شناسهٔ خبر: 31978301 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

12ميليارد مترمکعب سيلاب وارد خوزستان شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - وزير نيرو حجم سيلاب هاي وارد شده به خوزستان را 12 ميليارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: حدود 9 ميليارد مترمکعب از اين سيلاب ها در مخازن سدها نگهداري شده است.

به گزارش ايرنا رضا اردکانيان شامگاه جمعه در بازديد از مرکز ديسپاچينگ سازمان آب و برق خوزستان، اظهار داشت: حدود 9 ميليارد مترمکعب سيلابي که در مخازن ذخيره شده، استفاده هاي بي شماري براي مصارف شرب، کشاورزي، صنعت و توليد برق دارد و بخش هايي از آن نيز براي محيط زيست اعم از حقابه رودخانه هاي پايين دست و احياي تالاب ها به مصرف مي رسد.
وي تاکيد کرد: به دليل سال هاي خشکي که پشت سر گذاشتيم به بستر و حريم رودخانه ها تعرض شده که اکنون زمان اعاده حق رودخانه هاست.
وي همچنين با اشاره به احتمال وقوع سيلاب در خوزستان اظهار داشت: سعي مي کنيم که در همکاري نزديک با مسئولان استان و با پشتيباني مردم و کشاورزان ميزان خسارت ها به حداقل برسد.
اردکانيان افزود: اگر اراضي کشاورزي که موجبات گذر سيل و کاهش خسارات (به ويژه خسارات جاني) را فراهم مي کند، آسيب ببيند، خسارت به اين کشاورزان پرداخت خواهد شد.
وي در ادامه با اشاره به سيلاب هايي که در گذشته در خوزستان رخ داده است، گفت: طبق آمار 45 ساله، بيش از 300 سيلاب در استان به وقوع پيوسته و نزديک به همين تعداد تلفات جاني داشتيم.
اردکانيان ادامه داد: اين سيلاب ها در شهرستان هاي مختلف بيش از 27 هزار واحد مسکوني را تخريب و به بيش از 219 هزار هکتار اراضي کشاورزي خسارت وارد کرده و تلفات دامي داشته است، اما الان در پرتو فناوري و آگاهي مردم و همکاري نزديک دستگاه ها و مديريت خوبي که به عمل مي آيد، بيشتر از مواهب اين بارش ها و نزولات استفاده مي کنيم.
وي همچنين آمادگي براي سيلاب هاي آينده تاکيد کرد: به دليل انباشت حجم وسيع برف در حوضه هاي رودخانه هاي مختلف، با اندکي افزايش دما و يا توام شدن بارش، با ذوب برف قابل ملاحظه مواجه مي شويم که بايد مخازن سدها گنجايش لازم را براي تسکين سيل داشته باشند؛ و اين به معناي رهاسازي آب بيشتر از سدها برابر دستورالعمل مديريت سد است.
به گفته وي افزايش رهاسازي آب از سدها نيازمند باز بودن معبر است و اين يعني همکاري نزديک کشاورزان و سکنه محترم در جاهايي که نياز است.
وي با اشاره به سخنان رئيس جمهوري، بر پايداري سدها تاکيد کرد و افزود: پايداري سدها ارتباط مستقيمي با سلامت و امنيت مردم دارد و ما طبيعتا اين مساله را با دقت کامل دنبال مي کنيم، به همين منظور موظف شدم در اين ايام در استان حضور داشته و از نزديک نظارت داشته باشم تا هماهنگي بالا و خوبي را با ساير مقامات و مسئولان استان و مقامات کشوري داشته باشيم.
وي اظهار اميدواري کرد: نوروز 98 در تاريخ ما به عنوان نوروزي که با خسارت هاي آن حداقلي و مادي، از موهبت الهي حداکثر بهره را برديم، ياد شود.
*رهاسازي اجباري
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان نيز در اين بازديد گفت: با توجه به افزايش ارتفاع آب در مخازن سدها، بر اساس دستورالعمل ها مجبور به رهاسازي آب با دبي بالاتر هستيم که اين مساله ممکن است بعضي مناطق را دچار آبگرفتگي کند.
فرهاد ايزدجو افزود: در حال حاضر در سدهاي دز و کرخه ظرفيت خالي کمتر از پيش بيني هاست و با توجه به اينکه چند سيلاب را به صورت متوالي داشتيم و فرصت کافي براي تخليه وجود نداشته، ناچار به افزايش رهاسازي آب از سدها هستيم.
وي با اشاره به اطلاعيه سازمان آب و برق خوزستان درباره مناطق پرخطر سيلابي، اظهار داشت: در اين مناطق، مردم بايد مراقبت بيشتري کرده و مسئولان بايد اقدمات حفاظتي را تقويت کنند و در منطقه ماشين آلاتي مستقر کنند که در صورت آبگرفتگي، بتوانند مشکلات را حل کنند.
وزير نيرو امروز به همراه رئيس جمهوري به خوزستان سفر کرده و در نشست شوراي مديريت بحران استان، بازديد از مرکز ديسپاچينگ و بازديد هوايي از هورالعظيم شرکت کرد.
در اين نشست حجت الاسلام روحاني با اشاره به برخي اختلافات در نحوه و ميزان رهاسازي آب از سدهاي استان، وزير نيرو را براي رسيدگي و تصميم گيري نهايي در زمينه سيلاب در استان مامور کرد.
اردکانيان همچنين عصر امروز از حوضه جنوبي کرخه در خوزستان و اقدامات انجام شده در زمينه کنترل سيلاب در دشت آزادگان و مناطق مرزي بازديد هوايي کرد.
سازمان آب و برق ديروز، با صدور سه اطلاعيه، نسبت به وقوع سيلاب در 18 روستاي حاشيه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشيه کرخه و 18 روستا در حاشيه کارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست اين روستاها از دستگاه هاي اجرايي خواسته که براي حفاظت از ساکنان و تخليه روستاها آمادگي داشته باشند.
/6002/9754
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما