده خواهیم کرد، تلاش ما این است برای روز شنبه 17 فروردین مدارس آماده باشند، برخی مدارس زیر آب رفته‌اند بنابراین باید به جای آنها کانکس جایگزین شود.

زینی‌وند بیان کرد: تلاش ما نجات جان مردم است و خانواده‌های سیل‌زده در مدارس اسکان یافته‌اند؛ همچنین برای بازگشایی مدارس در روز شنبه باید با ستاد مدیریت بحران استان هماهنگ کنیم تا پس از آن اعلام شود که وضعیت فعالیت مدارس چگونه خواهد بود و آیا تعطیلی ادامه خواهد داشت یا خیر.

 

اسکان اضطراری ۴۰ مسافر در راه مانده در نهاوند / ۳۰ چادر برپا شد
سرپرست جمعیت هلال‌احمر نهاوند از برپایی ۳۰ چادر اسکان اضطراری در شهرستان نهاوند خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ نفر از درراه ماندگان در این مراکز اسکان یافته اند.

حمید نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی هلال‌احمر در نهاوند گفت: تاکنون در شهرستان نهاوند ۴۰ نفر از مردم اسکان اضطراری گرفته اند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۳ مرکز اسکان هلال‌احمر با ظرفیت ۳۰ چادر آماده پذیرش است، گفت: تا این لحظه در شهرستان ۳۵ مورد آب‌گرفتگی گزارش شده و ۱۰ نفر که در محورهای ارتباطی گرفتارشده‌اند رهاسازی شده‌اند.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر نهاوند از توزیع چراغ والور ۲۴ شعله در مناطق موردنیاز خبر داد و گفت: در مناطقی که گاز آن‌ها تا به این لحظه وصل نشده ۳۶ گالن نفت توزیع‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه ۵۰ امداد گر در شهرستان نهاوند آماده خدمات‌رسانی هستند، گفت: هلال‌احمر نیازمند همت و مشارکت اهالی همه روستاها و شهروندان است لذا خواهشمندیم هرکدام از همشهریان خودرو وانت کمک دار دارند به هلال احمر جهت همکاری مراجعه کنند.

نوروزی تأکید کرد: مردم هشدارها را جدی بگیرند و با توجه رعدوبرق کمتر از گوشی همراه در محیط باز استفاده کنند.

 

طغیان رودخانه کن

معاون عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به بارندگی شدید در محدوده کن و ادامه بارش‌ها و طغیان رودخانه کن گفت: این رودخانه طغیان کرده اما اوضاع تحت کنترل است و خطری وجود ندارد. در حال حاضر نیز مسیر کن امامزاده داوود مسدود است.

غلامحسین آرام اظهار کرد: بر اثر طغیان رودخانه کن دو نقطه از مسیر کن امامزاده داوود آسیب دیده اما این آسیب‌دیدگی جدی نیست اما برای احتیاط بیشتر این مسیر بسته شده و تنها تردد به صورت محدود برای بومیان منطقه امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم تا فردا از این مسیر تردد نکنند، چرا که بر اثر بارش‌های شدید سنگ‌ها در این مسیر لق شده و در دو نقطه شاهد رانش زمین بوده‌ایم که احتمال رانش‌های بیشتر و ریزش سنگ در مسیر وجود دارد، لذا از همه شهروندان اکیدا درخواست می‌کنیم در این مسیر تردد نداشته باشند.

وی ادامه داد: تمامی تمهیدات لازم در این محدوده اندیشیده شده و عوامل اجرایی در منطقه حضور دارند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم اوضاع را کنترل کنیم.

سه جاده ارتباطی در خوزستان مسدود شد

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از مسدود شدن سه جاده ارتباطی به دلیل طغیان رودخانه‌ها و ریزش کوه خبر داد.

غلام‌عباس بهرامی نیا ، اظهار کرد: جاده مسیر تردد اندیکا - شهرکرد به دلیل شدت بارش و ریزش کوه و بالا آمدن رودخانه‌های منطقه، جاده قدیم بستان - چذابه به دلیل طغیان رودخانه کرخه و جاده گتوند - آبید به دلیل آبگرفتگی و طغیان رودخانه عقیلی مسدود شد.

وی افزود: تردد در جاده‌های دیگر استان در کلیه مسیر‌های ارتباطی خوزستان به صورت روان گزارش شده و مشکلی ندارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: شهروندان و مسافران نوروزی به منظور کسب اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها و جاده‌های خوزستان با شماره گیری سامانه ۱۴۴ به صورت شبانه روزی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 

تلاش راهداران برای مهار سیلاب در محور هراز

رئیس اداره راه و شهرسازی لاریجان مازندران با اعلام اینکه همه عوامل راهداری و راهداران مشغول مهار سیلاب در محور مواصلاتی هراز هستند، گفت: جاده شریانی هراز همچنان مسدود است و زمان بازگشایی آن مشخص نیست.
تلاش راهداران برای مهار سیلاب در محور هراز

یوسفی جغتا دقایقی قبل اظهار کرد: به دلیل ریزش شدید نزولات آسمانی و سست شدن کوه‌ها از روز گذشته شاهد ریزش سنگ و سنگ‌ریزه در محور مواصلاتی هراز هستیم.

وی با اشاره به جاری شدن سیل و سیلاب در برخی مناطق سطح جاده هراز، افزود: با اعلام آماده‌باش همه عوامل راهداری و راهداران به همراه وسایل، ماشین‌الات سبک و سنگین راهداری مشغول مهار سیلاب در محور مواصلاتی هراز هستند.

رئیس اداره راه و شهرسازی لاریجان مازندران تصریح کرد: جاده شریانی هراز از روز گذشته تاکنون همچنان مسدود است و زمان بازگشایی آن مشخص نیست.

این مسؤول با اشاره به ریزش نزولات آسمانی، بارندگی، ریزش سنگ و وقوع سیلاب در جاده هراز، بیان کرد: پاک‌سازی سطح جاده از سنگ و سنگ‌ریزه انجام شده است البته هم‌اکنون در منطقه تونل شماره 8 و شرکت پیماب در حال ایجاد مهارکننده‌های سیل هستیم تا ایمنی به جاده هراز بازگردد.

جغتا یادآور شد: بیشتر حجم ریزش سنگ و بروز سیلاب در مناطق زیارباغ، لاسم و ابتهاج بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ساعت 21 شب گذشته به دلیل عدم وجود ایمنی در تردد در دو سمت شمال به جنوب و برعکس محور هراز این جاده شریانی مسدود شد، گفت: با تلاش عوامل راهداری و انتظامی در حال ایجاد ایمنی تردد در محور هراز هستیم همچنین رانندگانی که قصد تردد در جاده هراز را دارند از سفرهای غیرضروری به شدت خودداری کنند و حین سفر البسه گرم، غذای سبک، پرکالری و کم‌حجم همراه خود داشته باشند.

دستور تخلیه 17 روستای الیگودرز صادر شد/ خطر شکستگی سد «خمه»

فرماندار الیگودرز با اشاره به شدت بارش‌ها در این شهرستان گفت: خطر شکستگی سد «خمه» وجود دارد.

حمید کشکولی ظهر امروز، اظهار کرد: شدت بارش‌ها موجب آبگرفتگی معابر و خیابان‌های شهر الیگودرز شده است.

وی با اشاره به اینکه راه ارتباطی ۲۹۰ روستای الیگودرز کاملا مسدود است، عنوان کرد: رانش و ریزش جاده، تخریب ابنیه و پل‌ها موجب قطع راه ارتباطی روستاها شده است.

فرماندار الیگودرز خاطرنشان کرد: بارندگی موجب آبگیری معابر و خیابان‌های سطح شهر شده و از طرفی رودخانه نیز در حال پر شدن است.

کشکولی ادامه داد: در صورت وقوع خطر سیلاب، هشدار ترک منازل به ساکنان حاشیه رودخانه الیگودرز داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط الیگودرز با درود کاملا مسدود است، تصریح کرد: محور الیگودرز- شازند- اراک- توره و بروجرد محور جایگزین اعلام شده است.

فرماندار الیگودرز اظهار کرد: با توجه به اینکه خطر شکستگی سد خمه وجود دارد، هشدارها به اهالی روستای خمه به منظور ترک خانه‌هایشان داده شده است.

کشکولی عنوان کرد: تاکنون دستور تخلیه به ۱۰ روستای بخش زز و ماهرو، ۵ روستای بخش زلقی و ۲ روستای بخش مرکزی الیگودرز داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های خدماتی در آماده‌باش کامل به سر برده و با استفاده از همه امکانات و تجهیزات مشغول امدادرسانی به شهروندان این شهرستان هستند.

 

ساکنین حریم رودخانه کرهرود منازل خود را تخلیه کنند

فرماندار اراک گفت: ساکنین اطراف حریم رودخانه کرهرود و سنجان اطراف رودخانه را تخلیه کنند.

حسین بختیاری اظهار کرد: با توجه به وضعیت رودخانه کروهرود از اهالی سنجان و کرهرود خواسته شده اطراف رودخانه را تخلیه کنند.

وی تصریح کرد: احتمال خطر در این منطقه وجود دارد، از مردم خواهش داریم تحت هیچ شرایطی به اطراف رودخانه‌ها نرود و در مسیر رود‌ها توقف نکنند.

دیواره رودخانه در کرهرود اراک تخریب شده و از مردم خواسته شده از نزدیک شدن به این مناطق خودداری کنند.

 

شرایط در شهر پلدختر و معمولان بحرانی است

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «شرایط در شهر پلدختر و معمولان بحرانی است»، گفت: در شرایط کنونی نیروهای امدادی باید حداکثر توان خود را برای نجات جان مردم بگذارند.

سید حمیدرضا کاظمی، با اشاره به آخرین وضعیت شهرهای پلدختر و معمولان بعد از سیل، بیان کرد: وضعیت شهر پلدختر و معمولان بحرانی است به طوری که آب خانه‌های مردم را گرفته است و در شهر و روستا آب جریان دارد. مردم گرفتار سیل هستند و بر روی پشت بام منازل ایستاده‌اند. نه شرایط جوی اجازه می‌دهد که هلی‌کوپتر این افراد را نجات دهد و نه امکانات به میزان کافی موجود نیست که بتوانند افراد را از منازل نجات دهند.

وی تصریح کرد: اگر آب از این میزان بالاتر برود جان مردم در خطر است. انتظار می‌رود که دستگاه‌های امدادرسان با استفاده از امکانات امدادی نظیر هلی‌کوپتر برای نجات جان مردم اقدام کنند. از لحاظ مالی که دیگر چیزی برای شهر و مردم باقی نمانده است. حداقل تلفات نداشته باشیم.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نیروهای امدادی باید هرچه سریع‌تر به داد مردم برسند و جان مردم را نجات دهند. اکنون نصف شهر پلدختر و معمولان در زیر آب است و تمام روستاهای حاشیه رودخانه به زیر آب رفته است و مردم بر روی پشت بام‌ها نظاره‌گر تخریب هستند و درخواست کمک دارند.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان تاکید کرد: آنچه که در شرایط کنونی حائز اهمیت است نجات جان مردم است. تنها استفاده از بالگرد است که در شرایط کنونی می‌تواند جان مردم را نجات دهد.

 

تخریب پل اناری و برخی منازل مسکونی در خرم‌آباد؛ از تردد در سطح شهر خودداری شود
رئیس سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد با بیان اینکه پل اناری و برخی منازل مسکونی در شهر خرم‌آباد تخریب شده است گفت: مردم از تردد در سطح شهر خودداری کنند.

حمید علیرضایی، با اشاره به بارش‌های شدید و آبگرفتگی در سطح شهر اظهار داشت: با توجه به‌شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه پل اناری تخریب شد.

وی افزود: منازل مسکونی در علوی، عباسیه، نگارستان، سرچشمه، مطهری، شهدای شرقی و کرگانه دچار آب‌گرفتگی شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد عنوان کرد: منازل مسکونی در نوار ساحلی رودخانه کرگانه دچار آب‌گرفتگی شده و تعدادی از واحدهای مسکونی در این منطقه نیز تخریب‌شده است.

وی بیان کرد: پارک شهر خرم‌آباد زیرآب رفته و محله باغ دختران تا پل حاجی و همچنین منطقه ماسور آب وارد منازل مردم شده است؛ در حال حاضر تمامی نیروهای آتش‌نشانی در حال امدادرسانی و نجات دادن مردم هستند و فرصت تخلیه آب‌گرفتگی منازل نیست.

علیرضایی تصریح کرد: از مردم درخواست می‌شود از تردد در سطح شهر خودداری کنند و در مناطقی که تخریب و آب‌گرفتگی وجود دارد حضور نیایند.

 

سیلاب روستاهای دره شهر را محاصره کرد/ آب ۲۴ روستای شهرستان قطع شد

جاری شدن شدن سیلاب در شهرستان باعث مشکلات فراوانی در بین مردم روستاهای این شهرستان شده است.

احمد کرمی معاون عمرانی استاندار ایلام ظهر امروز در شهرستان دره شهر اظهار داشت: خوشبختانه تا این لحظه گزارش تلفات جانی نشده است.

وی گفت: آبگرفتگی در منازل، مغازه‌ها، قطع ارتباط راههای روستایی، قطع برق، قطع اب ۲۴ روستا، زیر آب رفتن پل گاومیشان، و قطع تمامی راههای ارتباطی با ماژین از جمله مشکلات این شهرستان است.

وی تصریح کرد: برای روستاهای در محاصره باید ارتباط برای امداد رسانی باید انجام شود.

کرمی عنوان کرد: قطعی مجتمع آب سیکان با تانکرهای آبرسانی سیار مرتفع می‌شود.

وی افزود: روستاهای ماژین و ۴ روستای بخش مرکزی سریعاً باید اسکان اضطراری یابند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ریزش پل گاومیشان مردم نزدیک این پل خودداری کنند، گفت: مهمانان نوروزی در داخل شهر فعلاً از شهر خارج نشوند.

رودخانه بروک اقلید طغیان کرد

در ادامه بارندگی های سامانه جدید در استان فارس رودخانه بروک در شهرستان اقلید طغیان کرد.

 به دلیل ادامه بارش در استان فارس و شهرستان اقلید، رودخانه اصلی این شهر که به رودخانه بروک معروف است طغیان کرد.

همزمان با طغیان این رودخانه در محور اقلید به سورمق یک پل از تخریب و مسیر مسدود شده است.

با مسدود شدن این مسیر، محور جایگزین برای تردد خودروها مشخص شده است.

 

پرواز بالگردهای امدادی ایلام برای نجات سیل‌زدگان لرستان
معاون استاندار لرستان از پرواز بالگردهای امدادی استان ایلام برای نجات سیل‌زدگان لرستان در مناطق پلدختر و معمولان خبر داد.

احمد مرادپور در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در سیل اخیر لرستان خسارت‌های زیرساختی و زیربنایی خیلی زیادی متحمل شد و تقریباً همه رودخانه‌های استان طغیان کرده‌اند، اظهار داشت: ‬ منازل مسکونی و واحدهای تجاری و ابنیه خسارت دیده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل قطعی ارتباط کامل با شهرهای معمولان و پلدختر است، تصریح کرد: هیچ‌گونه ارتباط تلفنی و زمینی نتوانسته‌ایم برقرار کنیم و چند ساعت است که ارتباط قطع است.

معاون استاندار لرستان با اشاره به اینکه چون هوای خرم آباد بارانی است و امکان پرواز نیست، از طریق ایلام یک پرواز بالگرد داشتیم که چند نفر را نجات دادند، افزود: تلاش می‌کنیم ‬چند پرواز دیگر برای نجات مردم و رساندن تغذیه به پلدختر و معمولان داشته باشیم تا زمانی که جاده‌ها باز شود.

شایعه سیل در کازرون کذب است

رئیس جمعیت هلال‌احمر کازرون گفت: وضعیت جوی شهرستان کازرون آرام بوده و تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر بروز سیل در این شهرستان گزارش نشده است.

علی عرفان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به انتشار شایعه‌ در فضای مجازی در مورد سیل در کازرون اظهار داشت: وضعیت جوی شهرستان کازرون آرام بوده و تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر بروز سیل در این شهرستان گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی امروز در کازرون به حدی نبوده که منجر به بروز سیل شود، افزود: مدیریت بحران شهرستان نیز در این خصوص گزارشی اعلام نکرده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کازرون با اشاره به اینکه برای فردا نیز بارندگی خاصی در این شهرستان پیش‌بینی نشده است، گفت: بارندگی‌ها نیز پراکنده بوده و شدت آن به‌نحوی نیست که سیل به دنبال داشته باشد.

 

هیچ کدام از سدها آسیبی ندیده‌اند/ نمک سد گتوند جابه‌جا نشده

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر تمام سدهای کشور به لحاظ پایداری شرایط کاملا نرمالی دارد و ابزار دقیق سدها به صورت مستمر کنترل می‌شود و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر شکستگی سدها و یا ایجاد آسیب در سدهای کشور نداشته‌ایم، اما در حوزه حجم مخازن باید گفت که بسیاری از سدها وضعیت پرشدگی دارند و قدرت تخلیه زیادی به دلیل حساسیت‌هایی که در پایین دست وجود دارد برای آنها ممکن نیست.

محمد حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر انتقال نمک سد گتوند در پی سیلاب‌های اخیر به کارون، اظهار کرد: من این مطلب را تکذیب می‌کنم، چرا که این صحبت از سمت بنده گفته نشده و در خصوص وضعیت گتوند سوالی پرسیده شد و بنده اعلام کردم که طبق تصمیمی که در خصوص سد گتوند گرفته شده موضوع تخلیه تحتانی مطرح است.

وی با اشاره به وضعیت ورودی سدهای کشور، اظهار کرد: در حال حاضر ورودی به سدهای کشور ۴۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود که این عدد نسبت به سال گذشته ۳.۲ برابر افزایش داشته است. همچنین باید گفت که حجم موجود مخازن ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل ۵۱.۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که در حال حاضر کل ورودی به سدهای استان خوزستان از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، اظهار کرد: این عدد نسبت به سال قبل ۴.۷ برابر افزایش داشته که معادل آن تخلیه‌ای که از سدهای استان خوزستان شده، ۱۵ میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال قبل ۲.۳ برابر افزایش داشته است.

