شناسهٔ خبر: 31650694 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

صادرات بخش صنعت و معدن به مرز ۱۵ میلیارد دلار رسید

صاحب‌خبر -
وزارت صنعت درگزارشی اعلام کرد: در ۹ ماهه امسال ارزش صادرات بخش صنعت ۱۴ میلیارد دلار و صادرات بخش معدن ۲ر۹۷۰ میلیون دلار شده است.

به گزارش شاتا، در ۹ ماهه ۱۳۹۷ صادرات کالاهای غیر نفتی ۹ر۸۶ میلیون تن به ارزش ۴ر۳۳ میلیارد دلار برابر ۳ر۲۸ میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۴ر۵ درصد و یورویی ۸ر۲ درصد رشد داشته است.

همچنین میزان واردات به کشور ۹ر۲۳ میلیون تن به ارزش ۶ر۳۲ میلیارد دلار برابر ۷ر۲۷ میلیارد یورو به ترتیب ۳ر۱۳، ۹ر۱۵ و ۶ر۱۷درصد کاهش را نشان می دهد.

این گزارش افزوده است: در ۹ ماهه سال ۹۷ همچنین تعداد ۴۲۸۷ فقره پروانه بهره برداری با میزان سرمایه گذاری ۱ر۴۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۷۶۵۰۵ نفر صادر شده که به ترتیب در تعداد ۹ر۳ درصد، در سرمایه گذاری ۸ر۱۰درصد و در اشتغال ۷ر۱۰درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

تعداد ۱۶ هزار و ۶۹۴ فقره جواز تاسیس هم با پیش بینی سرمایه گذاری ۲ر۲۱۶ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۳۹۳ هزار و ۴۵۵ نفر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۹ر۱۸ ، ۱ر۸۹ و ۳ر۲۴ درصد رشد را نشان می دهد.

براساس گزارش وزارت صنعت، مجوزهای صنفی صادر شده ۸ر۲۹۲ هزار فقره بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱ر۵ درصد افزایش داشته است.

در بخش معدن هم تعداد ۷۵۸ فقره پروانه اکتشاف، ۳۷۰ فقره گواهی کشف و ۴۳۶ فقره پروانه بهره برداری صادر شده است که نسبت به دوره قبل در تعداد پروانه اکتشاف ۹ر۸ درصد و گواهی کشف ۳ر۰ درصد رشد و پروانه بهره‌برداری ۷ر۲۱ درصد کاهش داشته است.

میزان اشتغال پروانه های بهره برداری معدنی صادره هم ۳۵۶۱ نفر بوده که ۱ر۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

این گزارش تصریح کرد: تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسات اعتباری در ۹ ماهه ۱۳۹۷ به بخش صنعت و معدن با افزایش ۱ر۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵ر۱۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.در بخش بازرگانی هم ۶ر۶۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که رشدی برابر با ۴ر۱۶ درصد را نشان می دهد. سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب ۵ر۲۸ و ۶ر۱۳ درصد بوده است.

براساس این گزارش، در ۶ ماهه اول ۱۳۹۷ در بخش حمل و نقل جاده ای، کالاهای داخلی ۳ر۲۱۸ میلیون تن و ترانزیت کالاهای جاده ای ۳ میلیون تن بوده که در بخش کالاهای داخلی ۷ر۶ درصد رشد و در ترانزیت کالاهای جاده‌ای ۵ر۳۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

از سوی دیگر، در ۹ ماهه ۱۳۹۷ از میان ۴۴ محصول منتخب صنعتی و معدنی ۲۲ محصول رشد و ۲۲ محصول کاهش تولید داشته اند. همچنین سنگ آهن با ۲۷ میلیون تن ۹ر۷ درصد و فولاد خام با ۱۷ میلیون تن ۸ر۹ درصد رشد تولید داشته اند.

در همین حال، انواع سواری با ۸ر۷۰۲ هزار دستگاه ۹ر۳۱ درصد و لوازم خانگی (شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی) با ۱ر۱۶۴۵ هزار دستگاه ۷ر۲۷ درصد و سیمان با ۴ر۴۱ میلیون تن ۴ر۱درصد کاهش تولید داشته است.

از سوی دیگر، در ۹ ماهه ۱۳۹۷ تعداد ۵۰ طرح سرمایه گذاری خارجی صنعتی، معدنی و تجاری با مجموع سرمایه گذاری ۸۳۷ میلیون دلار به تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی رسیده است.

