شناسهٔ خبر: 31744061 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

استقبال گرم مقامات عراقی از هیات ایرانی، خشم آمریکا را برانگیخت

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: استقبال بسیار گرم مقامات عالیرتبه عراقی از دکتر روحانی و هیات ایرانی در سفر به بغداد، خشم مقامات دولت امریکا را برانگیخت و آنها را وادار به واکنش کرد.

وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه مانند دیگر مقام‌های این کشور از رابطه خوب ایران و عراق ابراز ناخرسندی کرد و مدعی شد که تهران تلاش می‌کند دولت بغداد را به یک دولت خراجگزار (!) بدل کند .

وی در «هیوستون» آمریکا در کنفرانس انرژی «سراویک» در حالی که در مورد انرژی و سیاست خارجی صحبت می‌کرد، به رابطه ایران و عراق هم گریزی زد و ادعا کرد که تهران در حال سوء‌استفاده از بغداد است.وزیر خارجه آمریکا گفت: ایران از صادرات انرژی برای اعمال نفوذ در سرتاسر خاورمیانه استفاده می‌کند، که امروز برجسته‌ترین نمونه آن در عراق است و در حالی که ایالات متحده برای عراقی مستقل و دارای حاکمیت تلاش می‌کند ( ! )،ایران از انرژی خود استفاده می‌کند تا یک دولت خراجگزار ایجاد کند.

از طرفی، «برایان هوک»، نماینده رئیس‌جمهوری آمریکا در امور ایران نیز در واکنش به سفر موفق دکتر روحانی و هیات همراه به بغداد و استقبال گرم مقامات عراقی از ایشان، در اظهاراتی توهین‌آمیز به مردم عراق مدعی شد که ایران می‌خواهد این کشور را به یک استان خود تبدیل کند.

همزمان، «سیگال مندلکر»، رئیس دفتر تروریسم و اطلاعات مالی خزانه‌داری آمریکا نیز که به «اتاق جنگ ساکت» آمریکا برای نبرد با ایران شهرت یافته است، از تدوین برنامه‌های جدید اتاق جنگ اقتصادی واشنگتن علیه تهران خبر داد.

در چنین شرایطی، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اقدامات و اظهارات مداخله جویانه و غیرحرفه‌ای مقامات امریکایی اعلام کرد: عصبانیت مقامات آمریکایی تعجبی ندارد، چرا که به نظر می‌رسد این کشور با وجود صرف میلیاردها دلار در خاورمیانه نتوانسته جایگاه مطلوبی در بین ملت‌های منطقه به دست آورد که دلیل این امر قطعا سیاست‌های تجاوزکارانه، نظامی‌گری و مداخله گری واشنگتن است. وی تصریح کرد: ایران و عراق برای حفظ و تداوم روابطشان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و از کسی هم اجازه نمی‌گیرند.

در تحولات امنیتی نیز، منابع عراقی از حمله توپخانه‌ای گسترده ارتش عراق به آخرین مخفیگاه‌های تروریست‌های داعشی در خاک سوریه و در نزدیکی مرزهای مشترک خبر دادند.

نظر شما