حاج رسولی‌ها افزود: حجم آب موجود مخازن در سدهای استان خوزستان در حال حاضر ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است و این در شرایطی است که سال قبل این عدد تنها ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده است و باید گفت که ۷۴ درصد حجم مخازن آبی سدهای استان خوزستان نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و مخازن سدهای این استان ۹۲ درصد پرشدگی دارند.

وی در خصوص سایر سدهای کشور نیز گفت: سیلاب اخیر موجب شد که میزان ورودی به برخی از سدها افزایش پیدا کند به گونه‌ای که در حال حاضر سد بوکان حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب، زاینده‌رود ۱۱۵ میلیون مترمکعب، دوستی ۵۱ میلیون مترمکعب ورودی داشتند. همچنین سدهای استان هرمزگان نیز ۲۵ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: علاوه بر این ورودی سد کوثر که یکی از سدهای مهم در کشور است و وظیفه تأمین آب پنج استان را به عهده دارد در پی سیلاب اخیر ۹۰ میلیون مترمکعب بوده است.

حاج رسولی‌ها با بیان این‌که حجم بارندگی‌ها در کل کشور گستردگی نسبتاً یکسانی داشته است، گفت: شدت بالای بارندگی در خیلی از استان‌ها به ویژه استان‌هایی که در آنها سدهای مخزنی بزرگ وجود نداشت موجب شد تا شاهد خساراتی در آن استان‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سدهای استان خوزستان تقریباً در وضعیت پرشدگی قرار دارند به گونه‌ای که سد کارون ۹۰ درصد و سد گتوند ۸۸ درصد پر شده است. در سد کرخه نیز تقریباً حجم نرمال دریافت آب به پایان رسیده و اکنون در حال ذخیره‌سازی آب هستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با توجه به این‌که بارندگی‌ها تا یکی دو روز آینده در کشور ادامه دارد و همچنین با توجه به افزایش پوشش برفی در سطح کشور نسبت به درازمدت لازم است تا هموطنان از رفتن به کنار رودخانه‌ها جلوگیری کنند، چرا که در حال حاضر ۶۰ درصد پوشش برفی در کشور افزایش یافته و این مساله می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد، اما اگر احتیاط را شرط لازم قرار دهیم می‌توانیم بدون هیچ مشکلی از این شرایط عبور کنیم.

 

وضعیت بحرانی مناطق احمدفداله و دره کایددزفول/اتمام آذوقه در منطقه
دهیار احمدفداله دزفول از وضعیت سخت و بحرانی ساکنان مناطق احمدفداله و دره کاید دربخش شهیون این شهرستان براثروضعیت نامناسب جوی خبر داد.

سیدمحمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: آب آشامیدنی ساکنین مناطق احمدفداله و دره کاید از طریق چشمه‌ها و رودخانه‌های منطقه تأمین می‌شود اما در اثر بارندگی‌های چند وقت اخیر، آب تمام چشمه‌ها و رودخانه‌ها گل آلود و غیر قابل استفاده شده است و اهالی از نظر آب آشامیدنی در محدودیت قرار دارند.

وی افزود: به علت مسدود شدن راه‌های دسترسی، امکان تردد خودرو وجود ندارد و آذوقه‌های انسانی و دامی تمام شده و تقریباً هیچ آرد یا برنجی برای پخت در این دو دهستان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: سیلاب همچنین موجب شکسته شدن چهار پایه برق و قطع شدن برق دهستان‌های احمدفداله و دره کاید دزفول شده ضمن اینکه ارتباط تلفنی اهالی این دهستان‌ها نیز قطع شده و امکان تماس برای اطلاع رسانی مشکلات نیست.

دهیار احمدفداله بخش شهیون همچنین از تخریب برخی راه‌ها، آب نماها، ساختمان‌ها، خسارات به زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های اهالی این مناطق خبر داد.

حسینی خواستار اهتمام ویژه ستاد مدیریت بحران شهرستان در راستای امدادرسانی به ساکنان این مناطق شد.

دهستان‌های احمدفداله و دره کاید در بخش کوهستانی و صعب العبور شهیون دزفول حدود ۶ هزار نفر جمعیت دارند که با سیلاب اخیر مشکلات زیادی برای اهالی آنها ایجاد شده است.

 

دستور تخلیه روستاهای زاویه دزفول صادر شد
سرپرست فرمانداری دزفول گفت: به منظور جلوگیری از خسارات سیلاب، دستور تخلیه روستاهای زاویه دزفول صادر شد.

محمد حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تمام اقدامات در خصوص استحکام بخشی سیل‌بندهای منطقه زاویه دزفول طی روزهای گذشته انجام شد اما به دلیل حاد بودن شرایط و لزوم حفظ جان و مال مردم روستاهای زاویه دزفول دستور تخلیه را به دهیاران و عوامل مربوطه ابلاغ کردیم.

وی تصریح کرد: مکان‌هایی برای استقرار دام‌ها و اسکان مردم در نظر گرفته شده و اطلاع رسانی گسترده انجام شده بنابراین در صورت عدم تمکین از دستور شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان دزفول، مسؤلیت خسارت احتمالی جانی و مالی بر عهده خود مردم است.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول در پایان عنوان کرد: لازم است مردم به هشدارها به صورت جدی توجه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور چند اطلاعیه نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و ۵۱ روستا در حوضه کرخه، ۱۸ روستا در حوضه دز و ۱۸ روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند.

شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان نیز ساعاتی پیش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از صبح امروز جریان رودخانه دز به حدود ۱۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافت.

بنا به گزارش‌های رسیده هم اکنون آورد رودخانه دز در بالا دست به حدود ۶۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

در این اطلاعیه آمده که با توجه به روان شدن بارش‌های استان لرستان، افزایش جریان رودخانه دز اجتناب ناپذیر است.

تمام دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، نظامی و انتظامی شهرستان دزفول درراستای مصوبات شورای هماهنگی ستاد بحران درحالت آماده باش کامل و خدمت رسانی به مردم به ویژه در مناطق درمعرض سیلاب دزفول هستند.

 

وقوع سیلاب اتوبان قزوین به رشت را تهدید می کند
معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: با توجه به تداوم بارش ها امکان جاری شدن سیل در اتوبان قزوین به رشت وجود دارد و راهداران برای تغییر مسیر سیلاب احتمالی در آماده باش هستند.

علی فرخزاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظرفیت پل رودخانه نواب بر اثر بارش‌های اخیر تکمیل شده و احتمال طغیان رودخانه نواب در کنار میدان تره بار وجود دارد و اخطار و هشدارهای لازم به مغازه داران منطقه داده شده است.

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: مغازه داران محدوده رودخانه نواب برای تخلیه منطقه و جلوگیری از سیلاب به هشدارهای مدیریت بحران توجه کنند.

فرخ زاد افزود: مسیر پل چوبیندر و خیرآباد هم در معرض خطر است و باید به هشدارهای مدیریت بحران توجه شود.

وی تصریح کرد: در مناطق آبیک، آوج و بوئین زهرا نگرانی نداریم ولی با طغیان رودخانه خر رود تهدید این بخش جدی است و باید با تدبیر منطقی بتوانیم آب مازاد را به سد نهب هدایت کنیم.

فرخ زاد یادآورشد: با توجه به پیش بینی هواشناسی و تداوم بارش‌ها تا ساعت ۲۳ امشب باید نیروهای امدادی در آماده باش کامل باشند.

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: بخشی از ابنیه واقع در الموت غربی در اثر افزایش بارندگی‌ها تخریب شده‌اند.

فرخ زاد تصریح کرد: در روستای کاکو هستان سه واحد انباری و حمام تخریب شده و یک واحد منزل مسکونی در آستانه تخریب و آسیب جدی قرار دارد.

وی اظهار داشت: همچنین در روستای علی آباد، تخریب دیوار مدرسه، باعث مسدود شدن کوچه و مسیر ۱۰ واحد مسکونی شده است و واحد مسکونی قدیمی در روستاهای کامان، انگور ازوج، موشقین، سالارکیا تخریب شده و در روستاهای کارنده چال و مارکین نیز دیوار حیاط سه واحد مسکونی و یک دیوار سنگی مالون تخریب شده است.

معاون عمرانی استاندار هشدار داد: آزاد راه قزوین به رشت هم در معرض تهدید سیل است و باید رانندگان و مسافران احتیاط لازم را داشته باشند و از سفر در امروز و فردا خودداری کنند.

فرخ زاد گفت: بر اثر ازدیاد آب رودخانه کوه گیر و تخریب کناره دیواره به سمت آزاد راه قزوین به رشت، این آزاد راه در معرض تهدید قرار گرفته و احتمال بسته شدن آن وجود دارد. که در حال حاضر عوامل راهداری در صدد تغییر مسیر سیلاب هستند.

 

جلوگیری از اقدامات خودسرانه برای هدایت سیلاب در بندرترکمن
رئیس دادگستری بندرترکمن از روستائیان این شهرستان خواست بدون هماهنگی با مدیریت بحران، جاده ها را نشکافند و کانال برای هدایت سیلاب حفر نکنند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل گلستان، احمدرضا فضیلت اظهار کرد: هدایت غیرکارشناسی سیلاب شاید از خسارت برخی مناطق پیشگیری کند اما می توانند سیلاب را از کنترل خارج و آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.

فضیلت افزود: نگرانی مردم را درک می کنیم اما با کسانی که با اقدامات غیرکارشناسی خود کمک رسانی و هدایت سیلاب را دچار مشکل کنند برخورد قضایی می کنیم.

وی از مردم خواست که بدون هماهنگی با مدیریت بحران، جاده ها را نشکافند و کانال برای هدایت سیلاب حفر نکنند.

فضیلت افزود: در بازدیدهایی که از مناطق مختلف شهرستان و اماکن اسکان سیل زدگان داشتیم با استفاده از کمک خود مردم امنیت برقرار است و مشکلی وجود ندارد.

به گفته فضیلت، کمبود بیل مکانیکی از جمله مواردیست که در بازدیدها مردم بیان می کنند.

سیلابی که از اسفند پارسال در گلستان جاری شد در مسیر خود تا رسیدن به دریای خزر، آق قلا و گمیشان را زیر آب برد و هم اکنون بخش های از روستاهای بندرترکمن را هم تهدید می کند.

مسافران از تردد به سمت خرم آباد اجتناب کنند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات از مردم خواست با توجه به اینکه ورودی جاده خرم آباد به بروجرد به دلیل وضعیت جاده مسدود شده است، از تردد به سمت خرم آباد یا خارج شدن از این مسیر به سمت بروجرد جداً خودداری کنند.

شاهین فتحی درباره وضعیت امدادرسانی در استان لرستان گفت: شهرستان‌های استان خرم آباد دارای مشکلاتی هستند، شهرستان‌های پل دختر، معمولان، کوهدشت، نورآباد و چگینی شهرستان‌هایی هستند که متاثر هستند و عملیات امداد در این شهرستان‌ها و خرم‌آباد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه رودخانه خرم آباد با توجه به ورودی‌هایی که دارد طغیان کرده و احتمال آب‌گرفتگی وجود دارد، گفت: از مردم تقاضا داریم با توجه به اینکه ورودی جاده خرم آباد به بروجرد هم به دلیل وضعیت جاده مسدود شده است، از تردد به سمت خرم آباد یا خارج شدن از این مسیر به سمت بروجرد جداً خودداری کنند.

بنابر اظهارات فتحی مسافرانی که در مراکز اسکان اضطراری حضور دارند همچنان در این مراکز باشند تا خدمات امدادی دریافت کنند و از مردم خواهشمندیم با توجه به وضعیت جاده‌های کشور و بارندگی اخیر از مسافرت جدا اجتناب کنند، چراکه وضعیت جاده‌ها و بارندگی به گونه‌ای نیست که سلامت آنها را تضمین کند، لذا خواهشمندیم به توصیه‌های هشدارهای هواشناسی، پلیس و دستگاه‌های خدمات‌رسانی امدادی عنایت لازم را داشته باشند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه در حال حاضر در این استان مستقر هستیم خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به مدیریتی که در استان شکل گرفته بتوانیم روند امدادرسانی را همچنان با قدرت پیش ببریم تا از این بحران عبور کنیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بارندگی کاهش یابد و شرایط به گونه‌ای باشد که خدمات رسانی انجام گیرد. کما اینکه در برخی از محورها مسیرها مسدود است و تنها از طریق بالگرد امکان امدادرسانی وجود دارد.

فتحی معتقد است: چنانچه وضعیت بارندگی کاهش یابد امکان امدادرسانی بیشتر میسر می‌شود. خوشبختانه اقدامات خوبی از قبل انجام گرفته و هماهنگی‌های لازم شده است. مراکز اسکان اضطراری آماده و مهیاست تا در اختیار مردم قرار گیرد.

 

عبور و مرور در ورودی خرم آباد به سمت فرودگاه امکانپذیر نیست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: در حال حاضر عبور و مرور در ورودی خرم آباد به سمت فرودگاه به دلیل طغیان پل ماسور امکانپذیر نیست.

عباس شرفی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، با بیان اینکه طی دو روز گذشته در مرکز و جنوب استان شاهد بارندگی‌های شدید بوده‌ایم، اظهار داشت: این بارندگی‌ها باعث طغیان رودخانه‌های فصلی شده و موجب شد تعدادی از محورهای اصلی طی ساعاتی دچار مشکل شوند.

وی افزود: با مسدود شدن محور خرم آباد به سمت بروجرد بلافاصله راه فرعی را ساماندهی و عبور و مرور را برقرار کردیم. همچنین محور خرم آباد به سمت کوهدشت محدوده پل کشکان که یک پل بزرگ است دو دهانه‌اش تخریب شد که بلافاصله محور جایگزین را ساماندهی کردیم.

شرفی با بیان اینکه در ورودی خرم آباد به سمت فرودگاه به دلیل طغیان پل ماسور فعلاً عبور و مرور امکانپذیر نیست، گفت: در مابقی محورهای اصلی استان عبور و مرور برقرار است فقط به دلیل زیر آب رفتن محور قدیم شهرستان پلدختر امکان تردد وجود ندارد.

وی تاکید کرد: الان در تلاش هستیم محور پلدختر را از سمت آزادراه ساماندهی کرده و عبور و مرور را برقرار کنیم تا دستگاه‌های امدادی بتوانند امدادرسانی مناسبی را به شهرستان پلدختر داشته باشند.

 

 

بخشدار مرکزی اهواز خبر داد:
۱۰ روستای بخش مرکزی اهواز به‌صورت کامل زیر آب رفت
بخشدار مرکزی اهواز از به زیر آب رفتن کامل ۱۰ روستای این بخش در مسیر بامدژ به علت بالا آمدن بی‌سابقه آب رودخانه‌های دز و کرخه خبر داد.

علی بلمچی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص شرایط خاص این بخش در زمینه سیلاب عنوان کرد: بخش مرکزی اهواز یک بخش بسیار ویژه است چرا که از آن سه رودخانه بزرگ استان عبور می‌کنند و به عبارتی روستاها در میان این سه رودخانه محصور هستند.

وی افزود: رودخانه‌های کارون، کرخه و دز از این بخش عبور می‌کنند و آورد هر سه رودخانه در زمان فعلی به بالاترین سطح خود رسیده است. سیل بندهایی که در این روستاها از بهمن‌ماه ساخت آنها شروع شد یا اینکه تخریب شده‌اند و یا اینکه آب از سطح آنها گذر کرده است.

بلمچی با اشاره به اینکه این بخش تقریباً از سه مسیر به نام‌های الهایی، بامدژ و کرخه تشکیل شده است، تصریح کرد: روستاهای بامدژ بیشترین بحران ممکن را دارند و همه آنها در معرض سیلاب هستند. ۱۳ روستای این مسیر تخلیه شده‌اند و آب حتی به درون منازل ۱۰ روستای این بخش نیز نفوذ کرده است.

بخشدار مرکزی اهواز البته هیچ آسیبی تاکنون متوجه روستاهای بخش مسیر تصفیه قند نیست و سیل بندهای احداث شده در این مسیر مانع از ورود آب شده‌اند. در مسیر کرخه نیز سیل بندها به‌خوبی در حال مقاومت در برابر سیلاب ویرانگر هستند و خطر چندان متوجه منازل نیست.

بلمچی در خصوص خسارت به زمین‌های کشاورزی بخش مرکزی اهواز نیز گفت: ۱۰۰ درصد زمین‌های کشاورزی مسیر بامدژ، ۵۰ درصد زمین‌های کشاورزی مسیر کرخه و کمتر از ۵ درصد زمین‌های ساحلی کارون به زیر آب رفته است.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه آب مخازن سدهای کرخه و دز تکمیل شده و آب ورودی به این رودخانه‌ها که روستاهای بخش مرکزی اهواز در مسیر آن هستند، بسیار کم‌سابقه است و باران میان حوضه‌ای نیز به آن اضافه شده است؛ با وجود اینکه سیل بندهای کل روستاها را قبل از این شرایط ترمیم، تقویت و احداث کرده بودیم ولی بازهم سیل بندها جوابگوی این میزان حجم از آب نبودند.

بلمچی عنوان کرد: رهاسازی آب از پشت سدها به‌منظور جلوگیری از ایجاد سیل بزرگ به شکل کم‌سابقه‌ای صورت گرفت و اغلب سیل بندها به‌خصوص در بامدژ به دلیل نفوذ آب، ژله‌ای شده‌اند و قادر به حفاظت از منازل و زمین‌های کشاورزی نبودند؛ آب حتی از مرتفع‌ترین سیل بندهای ما نیز عبور کرد چرا واقعاً ارتفاع آب بسیار بالا است.

بخشدار مرکزی اهواز به یک مشکل اساسی روستاهای بامدژ اشاره کرد و گفت: برخلاف مسیرهای الهایی و کرخه و دهستان لامی در روستاهای مسیر بامدژ، منازل در کنار رودخانه قرار گرفته‌اند و بعد از آن زمین‌های کشاورزی قرار دارند که این امر خانه‌های روستایی را به‌شدت در معرض سیل و سیلاب قرار داده است.

بلمچی افزود: به نظر می‌رسد سازمان آب و برق خوزستان باید خیلی زودتر از این زمان اقدام به جابه‌جایی منازل روستایی مسیر بامدژ می‌کرد تا این‌گونه ساکنان این روستاها در معرض خطر قرار نگیرند.

تردد در مسیر دره شهر- پلدختر ممنوع شد
فرماندار دره شهر از ممنوعیت تردد در مسیر دره‌شهر به پلدختر خبر داد.