در راستای اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی هم تا پایان آذر ۱۳۹۷ در مجموع مبلغ ۳ر۴۹۴۷ میلیارد تومان تسهیلات به ۴۱۴۶ واحد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است.

درهمین حال، نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور سال ۱۳۹۷ نشان داد که تعداد شاغلان معادن در حال بهره‌برداری در سال ۹۶ با ۹۵ هزار و ۸۳۱ نفر و افزایش ۲ هزار و ۳۴۵ نفری نسبت به سال پیش از آن ۵ر۲ درصد رشد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز آمار ایران، این مرکز همه ساله‌ طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور را با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی، مقدار و ارزش تولیدات و فروش مواد معدنی، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، ترکیب نیروی انسانی، مقدار استخراج مواد معدنی، ارزش سرمایه‌گذاری و غیره اجرا می‌کند.

برپایه این گزارش، بررسی عملکرد معادن در حال بهره‌برداری طی سال ۹۷ نشان می‌دهد تعداد معادن درحال بهره ‌برداری در سال ۹۶ با پنج هزار و ۳۵۳ معدن و افزایش ۴۴۰ معدن نسبت به سال ۹۵ حدود ۹ درصد رشد داشته است.همچنین جبران خدمات شاغلان معادن در حال بهره‌برداری با ۲۹ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال و افزایش پنج هزار و ۹۴۵ میلیارد ریالی نسبت به سال ۹۵ نزدیک به ۹ر۲۴ درصد تغییر داشته‌ است.

پارسال نزدیک به ۳۶۱ میلیون و ۲۰۶ هزار تن مواد معدنی به ارزش ۲۵۰ هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال تولید شده که نسبت به سال ۹۵ از نظر مقدار ۷ میلیون و ۱۰۲ هزار تن و از نظر ارزش ۸۴ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و به ترتیب معادل ۲ درصد و ۱ر۵۱ درصد افزایش داشته است.

آمارگیری از معادن در حال بهره برداری در سال ۱۳۹۵ که تعداد آن بیش از چهار هزار و ۹۱۳ معدن بود نشان می دهد در این سال ۲۰ هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بخش انجام شد، در حالی که آمار سال ۱۳۸۸ ارزش سرمایه گذاری در معادن را سه هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال نشان می دهد.

مقایسه میزان سرمایه گذاری در معادن در سال پایانی برنامه چهارم توسعه (۱۳۸۸) با سال ۱۳۹۵ اختلاف قابل توجه ۱۶ هزار و ۷۳۷ میلیارد ریالی را نشان می دهد.

از سوی دیگر، اهم اقدامات معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در خصوص مبارزه با تحریم های ناجوانمردانه ایالات متحده آمریکا اعلام شد.

به گزارش شاتا، در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه، داد و ستد با کشورهای دیگر را محدود کرده است، معاونت معدن و صنایع معدنی برای ادامه کار و ایجاد آرامش در جامعه، کالاهای وارداتی مورد نیاز و کشورهای جایگزین برای واردات کالاها را شناسایی کرده است.

در این بین مدیریت واردات و شناسایی کالاهای غیر ضروری هم از اهمیت خاصی برخوردار است که معاونت معادن و صنایع معدنی با ممنوعیت و محدود کردن واردات برخی از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، این مسئله را مدیریت کرده است.

محدودیت تامین ارز یکی از مشکلات کشور در دوران تحریم است که این معاونت با شناسایی و قراردادن کالاهای وارداتی در سه گروه کالاهای اساسی و ضروری، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و کالاهای مصرفی با اختصاص ارزهای مختلف به این گروه ها برای مدیریت ارز موجود در کشور اقدام کرده است.

شناسایی و تکمیل طرح های نیمه کاره که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته اند، تلاشی دیگر برای مدیریت تحریم ها در کشور است.

همچنین برنامه ریزی برای برگزاری جلسات مشترک با شرکت بورس کالا به منظور تعیین نحوه قیمت گذاری کالاهای قابل عرضه در بورس کالا افزایش پیدا کرده و برای تامین نیاز مواد اولیه و کمکی شرکت های بزرگ تولیدی، حداقل برای دو سال آینده اقداماتی انجام شده است.

در نتیجه تحریم های ظالمانه برخی از واحدهای معدنی دچار مشکل شده اند که از طریق کارگروه ملی و اختصاص تسهیلات برای حمایت از این واحدها و رفع موانع تولید تلاش می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما