شناسهٔ خبر: 31791305 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

برگزاری اختتامیه جشنواره بین المللی "پروین اعتصامی" در تبریز

معاون وزیر فرهنگ تاکید کرد: لزوم بهره مندی از غنای ادبی پروین اعتصامی

نصر: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم بهره مندی از غنای ادبی پروین اعتصامی در جامعه و بکار گیری آن در الگوهای تعلیم وتربیت تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، عصر امروز اختتامیه جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد.

"محسن جوادی" معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی با بیان اینکه تبریز خاستگاه و زادگاه ستارگان بلند آوازه در زمینه علم و دانش است، بر وظیفه مسئولان کشوری و استانی مبنی بر توجه و اهتمام به استعدادهای این شهر ادیب و هنرمندپرور تاکید کرد و گفت: همه ما مسوولان یک وظیفه داریم و آن این است که اگر از این شهر غافل شویم و  روح نقد و نقادی همچنین پژوهش را فراموش کنیم دیگر معلوم نیست که ۱۰۰ سال دیگر نامی از این آوازه باشد.

جوادی با تاکید بر اینکه تبریز نام بلندی در عرصه دانش دارد، گفت:  مراقب باشیم تا نام تبریز بلند آوازه بماند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هیچ جامعه ای اصلاح نمی شود مگر اینکه روح شفقت و مهربانی در بین مردم جاری باشد ادامه داد: اشعار پروین اعتصامی آینه‌ای است که درد و رنج درونی او را که ناشی از درد بیرون جامعه است، نشان می‌دهد به طوریکه اگر چنین روحی در بین مردم رواج نداشته باشد حتی اگر عدالت محض هم باشد، نمی‌توان انتظار اصلاح داشت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اشعار پروین اگرچه قالب سنتی داشت اما مضمون آن امروزی و برگرفته از سبک های جاری دنیا بود که به اندیشه شعر مدرن نیز اشراف داشت.

جوادی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون اشعار پروین در ابعاد گسترده استفاده نشده، ادامه داد: متاسفانه از اشعار وی تاکنون برداشت ها و اقتباس های لازم نیز نشده که باید در این راستا اهتمام بیشتری شود.

 

پروین اعتصامی شخصیتی منحصر بفرد و ستوده

"حجت الاسلام محمد علی آل هاشم" نماینده ولی فقیه در استان و اما جمعه تبریز در این آیین : در جامعه ما با همه اهتمام و نظام فکری اسلام به تربیت عموم و لازم شمردن پروش فکری و تقویت استعداد های زن و مرد، در گذشته برای جنس زن به علل مختلف امکان تحصیل و پرورش توانایی کم بوده که به دنبال آن تعداد گویندگان و علمای زنان ایران در برابر مردان در این راه ناچیز بود که پروین اعتصامی در آن برهه شخصیتی منحصر بفرد و ستوده است.

وی تاکید کرد: نقش توفیق این زن فرهنگی و ادب علاوه بر استعداد ذاتی معجزه تربیت پدر نامور او بود که علی رغم محدودیت های موجود در خصوص  تحصیلات زنان، خود به تربیت او همت گماشت و دختر با استعداد و سرمایه معنوی خود را به مقامی که در خور پروین بود رسانید .

آل هاشم با اشاره به اینکه «رخشنده اعتصامی» معروف به «پروین اعتصامی» در 25 اسفند 1285  در تبریز متولد شد و از ابتدا زیر نظر پدر رشد کرد، اضافه کرد: عمر وی کوتاه بود، کمتر زنی مانند پروین اقبال بلند داشت که در دوره کوتاه زندگانی، به آوازه بلندی برسد و در 34 سالگی در اثریک بیماری درگذشت اما می‌توانست در ادامه عمرش، آثار گرانقدری را بیافریند که میسر نشد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه این شاعر آزاده پیشنهاد ورود به دربار را نپذیرفت، گفت: پروین با بلندنظری خود مدال وزارت معارف ایران را رد کرد.

وی با بیان اینکه عمده اشعار پروین مضامین اخلاقی و عرفانی را در بر دارد، ادامه داد: پروین موضوعات حکمتی را چنان به زبان ساده بیان میدارد که خواننده را از هر طبقه تحت تاثیر قرار می دهد. در این میان به مناظره توجه خاصی داشته و این شیوه که شیوه شاعران شمال و غرب کشور بوده احیا می کند.

وی شعر پروین اعتصامی را شیوا، ساده و دلنشین عنوان کرد و اظهار داشت: پروین اعتصامی بزرگترین شاعر زن ایرانی است که در طول تاریخ ادبیات فارسی ظهور یافته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اخلاق پروین اعتصامی را مورد اشاره قرار داد و گفت: پروین در دیوانی با 5 هزار بیت فقط در یک یا دوجا درباره خودش شعر سروده که نشان دهنده تواضع و اخلاق شایسته اوست.

آل هاشم با تاکید به اینکه پروین با اعتقاد راسخ به تاثیر پدرش در پرورش طبعش، دیوان خود را به او تقدیم کرده است، افزود: قریحه سرشار و استعداد در شعر پروین حیرت فضلا و ادیبان را در آن زمان برانگیخته بود بطوریکه بیشتر آن ها گمان می کردند که اشعار از او نیست.

 

اجحاف بزرگ در حق پروین

"محمدرضا پورمحمدی" استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم با اشاره به اینکه زندگی این شاعره بزرگ در حالت تنهایی و به دور از حضور در جامعه گذشت، ادامه داد: با توجه به شرایط حاضر در زمان حیات این شاعره بزرگ، اجحاف بزرگی در حق او روا داشته شد به طوریکه این بانو بعد از انقلاب طی  40 سال اخیر شناخته شد.

پورمحمدی با اشاره به لزوم تغییر نگرش به پروین اعتصامی، به بررسی سیاسی ابعاد اشعار پروین تاکید کرد و گفت: باید از نگاه سیاسی به پروین نگریست چراکه روحیه ظلم‌ستیزی از جمله ویژگی‌های این بانو است، بطوریکه اعطای مدال درجه 3 دانش از سوی دربار به او به دنبال علاقه به شعرهای او نبود بلکه از ترس گفته‌ها و اشعار سنگین و پرمحتوای او بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اشعار پروین اعتصامی نه مطلقا آسمانی و نه مطلقا زمینی است، ادامه داد: اشعار پروین خاص زمینی و آسمانی بودن ندارد چراکه شجاعت و آزادمنشی در دورانی که او بود ستودنی است. رنگ سیاسی شعر پروین به گونه‌ای دیده می‌شود که برخی‌ معتقدند صلابت سیاسی در آن جلوه‌گری می‌کند به طوریکه او حقایق آسمانی را در کنار مسائل سیاسی می‌دید

وی علت ممتازیت شعر پروین را دیوانی مملو از پند، اندرز و نکوهش کبر و غرور و نفرت از تبعیض و حمایت از مظلومان عنوان کرد. 

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: شعر پروین در همه دوره‌های تحصیلی در مدارس به صورت ضرب‌المثل در ادبیات آورده شده است و  تعداد آن تقریبا قابل توجه است.

پورمحمدی در پایان سخنان خود بیان کرد: ستاره اقبال حیات درخشش پروین اعتصامی در خور قامت ادبی و هنری او نبود اما اکنون پس از 40 سال این ستاره بلند آوازه درخشان تر شده است.

 

پیگیری ساخت فیلم و سریال پروین اعتصامی تبریزی

"زهرا ساعی" در اختتامیه جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با اشاره به اینکه پروین اعتصامی در زمانی زندگی می‌کرد که بانوان فضای لازم برای فعالیت و تحصیل نداشتند اظهار داشت: اگر زندگی پروین را بررسی کنیم، با کمک و حمایت پدرش تربیت  و رشد یافت و دراین فضا استعداد خود را بروز داد.

وی افزود: آنچه که وجهه شعر پروین را برجسته می‌کند، این است که در زمانی که مردان نمی‌توانستند به حقوق خود برسند، پروین با شرایط خاص سیاسی و اجتماعی زمان خود، شعرش ماندگار شد و ادبیات سنتی ایران را احیا کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از پیگیری ساخت فیلم و سریال از پروین اعتصامی تبریزی خبر داد و گفت: پروین بعد از انقلاب پروین دیگری شد و بخشی از اشعار مورد توجه بیشتری قرار گرفت ولی هنوز جای کار بسیاری دارد

وی با بیان اینکه با افتخار اعلام می‌کنیم در آذربایجان زنی داشتیم که با وجود زندگی سختی که داشت، استعدادش را با ایستادگی بروز و ظهور داد خاطر نشان کرد: پروین اگر عمر بیشتری داشت، حتما تالیفات ارزنده‌ای داشت و به علم و فرهنگ و هنر خدمت بیشتری می‌کرد.

ساعی با اشاره به اینکه ما زنان و دختران زیادی داریم که می‌توانند در جامعه اسلامی استعدادهایشان را شناخته و شکوفا کنند، ادامه داد: زنان ما نباید با هنجارشکنی و افراطی گری موضوعات  مطالبات به حق خود را پیگیری کنند لذا مطالبات را باید با آرامش و منطق پیش ببریم و زنان ما این راه را به اثبات رسانده‌اند.

 

برگزاری «جایزه ادبی پروین اعتصامی»

گفتنی است، "ابوالفضل علیمحمدی" نیز در این مراسم با بیان اینکه برگزاری جشنواره ای در خور مقام حکیم بانوی ایران "پروین اعتصامی" آرزوی دیرینه جامعه فرهنگی و ادبی بود ادامه داد: پس از سیاستگذاری در راستای برگزاری این جشنواره با همکاری انجمن ادبی و اداره کل ارشاد استان، پوستر جشنواره در 25 دی ماه رونمایی و طی یک ماه بالغ بر 200 مقاله از ایران و کشورهایی از جمله بنگلادش، ترکیه و آذربایجان و... به دبیرخانه ارسال شد.

وی با بیان اینکه 6 عنوان کتاب در مورد پروین اعتصامی از ترجمه ترکی اشعار پروین تا سرگذشت و احوالات پروین اعتصامی در این جشنواره رونمایی خواهد شد، افزود: برگزیده اشعار پروین هم در این مورد قرائت، ضبط و پخش شده است.

دبیر علمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی هدف از این جشنواره را معرفی شعر و شخصیت پروین در زادگاه او تبریز عنوان کرد و گفت: برای معرفی شخصیت برجسته این شاعر باید فیلم و یا سریالی از زندگی پروین اعتصامی در تبریز ساخته شود.

وی خواستار برگزاری «جایزه ادبی پروین اعتصامی» شد و ابراز داشت: پیشنهاد می‌کنیم به میزبانی تبریز این جایزه ادبی هر دو سال یکبار به برگزیدگان پژوهش‌های علمی و اشعار و ترجمه‌های فاخر اختصاص یابد.

علیمحمدی در پایان سخنان خود با بیان اینکه اداره کل ارشاد و مراکز فرهنگی از چاپ و انتشار اشعار پروین حمایت کنند، اضافه کرد: برای ماندگار کردن اشعار و اندیشه‌های پروین، باید گاهنامه اختصاصی از مقالات برگزیده برای پروین اعتصامی توسط بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان چاپ و منتشر شود.

انتهای پیام/

نظر شما