کیانوش محمدنژاد، در گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: با توجه به بالا آمدن آب رود سیمره و جلوگیری از بروز خطر، تردد در مسیردره شهر_پلدختر از پلیس راه ارمو به بعد ممنوع است.

فرماندار دره‌شهر‌ گفت: خودروهایی که در این مسیر تردد کنند جریمه و توقیف می‌شوند.

وی افزود: مردم تا اطلاع ثانوی از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.

پل کشکان تخریب شد
پل کشکان تخریب و راه ارتباطی کوهدشت به خرم‌آباد مسدود شد.

پل جدید کشکان در جوار پل تاریخی کشکان بر اثر طغیان رودخانه و شدت سیلاب تخریب و راه ارتباطی کوهدشت- خرم آباد مسدود شد.

شکستگی خط انتقال آب در«بیتروان»اسدآباد/رانش زمین در «ترخین آباد»

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان اسدآباد از شکستن خط انتقال آب در روستای «بیتروان» اسدآباد خبر داد.

احد احدی ایمان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خسارات ناشی از سیل در شهرستان اسدآباد گفت: بر اثر نزولات جوی و سیلاب راه افتاده در روستاهای شهرستان اسدآباد، امروز شاهد رانش زمین و شکستگی برخی خطوط انتقال در روستای ترخین آباد بودیم.

وی همچنین از شکست خط انتقال آب در روستای بیتروان خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه با اعزام اکیپ رفع حوادث، مشکل مذکور برطرف شد.

احدی ایمان همچنین از شن پاشی اطراف چاه‌ها در روستای خسرو آباد خبر داد و گفت: این اقدام به منظور جلوگیری از نفوذ سیلاب به داخل چاه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی نیروهای اجرایی و اکیپ حوادث شرکت آب و فاضلاب روستایی در شهرستان همدان آماده باش هستند، عنوان کرد: مشترکین روستایی می‌توانند در صورت مشاده حادثه در هر نقطه، با شماره تلفن‌های ۱۵۲۳ و ۳۳۱۳۴۰۵۸ همکاران ما را در جریان حادثه رخ داده قرار دهند.

 

دره‌شهر در محاصره سیل و قطعی برق و تلفن / آب شرب 24 روستای دره‌‎شهر قطع شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام در دره‌شهر گفت: آب شرب 24 روستای این شهرستان قطع شده است و هیچ راه ارتباط زمینی برای کمک ممکن نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام در دره شهر گفت: آب شرب 24 روستای این شهرستان قطع شده است و هیچ راه ارتباط زمینی برای کمک نیست.

احمد کرمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام با بیان اینکه تا این لحظه تلفات جانی نداشته ایم، اظهار داشت: تانکرهای سیار آب به روستاها اعزام می‌شود و کمک رسانی به روستاهای محاصره در سیل باید تسریع یابد.

وی افزود: آبگرفتگی در منازل، مغازه‌ها، قطع ارتباط راه‌های روستایی، قطع برق، قطع آب ۲۴ روستا، زیر آب رفتن پل گاومیشان، و قطع تمامی راه‌های ارتباطی با ماژین از جمله مشکلات این شهرستان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام عنوان کرد: قطعی مجتمع آب سیکان با تانکرهای آب‌رسانی سیار مرتفع می‌شود. و روستاهای ماژین و ۴ روستای بخش مرکزی سریعا باید اسکان اضطراری یابند.

وی یادآور شد: با توجه به ریزش پل گاومیشان مردم از نزدیک شدن به این پل خودداری کنند. و مهمانان نوروزی در داخل شهر فعلا از شهر خارج نشوند.

تخلیه روستاهای در معرض خطر سیلاب کهگیلویه و بویراحمد/رصد لحظه به لحظه وضعیت استان توسط مسوولان کشور

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای سازه آبی ثابت مانند سد قاسم و کوثر برنامه‌ریزی کردیم و در صورتی که خطری روستاها را تهدید کند فورا تخلیه صورت می‌گیرد.

علی‌محمد احمدی عصر امروز در گفت‌وگو با شبکه خبر به وضعیت استان در پی بارش‌های شدید اشاره کرد و گفت: بارش‌ها خسارات جدی به اراضی کشاورزی، باغات، مزارع پرورش ماهی و زیرساخت‌های استان در حوزه حمل و نقل، آب و برق و راه روستایی وارد کرده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در شورای مدیریت بحران استان تمام تلاش را به کار بردیم که موضوع جمع بندی شود الحمدالله مشکلی برای استان جزء در راه‌های روستایی که با بهره‌گیری از بالگردهای امدادی، هلال احمر و ارتش توانستیم امدادرسانی و کمک‌رسانی داشته باشیم نداشتیم.

وی بیان کرد: موج جدید بارش‌ها از روز گذشته آغاز شده و استان 24 ساعت تحت بارش‌های خوبی قرار گرفته که این بارش‌ها باعث سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها شده راه ارتباطی برخی از روستاها قطع شده، به دلیل رانش و ریزش کوه در محور یاسوج- شیراز علی‌رغم تلاش راهداری و مدیریت بحران کماکان این مسیر استان بسته است.

وی تصریح کرد: در این موج جدید هم بارش‌ها قابل توجه است خودم صبح از چند منطقه شهر یاسوج که احتمال سیل وجود داشت و همچنین خارج از استان بازدید کردم، ضمن اینکه ستاد بحران و فرمانداران در تمام شهرستان پای کار هستند و رصد می‌کنند که خسارت‌ها ناشی از بارندگی را به حداقل برسانیم.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به قطع راه ارتباطی روستاهای استان گفت: این روستاها عمدتا در مناطق صعب‌العبور هستند در مرحله اول تلاش کردیم با کمک بالگرد پتو، پوشاک و سایر امکانات و اقلام دارویی را به این روستاها ارسال کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: دستگاه‌های راهسازی در مناطقی که قطع راه بوده را تقویت کردیم و امکانات را به آنجا گسیل کردیم تا بتوانیم مسیر ارتباطی را وصل کنیم اما شدت بارش‌ها بالا است به مجرد اینکه به شرایط پایدار برسیم و شرایط جوی بهتر شود از طریق بالگرد تلاش می‌کنیم امکانات را به مناطق روستایی ببریم و برای بازگشایی راه‌ها تلاش کنیم.

احمدی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی لازم به مردم و شهروندان شده، گفت: هم در موج اول و فاصله موج دوم که سازمان هواشناسی بارش‌ها را پیش‌بینی کرده بود از طریق رسانه‌ها و جلسات بحران در تمام شهرستان به دهیاران و بخشداران اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت و علی‌اینکه آورده آبی بالایی داشتیم اما مردم به خوبی همکاری و مساعدت کردند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای سازه‌های آبی ثابت مانند سد قاسم و کوثر برنامه‌ریزی کردیم، میزان آب پشت سدها تنظیم شده، ضمن اینکه در پایین دست هشدار لازم به روستاهای در معرض خطر سیلاب داده شده به محضی که تهدیدی احساس شود به سرعت کار تخلیه این روستاها صورت می‌گیرد که برای چند روستای در معرض سیل این کار انجام شد.

وی در خصوص وضعیت جوی استان طی ساعات آینده گفت: این موج از بارش از شمال غرب شروع شد و به جنوب غرب رسید احتمالا تا پایین امشب و فردا صبح بارش‌هایی را در استان داشته باشیم همه دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی بحران استان و شهرستان پای کار هستند، همچنین برای برای رفاه حال مسافران نوروزی سالن‌های تربیت‌ بدنی و ستاد بحران آماده شده و برای اسکان و تغذیه مسافران هم برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

احمدی به اشاره به پیگیری و رصد لحظه به لحظه وضعیت استان توسط رئیس جمهور، وزیر کشور و مسئولان کلان کشور به مسافران نوروزی توصیه کرد با توجه به کوهستانی بودن استان و و وجود رودخانه‌ها و مسیل‌ها نکات ایمنی را رعایت و از اتراق در مسیر رودخانه خوداری کنند و سفر خود را به بعد از پایداری هوا موکول کنند.

تخلیه فوری ۲ منطقه در اهواز الزامی است

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بر تخلیه فوری ۲ منطقه در اهواز تاکید کرد.

علیرضا عالی پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: منازل در معرض خطر منطقه کوی سید خلف و چنیبیه هستند و باید فوری تخلیه شوند.
وی با اشاره به اینکه اکنون آب به مجاورت جاده‌های ساحلی اهواز رسیده بیان داشت: بخش‌هایی از جاده ساحلی دچار نشست و شکاف‌های طولی شده است، اما خطری شهر اهواز را تهدید نمی‌کند.
گفتنی است؛ شامگاه گذشته منطقه سید خلف بطور کامل تخلیه شد.

 

رودخانه قم در معرض خطر جدی سیل

فرماندار قم با اشاره به اینکه تا ساعتی دیگر میزان آبی که به رودخانه قمرود وارد می‌شود بیش از ۲۰۰ مترمعکب بر ثانیه است که سیل بزرگی را به همراه دارد.

مرتضی حیدری با اشاره به آخرین وضعیت بخش‌های استان در زمینه سیلاب اظهار داشت: بازدیدهایی از سلفچگان و بالادست رودخانه قمرود انجام شد و اکثر رودخانه‌های فرعی با حجم آب بالا به سمت رودخانه قمرود در حرکت هستند.

فرماندار قم عنوان کرد: تا ساعتی دیگر میزان آبی که به رودخانه قمرود وارد می‌شود بیش از ۲۰۰ مترمعکب بر ثانیه خواهد بود که در حد ۲۵۰ مترمکعب سیل بزرگی را به همراه دارد و با توجه به شدت بارندگی شاهد افزایش دبی آب رودخانه قمرود خواهیم بود که خطر جدی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته، ۱۳۳ میلی‌متر بارندگی داشتیم که از امروز ظهر این رقم افزایش پیدا کرده است، افزود: تمامی سدهای قم ازجمله سنجگان و امامزاده اسماعیل و کبار سرریز شده است که سیل در رودخانه روستای وشنوه با شدت زیادی در جریان است و روستای کهندان نیز به دلیل ساخت‌وسازهای در مسیل دستور تخلیه داده شد.

حیدری در مورد شرایط شهر قم نیز از ممنوعیت ورود وسایل نقلیه به رودخانه و پارک در حریم آن خبر داد و گفت: با توجه به حجم سنگین آبی که در حال ورود به رودخانه قمرود و شهر قم است هشدار می‌دهیم که این رودخانه در وضعیت خطر است و شهروندان از هرگونه بی‌احتیاطی و عدم همکاری با عوامل امدادی خودداری کنند.

فرماندار قم از ورود موج جدید بارندگی از سمت اراک به استان قم خبر داد و تصریح کرد: با توجه به حجم بارندگی صورت گرفته و اضافه شدن بارش‌های این توده جدید قطعاً شرایط جدیدی خواهیم داشت که امیدواریم با همزمانی وزش باد شدید با سرعت بیش از ۸۰ کیلیومتر در ساعت، حتماً مردم عزیز قم رعایت نکات ایمنی بازم را که مسئولان استان اعلام می‌دارند داشته باشند.

حیدری همچنین از توقف اجباری قطار مشهد به اهواز در قم خبر داد و عنوان کرد: به دلیل شرایط خاص استان خوزستان، ۲۲۶ نفر از مسافران این قطار با بلیت رایگان به تهران برگشتند و تعداد ۶۰ نفر از مسافران با اختیار خودشان و بلیت رایگان به شهر اراک رفتند و ۲۳۸ نفر از مسافران در زائرسرای حرم مطهر حضرت معصومه (س) اسکان داده شدند و تا اطلاع ثانوی تحت مدیریت ستاد اسکان استان هستند.

 

گزارشی از تمهیدات برای بحران سیل در زنجان
آسیب به ۷۰ واحد روستایی در پی بارش‌های اخیر در ابهر/ باران به خدابنده خسارت زد

فرماندار ابهر از ورود آسیب به ۷۰ واحد روستایی در پی بارش‌های اخیر خبر داد.

علی حیدری، با اشاره به آزادسازی ۱۲ متر مکعب آب در ثانیه از سد کینه‌ورس، اظهار کرد: هنوز ظرفیت آب سد پر نشده است.

وی با اشاره به هماهنگی ورودی و خروجی آب سد کینه‌ورس، تصریح کرد: به همان مقدار که آب وارد سد می‌شود به همان مقدار نیز از سد آب خارج می‌شود.

این مسئول با اشاره به آب‌گرفتگی معابر شهری در برخی نقاط در طی شب گذشته، اظهار کرد: خوشبختانه با انجام اقدامات لازم توسط شهرداری آب‌گرفتگی‌ها نسبت به شب گذشته کمتر شده است.

وی با اشاره به عبور خطوط لوله نفت شمال غرب کشور از ابهر، تصریح کرد: اوضاع این خطوط نیز پایش می‌شود و مشکلی در زمینه انتقال سوخت از این خطوط تاکنون گزارش نشده است.

فرماندار ابهر با تاکید بر ضرورت همکاری شهروندان با مسئولان برای رفع این بحران، یادآور شد: از شهروندان تقاضا می‌شود از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند و در صورت سفر حتماً مسیرهای اصلی را برای تردد انتخاب کنند.

این مسئول با اشاره به بی‌احتیاطی عده‌ای از شهروندان و تجمع آنها در کنار ابهر رود و گرفتن عکس سلفی کنار رودخانه‌ها، تصریح کرد: انجام این قبیل کارها تنها جان خود شهروندان را تهدید می‌کند.

این مسئول با اشاره به شایعه پراکنی عده‌ای در فضای مجازی، یادآور شد: از شهروندان می‌خواهیم اخبار را از کانال اطلاع رسانی مورد وثوق و خبرگزاری‌ها پیگیری کنند.

وی ادامه داد: بنا به گزارشات رسیده تاکنون سیل به حدود ۷۰ واحد ساختمان‌های مسکونی، اسطبل و انباری‌های خشتی بین ۲۰ تا ۷۰ درصد در روستاها آسیب وارد کرده است.

حیدری با اشاره به اینکه دو مورد خسارت ۱۰۰ درصدی به ساختمان مسکونی خشتی در دو روستا خسارت وارد شده است، گفت: یک نفر نیز مصدوم شده است که به بیمارستان انتقال داده شده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دقایقی پیش در تماس تلفنی با فتح‌الله حقیقی - استاندار زنجان - در جریان امور استان و وضعیت بارندگی و… قرار گرفت.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی استانداری زنجان، حسن روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی با استاندار زنجان از همکاری مردم با مسؤولان تقدیر کرد.

وی همچنین بابت تلاش‌های آیت‌الله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان زنجان، فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان زنجان به منظور پیش‌بینی شرایط و اندیشیدن تدابیر لازم در راستای جلوگیری از بروز خسارت‌های جانی و مالی ناشی از بارش‌های اخیر ابراز خرسندی کرد.

فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان نیز گزارشی از آمادگی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان‌های تابعه ارائه کرد.

مشکل آب‌گرفتگی در شهر زنجان نداریم

معاون خدمات شهری شهردار زنجان گفت: در حال حاضر مشکل آب‌گرفتگی که سبب سختی تردد شود، در شهر نداریم.

غلامحسن احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: پس از شروع بارندگی‌ها تاکنون در شهر زنجان آب‌گرفتگی که موجب مشکل شود، وجود نداشته است.

این مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش آب‌گرفتگی، ادامه داد: انجام اقداماتی از قبیل لایروبی و بازگشایی مسیل‌ها پیش از فرارسیدن زمان، تخلیه چاه‌های جذبی و … سبب کاهش آب‌گرفتگی در شهر شده است.

وی با اشاره به مشکلات کوی صدرا، افزود: با اقداماتی که انجام شده مشکل آب‌گرفتی در کوی صدرا حل شده و در بخش‌های مسکونی سایان و خان‌دره نیز که ساخت‌وسازهایی در مسیل رودخانه و سیلاب ایجاد شده، برای کاهش مشکل در کف مسیل گودبرداری انجام شد تا مسیر هدایت آب تغییر کند.

احمدی تصریح کرد: در میدان ارتش و داخل پادگان افزایش سطح آب را شاهد بودیم که پیش از آنکه بیشتر شود، مشکل آن حل شد و مشکل بالا آمدن آب در رختشویخانه به طور موقت برطرف شده است و اقداماتی برای راه‌حل دائم در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات شهری شهردار زنجان، یادآور شد: در حال حاضر همه نیروهای آتش‌نشانی شهر زنجان در حالت آماده‌باش هستند.

تخریب ۳۰ پل در خدابنده

فرماندار خدابنده گفت: بارش‌ها سبب تخریب ۳۰ پل، ۱۳۵ بنا و تلف شدن ۶۵ رأس دام شده است.

ایوب بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: از روز گذشته بارش باران و برف در شهرستان خدابنده آغاز شده و همین امر موجب بروز خساراتی در تعدادی از روستاها شده است.

این مسئول از آسیب‌دیدگی ۱۳۵ بنا در شهرستان خدابنده و تلف شدن ۶۵ رأس دام در شهرستان خدابنده خبر داد و گفت: در اثر سیل نیز ۳۰ دهنه پل در شهرستان آسیب دیده است.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از خسارات جانی ۴۳۰ نفر از ۱۲۰ منزل مسکونی روستایی در معرض خطر تخلیه شدند، افزود: این افراد در منازل اقوامشان اسکان داده شدند.

بیگدلی تصریح کرد: ۱۷ روستای شهرستان در اثر بارش برف و باران درگیر مشکلاتی است و برای اسکان افرادی که منازل آنها در خطر بود محل اسکان به اندازه یک هزار نفر در مدارس، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی در نظر گرفته شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان خدابنده، تصریح کرد: خسارات وارده به ابنیه‌ها و منازل مسکونی در اثر سیل نبود، بلکه در اثر بارش برف و باران رخ داد و از آنجایی که مردم به خشکسالی عادت داشتند به نوعی غافلگیر شدند.

وی عنوان کرد: با ادامه بارش‌ها احتمال افزایش خسارت نیز وجود دارد و ممکن است در نتیجه بارش برف و باران ساختمان‌های گلی و خشتی خیس شده و آسیب ببیند و بارش برف موجب بروز مشکلاتی در محورهای مواصلاتی شده که با تلاش راهداران هیچ مسیری مسدود نیست اما تردد به سختی انجام می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه طبق اعلام هواشناسی انتظار داریم که امروز عصر سامانه بارشی از شهرستان خارج شود، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از خسارات به دام و احشام از دهیاران خواستیم که توصیه‌های ایمنی را جدی گرفته و دام خود را امروز و فردا بیرون نبرند و ساختمان‌های ناامن محل نگهداری دام را تخلیه کنند.

ایجاد مسیرهای انحرافی برای هدایت سیلاب‌ها به خارج از شهر ابهر

شهردار ابهر از ایجاد مسیرهای انحرافی برای هدایت سیلاب‌ها به خارج از شهر خبر داد.

محمدرضا ذوالقدری‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: تمامی نیروهای ستادی و خدماتی شهرداری ابهر با تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات سبک و سنگین برای مقابله با بحران در آماده باش کامل قرار دارند.

ی با اشاره به اقدامات شهرداری ابهر به منظور پیشگیری از بروز سیلاب در سطح شهر، عنوان کرد: آماده‌سازی و توزیع چندین هزار گونی شن و ماسه در نقاط حادثه‌خیز شهر، بازدید و پاکسازی مسیل‌ها و لای‌روبی کانال‌ها و انهار از جمله اقدامات شهرداری در این راستا بوده است.

شهردار ابهر با بیان اینکه تدابیر لازم برای استفاده از امکانات و تجهیزات اتخاذ شده است، اظهار کرد: بیش از ۲۵۰ نفر از نیروهای اجرایی و ستادی در حال خدمت. رسانی به شهروندان هستند.

وی از هدایت و تغییر مسیر رواناب‌ها به منظور جلوگیری از ورود سیلاب‌ها به داخل شهر ابهر خبر داد و گفت: اکیپ‌های فوریت خدمات شهری مجهز به تجهیزات مقابله با سیلاب در نواحی پنج گانه مستقر شده اند.

این مسئول با بیان اینکه برای جلوگیری از سیلاب‌ها به داخل شهر و آبگرفتگی معابر چند مسیر انحرافی برای سیلاب‌ها ایجاد شده است، اظهار کرد: این مسیرها به ویژه در بیمارستان الغدیر ابهر در جاده ازناب، قروچای و اراضی بالای شناط ایجاد شده است.

وی همکاری مردم را رکن اصلی عبور از بحران‌ها عنوان کرده و افزود: از همشهریان درخواست می‌شود همکاری لازم را با شهرداری برای پشت سرگذاشتن این بحران داشته باشند.

ذوالقدری‌ها از آب گرفتگی چهار نقطه در شهر ابهر طی شب گذشته به ویژه در خیابان ۱۷ شهریور خبر داده و ضمن عذرخواهی از شهروندان، یادآور شد: عمده‌ترین دلیل این امر نیز بالا بودن حجم آب ورودی از مقدار دبی کانال‌ها است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته منازل دچار آبگرفتگی نشدند، تصریح کرد: دو هزار کیسه گونی شن در مناطقی که خطر آبگرفتگی آنها را تهدید می‌کرد توزیع شده است.

او با اشاره به اینکه مناطق در معرض خطر شهرستان شناسایی شده و گونی‌های شن در اطراف منازل در در خطر تعبیه شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مسیرهای شهری در ابهر سیلابی نیست.

قزل‌اوزن حالت طغیانی به خود نگرفته است

سرپرست فرمانداری طارم گفت: رودخانه قزل‌اوزن علی‌رغم بارش‌ها خوشبختانه حالت طغیانی به خود نگرفته است.

ستار صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به آخرین وضعیت سدهای میرزاخانلویی ۱ و ۲ و سد کوثر شهرستان، اظهار کرد: با بازدیدهای مستمر صورت گرفته از این سدها هیچ جای نگرانی برای مردم وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت سد میرزاخانلوی یک حدود یک و دو دهم است، گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با تهدیدات این سد اندیشیده شده و درهای خروجی سد باز شده است و مشکلی از این بابت نیز وجود ندارد.

وی تصریح کرد: سد میرزاخانلویی دو شهرستان نیز در حال حاضر ۴۰۰ هزار مترمکعب آب دارد که یک چهارم ظرفیت آن پر شده است.

این مسئول با اشاره به پایش‌های مستمر از آخرین وضعیت سدهای شهرستان، تصریح کرد: دریچه‌های لازم و احتیاطی سدکوثر نیز باز شده است.

صفری با اشاره به آخرین وضعیت رودخانه قزل اوزن نیز، تصریح کرد: مشکل خاصی در رودخانه قزل‌اوزن وجود نداشته و این رودخانه در حال حاضر حالت طغیانی نگرفته و اگر حتی این رودخانه طغیان کند به مردم و واحدهای مسکونی آسیب نمی‌رساند و تنها تهدیدی برای اراضی کشاورزی است که هنوز زیر کشت نرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مشکلی در روستاها نیز گزارش نشده است، ادامه داد: سیل خسارتی به خانه روستایی دارای سکنه وارد نکرده و تنها چند خانه روستایی خالی از سکنه و کاه گلی آسیب دیده‌اند.

این مسئول وضعیت معابر شهرهای چورزق و آب‌بر را نیز عادی عنوان کرد و افزود: با اقدامات که خوبی که توسط شهرداری‌های این دو شهر انجام شده گزارشی از آب گرفتگی معابر نیست.

سرپرست فرمانداری طارم با اشاره به سفر استاندار زنجان به شهرستان و بازدید از نقاط مختلف شهر، ادامه داد: مسئولان مدیریت بحران شهرستان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

هیچ راهی مسدود نیست

رئیس پلیس راه استان زنجان گفت: هیچ راهی در استان مسدود نبوده و همه راه‌ها زیر ترافیک است.

سرهنگ عباس مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر در همه مسیرهای مواصلاتی استان شاهد بارش باران هستیم و علاوه‌بر آن در جاده بیجار نیز شاهد بارش برف هستیم.

این مسئول با بیان اینکه هیچ راهی در استان مسدود نیست، ادامه داد: ترافیک و در آزادراه زنجان- قزوین و آزادراه زنجان –تهران سنگین بوده و شاهد ترافیک نیمه‌سنگین در جاده‌های ترانزیتی هستیم.

وی با اشاره به وضعیت ترافیک جاده‌های روستایی، افزود: در برخی محورهای روستایی نیز ترافیک سنگین وجود دارد.

مظفری تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارندگی پراکنده در استان، رانندگان به رعایت سرعت مطمئنه، فاصله طولی مناسب و بستن کمربند همه سرنشینان خودرو توصیه می‌شوند.

رئیس پلیس‌راه استان زنجان با بیان اینکه همشهریان امروز و فردا از سفرهای غیرضروری بپرهیزند، یادآور شد: باید توجه داشت که در جاده‌های کوهستانی استان، تردد خودرو نیاز به زنجیر چرخ و سیستم گرمایشی دارد.

تخلیه روستای مهاجرآباد در همدان

فرماندار شهرستان همدان دستور تخلیه روستای مهاجرآباد را صادر کرد.
فرماندار همدان عصر امروز با حضور میدانی در بخش شراء دستور تخلیه روستای مهاجرآباد را داد.

روستای مهاجرآباد از روستاهای کمتر از 10 خانوار دهستان شور دشت از توابع بخش شراء است که در محاصره سیلاب قرار گرفته است، خوشبختانه آب هنوز به منازل روستا نرسیده اما ارتباط زمینی روستا قطع شده است.

نیروهای امدادی برای جابجایی جمعیت 50 نفری این روستا به منطقه اعزام شدند.

فرماندار همدان، امام جمعه قهاوند، بخشدار و نیروهای امدادی در امدادرسانی حضور میدانی دارند.

 

خطر سیلابی شدن سمنان در 12 و 13 فروردین
خسارت رانش زمین به ۱۲۰ خانه روستای حسین آباد کالپوش شهرستان میامی - سمنان

سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان از تشدید بارش ها در استان سمنان از بعدازظهر امروز خبر داد.

مصطفوی در جلسه شورای مدیریت بحران استان اظهار کرد: بر اساس آخرین‌ خروجی ‌مدل های هواشناسی، سامانه جدید از منطقه غرب وارد استان شده و تا امشب ادامه خواهد داشت .

وی ادامه داد: شدت این‌سامانه به صورت بارش باران، رعد و برق و صاعقه و برف در ارتفاعات، از بعدازطهر امروز تشدید شد.

مصطفوی از پیش بینی افزایش مه ‌گرفتی، کاهش دید، طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن معابر طی امروز و فردا 12 و 13 فروردین ماه خبر داد و از عموم مردم خواست که به این هشدارها توجه جدی کنند .

سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان از احتمال افزایش ابر و رگبارهای پراکنده در روز ۱۳ فروردین در استان خبر داد و گفت: احتمال افزایش بارش ها در روز طبیعت وجود دارد لذا از هم‌استانی ها درخواست می شود تمهیدات لازم را در این‌خصوص داشته باشند .

قطع آب شرب تمام روستاهای بخش مرکزی و سرابباغ آبدانان/ تلف شدن بیش از 100 راس دام بر اثر صاعقه و سیلاب

فرماندار آبدانان با بیان اینکه اکثر راه‌های عشایری قطع هستند، گفت: در جریان این بارش‌ها آب شرب روستاهای بخش مرکزی و روستای بخش سرابباغ قطع شده است.
قطع آب شرب تمام روستاهای بخش مرکزی و سرابباغ آبدانان/ تلف شدن بیش از 100 راس دام بر اثر صاعقه و سیلاب

سیروس مراد حاصلی، فرماندار آبدانان عصر امروز اظهار داشت: بارش ۲۱۶ میلی‌متری باران، خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرده است.

وی افزود: از جمله این خسارت‌ها، آسیب دیدن چندین منزل مسکونی در سطح شهر و روستاها، راه‌های اصلی و فرعی، راه‌های عشایری، عمران شهری و روستایی و همچنین کشاورزی و دامی وارد بوده است.

فرماندار آبدانان با بیان اینکه اکثر راه‌های عشایری قطع هستند، تصریح کرد: در جریان این بارش‌ها آب شرب روستاهای بخش مرکزی و روستای بخش سرابباغ قطع شده است.

مراد حاصلی اذعان داشت: بیش از ۳۰ متر از سیل‌بند اصلی شهر آبدانان تخریب و به جدول‌ها، کانال‌ها و پل‌های روستاهای بخش مرکزی، مورموری و سرابباغ خسارت فراوانی وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه به اراضی کشاورزی و دام‌های دامداری آسیب جدی وارد شده است، خاطر نشان کرد: بیش از ۱۰۰ راس دام از عشایر شهرستان به علت صاعقه و سیلاب از بین رفته است.

فرماندار آبدانان گفت: اکیپ‌های برآورد خسارات در حال برآورد خسارت‌ها هستند.

تمام شعب جمعیت هلال احمر استان مرکزی در حالت آماده باش هستند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی از آماده‌باش تمام شعب جمعیت هلال احمر در سراسر استان خبر داد.
تمام شعب جمعیت هلال احمر استان مرکزی در حالت آماده باش هستند

محمد محمدی اظهار کرد: تمام شعب جمعیت هلال احمر استان در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز خدمات امدادی را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در شهر خمین، کرهرود و زرندیه به صورت محدود خدمات امدادی از طریق هلال احمر ارائه شده و به افرادی که نیاز به اسکان اضطراری داشتند، کمک‌های لازم ارائه شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی افزود: در برخی از منازل به صورت موردی آبگرفتگی رویت شد که بلافاصله خانوارها در ورزشگاه‌ها و مساجد اسکان داده‌ و امکانات مورد نیاز در اختیارش گذاشته شد.

محمدی بیان کرد: خوشبختانه مدیریت بارندگی‌ها به خوبی صورت گرفته و مردم نگران نباشند.

 

سرپرست استانداری گلستان خبر داد
سرعت گرفتن تخلیه آب از منطقه گمیشان

سرپرست استانداری گلستان گفت: تخلیه آب از منطقه گمیشان سرعت گرفته‌ است.

میرمحمد غراوی، سرپرست استانداری گلستان با اشاره به اینکه تخلیه آب از منطقه گمیشان سرعت گرفته‌، گفت: در شهر گمیشان اقدامات مهندسی خوبی توسط نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا انجام گرفته که خیلی خوب جواب داده است.

وی با بیان اینکه کانال اصلی میانی شهر کاملاً لایروبی شده و مسیر تا انتها بازگشایی شده، اظهار داشت: در شمال گمیشان اقدامات خوبی صورت گرفته است. مسیرها تا دریا لایروبی شده و امکان ورود و تخلیه آب از شمال گمیشان، جنوب و مرکز آن به سمت دریا فراهم شده است.

سرپرست استانداری گلستان افزود: همین امر باعث شده انتقال آب از پیرامون شهر و از شرق گمیشان به سمت دریا سرعت بیشتری بگیرد و خوشبختانه نسبت به روز گذشته علاوه بر اینکه آبی وارد شهر نشده شاهد کاهش میزان آب گرفتگی در شهر بودیم. امیدواریم این حالت استمرار پیدا کرده و با طرح‌های خوبی که در حال اجرا و تکمیل شدن است شرایط را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی در استان لایروبی دریا بود، گفت: توانستیم فاصله رودخانه تا دریا را با ماشین‌ها و تجهیزات لایروبی کنیم. در بالا دست رودخانه گرگان رود و شهر آق‌قلا اقدام خوبی انجام دادیم. به نظر می‌رسد با توجه به شریطی که داریم وضعیت رو به مساعد شدن است و امیدواریم تلاش‌ها از این به بعد بر آن باشد تا آب معابری که در شهر آق قلا تحت پوشش آب هستند سریع به رودخانه هدایت شوند.

وی در مورد روند تخلیه شهر از سیلاب گفت: تخلیه آب به دلیل شیب کم رودخانه و سیلابی که خود عامل رسوب گذاری بوده موجب شده حجم خروجی رودخانه کاهش پیدا کند. اما با اقدامات مهندسی صورت گرفته و طرح‌هایی که در حال اجرای آن هستیم، امیدواریم سرعت تخلیه از روزهای آینده بهتر شود و این سرعت تخلیه در آق قلا نیز همچون گمیشان افزایش پیدا کند.

سرعت گرفتن تخلیه آب از منطقه گمیشان

سرپرست استانداری گلستان گفت: تخلیه آب از منطقه گمیشان سرعت گرفته‌ است.

میرمحمد غراوی، سرپرست استانداری گلستان با اشاره به اینکه تخلیه آب از منطقه گمیشان سرعت گرفته‌، گفت: در شهر گمیشان اقدامات مهندسی خوبی توسط نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا انجام گرفته که خیلی خوب جواب داده است.

وی با بیان اینکه کانال اصلی میانی شهر کاملاً لایروبی شده و مسیر تا انتها بازگشایی شده، اظهار داشت: در شمال گمیشان اقدامات خوبی صورت گرفته است. مسیرها تا دریا لایروبی شده و امکان ورود و تخلیه آب از شمال گمیشان، جنوب و مرکز آن به سمت دریا فراهم شده است.

سرپرست استانداری گلستان افزود: همین امر باعث شده انتقال آب از پیرامون شهر و از شرق گمیشان به سمت دریا سرعت بیشتری بگیرد و خوشبختانه نسبت به روز گذشته علاوه بر اینکه آبی وارد شهر نشده شاهد کاهش میزان آب گرفتگی در شهر بودیم. امیدواریم این حالت استمرار پیدا کرده و با طرح‌های خوبی که در حال اجرا و تکمیل شدن است شرایط را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی در استان لایروبی دریا بود، گفت: توانستیم فاصله رودخانه تا دریا را با ماشین‌ها و تجهیزات لایروبی کنیم. در بالا دست رودخانه گرگان رود و شهر آق‌قلا اقدام خوبی انجام دادیم. به نظر می‌رسد با توجه به شریطی که داریم وضعیت رو به مساعد شدن است و امیدواریم تلاش‌ها از این به بعد بر آن باشد تا آب معابری که در شهر آق قلا تحت پوشش آب هستند سریع به رودخانه هدایت شوند.

وی در مورد روند تخلیه شهر از سیلاب گفت: تخلیه آب به دلیل شیب کم رودخانه و سیلابی که خود عامل رسوب گذاری بوده موجب شده حجم خروجی رودخانه کاهش پیدا کند. اما با اقدامات مهندسی صورت گرفته و طرح‌هایی که در حال اجرای آن هستیم، امیدواریم سرعت تخلیه از روزهای آینده بهتر شود و این سرعت تخلیه در آق قلا نیز همچون گمیشان افزایش پیدا کند.

سیل فرودگاه خرم‌آباد را تعطیل کرد/ قطع برق در فرودگاه خر‌م‌آباد

مدیر فرودگاه خرم‌آباد با اشاره به آب گرفتگی باند این فرودگاه و قطع برق، از بسته شدن فرودگاه خرم آباد در جریان سیل اخیر خبر داد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا بنی‌صدر، مدیر فرودگاه خرم آباد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بسته شدن این فرودگاه این شهر خبر داد و گفت: اکنون در حدود ۲ کیلومتر از باند فرودگاه زیر آب است و به همین دلیل باند غیر عملیاتی است. همچنین برق فرودگاه قطع شده است.

وی ادامه داد: اکنون منتظر فروکش کردن سیلاب هستیم تا بتوانیم عملیات پاکسازی باند را انجام داده و پروازها را از سر بگیریم.

بنی‌صدر از مصون ماندن دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه از نفوذ آب خبر داد و گفت: دستگاه ناوبری فرودگاه تاکنون آسیب ندیده است. این دستگاه‌ها را خاموش کرده‌ایم و منتظر فروکش کردن آب و وصل شدن برق هستیم.

وی ادامه داد: البته آب در برخی کانال‌ها نفوذ کرده و ممکن است به برخی کابلها خسارت زده باشد. باید برق وصل شود تا بتوان میزان خسارت را مشخص کرد.

۱۶۰۰ میلیارد تومان خسارت سیل به راه‌ها/تخریب کامل ۴۰۰ دستگاه پل

خاوری از تخریب ۴۰۰ دستگاه پل و آسیب به ۵۰۰۰ دستگاه پل و ۱۱ هزار کیلومتر راه و خسارت ۱۶۰۰ میلیارد تومانی در بارندگی‌های نوروزی و سیلاب‌ها خبر داد و گفت: احتمال افزایش خسارات تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم وجود داد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، شعبانعلی خاوری از تخریب ۴۰۰ دستگاه پل و آسیب به ۵۰۰۰ دستگاه پل و ۱۱ هزار کیلومتر راه و خسارت ۱۶۰۰ میلیارد تومانی در جریان بارندگی‌های نوروزی و وقوع سیلاب‌ها خبر داد و گفت که احتمال افزایش میزان خسارات تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم وجود داد.

شعبانعلی خاوری، مدیرکل ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، با اشاره به وجود ۳۷۰ هزار پل و انواع آب رو در کشور گفت: در بارندگی های نوروزی امسال، به غیر از چند روز اخیر که آمار مربوطه تطبیق داده نشده است، نزدیک به ۴۰۰ دستگاه از انواع پل‌ها عمدتا در راه‌های روستایی تخریب شده و نزدیک به ۵ هزار دستگاه پل آسیب دیده است.

وی ادامه داد: همچنین نزدیک به ۱۱ هزار کیلومتر از راه‌های کشور با درصدهای مختلف تخریب شده‌اند. مجموع خسارتی که تاکنون تخمین زده شده است، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

خاوری با اشاره به اینکه آسیب به ابنیه فنی و راه‌ها در اکثر استان‌های کشور همه گیر بوده است، گفت: با این حال برخی استان‌ها آسیب بیشتری دیده‌اند، به طوری که آسیب در استان‌های لرستان، و گلستان بسیار زیاد و در استان‌های اردبیل و مازندران و خوزستان قابل توجه بوده است.

وی افزود: به عنوان نمونه در آذربایجان غربی ۱۳۹ دستگاه، در اصفهان ۱۷۳ دستگاه، در ایلام ۳۹۵ دستگاه، در خراسان خراسان جنوبی ۹۷۴ دستگاه، در خراسان شمالی ۳۷۸ دستگاه، در خوزستان ۲۴۶ دستگاه، در کهکیلویه و بویر احمد ۳۵۰ دستگاه و در گلستان ۳۷۳ دستگاه پل آسیب دیده‌اند. در لرستان نیز با توجه به اینکه هنوز آب فروکش نکرده، آمار جمع آوری نشده است.

مدیر کل ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه پس از فروکش کردن آب، امکان تحصیل دقیق آمار خسارت وجود خواهد داشت، گفت: میزان کل خسارت وارده ممکن است تا دو هزار میلیارد تومان نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: به همین دلیلی لازم است دولت منابع قابل توجهی را به بازسازی راه‌های و ابنیه آسیب دیده تخصیص دهد که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بتواند تخریب‌ها را با کیفیت بالا و سرعت مطلوب بازسازی کند.

خاوری همچنین با اشاره به فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای مواجهه با بحران ناشی از بارش برف و باران گفت: از ۲۵ اسفندماه که بارش برف و باران آغاز شده، تقریبا ۱۴ هزار راهدار با ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری در سطح جاده‌ها مستقر و به صورت شبانه روزی به بازگشایی مسیرهای مسدود شده مشغول هستند.

فرمانده ناجا خبرداد:
افزایش گشت‌های امنیتی در مناطق سیل زده گلستان

فرمانده ناجا با بیان این که در حال حاضر ۲۳ استان درگیر سیل و بارندگی شدید هستند، از افزایش گشت‌های امنیتی در مناطق سیل زده گلستان خبرداد.

سردار حسین اشتری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳ استان درگیر سیل و بارندگی شدید بوده و توصیه ما به شهروندان این است از سفر‌های غیر ضروری پرهیز کرده و درصورت لزوم، سفر کنند.

وی با اشاره به آغاز موج بازگشت سفر‌های نوروزی، به شهروندان توصیه کرد: قبل از سفر از وضعیت راه‌ها مطلع شده و تجهیزات سفر را هم به‌همراه داشته باشند.

اشتری به بازدید خود از دو شهر آق‌قلا و گمیشان و همچنین همکاری خوب مردم با نیرو‌های مسلح اشاره و بیان کرد: آسیبی که این دو شهر دیده‌اند، بسیار بزرگ است و آنان همچنان درگیر سیل هستند و آب به‌طور کامل هنوز تخلیه نشده، اما سطح آب بسیار کاهش پیدا کرده است البته امیدواریم با همکاری خوبی که صورت‌گرفته، تا چند روز آینده شاهد کاهش حجم آب باشیم.

وی به مردم استان گلستان و دیگر استان‌های سیل زده، توصیه کرد: هشدار‌های پلیس و مسئولان دستگاه‌های ذی ربط مبنی بر تخلیه مناطق مسکونی را جدی بگیرند.

فرمانده ناجا گفت: نیروی انتظامی از ابتدای حادثه در صحنه بوده و با گسترش چتر انتظامی و امنیتی خودش تا پایان در کنار مردم خواهد ماند.

وی همچنین از استقرار بهداری ناجا در منطقه سیل‌زده گلستان خبر داد و بیان کرد: هرگونه امکانات مهندسی که در اختیار داریم را برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده استان گلستان قرار می‌دهیم.

اشتری با بیان اینکه گشت‌های نیروی انتظامی در مناطق سیل‌زده استان گلستان افزایش یافت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچگونه نامنی در منطقه سیل‌زده گمیشان و آق‌قلا وجود ندارد و تاکنون هیچگونه گزارشی در راستای عدم امنیت در این مناطق به ما ارائه داده نشده است.

سیل به لاریجان آمل رسید/۱۰ روستا در محاصره سیل
وقوع بارش‌های شدید عصر دوشنبه باعث جاری شدید سیلاب در بخش کوهستانی لاریجان از توابع شهرستان آمل شد.

رضا مقدم بخشدار لاریجان شهرستان آمل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون در روستاهای " لوت، کهرود، ناندل" و چندین روستای واقع در دهستان دلارستاق در این بخش، سیل جاری شده و راه ارتباطی برخی از این روستاها نیز بسته شد.

مقدم افزود: خوشبختانه با حضور مردم در این روستاها و ستاد مدیریت بحران بخش لاریجان، تلفات جانی نداشته است.

وی اضافه کرد: در پی جاری شدن سیل در بخش لاریجان، بیشتر زمین‌های زراعی و باغی درختان سیاه ریشه، سردهنه های در مسیر سیلاب دچار خسارت جدی شده که میزان این خسارت در روزهای آینده برآورد خواهد شد.

بخشدار لاریجان آمل اضافه کرد، رسولی فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آمل هم پس از وقوع سیل در بخش لاریجان در روستاهای سیل زده حضور یافت و با ساکنان این روستاها همدردی کرد.

ریزش سنگ در تونل جدید هراز

مقدم ادامه داد، که تداوم بارش‌های شدید باران در بخش لاریجان، باعث جاری شدن سیلاب و بسته شدن تونل جدید و تازه بهربرداری شده شماره ۵ جاده هراز در ورودی روستای " ناندل" در پی انباشت زیاد شن و سنگ به سطح جاده شده است.

وی افزود: با وجود بسته بودن جاده هراز در روز گذشته تاکنون با این حال عوامل راهداری بخش لاریجان در تلاش برای پاکسازی سطح جاده و برقراری دوباره تردد در این جاده هستند.

 

تخریب ۳۵ منزل مسکونی قدیمی در شهر گیان

نهاوند - شهردار گیان نهاوند از تخریب ۳۵ منزل مسکونی قدیمی در این شهر خبر داد.

علی جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین وضعیت شهر گیان از توابع نهاوند گفت: با هدایت سیلاب از گسترش آن جلوگیری به‌عمل‌آمده ولی به علت فرسوده بودن بافت‌های سطح شهر به علت بارندگی و بارش برف واحدها یکی پس از دیگری در حال تخریب هستند.

وی بابیان اینکه تاکنون ۳۵ مورد تخریب منزل مسکونی در سطح شهر گیان گزارش‌شده است، تصریح کرد: دستور تخلیه واحدهای قدیمی فاقد استحکام صادرشده و تاکنون توسط نیروهای مردمی و بسیج حاضر در صحنه لوازم و اثاثیه ۵ خانوار به مکان امن منتقل‌شده است.

افزایش حجم آب‌گرفتگی‌ها در برخی نقاط روستایی نهاوند

رئیس بنیاد مسکن نهاوند نیز اظهار کرد: خانه‌های فرسوده که دچار آب‌گرفتگی شده یا احتمال آب‌گرفتگی دارند مخصوصاً در روستاهای گردچم، کفراج، دهفول، شریف‌آباد، چشمه ماهی، لیلان، بالاجوب باید از سکنه خالی شوند.

علیرضا نثاری تصریح کرد: هر چه روبه‌جلوتر می‌رویم وضعیت سیلاب به دلیل آب‌گرفتگی‌ها بیشتر می‌شود.

وضعیت بحرانی در دره شهر/ نیاز مردم به آب معدنی و مواد غذایی
سیلاب بسیاری زیرساخت های ارتباطی و آب شرب شهرستان دره شهر را دچار مشکل کرده است.

کیانوش محمدنژاد فرماندار دره شهر اظهار داشت: بر اساس بارندگی‌های اخیر پل گاومیشان و همچنین دو پل منطقه ماژین تخریب شدند

وی افزود: دسترسی به ۱۹ روستا در بخش ماژین هم اکنون قطع است که شاید تا یک هفته آینده وصل نشود.

وی تصریح کرد: بر این اساس درخواست دادیم که از طریق بالگرد امداد رسانی انجام دهیم.

محمدنژاد عنوان کرد: در بخش مرکزی نیز ارتباط حدود ۶ روستا قطع شد، تاسیساتی مانند پل، جاده تخریب شدند.

وی تصریح کرد: متأسفانه دسترسی به این تعداد روستا نیز امکان پذیر نیست در حال حاضر به دنبال این هستیم که از طریق بالگرد بسته مواد غذایی به اهالی این روستاها توزیع شود.

وی ادامه داد: اما شبکه برق تعدادی از روستاها مانند روستای مراد آباد، گاومیشان قطع است، همکاران پای کار هستند که مجدداً برق این روستاها وصل شود.

فرماندار دره شهر گفت: مجتمع سیکان که تأمین آب بخشی از روستاهای بخش مرکزی تخریب شده، هم اکنون آب این مناطق نیز قطع است که به دنبال این هستیم که از طریق تانکر آبرسانی انجام دهیم.

 

تلاش برای برقراری ارتباط با پلدختر

استاندار لرستان، از تلاش برای برقراری ارتباط با پلدختر غرق در سیلاب خبر داد و گفت: هنوز نتوانسته‌ایم امکاناتی را به این شهرستان ارسال کنیم.

سید موسی خادمی در گفت و گو با شبکه خبر در سخنانی با اشاره به وضعیت شهرستان سیلاب زده پلدختر، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه ارتباط ما با آنجا برقرار نیست و دسترسی نداریم، بیشترین تلاش و فعالیت ما برقراری ارتباط با این شهرستان است.

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی در استان حضور دارند، از چند ساعت پیش در منطقه پلدختر حضور پیدا کرده‌اند، افزود: در تلاش هستیم که از طریق آزاد راه خرم آباد - پل زال با شهرستان پلدختر ارتباط برقرار کنیم.

استاندار لرستان، بیان داشت: از امکانات موجود در شهرستان استفاده کرده‌ایم، اما متأسفانه از امروز به دلیل مشکلاتی که در ارتباط داریم هنوز نتوانسته‌ایم امکاناتی را به آنجا ارسال کنیم.

خادمی با بیان اینکه بالگردها در فاصله زمانی محدودی که شرایط آب و هوا بهتر شد، به منطقه اعزام شدند، گفت: اما متأسفانه نتوانستند و در بین راه برگشتند.

وی، تاکید کرد: امیدواریم اگر بتوانیم امشب و یا تا چند ساعت دیگر که بستگی به وضعیت خرابی‌های شهرستان، وضع جاده و… دارد، به سرعت بتوانیم با شهرستان ارتباط برقرار کنیم.

قطع راه ارتباطی ۸۰ خانوار عشایر ایوان
فرماندار ایوان از قطع راه ارتباطی ۸۰ خانوار عشایر ایوان خبر داد.

امیدعلی سبزی اظهار داشت: از صبح دیروز تا به این لحظه ۸۰ میلی متر بارندگی در سطح شهرستان ایوان ثبت شده است.

وی افزود: به رغم بارش‌های فراوان در سطح شهرستان تا الان چند نقطه از راه‌های عشایری قطع شده که به دلیل طغیان رودخانه کنگیر پایین دست سد ارتباط با تعداد ۸۰ خانوار از عشایر هم اکنون قطع است.

وی ادامه داد:، اما در حوزه خود مرکز شهر ایوان با توجه به شرایط توپوگرافی خود شهر متأسفانه با اندک بارش، تمام شهر به خصوص خیابان‌های اصلی دچار آبگرفتگی می‌شوند.

وی تصریح کرد: از چند روزگذشته بحث لایه روبی مسیر‌ها و هدایت آب‌های سطحی تا جایی که توانستیم انجام گرفته و هم اکنون اکیب‌ها در حال کار هستند.

احتمال تخلیه روستاهای حاشیه رودخانه دلیچایی؛ نیروهای امدادی آماده‌باش هستند
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند با اشاره به افزایش آب رودخانه دلیچایی گفت: منازل مسکونی حاشیه رودخانه در صورت خطر تخلیه می‌شوند.

مجید صفری  با اشاره به افزایش آب رودخانه دلیچایی اظهار داشت: با توجه به افزایش میزان بارندگی‌های اخیر شاهد شرایط اضطراری در حاشیه رودخانه دلیچایی هستیم که به همین دلیل نیروهای امدادی و ستاد مدیریت بحران در این منطقه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگرچه شدّت بارندگی‌ها و خطر کاهش پیدا کرده است اما تأکید کردیم تا منازل مسکونی حاشیه رودخانه در روستاهای مومج، هویر، مشهد، کهنک، دهنار، یهر، لی‌پشت و غیره در صورت خطر تخلیه شوند.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند با اشاره به بازدید امروز از وضعیت رودخانه‌های شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی در این نواحی وجود نداشته و این طبیعی است در شرایط عبور از وضعیت خشکسالی، ورود آب‌های سطحی و کوهپایه افزایش پیدا کند که باید تمهیدات آبخیزداری را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

طغیان ۶۶ رودخانه در استان قزوین؛ آماده باش عوامل راهدارخانه‌های قزوین
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین از طغیان ۶۶ رودخانه در سطح استان قزوین به دلیل بارش های شدید خبر داد.

جواد حق لطفی بعدازظهر امروز با اشاره به وضعیت رودخانه‌های استان قزوین گفت: از اوایل هفته جاری بارش باران در قزوین آغاز شده و امروز به اوج رسیده و تمام رودخانه‌‌های استان را از آب پر کرده است که به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی و بحران عوامل راهداری در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: بارش برف در گردنه های بهرام‌آباد آوج و قسطین لار تداوم داشته و 350 نفر راهدار با 280 دستگاه در 26 راهدار خانه به مدت 48 ساعت اماده باش کامل هستند و اجازه خروج به انها داده نمی‌شود.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین گفت: 15 جاده ارتباطی در سطح استان قزوین نیز به علت بارندگی شدید ریزش کرده است.

وی از وارد آمدن خسارات به سطح آسفالت ها نیز خبر داد و گفت: 220 کیلومتر مسیر آسفالت و 100 دستگاه پل به آب شکستگی دچار شده‌ است.

بارش شدید باران در استان قزوین منجر طغیان 66 رودخانه شده که مردم باید با توجه به هشدارها، از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند.

سد خمه الیگودرز هم سرریز کرد/ هشدار به ساکنان پایین دست
فرماندار الیگودرز به ساکنان پایین دست سد خمه این شهرستان هشدار داد.

حمید کشکولی در سخنانی از مردم ساکن در پایین دست سد خمه خواست تا هرچه سریع‌تر به مناطق امن بروند.

به گفته کشکولی سد خاکی خمه الیگودرز سرریز کرده و جان ساکنان خمه علیا و سفلی به خاطر سرریز سد و شدت بارش‌ها در ساعات آینده در خطر است.

 

احتمال بالا آمدن آب زاینده‌رود وجود دارد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در روز طبیعت ۳۰۰ نیروی آتش‌نشان در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر در پایگاه‌های ثابت و حاشیه رودخانه آماده‌باش و در حال گشت‌زنی هستند.

محسن گلابی ، با اشاره به آماده‌باش نیروهای آتش‌نشانی در روز طبیعت، اظهار داشت: 300 نفر نیروی آتش‌نشانی در پایگاه‌های ثابت و سطح پارک‌ها و حاشیه‌ رودخانه مستقر هستند تا در صورت وقوع حادثه نسبت به امدادرسانی اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به وضعیت آب و هوایی و احتمال ضعیف بارندگی و وزش باد برای فردا، تمامی ایستگاه‌ها با 150 نفر نیرو در حالت آماده باش سیل و حوادث قرار دارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه 150 نفر نیروی آتش‌نشانی در حاشیه رودخانه، مشغول گشت‌زنی هستند، گفت: این نیروها در دو شیفت کاری از ساعت 8 صبح تا 16 عصر و از 16 تا 12 شب در سطح شهر، پارک‌ها، ناژوان و به طور کلی در طول رودخانه در محدوده خدمات شهری حضور دارند.

وی تصریح کرد: دوچرخه‌سوارهای مجهز به کوله‌پشتی اطفاء و خودروهای مجهز به قایق و تمامی امکانات غواصی در در طول زاینده‌رود حرکت می‌کنند.

گلابی ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌کنم با توجه به بارندگی و احتمال بالا آمدن رودخانه، از استقرار در مسیر رودخانه به ویژه رودخانه‌های فصلی، زیر درختان فرسوده و بلند و مناطقی که از سطح زمین پایین‌تر و گودتر است، جدا خودداری کنند.

وی با اشاره به رعایت نکات ایمنی هنگام روشن کردن آتش، اظهار داشت: حتما در محل‌های مشخص شده برای این کار استفاده کنید و پس از پایان کار از خاموش شدن آتش مطمئن شوید تا منجر به آتش‌سوزی نشود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: مراقب کودکان و فرزندان خود باشید تا به رودخانه و جاهای خطرناک نروند و شاهد هیچ حادثه‌ای در روز طبیعت نباشیم.

