شناسهٔ خبر: 31975881 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دستورالعمل فني براي مقابله با سيلاب احتمالي در خوزستان درنظرگرفته شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- مديرعامل سد و نيروگاه دز با تاکيد بر اين که براي مقابله با سيلاب احتمالي در خوزستان، دستورالعمل فني مشخص وجود دارد، از آمادگي اين مجموعه براي مقابله با سيلاب احتمالي در اين استان خبر داد.

«سعيد رئوفي» روز جمعه در گفت و گويي افزود: باتوجه به اين که سد تنها ابزار مقابله با سيلاب احتمالي در اين استان است.
وي يادآور شد: در ارتفاع سد دز هستيم؛ به اين صورت که در تلاش هستيم هزار و 700 متر مکعب آب را از سد خارج کنيم تا با حفظ شرايط فعلي سد آماده پذيرش سيلاب هفته آتي باشد که ممکن است به پنج هزار مترمکعب برثانيه هم برسد.
وي ادامه داد: هرچند اصولا بايد ميزان دبي خروجي سد به بيش از 2 هزار و 500 متر مکعب افزايش پيدا مي‌کرد تا ارتفاع کاملا مناسب براي سيلاب احتمالي ايجاد شود، ولي به منظور جلوگيري از تخريب سيل‌بندها و آسيب به مناطق پايين دست نمي‌توانيم ميزان خروجي را افزايش دهيم.
مديرعامل سد و نيروگاه دز خاطرنشان کرد: براي خنثي کردن 2 هزار مترمکعب ورودي، بايد 3 هزار متر مکعب بر ثانيه آب از سد خارج کنيم تا تراز آب درياچه را کاهش دهيم . درحال حاضر آورد، هزار و 900 متر مکعب و حداکثر خروجي هزار و 700 مترمکعب بر ثانيه است.
رئوفي تصريح کرد: با اين روش تلاش کرديم تراز موجود را با رعايت ظرفيت مناطق پايين‌دست حفظ کنيم تا خسارت مالي به بار نيايد.
وي در پاسخ به اين پرسش که در صورت افزايش حجم بارش‌ها در روزهاي آينده چه تمهيداتي انديشيده شده است، گفت: تمام تلاش ما بر کاهش خسارات احتمالي متمرکز است؛ اما اگر بارش باران در بالادست بيش از 70 ميلي‌متر و آورد شديد باشد، ناچاريم از خروجي هزار و 700 مترمکعب سد عدول کرده، اين ميزان را به حدود 2‌هزار و 500 مترمکعب برثانيه افزايش دهيم تا از سرريز سد جلوگيري کنيم.
مديرعامل سد دز همچنين گفت: نکته قابل تامل در اين ميان بارش شديد برف در بخش هايي از لرستان است که بارش باران در آن مناطق باعث آب شدن برف‌ها و جاري شدن آب به سمت خوزستان مي‌شود که به اين ترتيب ميزان ورودي آب افزايش خواهد يافت.
رئوفي با تاکيد بر آمادگي فني مجموعه سد دز براي روزهاي باراني پيش رو تصريح کرد: مجموعه ما از 4 ماه پاياني سال گذشته آماده مقابله با شرايط بحراني بوده و همگام با مديريت ارشد سازمان آب و برق خوزستان و مجموعه هواشناسي، شرايط را به دقت رصد مي‌کند.
وي تاکيد کرد: هم استاني هاي ما يقين داشته باشند که اين مجموعه تمام تلاش خود را براي کنترل اوضاع به کار خواهد بست با اين اميد که بارش‌ها در حد معقول باشد.
مديرعامل سد و نيروگاه دز تاکيد کرد: ما تابع نظرات و دستورالعمل‌هاي صادره از سوي سازمان آب و برق خوزستان بوده، مدام باهم در تعامل و تبادل نظريم.
فراهنگ **1085**1336
انتهاي پيام /*

نظر شما