نفربرهای دوزیست به کمک سیل زدگان می‌آیند/ فرمانده نیروی زمینی ارتش در راه لرستان

ارشد نظامی ارتش در لرستان گفت: تعدادی از نفربرهای دوزیست ارتش جهت کمک به سیل زدگان این استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیر مراد خوش کنار عصر امروز در گفت‌‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در پی وقوع سیل در لرستان تمام امکانات ارتش در لرستان جهت کمک رسانی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی‌هایی که از قبل داشتیم در داخل مجموعه لشگر 84 ارتش مکان‌هایی را برای اسکان در نظر گرفتیم و امروز 200 نفر را اسکان دادیم.

ارشد نظامی ارتش در استان لرستان گفت: به منظور کمک به سیل زدگان چند فروند نفر بر دوزیست ارتش در حال عزیمت به خرم‌آباد است تا در مناطق مورد نیاز از آنها استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از بالگرد‌های ارتش نیز برای کمک به سیل زدگان استفاده می‌شود.

خوش‌کنار گفت: بزودی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز وارد استان می‌شود تا ضمن بازدید میدانی از مشکلات دستورات لازم جهت اعزام امکانات و تجهیزات بیشتر به استان صادر شود.

ريزش كوه جاده فشم را مسدود کرد
صابریان گفت: به دلیل ریزش کوه جاده فشم مسدود شد.

ريزش كوه جاده فشم را مسدود کرد پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران ،اظهار کرد: لحظاتی پیش جاده فشم به دلیل ریزش کوه مسدود شد.

وی ادامه داد: تا با این لحظه گزارشی مبنی بر بروز خسارات مالی و جانی دریافت نکرده‌ايم و نیروهای اورژانس در محل حادثه مستقر هستند.

۵ روستا در شوشتر تخلیه شد
فرماندار شوشتر از تخلیه ۵ روستا در این شهرستان خبر داد.

حسین پنبه‌دانه از تخلیه 5 روستا در شوشتر خبرداد و اظهار داشت: روز گذشته اهالی روستاهای دهول، علیه و یهموزه جهت مقابله با خطرات احتمالی تخلیه شدند و امروز نیز دو روستای عبدالسید مرویش و قلعه جاسم به علت طغیان رودخانه دز و شکسته شدن سیل بند غرب شعیبیه شوشتر تخلیه شدند.

وی افزود: برخی از مزارع شعیبیه و روستای سنگر چنیبه این شهرستان دچار آبگرفتگی شدند اما هنوز خوشبختانه آبی وارد منازل ساکنان نشده است.

فرماندار شوشتر گفت: بیش از 70 ماشین آلات سنگین و سبک نیز در حال ترمیم سیل بند غرب شعیبیه است و جهت رفاه حال شهروندان 4 کمپ اسکان اضطراری برای اسکان روستائیان برپا شده است.

 

تخریب چندین خانه در هشترود بر اثر جاری شدن سیل

فرماندار شهرستان هشترود از تخریب ۹ خانه در روستای داغ سرسکند از توابع بخش نظر کهریز خبر داد.

امین امینیان خاطر نشان کرد: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل در چندین روستای هشترود راه ارتباطی چهار روستا قطع و دو رأس دام سنگین و ۱۵ رأس دام سبک تلف شدند.

وی افزود: از ساعات اولیه وقوع سیل در روستای مذکور، تیم‌های امداد و نجات هلال احمر هشترود در محل حاضر شدند و حادثه دیدگان در مسجد روستای مذکور اسکان یافتند.

 

سیل و ریزش کوه جاده ایلام- کرمانشاه را بست

 بنابر اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا امروز محور ایلام-کرمانشاه استان ایلام به علت بارش شدید باران و ریزش کوه مسدود شد.

بنابر اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا امروز محور ایلام-کرمانشاه استان ایلام به علت بارش شدید باران و ریزش کوه مسدود شد.

بنابر اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا محور ایلام-کرمانشاه استان ایلام ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه امروز به علت بارش شدید باران و ریزش کوه مسدود شد.

اعلام وضعیت بحرانی در شهرک کوثر، نایسر و حسن آباد کردستان/استفاده از نیروی سپاه و ارتش

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اعلام وضعیت بحرانی آثار سیل در شهرک کوثر، نایسر و حسن آباد که جزء نواحی منفصل شهری هستند، از بسیج تمامی امکانات دولتی و خصوصی برای مهار سیل در استان خبر داد.
اعلام وضعیت بحرانی در شهرک کوثر، نایسر و حسن آباد کردستان/استفاده از نیروی سپاه و ارتش

شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گفت: وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اقدامات آن استان در ارتباط با مهار سیل، میزان خسارت‌ها و تمهیدات تمامی مسئولان استانی در این ارتباط پرداخت.

ملکی با اعلام این مطلب که تا ساعاتی از شب جلسات مدیریت بحران تشکل می‌شود و تاکنون پنج جلسه در استان تشکل شده و در استان تمامی دست‌اندرکاران در حال برنامه‌ریزی و ارایه خدمات مناسب برای کاهش خسارات ناشی از سیل هستند، گفت: از هفته گذشته یکشنبه با ورود سامانه بارشی به استان کردستان، جلسه ستاد مدیریت بحران استان تشکیل شد و به تمامی ستاد‌های اجرایی فراخوان زده شد و تقسیم کار‌ها در خصوص پیشگیری از سیل و مهار آن انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان ادامه داد: متعاقب آن سهشنبه گذشته با حضور تمامی نیرو‌های نظامی استان، فرمانداری و شهرداری، جلسه‌ای تشکیل و مکان‌هایی که امکان تشدید رواناب و سیل را داشتند شناسایی و اعلام شدند.

ملکی از بسیج تمامی امکانات دولتی و بخش خصوصی استان برای مهار سیل خبر داد و گفت: در ۴۸ ساعت گذشته میزان بارش‌ها به حدی بوده است که به رغم تمهیداتی که اندیشیده شده رواناب‌ها در بخشی از نواحی منفصل شهری سنندج سبب آبگرفتگی و افزایش حجم آب در مسیل‌ها و جداول شد و نتوانستند به مسیل‌ها هدایت شوند و بنابراین به منازل مردم رفته است.

وی تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های معین، همچون سپاه و ارتش، بحث هدایت آب‌های سطحی در دستور کار قرار دارد. به غیر از شهرک کوثر سنندج، نایسر و حسن‌آباد که وضعیت بحرانی است در سایر مناطق مشکل عمده‌ای وجود ندارد.

ملکی هشدا داد: در شهرک کوثر، نایسر و حسن اباد به شدت مشکل داریم و کماکان هم در شهرک کوثر با توجه به افزایش حجم آب در مسیل‌ها و از طرفی عدم گنجایش جداول موجود تمام خیابان‌های مسیر اصلی پوشیده از آب است و به مردم هشدار داده ایم که منازل را در آن منطقه تخلیه کنند.

وی در بیان تمهیدات ستاد مدیریت بحران اعلام کرد: سعی کردیم از طریق کیسه‌های شن، نیوجرسی و جداولی که بتوانند یک دیوار مصنوعی ایجاد کند آب‌ها را به مسیل‌ها هدایت کنیم. کماکان آب در همان مسیر‌ها و داخل منازل مسکونی مردم جاری است میزان برآورد خسارت ممکن نیست.

تخریب پل‌ها در بیجار، سقز، مریوان و سنندج

ملکی گفت: در برخی از نقاط ناچار شدیم برای هدایت آب در مسیر درست، برخی از پل‌ها را تخریب کنیم که اینکار را در برخی از نقاط از جمله بیجار، سقز، مریوان و سنندج انجام داده‌ایم.

وی همچنین از تخریب دیوار حفاظتی مسکن مهر سنندج در صبح امروز ۱۲ فروردین ماه خبر داد و افزود: میزان خساراتی که به استان وارد شده است باید با بررسی دقیق تری انجام شود. زیرا تخریب به ساختمان‌های مردمی و همچنین مسکن مهر نیز داشته ایم.

ملکی همراهی دستگاه‌ها را در استان برای مهار سیل، قابل توجه برشمرد و اعلام کرد: در حال حاضر، تمامی مدیران در محل کار حضور دارند.

هشدار؛ آبگرفتکی در خرمشهر و آبادان در نیمه شب امشب

افزایش تراز آب رودخانه کارون در منطقه خرمشهر نشاندهنده آن است که جریان سیلاب پس از گذر از شهرهای خوزستان به انتهای کارون و اروندرود و بهمن شیر رسیده است.

علی سلطانپور مدیر آبنگاری و جزرو‌مدی سازمان نقشهبرداریکشور با اعلام این خبر افزود: تراز آب کارون بر اساس داده های میدانی در این منطقه افزایشی است.

لازم به ذکر است که تغییرات تراز آب در این مناطق علاوه بر میزان ورودی آب رودخانه ها متاثر از جزرومد بوده و پیش بینی های انجام شده توسط سازمان نقشه برداری کشور نشان میدهد که بالاترین مد در نیمه شب خواهد بود.

این همزمانی میتواند تشدید در بالا آمدگی آب را بدنبال داشته و منجر به آبگرفتگی مناطق اطراف رودخانه های کارون، بهمن شیر و اروند گردد. لذا، لازم است تا مسئولین منطقه و مردم آمادگی لازم را به منظور مقابله با این موضوع تا نیمه شب امشب داشته باشند.

 

سیل در فشم تهران تکذیب شد
مسئول مدیریت بحران فرمانداری شمیرانات ضمن تکذیب شایعه سیلاب در فشم گفت: اکنون دو سوم از ظرفیت رودخانه جاجرود پر آب شده و خطری منطقه را تهدید نمی‌کند.

صابونی ادامه داد: ریزش سنگ در مسیر اصلی رودبارقصران نیز به صورت سنگ ریزه بوده که راهداری مستمر در حال جمع آوری آنهاست و مسیر‌ها همچنان باز است.

همچنین شهردار اوشان، فشم، میگون ظهر دوشنبه در این باره گفت: با بارش شدید باران سطح آب رودخانه‌ها (منتهی به رودخانه جاجرود) کمی بالا آمده، اما طغیان، سیلاب یا خطری پدیدار نشده است.
مسعود کرمزاده افزود: ۱۱۰ نفر از نیرو‌های خدمات شهری و ۱۰ ماشین آلات آماده باش هستند.

 

آماده باش در شهرداری اهواز ادامه دارد
شهردار اهواز در جلسه با معاونین و مدیران مناطق تشکیل شد، بر تداوم آماده باش در شهرداری تاکید کرد.

منصور کتانباف امروز در جلسه با معاونین و مدیران مناطق اظهار داشت: سازمان آب و برق خوزستان اخیرا اسامی نقاطی که نیاز به توجه ویژه دارند، را اعلام کرده است. این نقاط شامل ساحلی شرقی-روستاهای حوالی پارک شهروند، محدوده ساحلی شرقی و غربی پل های شهید دقایقی(سوم)، سیاه، چهارم، پنجم و فولاد و محدوده ساحلی غربی پل هلالی هستند.

وی با اشاره به احداث سیل بندهای موقتی برای جلوگیری از پیشروی آب کارون بیان کرد: در زمینه طرح‌های ایمن سازی هر چند فرصت و امکانات کمی داریم، اما می‌توان در همین شرایط هم کار را با استحکام بیشتر پیش برد و لازم است خاکریزی ها تا حد امکان کوبیده و متراکم شود.

کتانباف تصریح کرد: هر چند برخی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم وظیفه قانونی شهرداری نیست اما در وضعیت بحرانی و اضطراری همه ارگان ها باید دست به دست هم بدهند تا با حداقل خسارات این مرحله طی شود.

شهردار اهواز ادامه داد: با وجودی که خیابانها و پارک‌های ساحلی در محدوده حریم بستر رودخانه ساخته شده‌‌اند اما باید تا جای ممکن از غرقاب شدن و خسارت دیدن آنها جلوگیری کرد، از همین الان نیز باید به فکر بازسازی خسارت های وارده به ساحل بود.

کتانباف افزود: طبق پیش بینی های هواشناسی بارش را در هفته آینده در اهواز داریم و باید آماده مقابله با آبگرفتگی‌ها در معابر باشیم. همه مناطق لازم است که حداقل یک ناوگان سیار پمپاژ قوی داشته باشند تا زمان آبگرفتگی به حداقل برسد.

شهردار اهواز با تاکید بر لزوم اتکا به ظرفیت‌های داخلی افزود: در وضعیت بحرانی در صورت نیاز از بقیه کمک بخواهیم، اما نباید منتظر رسیدن کمک ها باشیم و هر مدیر شهرداری علاوه بر اینکه باید به منطقه خود رسیدگی کند، باید آماده باشد که در صورت دستور مقامات عالیه استانبه یاری بقیه هم استانی‌های خود در باقی شهرهای بحران زده نیز برود.

وی بیان کرد: به دستور وزارت کشور مستندسازی کارهای انجام شده انجام شود و متولیان امر در شهرداری این موضوع را مد نظر داشته باشند.

کتانباف اذعان کرد: در حال حاضر کلیه نهادها در اهواز و خوزستان و ایران امکانات خود را بسیج کرده اند که خسارات جانی و مالی به حداقل برسد. در شرایط فعلی باید با صبر و حوصله با مردم برخورد کرد و باید به هم امید بدهیم تا به امید خدا ازین بحران به سلامت عبور کنیم. جا دارد از زحمات شبانه روزی همه عزیزان بویژه در شهرداری اهواز قدردانی کنم.

شهردار اهواز در پایان متذکر شد: در کنار این موضوع بحران، نباید از وظیفه اصلی خود یعنی اداره شهر غافل شویم و باید همه مناطق فعالیت های خدماتی خود را در زمینه های مختلف خدمات شهری و عمرانی بویژه در زمینه نظافت عمومی، فضای سبز و لکه گیری آسفالت را از سر بگیرند.

 

۶ شهر و ۱۷۲ روستای ملایر درگیر آبگرفتی هستند/۴ روستای ملایر در محاصره کامل آب قرار گرفت
فرماندار ملایر گفت: با توجه به بارش‌های روزهای اخیر ، شب گذشته و امروز ۶ شهر و بالای ۱۷۲ روستای شهرستان ملایر دچار آب گرفتگی شده اند

باب الله فتحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ملایر، با اشاره به اینکه بر اثر بارش‌ها 6 شهر و بالای 172 روستای شهرستان در معرض آبگرفتگی و‌ خسارت بوده‌اند اظهار داشت: خسارات بالایی به ساختمان‌های خشتی، ابنیه‌ها و پل‌های شهرستان وارد شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بالای 172 روستای شهرستان در گیر آبگرفتگی هستند ابراز کرد: هم اکنون 4 روستای زیر آبیه ، کوسج خلیل، حسین آباد و‌مبارک آباد در محاصره کامل آب قرار دارند.

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به اینکه 15 روستای شهرستان دچارطغیان شده است اظهار داشت: بند‌های انحرافی نیز که توسط مردم ایجاد شده بود نیز دچار آسیب‌دیدگی شده وخوشبختانه تا این زمان فقط تعدادی مصدوم داشتیم و خسارت جانی در شهرستان‌گزارش نشده است.

فتحی با اشاره به برخی شایعات مبنی برترک خوردگی سد کلان تصریح‌کرد: هیچ‌گونه مشکل و نگرانی در این زمینه وجود ندارد و تنها خروجی آب این سد به 100 متر معکب در ثانیه افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بر اثر بارش‌ها تاکنون بالای 30 درصد خسارت به ساختمان‌ها ومنازل مسکونی وارد شده ابراز کرد: تعداد‌ 300 منزل مسکونی در روستاهای بخش مرکزی و جوکار شهرستان تخریب شده است.

فرماندار ملایر بیان‌کرد: همچنین خسارتی نیز به تأسیسات آب، برق، گاز ، اماکن دامی ، منازل مسکونی و غیره وارد شده است، افزود: در بخش جوکار آبگرفتگی نمایشگاه‌های مبل را داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه مراقبت‌های لازم در خصوص سد ازندریان نیز در حال انجام است و میزان خروجی آب این سد نیز افزایش یافته است افزود: احتمال شکستگی و نشتی از بدنه این سد وجود دارد.

فرماندارملایر با اشاره به آمادگی کامل ستاد بحران و همه نیروهای آتش‌نشانی، هلال‌احمر، راه‌و شهرسازی و غیره برای کمک و امداد رسانی به شهروندان ملایری، ازمردم خواست به هشدارهای داده شده توجه کرده و ضمن رعایت نکات ایمنی از توقف در حاشیه رودها و مکان‌های خطرناک پرهیز کنند.

خدمات‌رسانی بیمارستان‌های صحرایی سپاه به ۲۳ هزار نفر از سیل‌زدگان در استان گلستان
فرمانده سپاه نینوای استان گلستان گفت: در مجموع ۵۳ هزار و ۳۰۳ نفر از خدمات درمانی بیمارستان‌های صحرایی سپاه به ارزش یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان در مناطق سیل زده استان گلستان بهره‌مند شدند.

سردار حسین معروفی عصر امروز در بازدید از بیمارستان های صحرایی سپاه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در مجموع 53 هزار و 303 نفر از خدمات درمانی بیمارستان‌های صحرایی سپاه، جامعه پزشکی، نیروی دریایی و سیار به ارزش یک میلیارد و 90 میلیون تومان در مناطق سیل زده استان گلستان بهره‌مند شدند.

وی افزود: یکی از اقدامات سپاه در مردم‌داری بحث خدمات درمانی و بهداشت بود که با همکاری نیروی زمینی بزرگترین بیمارستان صحرایی شمال‌شرق سپاه به عنوان شهید شوشتری از 5 فروردین در آق‌قلا استقرار پیدا کرد.

فرمانده سپاه نینوا گفت: در کنار این خدمات ثابت بین 5 تا 10 تیم سیار هم وجود دارد که به مردم خدمات می‌دهند.

وی افزود: مجموعه بهداری نیروی زمینی و مرکز بهداری شمال شرق با همکاری جامعه پزشکی استان همکاری خوبی دارند و از پنجم تا 11 فروردین موفق شدند 44 هزار و 500 نفر را خدمات دهند که کار ارزشمندی بود.

فرمانده سپاه نینوا ادامه داد: ارزش حدودی این خدمات برای مردم ما 970 میلیون تومان بوده که کل هزینه‌ها برای مردم رایگان بوده است.

وی بیان کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بیمارستان صحرایی را در منطقه سیمین‌شهر گمیشان از هشتم فروردین ماه تاکنون مستقر کرده که تا 11 فروردین در مجموع 7 هزار و 911 نفر به مردم خدمات داد که ارزش ریالی حدود 120 میلیون تومان داشته است.

سردار معروفی ادامه داد: در مجموع 4 تیم سیار ما که در منطقه گمیشان فعالیت کردند به 892 نفر خدمات‌دهی کردند که در مجموع 53 هزار و 303 نفر از خدمات درمانی بیمارستان‌های صحرایی سپاه به ارزش یک میلیارد و 90 میلیون تومان در مناطق سیل‌زده استان گلستان بهره‌مند شدند.

فرمانده سپاه نینوای استان گلستان گفت: هرچند مدت فعالیت این بیمارستان‌ها یک هفته است اما خدمات‌دهی فعلا ادامه دارد.

تلفات سیلاب در دلفان به دو نفر افزایش یافت

فرماندار دلفان گفت: تعداد تلفات ناشی از سیل در نورآباد به دو نفر رسید.

حشمت‌الله بهمنی اظهار کرد: امروز بر اثر سیلاب شدید و طغیان رودخانه‌های محلی، یک نفر در روستای ایران شاهی منطقه خاوه غرق شد.
وی یادآور شد: روز پیش هم یک نفر در سیل مرگبار شهر نورآباد غرق شده بود.
بهمنی بیان کرد: به علت بارندگی‌های بی‌سابقه اخیر بنا بر برآوردهای اولیه خسارات زیادی به زیرساخت‌های شهرستان از جمله ابنیه، راههای ارتباطی، پل‌ها، منازل مسکونی شهری و روستایی، واحدهای تجاری، تأسیسات آب، برق، گاز و مخابرات و اماکن اداری وارد شده است.

فرماندار دلفان افزود: در حوزه روستایی علاوه بر قطع ارتباط ۳۰۰ روستا، خسارات قابل توجهی به مزارع کشاورزی، باغات و اصطبل‌ها وارده شده و همچنین احشام دامداران دچار تلفات شده‌اند.

نمی‌توانیم با بالگرد به سیل زدگان کمک کنیم/ شرایط پرواز بالگرد وجود ندارد

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: نمی‌توانیم با بالگرد به سیل زدگان کمک کنیم.

آقا میرزایی در گفت‎وگو با ایسنا منطقه لرستان اظهار کرد: متأسفانه همچنان عده‎ای از مردم پلدختر در محاصره سیل‌اند.

وی ادامه داد: به علت شرایط جوی امکان استفاده از بالگرد برای کمک رسانی به افراد گرفتار در سیل وجود ندارد.

آقامیرزایی گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم به سیل زدگان پلدختر کمک کنیم.

این مسئول گفت: از طریق جاده نیز امکان تردد کامیون برای کمک به سیل زدگان و افراد گرفتار در سیل پلدختر وجود ندارد.

 

آخرین اخبار وضعیت سیل خوزستان ؛ ضرورت هدایت سریع سیلاب‌ها به سمت دریا و تالاب‌ها
از هفته نخست فروردین ماه و در پی بارش‌های بهاری و گرم شدن هوا و آب شدن حجم زیادی از برف‌ها، بخش گسترده‌ای از مناطق ایران درگیرسیلاب شدند، که خوزستان به خاطر شرایط خاصی که دارد در وضعیت فوق‌العاده قرار گرفت.

ایران نسبت به متوسط 50 ساله بیش از 30 درصد افزایش بارش داشته و نسبت به سال قبل بیش از 145 درصد افزایش بارندگی داشته‌ است که نتیجه این بارش‌ها، جاری شدن سیلاب‌های متعدد در کشور است.

در این بین خوزستان، با داشتن 10 سد مخزنی با ظرفیت 23.5 میلیارد متر مکعب، که حدود نیمی از مخازن سدهای کشور را شامل می‌شود، نقش اصلی کنترل و مهار سیلاب‌های شمالی استان خوزستان و چندین استان همجوار را ایفا می‌کند.

همچنین این استان به داشتن 5 رود بزرگ همچون کارون و کرخه وظیفه اصلی انتقال حجم بالای سیلاب‌ها رشته‌کوه زاگرس به سمت دریا و تالاب را برعهده دارد.

طبق آمارهای منتشر شده از ابتدای مهر سال گذشته تا اوایل فروردین سال جاری 18 میلیارد مترمکعب به ظرفیت آبی سدهای خوزستان اضافه شده است. 9 میلیارد مترمکعب از آن تنها طی یک ماه گذشته بوده است و انتظار می‌رود 3 میلیارد متر مکعب دیگر تا 16 فروردین و پس از پایان موج دوم بارش‌ها وارد خوزستان شود.

با نگاهی کلی به آمارهای فوق به سادگی می‌توان دریافت که ظرفیت تعداد کثیری از سدهای خوزستان تکمیل و یا در شرف تکمیل است. که از بین این سدها، سد کرخه و سد دز در وضعیت حساس‌تری قرار دارند. دو سدی که به روی دو رود بزرگ کارون و کرخه قرار گرفته‌اند و از میان تعداد زیادی از روستاها و شهرستان‌ها چون اندیمشک، دزفول، اهواز، خرمشهر، بستان و... عبور می‌کنند.

طبق اظهارات وزیر نیرو از این 3 میلیارد متر مکعب سیلابی که وارد سدهای خوزستان می‌شوند حدود 1.2 میلیارد متر مکعب آن ذخیره می‌شود و بقیه یعنی یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آن تخلیه خواهد شد، و این تخلیه به آن معناست که در پایین‌دست سدها حجم قابل ملاحظه‌ای آب رها خواهد شد.

شهرستان‌ها و روستاهای درگیر با سیل

طبق اطلاعیه‌های سازمان آب و برق، 18 روستای حاشیه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشیه کرخه و 18 روستا در حاشیه کارون در معرض خطر هستند و سازمان پیش‌بینی کرده است که دچار آبگرفتگی شوند و سیل آن‌ها را درگیر کند.

که روز گذشته استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران خبر از تخلیه تعدادی از این روستاها داد و گفت: تاکنون 27 روستا تخلیه و به 71 روستای در معرض تهدید سیلاب اخطار داده شده است.

در این بین بالا آمدن سطح آب کارون در اهواز باعث مسدود شدن جاده ساحلی کارون شده است. این جاده در در برخی نقاط زیر آب رفته و بعضا خسارت‌هایی به آن وارد شده است. در شب گذشته آب نیز وارد مناطقی چون کوی سید خلف، زرگان است و به نظر میرسد برخی از نقاط جنوبی اهواز در معرض خطر باشند.

در شهرستان شوش، روستا‌های شیخ مندی، بیت یدی، کاظم حیدر، خلیفه حیدر، مزرعه شبلی، زلید دبات، بیت یباره، بیت سیدخلف، بیت نور، بیت غایب و بیت محارب درگیر سیلاب اولیه هستند.

در شهرستان دزفول، روستای بنه عاطی در بخش چغامیش و مناطق زاویه مشعلی، زاویه حمودی، زاویه عزیب و روستا‌های شهید بهشتی و ده نور نیز متأثر از سیلاب اولیه هستند.

روستای بنه عاطی از توابع بخش چغامیش دزفول با توجه به احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی شدید و با همکاری بخشداران و مسئولان و اهالی این روستا تخلیه شد.

در شهرستان دشت آزادگان روستا‌ها و مناطق حاشیه رودخانه کرخه از جمله آلبوعفری، حجیه، چولانه، سمومیه، بنی نعامه، بیت کوار، رمیم، میهن آباد، دفار، مچریه، کصر و شهر‌های بستان و رفیع متأثر از سیلاب اولیه هستند همچنین سیل بند روستا‌های آلبوعفری و رفیع شکسته شده‌اند و آب وارد روستا‌ها شده است و تلاش برای ترمیم سیل بند تاکنون ادامه دارد.

در شهرستان شوشتر، روستا‌های چم کنار (تخلیه)، یذاب، دوهول، یباله رحمان، یریح و عبدالنبی درگیر سیلاب اولیه شده‌اند و در نزدیکی روستا چم کنار نیز در منطقه امن اردوگاه با ظرفیت 250 نفر مستقر شده است.

سیل بند شهر رفیع در شهرستان هویزه چندین مرتبه شکسته و آب در شهر جاری شده است. اهالی شهر برای تخلیه مقاومت می‌کنند.

در حال حاضر مناطقی از شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان و شوشتر از سیلاب و آبگرفتگی متأثر شده‌اند.

در خرمشهر سیلاب باعث ایجاد اختلال در برخی معابر همجوار با مسیر آب شده است.

 

ساکنان حاشیه رودخانه در قم منازل خود را تخلیه کنند

ستاد مدیریت بحران استان قم از ساکنان حاشیه رودخانه خواست منازل خود را تخلیه کنند.

ستاد مدیریت بحران استان قم در اطلاعیه‌ای از ساکنین حاشیه رودخانه در روستای خرم آباد، بخش سلفچگان خواست با توجه به ورود سیلاب منازل خود را تخلیه کنند.

همچنین این ستاد اعلام کرده است، ساکنان و مسافران در روستای کرمجگان، ابرجس و بیدهند، بخش کهک از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیلها خودداری کرده، منازل حاشیه رودخانه را تخلیه کنند و خودروهای خود را در حاشیه رودخانه پارک نکنند.

ستاد مدیریت بحران استان همچنین عنوان کرده است، با توجه به احتمال وزش باد با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت در استان قم همشریان قمی از نزدیک شدن به رودخانه قمرود پرهیز کنند.

ساکنین و مسافرین در بخش خلجستان و کهک از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیل ها خودداری کنند.

 

نجات ۱۲ نفر در پلدختر/ نگران سیل زدگان پناه برده به مناطق بلند هستیم

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: نگران سیل زدگان پناه برده به مناطق بلند هستیم.

امیر حسین کولیوند  اظهار کرد: با پرواز دو بالگرد از اورژانس ایلام توانستیم که غروب به شهرستان پلدختر برویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه ۱۲ نفر از مردم پلدختر گرفتار در سیل را نجات دادیم.

کولیوند افزود: در حال حاضر با توجه به تاریکی هوا امکان پرواز نیست و دسترسی زمینی ما به بن شهرستان قطع است.

رئیس اوژانس کشور خاطر نشان کرد: با توجه به تارکی شب و سردی هوا در خصوص سیل زدگانی که به کوه‌ها پناه برده‌اند، نگرانی وجود دارد.

مرگ یک نفر ۳۰ ساله بر اثر صاعقه زدگی در گچساران

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مرگ یک نفر ۳۰ ساله بر اثر صاعقه زدگی در کوه خیز خیرآباد گچساران خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد، جلال پورانفرد افزود: این صاعقه زدگی در ساعت ۱۴ و ۲۱ دقیقه امروز دوشنبه، ۱۲ فروردین ۹۸ به مرکز اورژانس گچساران گزارش شد.

وی با بیان اینکه بلافاصله آمبولانس اورژانس خیرآباد به محل اعزام شد.

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: نیروهای امدادی اورژانس به محل دسترسی نداشتند.

پوران فرد اضافه کرد: فرد صاعقه زده توسط امدادگران نیروهای هلال احمر پیدا شد که هیچگونه علائم حیاتی نداشت و جان خود را قبل از رسیدن نیروهای امدادی از دست داده بود.

این سومین قربانی سیل و بارندگی‌های شدید از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد است. تا پیش از این یک نفر در شهرستان باشت و یک نفر در شهرستان بویراحمد جان خود را در سیل از دست دادند.

دستور تخلیه تعدادی از روستاهای ملایر صادر شد/ روستای گنبد در اولویت

با وجود افزایش حجم بارندگی و احتمال هدایت آب از استان لرستان به سد کلان دستور تخلیه تعدادی از روستاهای ملایر از جمله روستای گنبد اعلام شد.
 با توجه به اعلام اطلاعیه و اخطاریه ستاد بحران شهرستان ملایر با وجود افزایش حجم بارندگی و احتمال هدایت آب از استان لرستان به سد کلان ستاد مدیریت بحران شهرستان با هشدار به اهالی تعدادی از روستاهای اطراف سد، دستور حکم تخلیه تعدادی از روستاها را اعلام کرد.

بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان در این اطلاعیه از ساکنان روستاهای گنبد و همچنین روستاهای جیجان رود، اسکنان حرم و روستاهای پایین‌دست پل حرم آباد تاکید شده آمادگی تخلیه را داشته باشند.

پیرو اطلاعیه‌های ستاد مدیریت بحران شهرستان ملایر با توجه به حجم آب‌های روان ملحق شده به رودخانه حرم‌آباد در ساعات آتی و افزایش سطح آب رودخانه نیاز است روستاییان اطلاعیه‌ها و هشدارهای را که از مبادی رسمی اعلام می‌شود جدی بگیرند.

در اطلاعیه ستاد مدیریت بحران شهرستان ملایر از مردم خواسته شده از توقف در مسیرها و معابر آب خودداری کرده و به هیچ عنوان در حریم باتلاقی رودخانه‌ها سکونت نکنند و در واحدهای فرسوده و خشت و گلی پناه نگیرند.

روستای گنبد در مسیر محور ملایر- همدان قرار دارد.

 

امدادرسانی به ۱۵۷۳ نفر از سیل‌زدگان روستاهای اهواز

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان از امدادرسانی به یک هزار و ۵۷۳ نفر در روستاهای متأثر از سیل در اهواز خبر داد.

صادق سلامت اظهار کرد: روستای سید ظاهر، سید معن، سید یدیم، سید هاشم، سید نبی و بامدژ در اهواز متأثر از سیلاب و در واقع سیل زده هستند.
وی افزود: تاکنون روستاهای سید هاشم، سید ظاهر، سید معن، سید نبی و سید یدیم تخلیه شده اند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تاکنون به ۲۸۶ خانوار شامل یک هزار و ۵۷۳ نفر در این مناطق امدادرسانی شده است. همچنین امروز در منطقه بامدژ اقلام غذایی و امدادی مورد نیاز توسط بالگرد جمعیت هلال احمر خوزستان توزیع شد.

تکذیب انفجار خط لوله گاز در استان لرستان

سخنگوی شرکت ملی گاز انفجار خط لوله گاز در استان لرستان را تکذیب کرد و گفت: گازرسانی در استان‌های سیل‌زده بی‌وقفه ادامه دارد.

مجید بوجارزاده در مورد فیلمی که در فضای مجازی مبنی بر انفجار و آتش‌سوزی خط لوله گاز دو استان لرستان منتشر شده است، توضیح داد: هیچ انفجاری صورت نگرفته است و این موضوع را صد در صد تکذیب می‌کنیم. رانش کوه باعث نشست خط لوله گاز شده است که این مشکل بلافاصله برطرف شد. این خط لوله ٣٦ اینچی تأمین‌کننده گاز اطراف خرم‌آباد است.

وی با تاکید بر این که شرایط گازرسانی به استان‌های سیل زده پایدار است، گفت: تنها در شهر معمولان تخریب یک خط لوله باعث قطع گاز ٢٥٠٠مشترک شد. البته این شهر خالی از سکنه است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: هر زمانی لازم باشد، گاز به دلیل مسائل ایمنی قطع می‌شود اما به طور کلی گازرسانی به همه استان‌های سیل زده بدون مشکل ادامه دارد.

 

تخلیه تعدادی منزل مسکونی بر اثر طغیان رودخانه تلار
تعدادی منزل مسکونی بر اثر طغیان رودخانه تلار تخلیه شده است.

احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران، گفت: بر اثر بارش شدید باران و برف در ارتفاعات شهرستان سوادکوه سیل از رودخانه تلار وارد شهر زیراب شد.

وی با بیان اینکه شدت بارش ها و وقوع سیلاب سبب شد تا تعدادی منزل مسکونی در مسیر این رودخانه تخلیه شود ، افزود: هر لحظه حجم آب بیشتر می‌شود و درحال حاضر چند پل و دیواره‌ها تخریب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: راه دسترسی روستا‌های سی پی، پیرنعیم، سوخته سرا، اتو، لاجیم، ولیلا، لولاک و ززول بسته شده است.

احمدی به مردم هشدار داد تا در حاشیه رودخانه تلار نباشند و به همه نیرو‌های امدادی و خدماتی توصیه کرد ضمن آماده سازی تجهیزات و ماشین آلات امدادی آمادگی لازم جهت هر گونه عملیات امدادونجات و خدمات رسانی داشته باشند.

رودخانه تلار از ارتفاعات ۲۵۰۰ متری جنوب قائم شهر و رشته کوه‌های البرز در سوادکوه سرچشمه می‌گیرد و در منطقه‌ی دوآب با رودخانه‌ی کبیر که از ارتفاعات دهستان چاشم سرازیر می‌شود ترکیب شده و رودخانه‌ی تلار را تشکیل می‌دهد.

تلار به موازات جاده فیروز کوه–قائم شهر جریان داشته و در محل روستای ملک وارد پهنه ساحلی خزر می شود.

 

 

خطر بیخ گوش قلعه تاریخی«فلک الافلاک»؛ بسیاری از آثار تاریخی لرستان خسارت دید
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: بر اثر شدت بارندگی در استان گل‌های دست ریز اطراف قلعه فلک الافلاک رانش کرده است.

خطر بیخ گوش قلعه تاریخی«فلک الافلاک»؛ بسیاری از آثار تاریخی لرستان خسارت دیدسید امین قاسمی، بابیان اینکه تاکنون از زیرآب رفتن پل گاومیشان گزارشی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان ارسال نشده اظهار داشت: به‌طور یقین سیلاب اخیر و روزهای گذشته به بسیاری از آثار تاریخی استان لرستان خسارت وارد کرده و دو روز است کلیه نیروهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در حال رصد آثار تاریخی ازجمله قلعه فلک الافلاک، پل گپ، پل شاپوری و پل کشکان هستند.

وی افزود: متأسفانه در روزهای گذشته بخشی از پل کشکان که در زمان قاجار مرمت شد تخریب‌شده همچنین بر اساس گزارشات امروز پل افرینه کاملاً زیرآب رفته است؛ واقعیت این است که هیچ‌کس قدرت مقابله با این سیلاب را ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان عنوان کرد: با توجه به‌شدت سیلاب و بارندگی تاکنون هیچ‌گونه برآورد خسارتی از آثار تاریخی استان انجام‌نشده است.

وی با اشاره به وضعیت قلعه فلک الافلاک بیان کرد: خوشبختانه قلعه آسیب‌ندیده تنها گل‌های دست ریز اطراف قلعه رانش داشته است؛ در حال حاضر بازدید از کلیه آثار تاریخی ممنوع است.

 

پیدا شدن یک جسد در کنار پل الزین طارم

سرپرست فرمانداری طارم از پیدا شدن یک جسد در کنار پل الزین طارم خبر داد و گفت: جسد به پزشکی قانونی برای بررسی‌های بیشتر منتقل شده است اما آنچه مسلم است در محل پیدا شدن جسد هیچ طغیانی بر اثر بارش باران نبوده است.

ستار صفری امروز اظهار کرد: دو ساعت پیش جسدی در کنار رودخانه الزین طارم پیدا شده، اما در آنجا و در هیچ جای شهرستان، اصلا سیل یا طغیان رودخانه نداریم که بگوییم مرگ ناشی از آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه جسد برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شده است، تصریح کرد: فعلا نمی‌توانیم اظهار نظری درباره علت مرگ داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما مستندسازی لازم را از وضعیت رودخانه نزدیک محل پیدا شدن جسد را داریم و تاکید می‌کنم که اصلا در آنجا وضعیت طغیانی نبوده است و یک انسان به راحتی می‌تواند از آنجا تردد کند.

گفتنی است، جنسیت جسد پیدا شده مذکر است.

آبگرفتگی ۲۴ روستا در بروجرد/هشدار به ساکنان چهار شهرک و روستا

فرماندار بروجرد گفت: فعالیت سامانه بارشی موجب آبگرفتگی ۲۴ روستا در این شهرستان شد.

عبدالرحیم رحیمی عصر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار کرد: با فعالیت سامانه پرقدرت بارشی و شدت بارش‌ها ۲۴ روستای در بروجرد دچار آبگرفتگی شد.

وی عنوان با اشاره به بسیج نیروهای امدادی، ارتش، سپاه و بسیج برای امدادرسانی به مردم کرد: حجم بالای بارش ها موجب آبگرفتگی معابر شهری در برخی مناطق شد.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: با شدت بارش‌ها برخی از خانه‌ها در شهرک‌های پردیس و شهرداری دچار آبگرفتگی شدند.

رحیمی با تأکید بر سرریز آب بند بالادست سایت مسکن مهر بروجرد تصریح کرد: از این رو با اتخاذ تدابیر لازم و تخریب موانع، لایروبی و انحراف مسیر آب به دنبال کنترل اوضاع هستیم.

وی با اشاره به تداوم بارش‌ها تا فردا در بروجرد ادامه داد: با توجه به اینکه شهرک‌های شهرداری و پردیس و روستاهای قلعه شمسی و قلعه حاتم در پایین‌دست مسیر آب سرریزی بند مسکن مهر قرار دارند، هشدارهای لازم به ساکنان این مناطق داده شده است.

فرماندار بروجرد در خصوص ماهیت این بند خاکی گفت: طی سال‌های گذشته با خاکبرداری‌های انجام شده به منظور احداث سایت مسکن مهر، حفره‌ای ایجاد شده که آن را بند مسکن مهر نامیده‌اند.

رحیمی افزود: اینک و با فعالیت سامانه پرقدرت بارشی در بروجرد و سرریز آب این بند، به دنبال کنترل و جلوگیری از تشدید خسارات در چهار شهرک و روستای پایین دست هستیم.

طغیان شدید رودخانه ها در بلده نور

بارش شدید باران در شبانه روز گذشته در بخش بلده شهرستان نور موجب طغیان شدید رودخانه‌ها شده است. البته جریان آب در اغلب رود خانه‌های شهرستان جریان شدید دارد.

ریزش سنگ نیز در مناطق کوهستانی محتمل است. ریزش بهمن در مسیر بردون به بطاهر موجب قطع شدن آب آشامیدنی چهار روستای مسیر شده و در حال حاضر برخی نقاط از مسیر جایگزین استفاده می‌کنند.

با تاکید استاندار مازندران مبنی بر امداد رسانی به مردم منطقه، شادمان فرماندار شهرستان نور همراه با تیم‌های امداد و نجات عازم بخش بلده شدند.

استانداری مازندران از همه همشهریان و مسافران خواسته با توجه به خطرات احتمالی، در صورت نداشتن کار ضروری از تردد در مناطق کوهستانی خودداری کنند.

 

سیل‌بندهای دوم و سوم الهایی در معرض خطر شکستن

شهردار الهایی از شکسته شدن یکی از سیل‌بندهای این شهر خبر داد گفت: با توجه به افزایش دبی رودخانه کرخه و رسیدن خروجی سد کرخه به هزار مترمکعب بر ثانیه، احتمال شکسته شدن سیل‌بند دوم و سوم شهر وجود دارد و شهر الهایی نیز گرفتار سیل خواهد شد.

محمدرضا مهاوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صبح امروز سیل‌بند اول شهر از سمت رودخانه کرخه متصل به شهر الهایی دچار شکستگی شد.

وی با بیان اینکه سه سیل‌بند جهت پیشگیری از وقوع سیلاب در این شهر احداث شده بود، افزود: در حال حاضر با چهار دستگاه بیل مکانیکی عملیات تقویت و ترمیم سیل‌بند دوم و سوم در حال انجام است.

شهردار الهایی گفت: شکسته شدن سیل بند اول منجر به زیر آب رفتن ۱۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی مردم الهایی شد. همچنین با توجه به افزایش دبی رودخانه کرخه و رسیدن خروجی سد کرخه به یک هزار مترمکعب بر ثانیه احتمال شکسته شدن سیل بند دوم و سوم نیز وجود دارد و شهر الهایی گرفتار سیل خواهد شد.

مهاوی بیان کرد: تاکنون آب وارد شهر الهایی نشده است و اهالی این شهر منازل خود را تخلیه نکردند اما آمادگی لازم جهت تخلیه منازل را دارند. امیدواریم شرایط به گونه‌ای رقم نخورد که مردم مجبور به تخلیه منازل شوند.

وی با ابراز گلایه از عملکرد سازمان آب و برق خوزستان، گفت: سازمان آب و برق، شهر الهایی را حتی در فهرست شهرها و روستاهای در معرض سیل قرار نداده است و از سیلاب پیش بینی درستی به ما اعلام نکرده اند. اکنون که سیل بند شهر الهایی شکسته شده است، هیچ امکاناتی در اختیار ما قرار نداده اند و تنها شهرداری الهایی با امکانات خود عملیات ترمیم و تقویت سیل‌بندها را انجام می‌دهد.

وضعیت بحرانی در بلده نور

فرماندار نور آخرین وضعیت این شهر را پس از بارش اخیر تشریح کرد.

علی شادمان فرماندار نور در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت بارش در مازندرن گفت: اکثر رودخانه‌های بلده، چمستان و گلندرود نور طغیانی شده است.

وی افزود: به علت بارش شدید برف و ریزش بهمن در محور بردون به بطاهر به طور کل راه ارتباطی این روستا مسدود و آب چند روستا به همین دلیل قطع شده است. ضمن اینکه با توجه به طغیانی بودن رودخانه‌ها خطر ریزش کوه بسیار بالاست.

فرماندار نور خاطر نشان کرد: مسیر سیاه سنگ به بلده به دلیل ریزش برف به ارتفاع ۲ متر در روزهای گذشته مشکلی برای عبور و مرور ندارد اما به دلیل لغزندگی مسدود شده است. رانش زمین در منطقه لاویج بخش چمستان و ریزش سنگ در گلندرود باعث شده تا این مسیرها خطرناک باشد.

موج اصلی بارش‌ها از لرستان در حال خارج شدن است

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: موج اصلی بارش‌ها از استان در حال خارج شدن است.

محمدناصر هاشمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: سامانه بارشی امشب رگبارهایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پیش ‎ بینی ما این است که تا فردا صبح در برخی مناطق بین ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر بارندگی داشته باشد و فردا صبح دوباره رگبارهایی را داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی لرستان اضافه کرد: موج اصلی و بیشترین بارش‌های سامانه اخیر از لرستان خارج شده است.

 

شرایط جوی مانع فرود بالگردها در پلدختر شد
استاندار لرستان با بیان اینکه شرایط جوی مانع فرود بالگردها در پلدختر شد گفت: امیدواریم بتوانیم ارتباط برقرار کنیم و به‌سرعت کمک‌های امدادی به این شهرستان اعزام شود.

سید موسی خادمی در جمع خبرنگاران با اشاره به نحوه امدادرسانی در شهر پل‌دختر اظهار داشت: متأسفانه به دلیل قطع راه ارتباطی با شهرستان پل‌دختر، معمولان و روستاهای اطراف و عدم دسترسی به این دو شهرستان بیشترین فعالیت خود را جهت برقراری ارتباط به کار گرفته‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی در استان لرستان حضور دارند از چند ساعت پیش به شهرستان پل‌دختر رفته و تلاش می‌کنیم از طریق آزادراه خرم - پل زال با شهرستان پل‌دختر ارتباط برقرار کنیم.

قطع ارتباط ایلام با لرستان و کرمانشاه/مسدود شدن ۳ محور اصلی در استان ایلام
رئیس پلیس راه استان ایلام گفت: دره شهر، پلدختر، ایلام،حمیل و ایلام،مهران مسدود است و رانندگان از محورهای جایگزین تردد کنند.

سرهنگ رضا همتی زاد در گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت:: دو محور ارتباطی بین استانی و یک محور بین شهری در استان ایلام مسدود شده است.

وی افزود: محور ایلام به کرمانشاه (ایلام_حمیل) و محور دره شهر به لرستان (دره شهر_ پلدختر) بعنوان دو محور بین استانی و محور ایلام_مهران بعنوان محور بین شهری در استان ایلام به دلیل شدت بارش ها و طغیان رودخانه ها مسدود شده است.

همتی زاد تصریح کرد: محور دره شهر به پلدختر لرستان بدلیل طغیان رودخانه سیمره و زیر آب رفتن پل گاومیشان، محور ایلام به مهران بدلیل رانش زمین و محور ایلام به حمیل بدلیل ریزش قسمتی از کوه مسدود است.

وی با بیان اینکه تردد در این سه محور تا اطلاع ثانوی امکان ندارد اضافه کرد: مسیر جاده قدیم ایلام به ماربره بعنوان محور جایگزین ایلام_مهران انتخاب شده است اما رانندگان با احتیاط در این محور کوهستانی و لغزنده تردد کنند.

وی افزود: محور ایوان_اسلام آباد بعنوان محور جایگزین برای تردد به کرمانشاه و محور تلخاب_رومشکان_خرم آباد نیز بعنوان محور جایگزین به لرستان انتخاب شده است.

استاندار لرستان عنوان کرد: تاکنون از امکانات موجود در شهرستان پل‌دختر توانسته‌ایم استفاده کنیم و به دلیل مشکلاتی که در ارتباط داریم نتوانسته‌ایم امکاناتی به این شهرستان ارسال کنیم و بالگردهای استان نیز در فاصله زمانی کوتاهی که هوا مساعد شد پرواز کردن ولی متأسفانه در بین راه به دلیل شرایط جوی برگشتند.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم امشب یا ساعاتی دیگر با توجه به میزان خرابی راه ارتباطی این شهرستان بتوانیم ارتباط برقرار کنیم و به‌سرعت کمک‌های امدادی به این شهرستان اعزام خواهد شد.


قطعی آب و برق و گاز در مناطق سیل‌زده/ سپاه در حال خدمات رسانی است

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان، با اشاره به قطعی آب، برق و گاز در مناطق سیل‌زده، گفت: سپاه مستمر در حال خدمات‌رسانی است.

سردار مرتضی کشکولی در سخنانی با بیان اینکه از ساعت چهار صبح تا کنون ارتباط تلفن ثابت، موبایل، اینترنت و جاده‌ای از سمت کرمانشاه، اندیمشک، ایلام و خرم آباد، به پلدختر قطع بوده است، اظهار داشت: در این راستا با کمک خداوند، ساعت ۱۷ بعدازظهر فرمانده سپاه ناحیه پلدختر در بخش غربی پلدختر که ما بیشتر نگران این بخش بودیم با بنده تماس گرفتند.

وی، ادامه داد: خیلی نگران بودم که خدایی ناخواسته تلفات جانی داشته باشیم، که ایشان اعلام کردند که خوشبختانه به لطف خدا تا کنون یک نفر هم تلفات نداشته‌ایم، همه مردم خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و به کوه و طبقات سوم و چهارم پناه برده‌اند.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان، بیان داشت: سپاه به همراه استاندار، ارتش و هلال احمر خیلی تلاش کردیم که شاید بتوانیم بالگرد را به منطقه اعزام کنیم که نتوانستیم و بالگردی را هم که اعزام کرده بودیم، نتوانست کاری انجام دهد.

سردار کشکولی، تصریح کرد: به لطف خدا، بر اساس آخرین خبری که تا ساعت ۱۹ غروب بنده دارم، پیغام به من دادند که آب فروکش کرده است، اگر آب فروکش کرده باشد، نفرات هم می‌توانند با کمک تجهیزات ما از پشت بام‌ها پایین بیایند، ما خوشحالیم و امیدواریم که بتوانیم فردا صبح با درخواست بالگردی که از تهران داشته‌ایم به مردم خدمات رسانی کنیم و آذوقه و مواد غذایی را برای معمولان و پلدختر ارسال کنیم.

وی همچنین، تاکید کرد: خوشبختانه در تماس تلفنی که با معمولان داشتیم، شرایط مردم خوب است و تنها آب و برق و گاز مردم قطع است و تلفات جانی خوشبختانه نداشته‌ایم.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان، گفت: هر جا نیاز بوده با قایق و هر جای دیگر که نیاز باشد با بالگرد به مردم خدمت رسانی خواهیم کرد.

تکذیب ترک خوردگی پل تجن ساری

معاون عمرانی فرماندار ساری ایجاد ترک در پایه‌های پل تجن ساری را تکذیب کرد و گفت: مقداری گل و لای اطراف پل جمع شده است که پس از فروکش کردن آب باید نسبت به پاکسازی آن اقدام شود.

لطف‌الله عباسی در گفت‌وگوی اختصاصی در ارتباط با ترک خوردگی پایه‌های پل تجن ساری، اظهار کرد: این موضوع به صورت جدی پیگیری شده و هیچگونه ترک خوردگی در پایه‌های پل جدید و قدیم دیده نشده است.

وی اضافه کرد: سرشاخه‌های درخت در اطراف پایه‌های پل جمع آوری شده است که پس از فروکش کردن آب نسبت به جمع آوری آن باید اقدام شود.

معاون عمرانی فرماندار ساری خاطرنشان کرد: اگر شرکت گاز در بررسی‌های خودش مشکلاتی در پایه‌های پل مشاهده کرد باید به ستاد بحران شهرستان اعلام کند.

وی اضافه کرد: انتشار خبر ترک خوردگی پل تجن بدون منبع تایید شده اقدام درستی نبوده است.

عباسی در ارتباط با رانش زمین در حاشیه‌های جاده‌های شهرستان، گفت: اجتناب از مسافرت‌های غیر ضرور همچنان مورد تاکید ما است.

وی در پاسخ به این سؤوال که پاکسازی جاده ساری به چهاردانگه چه موقع انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر به دلیل رطوبت بالای خاک امکان پذیر نیست، پس از کاهش بحران پاکسازی این محور به صورت جدی در برنامه کاری قرار دارد.

تکذیب شکست سد دویرج و سیل در موسیان / مردم به شایعات توجه نکنند

فرماندار دهلران گفت: در فضای مجازی خبرهایی مبنی بر تخریب سد و جاری شدن سیلاب در شهر موسیان پخش شده که این مطلب صحت ندارد.

مجید عسگری، فرماندار دهلران دقایقی پیش اظهار داشت: در فضای مجازی خبرهایی مبنی بر تخریب سد و جاری شدن سیلاب در شهر موسیان پخش شده که این مطلب صحت ندارد.

وی با بیان اینکه در شهر موسیان نیز مانند دیگر نقاط استان شاهد خساراتی در حوزه راه‌ها، کشاورزی، ابنیه و ... هستیم افزود: خوشبختانه در این منطقه نیز هیچگونه تلفات جانی گزارش نشده است.

عسگری در پایان تصریح کرد: از مردم خواهشمندیم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و اخبار موثق را از طریق فرمانداری و نهادهای ذی‌ربط پیگیری کنند.

 

آذری جهرمی: اینترنت پلدختر برقرار شد
وزیر ارتباطات با انتشار پستی در توییتر از برقراری اینترنت در شهر پلدختر پس از وقوع سیل خبر داد.

محمدجواد آذر جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی توییتری از برقراری اینترنت در شهرستان پلدختر استان لرستان خبر داد و نوشت:

«از دو ساعت پیش با رومینگ اینترنت روستایی با همراه اول و ایرانسل، اینترنت و پیامک در مناطق سیل‌زده پلدختر برقرار شد. تلاشها برای برقراری سرویس مکالمه در جریان است. از اپراتورها خواستم ارتباطات رایگان برای مناطقی از لرستان سریعا فراهم گردد.

هم اکنون بیش از دو هزار مشترک به شبکه در پلدختر متصل شده‌اند».

جهرمی همچنین در بخش دیگری از توضیحاتش آورده است: «همه ارتباطات ایلام به شرایط عادی بازگشت اما تمام زیرساختهای ارتباطی در پلدختر از بین رفته است و تلاشها برای بازیابی سیستمها تا کنون بی‌نتیجه مانده است. دسترسی جاده‌ای و هوایی به این شهر فراهم نیست. اعلام وضعیت قرمز برای بخشهای ارتباطی صورت گرفته و از ظرفیت پدافند غیرعامل ارتباطاتی برای برقراری ارتباطات استفاده خواهد شد. اینترنت دائر شد و در تلاشیم تا نیمه شب امشب خدمات تماس صوتی نیز فراهم گردد».

گفتنی است، بارش‌های سیل‌آسا در آسمان ایران چند روز مانده به تعطیلات نوروز آغاز شد و ابتدا استان‌های گلستان و مازندران در شمال کشور را درگیر سیل کرد. از چند روز گذشته نیز استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام و جند شهر دیگر درگیر سیل هستند که وضعیت پلدختر وخیم‌تر گزارش شده است.

نظر شما